امروز :چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه تبیین رابطه بین نقش جنسیتی مردانه و زنانه با رشته تحصیلی در دانشجویان پسر رشته های فنی و هنر
کد محصول:   1417
قیمت محصول:   12800 تومان
تعداد صفحه:   114 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   684 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه تبیین رابطه بین نقش جنسیتی مردانه و زنانه با رشته تحصیلی در دانشجویان پسر رشته های فنی و هنر
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   12800 تومان
تعداد صفحه:   114 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه تبیین رابطه بین نقش جنسیتی مردانه و زنانه با رشته تحصیلی در دانشجویان پسر رشته های فنی و هنر

در این تحقیق به بررسی تبیین رابطه بین نقش جنسیتی مردانه و زنانه با رشته تحصیلی در دانشجویان پسر رشته های فنی و هنر پرداخته، ما همیشه زندگی را با هویت جنسی آغاز می کنیم. هنگامی که نوزادان پا به دنیای ما می گذارند، ممکن است با لباس ها و پتوهای آبی برای پسرها و صورتی برای دخترها از آنها استقبال شود. برای تعیین یک هویت جنسیتی برای نوزاد، دیگران معمولاً سوال میکنند که کودک پسر است یا دختر. اما جنسیت با جنس زیستی متفاوت است. این تمایز در فهم اینکه چگونه نگاه ما به جنس زیستی بر هویت جنسیتی ما اثر میگذارد مهم است. اینکه مرد بودن یا زن بودن چه معنایی در جامعه ما دارد به شدت تحت تاثیر ادراکات فرهنگی است.

مثلاً برخی فعالیت ها بیشتر مردانه یا زنانه بشمار میروند. بدین ترتیب ممکن است شکار، خیاطی، جنگ یا شعر خواندن افراد، دید دیگران به آنها را تغییر دهد. به همین ترتیب، برنامه هایی که افراد در تلویزیون تماشا میکنند جنگ های خانوادگی، بازی های فوتبال و … بر شیوه تعامل با دیگران اثر می گذارد و در بافت جنسیتی هم مشارکت می نماید. ادراک ما از مردانگی و زنانگی، تحت تاثیر علایق تبلیغاتی و دیگر نیروهای فرهنگی به طور مداوم تغییر می کند. مثلاً، امروزه فشاری اساسی برای فروش آرایش به مرد ها وجود دارد. به هر حال تبلیغات کنندگان تصدیق میکنند که این مسئله احتیاج به حساسیت نسبت به ایده های مرد ها درباره آرایش دارد.

بیان مساله

درباره افرادی فکر کنید که برای اولین بار در یک ضیافت یا کلاس درس دیده اید. به چه چیزی بسیار توجه می کنید؟ شاید به لباس ها و یا رنگ موی آنها دقت کنید. به احتمال ضعیف گاه ممکن است متوجه رنگ چشم یا انگشتری آنها شوید؟ شاید به نحوه حرکت دادن دست های آنها هنگام سخن گفتن یا آهنگ صدایشان دقت کنید. به هر حال یکی از مواردی که مطمئناً توجه خواهید کرد و در واقع ممکن نیست به آن بی‌توجه باشید جنسیت فرد است. آیا فرد زن است یا مرد؟ ممکن است زنی نظرتان را جلب کند که دارای ویژگی ها و خصوصیات محسوس مردانه باشد به طوری که کنجکاو شوید از حرفه و تحصیلات و علایق او اطلاع کسب کنید و از دیدن ظاهر ظریف ولی خصوصیات مردانه وی شگفت زده شوید.

میزان مردانگی و زنانگی در افراد مختلف متغیر است و دلیل بر این نیست که اگر مردی دارای روحیات لطیف تری نسبت به سایر مردان می‌باشد از نظر جنسی اشکال دارد. ما باید به این مساله توجه کنیم و اهمیت بدهیم که آیا این فرد که دارای روحیات لطیف تری میباشد توانسته است دنیای خود و احساسات خود را شناسایی کند و بر اساس آن زندگی و حرفه و رشته تحصیلی و … خود را تعیین کند! یا اینکه اطرافیان این فرد و جامعه بی توجه به ویژگی های او، او را به سمت مشاغل فنی و به شدت مردانه که کاملاً متغایر با خصوصیات و رو حیات وی می باشد سوق داده است! عکس این متغیر نیز میتواند در زنان صادق باشد.

شناسایی خصوصیات افراد و کمک به افراد جهت موفقیت بیشتر در زندگی و در نتیجه داشتن یک زندگی بهتر و شادتر یکی از مسایلی است که نمیتوان از آن گذشت و نسبت به آن بی توجهی کرد.

