امروز :سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه تحصیلی شهرستان مرند
کد محصول:   624
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   105 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   883 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه تحصیلی شهرستان مرند
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   105 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه تحصیلی

این پژوهش بررسی پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطه مدارس شهرستان مرند را نشان می دهد. در پژوهش حاضر، جامعه آماری عبارت از کلیه دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهرستان مرند بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو آموزشگاه دخترانه هاجر و پسرانه بهمن شاملو به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند.

در جامعه آماری تعداد دانش آموزان پسر اول متوسطه ۴۲۱۶ نفر و تعداد دانش آموزان دختر اول متوسطه  ۳۸۷۰ نفر می باشند که از این تعداد با توجه به جدول مورگان تعداد ۵۶ نفر پسر و تعداد ۵۱ دختر به عنوان نمونه آماری از دو مدرسه یاد شده انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری آرلند اچ باس و مارک پری به منظور گرد آوری اطلاعات در بین دانش آموزان توزیع شد.

پرسشنامه ارائه شده شامل ۲۹ سوال بوده که بعداز تکمیل، جمع آوری و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت ابتدا میانگین نمرات استاندارد شده آزمودنیها مورد مقایسه قرار گرفت و مقدار آن برای هر یک از جنبه های پرخاشگری مشخص گردید سپس با  استفاده از t گروه های مستقل نتایج مورد بررسی قرار گرفت که در فرضیه اول ۹۰/۳=t و میانگین ۷۱/۳۲ برای پسران و ۴۹/۲۹ برای دختران ، که در نتیجه میزان پرخاشگری فیزیکی برای پسران بیشتر است و در فرضیه دوم ؛ ۴۵/۳=t و میانیگن ۷۸/۲۰ برای پسران و ۸۴/۱۷ برای دختران که در نتیجه پرخاشگری کلامی برای پسران بیشتر است.

رفتارهای پرخاشگرانه

جهان در طول دهه گذشته، شاهد افزایش روز افزون رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز نوجوانان و جوانان بوده است، که این رفتارها بصورت آزار و اذیت دیگران و پرخاشگری فیزیکی و کلامی در موقعیت های اجتماعی، مدرسه و خانواده خود را نشان می دهند. وقایعی از این قبیل این اعتقاد را که دانش آموزان در مدارس از امنیت برخوردارند مورد چالش قرار داده است. این رفتارها در مدراس به شکل شایع و پردردسری برای والدین و معلمان تبدیل شده است.

ارائه تعریفی صریح و دقیق از پرخاشگری در دانش آموزان کار دشواری است چرا که هر یک از صاحب نظران برحسب پایگاه اعتقادی خود تعاریف متفاوتی را ارائه داده اند بنا به تعریف گویرین و هسی (۱۳۸۴، به نقل از صادقی و همکاران).

آسیب های عاطفی

پرخاشگری رفتار منحصر به فردی نیست، در عوض این کلمه به رفتارهائی که افراد انجام می دهند و باعث آسیب های عاطفی – روان شناختی و یا جسمانی به دیگران می شود اشاره دارد. ضربه زدن – لگد زدن یا مشت زدن یک کودک به کودکان دیگر به تصور قالبی اکثر افراد احتمالاً از پرخاشگری های دوران کودکی نشات می گیرد.

اما انواع رفتارهای دیگر را نیز می توان به عنوان رفتار پرخاشگرانه طبقه بندی کرد، مثلاً رفتارهائی مانند طرد و انزوای یک فرد از گروه، مسخره کردن یگران و پخش شایعات زشت در مورد یک فرد نیز مشمول رفتارهای پرخاشگرانه است. (گرین،۲۰۰۵، به نقل از کریمی ۱۳۸۴)

با گذشت زمان حوزه و قلمرو علم روانشاسی در ارتباط با رفتارهای پرخاشگرانه وسعت و عمق بیشتری یافته است. به کارگیری روش های جدید، شناخت ابعاد مختلف این رفتار آدمی و واکنش های پیچیده انسان های امروزی با رویدادهای پیرامون خود باعث شده تا متخصصان برای مواجهه با مقتضیات و تخصصی نمودن حیطه های خود بر عمق و غنای این شاخه، بیشتر از پیش بیفزایند، بنابرین شناخت پرخاشگری در دوره نوجوانی و جوانی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است.

