امروز :دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان دخترانه کرج با سابقه شکست تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن
کد محصول:   1161
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   67 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   199 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود تحقیق بررسی ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان دخترانه کرج با سابقه شکست تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات اگر به هر دلیلی امکان خرید آنلاین را ندارید می توانید از طریق کارت به کارت و فایل مورد نظرتان را به ایمیلتان ارسال میکنیم..
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   67 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان دخترانه کرج با سابقه شکست تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن

در این تحقیق به بررسی ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان دخترانه کرج با سابقه شکست تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن پرداخته شده است. شکست تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن یکی از نقایص آموزشی بسیاری از کشورهای جهان سوم و از آن جمله کشور ایران است. کودکان ما ارزشمندترین سرمایه جامعه، ظریف ترین و گرانبهاترین هدیه ای هستند که خداوند به عنوان امانت به ما سپرده است و از وظایف جامعۀ دست اندر کاران تعلیم تربیت کشور اسلامی است که از طریق مطلوبترین روشها و انسانی ترین رفتار کودکان جامعه (آینده سازان) را هدایت کنند در این راستا خانواده در آموزش و پرورش به عنوان محور و پایه اصلی می توانند انجام وظیفه کنند.

روشها و طرح های متعدد برای همکاری پدر و مادرها با فرزندان وجود دارد که در شرایط مختلف به فراخور مال والدین قابل اجرا و بهره برداری می باشند میزان تصمیمات تراکم شغلی، موقعیت اقتصادی، اجتماعی پدر و مادرها از جمله عوامل تعیین کننده ای هستند که حدود و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را مشخص می سازند.

چکیده تحقیق

علل و عوامل متعددی باعث ایجاد افت تحصیلی می شود که می توان آنها را به علل و عوامل خارجی و داخلی نظام آموزش و پرورش تقسیم کرد از آنجا که این عوامل تأثیر متقابل بر روی هم دارند نمی توانند جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند ولی برای بهتر شناخته شدن این علل و عوامل و به منظور انجام یک تحقیق دقیق یک محدوده زمانی کوتاه ناگزیر به انتخاب یک بعد از علل و عوامل (یعنی علل و عوامل خارجی) افت تحصیلی شده این اهدافی که مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند.

همگام با پیشرفت و افزایش سرانه آموزش و پروش نیز درمان افزایش است. مسلما هر جامعه ای که برای تعلیم و تربیت سرمایه گذاری می کند انتظار دارد که محصولی در راستای هدف نظام آموزش و پرورش بدست آورد تا این سرمایه گذاری عظیم از طریق تربیت انسانی جوابگوی احتیاجات جامعه گردد.

در این تحقیق تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدارس مورد بررسی قرار می گیرد و در مورد مسائلی مثل فقر و محرومیت اقتصادی، نامناسب بودن مکان زندگی نگرش والدین نسبت به تحصیل فرزندان توفیقاتی داده شده است.

معرفی تحقیق

شکست تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن یکی از نقایص آموزشی بسیاری از کشورهای جهان سوم و از آن جمله کشور ایران است این مسئله به عوامل و موجبات گوناگون مربوط می شود که برای چاره جویی باید آنها را به دقت شناسایی و ارزشیابی کرد.

برخی از اقتصاد دانان معتقدند در بسیاری از کشورهای در حال توسعه آموزش رسمی بزرگترین صنعت و بزرگترین مصرف کننده درآمدهای عمومی است قراین و شواهد حکایت از آن دارد که کشور ما به علت تمرکز بیش از حد تصمیم گیری در نظام  اداری و اجرایی ناسازگار بودن توان آموزش و پرورش با مقتضیات و نیازهای اقتصادی و اجتماعی کشور نیز رشد فزاینده تعداد دانش آموزان که از رشد سریع جمعیت سرچشمه می گیرد و سبب افزایش حجم مسئولیت دستگاه اجرایی آموزش و پرورش می گردد. مجموع شرایطی که با کمیت قلت بازدهی این صنعت یعنی خسارات اقتصادی ناشی از شکست تحصیلی می شود تشدید می گردد.