ضرورت و اهمیت پژوهش

در جامعه ای که پیش روی ما است بسیاری از افرادی را می بینیم که بدون انگیزه به دنبال کار و تحصیل میروند. بدون اینکه استعدادها و یا علایق درونی و نهفته خود را شناخته باشند. در جامعه ما، متاسفانه معیاری جهت سنجیدن و شناسایی علایق و استعداد های دانش آموزان وجود ندارد. همین طور اهمیتی هم به این موضوع داده نمیشود. اگر عکس این قضیه صادق بود و ما می توانستیم علایق و استعداد های دانش آموزان و افراد را بررسی کنیم، می توانستیم آنها را به سمت حرفه یا رشته ای هدایت کنیم که علاوه بر موفقیت برای فرد لذت به همراه دارد.

در این پژوهش که به طور کلی هدف ما شناخت ویژگی های زنانه و مردانه در دانشجویان پسر دو رشته هنر و فنی مهندسی میباشد، متوجه می شویم که آیا اصولاً رابطه ای بین مردانگی و زنانگی و تعیین رشته وجود دارد و هم اینکه آیا افرادی که روحیه لطیف تری دارند به سوی کارهای هنری رفته اند یا اینکه در زمینه مهندسی و رشته های فنی مشغول به تحصیل هستند. یکی از ضرورت های این تحقیق، شناسایی استعداد های درونی و نهفته و کشف علایق افراد قبل از انتخاب رشته جهت تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی میباشد.

همین طور افرادی که دارای ویژگی هایی هستند که آنها را انعطاف پذیرتر میکند و با محیط سازگار تر، دارای قابلیت های بسیار زیادی برای انواع شغل ها میباشند، با این افراد میتوان ارتباطات خوبی برقرار کرد، همین طور این افراد میتوانند گروه هایی را تشکیل دهند در جهت حمایت به مردم نیازمند و … امید است که با شناسایی خصوصیات و ویژگی های افراد و دانستن این نکته که شناسایی استعداد ها و علایق و خصوصیات افراد چه اهمیتی دارد، بتوانیم گامی مهم برای کمک به افراد جهت موفقیت بیشتر و لذت بیشتر از زندگی برداریم.

هویت جنسی

هر یک از ما بزرگسالان هویت جنسی داریم. تصویری از خودمان به صورت فردی که ویژگی های مردانه یا زنانه دارد. پژوهشگران در اواسط کودکی میتوانند از کودکان بخواهند خودشان را طبق صفات شخصیت، ارزیابی کنند و به این طریق هویت جنسی آنها را تعیین کنند. افراد پاسخ های بسیار متفاوتی میدهند. کودک یا بزرگسالی که هویت مردانه دارد، در مواردی که به طور سنتی مردانه انگاشته میشوند مثل خود بسندگی، جاه طلبی و نیرومندی، نمرات بالایی می گیرند و در مواردی که به طور سنتی زنانه محسوب می‌شوند مانند با عاطفه، صدای لطیف و گشاده رویی، نمره کمتری کسب میکنند.

کسی که هویت زنانه دارد، درست بر عکس مورد فوق است. اگر چه اکثر افراد خود را در قالب نقش جنسی در نظر می گیرند، اقلیت هایی هم وجود دارند (مخصوصاً در زنان) که از نوعی هویت جنسی به نام دو جنسیتی برخوردار هستند. آنها هم در ویژگی های مردانه و هم زنانه، نمرات بالایی کسب میکنند. هویت جنسی پیش بینی خوبی برای سازگاری روانی است. کودکان و بزرگسالان دارای هویت مردانه و دو جنسیتی، عزت نفس بالاتری دارند، در حالی که افراد دارای هویت زنانه اغلب خود را دست کم می گیرند شاید به این علت که خیلی از صفات زنانه در جامعه ما چندان ارزشمند محسوب نمیشوند. افراد دو جنسیتی از لحاظ رفتاری، سازش پذیرتر هستند. مثلاً بسته به شرایط میتوانند استقلال مردانه یا عطوفت زنانه نشان دهند.

نقش یابی جنسی در اوایل کودکی

فرایند پرورش یافتن نقش های جنسی یا ترجیحات و رفتارهای مربوط به جنسیت که جامعه پسند هستند نقش یابی جنسی نامیده میشود. از همان سال های اولیه پیش دبستانی، نقش یابی جنسی در حال شکل گیری است. در کلاس ها، کودکان گرایش داشتند با همسالان هم جنس خود بازی و روابط دوستانه برقرار کنند. دخترها بیشتر وقت خود را به بازی خانه داری و نقاشی می گذراندند در حالی که پسر ها بیشتر به ساختمان سازی با مکعب های چوبی، نجاری و بازی فعال می پرداختند.