سنین نوجوانی

طبق مطالعات انجام شده، بیشترین بروز وظهور پرخاشگری در دانش آموزان در سنین نوجوانی است. در یک زمینه یابی از دانش آموزان دبیرستانی آمریکا معلوم شد که ۲۸ درصد پسرها و ۷ درصد دخترها در طول یک ماه قبل از مطالعه، در نزاع فیزیکی دیگر بوده اند.

تقریباً ۳۵ درصد افراد مورد تحقیق گزارش داده اند که حداقل در یک مورد، نزاع فیزیکی به جراحات نیازمند توجه پزشکی منجر شده است (کاپلان ، ۱۳۸۱) .مسائلی از قبیل رفتارهای مقابله ای، خصومت و پرخاشگری از علل اصلی مراجعه نوجوانان برای مشاوره و رواندرمانگری  است.مسائل مرتبط با خشم و پرخاشگری اساس تشخیص اختلالات رفتاری مخرب است و غالباً توأم با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و دیگر اختلالات دیده می شود.

این مشکل رایج در مدارس یعنی رفتار پرخاشگرانه نوجوانان، می تواند به فضای مدرسه آسیب برساند و به صورت نگران  کننده ای یادگیری تحصیلی و رشد هیجانی دانش آموزان را تحت تاثیر منفی قرار دهد و وقوع رفتارهای خشونت آمیز مانند خودکشی و آدمکشی را درجامعه افزایش دهد.

طبق پژوهش های انجام شده ، مشخص شده است که عوامل جسمانی و روانی متعددی به پدید آئی رفتارهای پرخاشگرانه دامن می زنند، شاید بتوان ویژگی ها وعوامل شخصیتی را  می توان یکی ازعوامل مهم در بروز و شیوع این رفتارها در نظر گرفت .افزودن بر آن به نظر می رسد شیوه و سبک های فرزند پروری والدین نیز در بوجود آوردن رفتارهای پرخاشگرانه نقشی کلیدی را بازی  می کنند.( هیبتی ، ۱۳۸۱)

پرخاشگری نوجوانان

مسئله پرخاشگری در دانش آموزان نوجوان و ابزار خشونت آن ها نسبت به اعضای خانواده، اعضای مدرسه و افراد اجتماع از مسائل دامن گیری و پرزحمت بسیاری از خانواده ها و اولیای مدارس است. با توجه به عصری که در آن زندگی می کنیم و رفتارها و اعمال خشونت آمیز، ضرب و جرح ها، قتل ها و کشتارهای انسانها نسبت به  انسان ها دیگر این مسئله حساسیت دو چندانی را برای خانواده ها و مدارس به جهت شناخت علل و عوامل و راه های پیشگیری از آن پیدا کرده است.

در سراسر جهان به ندرت می توان روزنامه یا اخبار شبانگاهی را مشاهده کرد که در آن خبری در مورد پرخاشگری و خشونت در مدارس نباشد.

آزار و اذیت

این موضوع که تقریباً سه چهارم دانش آموزانی که به دبیرستان می رسند مورد  آزار و  اذیت مزاحمت و پرخاشگری دانش آموزان دیگر قرار می گیرند موضوعی بسیار بحث انگیز و مهم است این گونه رفتارهای در  دانش آموزان مدارس حوادثی جدا از زندگی مردم و بویژه خانواده ها و اولیای مدارس نیست، رفتارهائی مانند سوء استفاده در مصرف الکل، حمل  اسلحه و آزار و اذیت دیگران نیز عواملی مهم و خطر زا برای پرخاشگری اند و رفتارهای پرخاشگرانه را در دانش آموزان آسان تر می کنند (هیبتی، ۱۳۸۱).

پرخاشگری در دانش آموزان در اشکال فیزیکی و غیر فیزیکی (رابطه ای) و کلامی در نوجوانانی که در مدارس در حال تحصیل هستند در سراسر جهان درحال افزایش است. دانش آموزان پرخاشگر درمدارس نیازی قوی را برای شناسایی جامعه ای که در آن زندگی می کنند نشان میدهند، آن ها دوست دارند در نظر دیگران قوی، مقبول و منحصر به فرد به نظر آیند.