در این رابطه وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خانواده دانش آموزان چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ریزی در جهت آن و گروه دوستان دانش آموزان را به عنوان ویژگیهای مردودین مورد توجه قرار دادیم.

امید است شناخت ویژگیهای مذکور در بررسی همه جانبه و ارائه پیشنهادات دستیابی به نتایج بتواند مسئولان و دست اندرکاران و برنامه ریزان جامعه آموزش و پرورش را به راه حلها رهنمون گردد.

شرایط و عوامل اقتصادی

الف- فقر و محرومیت اقتصادی

فقر محرومیت به طور بارز یکی از عواملی است که تأثیر زیادی بر ترک تحصیل و مردودی می گذارد ولی این زمینه بین فقر مطلق و فقر نسبی تفاوت قائل شده بدین معنی که فقر مطلق با خود سختی معیشت، کم غذایی، بد غذایی، مسکن نامناسب و کار کردن کودکان را به همراه دارد. که همه این شرایط موجب فقدان و کمبود امکانات تحصیلی و نیامدن افراد به مدرسه یا ترک تحصیل یا مردود می شوند با این وجود باید توجه کرد که رابطه میان فقر و افت تحصیلی رابطه ای است که هم در کشورهای توسعه یافته موجود است و هم در کشورهای در حال توسعه، حتی اگر که پایین ترین سطح فقر در کشورهای توسعه یافته برابر با سطح غنی و ثروت در کشورهای در حال توسعه باشد.

فقر نسبی نیز که رفع نامناسب اقتصادی فرد را نسبت به افراد دیگر ارائه می کند. ممکن است خود نتیجه عوامل و متغیرهای زیادی باشد ولی بدون شک عاملی برای افت تحصیلی به حساب می آید زیرا که فقر اختلافات طبقاتی ایجاد می کند که در نتیجه آن تفاوتهای در رشد و تکامل تفکر، زبان، رفتار و نگرش افراد نسبت به کار و استراحت بروز می نماید و علایق و انگیزه های پیشرفت تحصیلی افراد و یا عدم آن اهمیت حیاتی دارند.

ب- نامناسب بودن مکان زندگی

افرادی که در شرایط فقر و محرومیت اقتصادی به سر می برند عموماً در مکانهای زندگی می کند که فاقد امکانات بهداشتی بوده از آب سالم و نور کافی محروم بوده منزل آنها عموماً یک فضای اطلاق مانندی است که تمام فعالیتهای زندگی خانواده و حتی آشپزی در آن انجام می گیرد و بدین لحاظ محلی است دود زده پر رفت و آمد بسیار شلوغ و پر سرو صدا مکانی برای انجام کارهای شخصی و تکالیف درسی دانش آموزان در آن موجود نیست.

ج- نامناسب بودن امکانات بهداشتی

فقدان لوله کشی آب سالم به این مفهوم است که آب مشروب باید از فاصله های دور به محل زندگی حمل شود که این امر عدم پاکیزگی را در  بر خواهد داشت و عدم رعایت بهداشت نامناسب و غذای مکفی که در این شرایط موجود است کودکان را به انواع بیماریها دچار می سازد به طوری که هنگامی که آنان به سن مدرسه می رسند اگر از مرگ رهایی یافته باشند آن قدر فعالیت و ناتوان برای بیماریهای بیشتر می باشند که حضور مرتب آنان در کلاس و مدرسه غیر ممکن می سازد و این امر نیز بر افزایش میزان افت تحصیلی تأثیر مستقیم دارد.