طبق نظریه روان کاوی، عقاید و رفتارهای قالبی درباره جنسیت، مانند سایر معیارهای اجتماعی و اختیار میشوند از طریق همانند سازی با والد هم جنس. اما نظریه فروید همان گونه که در زمینه ی اصول اخلاقی مشکل داشت، در توجیه نقش یابی جنسی هم مشکل دارد. پژوهش نشان میدهد که والد هم جنس فقط یکی از عوامل موثر در شکل گیری نقش جنسی است. والد جنس مخالف، همسالان، معلمان، و محیط اجتماعی در کل نیز با اهمیت هستند. نظریه یادگیری اجتماعی با تاکیدی که بر شکل گیری و تقویت دارد و نظریه شناختی- رشدی که بر کودکان به عنوان متفکران دنیای اجتماعی شان تاکید میکند، رویکرد های اصلی به شناخت نقش یابی جنسی هستند ولی هیچ کدام از این دو نظریه به تنهایی رضایت بخش نیستند. در نتیجه، دیدگاه سومی که عناصر هر دو گرایش فوق را ترکیب میکند و نظریه طرحواره نامیده میشود، محبوبیت کسب کرده است.

هویت و رفتار جنسی در اواسط کودکی

هویت های نقش جنسی پسر ها و دخترها، در اواسط کودکی مسیر های متفاوتی را دنبال میکنند. پسر ها از کلاس سوم تا ششم، همانند سازی خود را با صفات شخصیت مردانه تقویت میکنند، در حالی که همانند سازی دخترها با صفات زنانه کاهش می یابد. گر چه دخترها هنوز هم به سمت زنانگی گرایش دارند خود را به صورت افرادی که برخی از ویژگی های «جنس مخالف» را داراست، توصیف میکنند. این تفاوت در فعالیت های کودکان نیز مشاهده میشود. گر چه پسر ها معمولاً فعالیت های مردانه را دنبال میکنند و دخترها احساس میکنند آزاد هستند که انتخاب های بیشتری را تجربه کنند. آنها علاوه بر آشپزی، خیاطی و بچه داری به تیم های ورزشی سازمان یافته ملحق میشوند، پروژه های عملی می گیرند و در حیاط خلوت دژ می سازند.

والدین برای تبعیت پسر ها از نقش جنسی اهمیت زیادی قائل اند. گروه های همسال نیز به پسر ها فشارمی آورند که از نقش جنسی مردانه تبعیت کنند. دختری که رفتار پسرانه دارد میتواند بدون از دست دادن مرتبه خود در بین همسالان دختر، خود را قاطی فعالیت های پسرها کند، اما پسری که با دختر ها قاطی میشود، مورد تمسخر و طرد قرار می گیرد. سرانجام اینکه شاید دختر های دبستانی پی می برند که جامعه امتیازات بیشتری برای ویژگی های مردانه قایل است. در نتیجه آنها می خواهند برخی از فعالیت ها و رفتار هایی را که با نقش جنسی با ارزشتر ارتباط دارند امتحان کنند.

تاثیرات فرهنگی بر نقش یابی جنسی در اواسط کودکی

گر چه تفاوت های جنسی ای که در کشور های غربی متداول هستند لزوماً در کودکان سایر فرهنگ ها دیده نمیشود. در فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی که فاصله بین نقش های مردانه و زنانه خیلی زیاد است. دخترها به احتمال کمتری فعالیت های مردانه را تجربه میکنند. و زمانی که شرایط اجتماعی و اقتصادی ایجاب میکند که پسر ها وظایف زنانه را انجام دهند، شخصیت و رفتار آنها کمتر کلیشه ای میشوند.

برای مثال در نیانسونگو که منطقه ی کشاورزی کوچکی در کنیاست، مادر ها روزی ۴تا ۵ ساعت در باغ ها کار میکنند. آنها مراقبت از بچه ها، رسیدگی به اجاق آشپزی و شستن ظروف را به خواهر- برادر های بزرگتر واگذار میکنند. چون کودکان هر دو جنس این وظایف را انجام میدهند، دختر ها از مسئولیت کامل تکالیف زنانه خلاص هستند و وقت بیشتری برای تعامل با همسالان خود دارند. آزادی و استقلال بیشتر آنها باعث میشود که در تسلط، جسارت و جنگ و دعوای پر نشاط، امتیاز بیشتری از دختر های سایر فرهنگ های روستایی کسب کنند. در مقابل، مسئولیت های پرستاری پسر ها به معنی آن است که آنها اغلب به کمک رسانی و حمایت عاطفی مشغول هستند.