به گفته بعضی از صاحب نظران تمایل به مقبولیت، رهبری و منحصر به فرد بودن منجر به گرفتاری بسیاری از نوجوانان در رفتارهای مخل مانند فعالیت های پرخاشگرانه می شود.

دانش آموزان پرخاشگر

دانش آموزان پرخاشگر در مدارس کمتر احتمال دارد از نظر تحصیلی و یادگیری درگیر کارهایشان باشند و احتمال بیشتری دارد که فعالیت هایشان را با دیگران قطع کنند و خطر شکست های تحصیلی وترک تحصیل در آن ها بیشتر از دانش آموزان نرمال است. آن ها هم چنین روابط صمیمانه ضعیفی را بامعلمان شان نشان میدهند.

از سوی دیگر، عدم مهار رفتارهای پرخاشگرانه علاوه بر این که می تواند باعث مشکلات بین فردی مثل جرم، بزه و تجاوز به حقوق دیگران شود، می تواند درون ریزی شده و باعث انواع مشکلات جسمانی و روانی  مثل زخم های معده، سردردهای میگرنی و افسردگی نیز گردد (صادقی و همکاران ۱۳۸۵).

فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………………………………………. أ

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………. ۱

۱-۲- بیان مسئله………………………………………………………………………………. ۳

۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………. ۶

۱-۴- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………. ۷

۱-۵- فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………. ۸

۱-۶- تعاریف نظری تحقیق………………………………………………………………… ۸

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

۱-۲- مقدمه…………………………………………………………………………………. ۱۱

۲-۲- معنی و مفهوم پرخاشگری در دانش آموزان …………………………………… ۱۲

۳-۲- تعریف پرخاشگری…………………………………………………………………. ۱۴

۴-۲- مفهوم پرخاشگری در فرهنگ های مختلف……………………………………. ۱۵

۵-۲- پرخاشگری و رفتار تؤام با جرأت……………………………………………….. ۱۶

۶-۲- تفاوت های جنسیتی در پرخاشگری…………………………………………….. ۱۷

۷-۲- ثبات پرخاشگری…………………………………………………………………… ۱۹

۸-۲- خسارات پرخاشگری………………………………………………………………. ۲۰

۹-۲- نقش ادراک مقاصد دیگران در نحوه پرخاشگری……………………………. ۲۶

۱۰-۲- انواع پرخاشگری…………………………………………………………………. ۲۷

الف- پرخاشگری کلامی………………………………………………………………….. ۲۹

ب- پرخاشگری فیزیکی…………………………………………………………………… ۳۹

ج- خشم……………………………………………………………………………………… ۴۰

تعریف خشم…………………………………………………………………………………. ۴۰

علل و ریشه های خشم……………………………………………………………………… ۴۱

تظاهرات خشم………………………………………………………………………………. ۴۳

عملکردهای رایج پیرامون خشم…………………………………………………………… ۴۴

برخورد مناسب با خشم…………………………………………………………………….. ۴۴

ارزیابی خشم…………………………………………………………………………………. ۴۵

علائم هشدار دهنده نشانه های خشم…………………………………………………….. ۴۶

مدیریت خشم………………………………………………………………………………… ۴۹

رعایت قواعد ترک موقعیت……………………………………………………………….. ۵۱

آرام سازی و تنفس عمیق………………………………………………………………….. ۵۲

شناسایی و تغییر خودگویی های منفی…………………………………………………… ۵۲

افکار برانگیزاننده خشم…………………………………………………………………….. ۵۳

مقابله با بایدها و الزام های غیرمنطقی……………………………………………………. ۵۴

تأثیر ورزش بر کنترل خشم………………………………………………………………… ۵۶

خشم و غضب از دیدگاه آیات و روایات………………………………………………. ۵۷

انواع غضب…………………………………………………………………………………… ۵۷

راه های درمان خشم………………………………………………………………………… ۵۹

۱۱-۲- دیدگاههای نظری پرخاشگری…………………………………………………. ۶۱

۱-۱۱-۲- پرخاشگری به عنوان رفتار غریزی…………………………………………. ۶۱

الف- نظریه فروید…………………………………………………………………………… ۶۱

ب- نظریه لورنتس………………………………………………………………………….. ۶۲