د- کارکردن:

نیاز به کار کودکان و نوجوانان نیز که در شرایط فقر و محرومیت اقتصادی وجود دارد. یکی دیگر از عوامل افت تحصیلی به حساب می آید زیرا که در این قبیل شرایط امور زیادی در خانه – مزرعه، و کسب و کار وجود دارند. که می توان آنها را به عهده کودکان شش، هفت ساله و بالاتر قرار داد. و منافع حاصل از آنها را جهت کمک به اقتصاد ناچیز خانواده اختصاص داد. برای این خانواده ها مخصوصا فصل جمع آوری محصول کشاورزی فصل حیاتی است و نیاز به کار کودکان را تشدید می کند. بدین کار کودکان مانع رفتن آنان به مدرسه خواهد بود و یا باعث حضور نامرتب آنان در مدرسه و کلاس می گردد و این امر نیز عاملی برای تحصیل، مردودی و افت تحصیلی می باشد.

فرهنگ و رابطه آن با آمورش و پرورش

فرهنگ عبارت است از تمام عوامل مربوط به شناسایی، اعتماد، هنر و اخلاقیات، حقوق و آداب و رسوم و مجموع دیگر امکانات علمی کسب شده به وسیله یک فرد و اجتماع نظر به اینکه عوامل مذکور مکتب از جامعه است لذا می توان گفت که فرهنگ میراث اجتماعی است پس فرهنگ به مثابه یک اصل سازمان دهنده در هر جامعه ای دخالت دارد و این ارزشهای آن جامعه است.

برای نوسازی جامعه با نوگزینی ارزشها، بر آموزش و پرورش لازم است که با سیاستهای خاص ارزشهای نوی را در قالب ارزشهای کهنه بریزد. به این معنی که با گسترش علوم و فنون و به کار گرفتن خلاقیتها، دگرگونی ارزشهای اجتماعی را به طور غیر مستقیم انجام دهد تا ضمن نوآوری غلیان خشم سنت گرایان را نیز دامن نزند تعلیم و تربیت برخوردار از رهبری قادر می تواند همچون عامل مؤثری در این مورد بکار رود.

پویایی فرهنگ در هر جامعه ای نوگرایی و نوسازی را دامن می زند و بوسیله فرهنگ نو پا ملتی می تواند با شرایط محیطی متغیر خود را تطبیق دهد لازمه اقدام به نوسازی  و تغییر ارزشهای فرهنگی در شئون اجتماعی مرهون تکامل شناخت مردم یک جامعه است  که هر فرد آن با بکار گرفتن تجارب عمومی خود و محصولات فکری و دیگران استعداد دگرگونی را در خود تقویت نمایند چون  این بهترین راه تجلی نیازهای رفاهی انسانهاست.

تفاوت زبان و فرهنگ بومی با زبان فرهنگ عمومی جامعه

در بسیاری از نقاط جهان زبانهای محلی متعدد و متفاوتی وجود دارند که مردم آن نواحی با آنها تکلم می کنند و تفکر آنان نیز عموماً تحت تأثیر این زبانهای محلی شکل می گیرد و فرهنگ خاصی را نیز این زبان ها تکوین و تکامل می بخشند ولی اکثراً آموزش و پرورش رسمی با زبان رسمی انجام می گیرد که عموماً شناختن گسترده تر و پیچیده تر داشته و ارائه کننده مفاهیم تجارب وسیع تر می باشد. بدین لحاظ کودکانی که زبانهای محلی تکلم می کنند عموما با زبان رسمی که در مدارس برای آموزش مورد استفاده قرار می گیرد آشنا نیستند این امر پیشرفت تحصیلی آنان را با مانع مواجه می سازد.

با توجه به آنچه گذشت و با توجه به رابطه نزدیکی که بین زبان و تفکر موجود است مساله اساسی در این زمینه، تنها تامین زبان کارآمد تر برای تحصیل که در مدرسه نیست بلکه مساله اساس وحدت بخشنده فرهنگهای مختلف یک جامعه است از طریق زبان مشترک، خواه زبانهای بومی محلی مورد استفاده باشند یا نباشند.