شواهد جدید نشان میدهد در صورتی که پدر ها عقاید نقش جنسی سنتی داشته باشند و پسران آنان کارهای خانه زنانه را انجام بدهند، پسر ها در رابطه پدر- فرزندی احساس فشار میکنند. احساس میکنند مسئولیت های آنها سنگین و طاقت فرسات و خود را بی کفایت ارزیابی میکنند.

عوامل موثر در تقویت تفاوت های زن و مرد

علاوه بر تغییراتی که از لحاظ ساختار فیزیولوژیکی و روانی بین زن و مرد وجود دارد، شیوه نگرش و نحوه تربیت نیز از همان روزهای اولیه زندگی برای نوزاد دختر و پسر متفاوت است. جنسیت فرد بر حسب مذکر یا مونث بودن از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین پرسش پس از متولد شدن نوزاد درباره دختر یا پسر بودن اوست. جنسیت فرد برای بسیاری از والدین مهم است. بررسی بسیار گسترده ای که توسط پیترسون و دیگران صورت گرفت نشان داده ۹۰ درصد مردان و ۹۲ درصد زنان آرزو داشتند اولین فرزندشان پسر باشد. اگر دختر چهار ساله ای دوست دارد با عروسک بازی کند و به او لباس بپوشاند این بدان معنا نیست که او در آینده نمیتواند یک مهندس یا یک حقوق دان بشود. در بازی کودکان آن چه اهمیت دارد این است که اسباب بازی های متنوعی در دسترس آنها قرار بگیرد.

رفتار والدین در مورد فرزندان دختر و پسر متفاوت است. حتی نحوه بغل کردن نوزاد نیز فرق می کند. پدران اکثراً نوزاد دختر را با احتیاط بیشتری بغل می نمایند و هنگام بازی با نوزاد پسر، وی را بیشتر بالا و پایین می اندازند. افزون بر آن در انتخاب رنگ و نوع لباس و تزئین اتاق خواب نوزاد تفاوت هایی قایل میشوند. معمولاً برای دختران بیشتر از رنگ صورتی، قرمز، لیمویی و برای پسران بیشتر از رنگ آبی و یا رنگ های تیره تر استفاده میکنند.

تفاوت های زن و مرد از لحاظ خلقی

زنان بیش از مردان افسرده میشوند و ظاهر افسرده پیدا میکنند اما افسردگی آنها سطحی و موقتی است. مردان کمتر افسرده میشوند ولی افسردگی آنها عمیق و پایدار است ولی همین افسردگی را هم نشان نمیدهند. آقایان به ندرت افسردگی را نشان میدهند. نمایش شدید آنها نیز خودکشی است. آمار خودکشی در مردان بالاتر از زنان است. پژوهش هایی انجام شده که نشان میدهد زنان سه برابر بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می نمایند ولی مردان سه برابر بیشتر از زنان خود کشی میکنند.

نحوه برخورد زن و مرد در برابر مسایل و مشکلات متفاوت است. زنان زمانی که اوضاع بر وفق وارشان نیست فوراً تذکر میدهند ولی مردان معمولاً در خود نگه می دارند. برای مثال اگر دختری با آقای موقر و متینی ازدواج کند و این دو با یکدیگر در مجلس شرکت کنند، اگر حرکات و رفتارهای خانم متناسب با جمع نباشد آقا به معنای اعتراض نگاه میکند ولی چیزی نمی گوید. از درون ناراحت است ولی زیاد بروز نمیدهد. مرد ها زیاد غصه می خورند. غصه خوردن از اسرار روان شناسی مردهاست. ولی اگر خانمی با یک چنین شرایطی مواجه شود در این جا واکنشی متفاوت از مرد نشان میدهد و فوراً با اشاره یا با کلمات به مرد تذکر میدهد. زنان در هنگام برخورد با چنین مسایلی سکوت نمی کنند بلکه فوراً علامت میدهند. در واقع از دور کنترل کیفیت میکنند.

فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………………………………………..