۲-۱۱-۲- پرخاشگری به عنوان سائق آشکار شده………………………………….. ۶۲

۳-۱۱-۲- پرخاشگری به عنوان رفتار اجتماعی آموخته شده………………………. ۶۲

۴-۱۱-۲- پرخاشگری به عنوان یک آسیب نورو آناتومیک (زیستی)                ۶۳

۱۲-۲- علل و عوامل پرخاشگری دانش آموزان……………………………………… ۶۴

۱-۱۲-۲- عوامل خانوادگی…………………………………………………………….. ۶۴

۲-۱۲-۲- عوامل محیطی (اجتماعی – فرهنگی)…………………………………….. ۶۶

۳-۱۲-۲- عوامل اجتماعی………………………………………………………………. ۶۹

۴-۱۲-۲- علل آموزشگاهی…………………………………………………………….. ۷۰

۵-۱۲-۲- عوامل فیزیولوژیک………………………………………………………….. ۷۱

۶-۱۲-۲- علل شخصیتی………………………………………………………………… ۷۳

۱۳-۲- پیشگری و کنترل پرخاشگری………………………………………………….. ۷۳

۱- تنبیه به عنوان عامل بازدارنده…………………………………………………………. ۷۴

۲- تخلیه هیجانی……………………………………………………………………………. ۷۴

۳- آموزش مهارتهای اجتماعی…………………………………………………………… ۷۵

۴- ایجاد واکنشهای نامتجانس……………………………………………………………. ۷۶

۱۱۴-۲- رابطه پرخاشگری و اختلالات روان پزشکی………………………………. ۷۷

۱۵-۲- تکنیک های لازم برای کنترل پرخاشگری در محیط خانواده                 ۷۸

۱۶-۲- راه های اصلاحی برای از بین بردن حالت پرخاشگری در دانش آموزان  ۸۰

فصل سوم: روش پژوهش

مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۸۳

۱- بررسی پژوهش…………………………………………………………………………. ۸۳

۲- جامعه و نمونه آماری پژوهش………………………………………………………… ۸۳

۳- روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………… ۸۴

۴- ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………… ۸۴

۵- پرسشنامه پرخاشگری آرنولد اچ باس و مارک پری……………………………… ۸۴

۶- روش های آماری تحلیل داده ها…………………………………………………….. ۸۶

فصل چهارم: تجزیه تحلیل

مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۸۸

آمار توصیفی…………………………………………………………………………………. ۸۸

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱: مقدمه………………………………………………………………………………….. ۹۶

۵-۲: نتایج حاصل از فرضیه های پژوهشی…………………………………………….. ۹۶

۵-۳: محدودیت های پژوهش……………………………………………………………. ۹۷

۵-۴: پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………. ۹۷

منابع و مأخذ………………………………………………………………………………….. ۹۹

ضمائم

پرسشنامه……………………………………………………………………………………………

فهرست جداول

جدول ۱-۴: توزیع فراونی و درصدی دانش آموزان دختر و پسر…………………… ۸۸

جدول ۲-۴: میزان فراوانی درصدی دانش آموزان دختر و پسر……………………… ۸۹

جدول ۳-۴: جدول کلی میزان پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر             ۹۰

جدول ۴-۴: میزان پرخاشگری فیزیکی در دانش آموزان دختر و پسر                  ۹۰

جدول ۵-۴: میزان پرخاشگری فیزیکی در دانش آموزان دختر و پسر                  ۹۱

جدول ۶-۴: میزان پرخاشگری کلامی در دانش آموزان دختر و پسر                   ۹۱

جدول ۷-۴: t برای پرخاشگری کلامی………………………………………………… ۹۲

جدول ۸-۴: میزان خشم دانش آموزان دختر و پسر…………………………………… ۹۲

جدول ۹-۴: t خشم برای دانش آموزان دختر و پسر…………………………………. ۹۳

جدول ۱۰-۴: میزان خصومت در دانش آموزان دختر و پسر……………………….. ۹۳

جدول ۱۱-۴: t خصومت برای دانش آموزان دختر و پسر………………………….. ۹۴

۱-۴: نمودار فراوانی دانش آموزان دختر و پسر       ۸۹

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه تحصیلی شهرستان مرند
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   105 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<