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله……………………………………………………………………………………….. ۶

ضرورت و اهمیت پژوهش…………………………………………………………………… ۸

هدف پژوهش……………………………………………………………………………….. ۱۰

سؤالات پژوهش…………………………………………………………………………….. ۱۰

فصل دوم: پیشینه پژوهش

هویت جنسی…………………………………………………………………………………. ۱۳

پیدایی هویت جنسی………………………………………………………………………… ۱۴

نظریه طرحواره جنسی………………………………………………………………………. ۱۶

نقش یابی جنسی در اوایل کودکی………………………………………………………. ۱۸

تأثیرات ژنتیکی بر نقش یابی جنسی اوایل کودکی…………………………………… ۲۱

تأثیرات محیطی بر نقش یابی جنسی اوایل کودکی…………………………………… ۲۲

۱- خانواده…………………………………………………………………………………… ۲۳

۲- معلمان……………………………………………………………………………………. ۲۵

۳- همسالان………………………………………………………………………………….. ۲۶

۴- تلویزیون………………………………………………………………………………….. ۲۷

۵- هویت و رفتار جنسی در اواسط کودکی…………………………………………… ۲۸

تأثیرات فرهنگی بر نقش یابی جنسی در اواسط کودکی…………………………….. ۲۹

نقش یابی جنسی در نوجوانی…………………………………………………………….. ۳۰

هویت جنسی در میان سالی……………………………………………………………….. ۳۲

کلیشه ها یا تصورات قالبی جنسیتی چیست؟…………………………………………… ۳۴

تصورات قالبی جنسی………………………………………………………………………. ۳۵

عقاید و رفتارهای قالبی مربوط به جنسیت در اوایل کودکی………………………… ۳۶

عقاید جنسیت کلیشه ای در اواسط کودکی……………………………………………. ۳۷

تصورات قالبی و کلیشه در مورد زنان…………………………………………………… ۳۹

ویژگی های جنس زن……………………………………………………………………… ۳۹

ویژگی های جنس مرد……………………………………………………………………… ۴۰

دیدگاه های کلیشه ای راجع به مردان……………………………………………………. ۴۱

تغییرات نقش های مردان…………………………………………………………………… ۴۱

عوامل مؤثر در تقویت تفاوت های زن و مرد…………………………………………… ۴۲

تفاوت های زن و مرد از لحاظ خلقی……………………………………………………. ۴۸

نحوه برخورد با فشارهای روحی و عصبی………………………………………………. ۴۹

تفاوت های مرد و زن در کمک کردن به دیگران…………………………………….. ۵۰

طرحواره………………………………………………………………………………………. ۵۱

نظریه طرحواره جنسیتی…………………………………………………………………….. ۵۱

سازماندهی طرحواره های جنسیتی……………………………………………………….. ۵۱

رشد طرحواره جنسیتی……………………………………………………………………… ۵۳

زنان و اقلیت های قومی…………………………………………………………………….. ۵۶

حضور کونگ زنان در عرصه های مدیریتی……………………………………………. ۵۸

۱- عدم خود باوری زنان………………………………………………………………….. ۵۸

۲- مسئولیت های خانه…………………………………………………………………….. ۶۰

اما وجود نگاه های سنتی…………………………………………………………………… ۶۰

آیا زنان میتوانند رهبر باشند……………………………………………………………….. ۶۲

زنان، جرم، خلافکاری……………………………………………………………………… ۶۷

شیوه های سنجش مردانگی و زنانگی…………………………………………………… ۷۳

مقیاس های نقش جنسیت مردانه (GM) و نقش جنسیت زنانه (GF)                     ۸۰

شکل گیری مقیاس………………………………………………………………………….. ۸۰

تفسیر نمره های مقیاس GF,GM………………………………………………………….

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

طرح تحقیق…………………………………………………………………………………… ۸۵

جامعه آماری…………………………………………………………………………………. ۸۵

نمونه آماری………………………………………………………………………………….. ۸۵

روش نمونه گیری…………………………………………………………………………… ۸۵

ابزارهای پژوهش…………………………………………………………………………….. ۸۵

مقیاس های نقش جنسیت مردانه (GM) و نقش جنسیت زنانه (GF)                     ۸۶

پایایی و اعتبار……………………………………………………………………………….. ۸۷

فصل چهارم: نتایج

الف) توصیف داده های آماری…………………………………………………………… ۹۰

ب) تحلیل آماری داده ها………………………………………………………………….. ۹۵

فصل پنجم: بحث در نتایج

نتیجه………………………………………………………………………………………… ۱۰۴

بحث در نتایج……………………………………………………………………………… ۱۰۷

محدودیت ها………………………………………………………………………………. ۱۰۸

پیشنهادات………………………………………………………………………………….. ۱۰۹

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………….. ۱۱۰

پیوست

پرسشنامه……………………………………………………………………………………. ۱۱۴

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه تبیین رابطه بین نقش جنسیتی مردانه و زنانه با رشته تحصیلی در دانشجویان پسر رشته های فنی و هنر
دانلود:  
قیمت محصول:   12800 تومان
تعداد صفحه:   114 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<