نگرش محیط و خانواده نسبت به تربیت کودکان از نظر جنسیت آنان

در بسیاری از کشورهای جهان بخش عظیمی از کودکان و نوجوانان و جوانان که از آموزش و پرورش محروم مانده اند یا پس از طی دوره ابتدایی آموزش و پرورش را ترک نموده اند دختران می باشند این واقعیت تا اندازه زیادی موارد کمبود امکانات و نیروهای لازم مخصوصا معلمان زن، برای آموزش  پرورش و عموماً در نقاط روستایی است و بخش مهمی از آن نیز موارد نگرش کمی افراد خانواده ها نسبت به تعلیم و تربیت دختران است که بر اثر عدم توجه به نقش مهم زنان در ساخت اجتماع و خانواده و احراز مشاغل و فعالیتهای اقتصادی دختران را نیازمند به آموزش و پرورش پیشرفته نمی دانند و علی رغم پیشرفت تحصیلی مطلوب دختران در نظام آموزشی.

ازدواج زودرس آنان آنها را از تحصیل علم و دانش و کسب آموزش و پرورش پیشرفته بازداشته، باعث ترک تحصیل آنان می شوند و مشکلات و مسایل فراوان روانی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای آنان و جامعه به طور کلی فراهم می نماید.

شرایط و عوامل خانوادگی

در بسیاری از موارد افت تحصیلی اعم از مردودی یا ترک تحصیل یا دیگر انواع آن موارد شرایط و عوامل خانوادگی کودکان و نوجوانان است هر چند که شرایط و عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی از دیگر عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جدا نیست، اما چنین نیست که همیشه نامناسب بودن شرایط خانوادگی نتیجه شرایط نامناسب اقتصادی، اجتماعی بیرون از خانه باشد از طرف دیگر وجود شرایط مساوی و امکانات اقتصادی در منزل به تنهایی تامین  کننده نیازهای کودکان، نوجوانان و جوانان نیست بلکه فراهم بودن شرایط امنیت روانی و عاطفی در خانه یک عامل قطعی برای جلوگیری از شکست برای جلوگیری از شکست تحصیلی است.

نبودن پدر و مادر یا هر دو، وجود اختلاف خانوادگی و جدایی والدین از یکدیگر و یا وجود اعتبار در منزل در همه جا از فراهم بودن شرایط امنیت روانی و عاطفی به شدت می کاهند و رابطه بسیار نزدیکی با مسائل و مشکلات آموزش و پرورش، دانش آموزان کمبودهای آنان و افت تحصیلی دارند. بیسوادی والدین نیز عامل دیگری است که هم از نظر عدم درک وظایف مدرسه و برنامه های آنان و تداوم حضور مرتب دانش آموزان در مدرسه مشکلاتی برای تحصیل دانش آموزان در کار مدرسه فراهم می آورد و هم از نظر ناتوانی آنان در کمک فکری و عملی به امور برنامه درسی دانش آموزان، در منزل از پیشرفت مناسب تحصیلی فرزندان آنان می کاهد.

محدودیتهای محلی و جغرافیایی و توزیع نا مناسب امکانات آموزشی

بررسی وضع آموزش و پرورش کشورهای مختلف، مخصوصاً در کشورهای جهان سوم، مشخص می نماید که امکانات آموزشی در مناطق روستایی به مراتب نامناسب تر از مناطق شهری است این امر از طرفی مربوط به محدودیت هایی مالی و کمبود بودجه آموزش نسبت به نیازهای جامعه به طور کلی است و تا اندازه زیادی ناشی از شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی این مناطق است که باعث پراکندگی و دور بودن این نقاط از مراکز شهری، جاده های نامساعد آنها فقدان امکانات پیشرفت زندگی از قبیل  آب سالم، مسکن نامناسب و حداقل امکانات بهداشتی و درمانی، جاذبه ای برای خدمت معلمان با تجربه و کارآمد نداشته و از تاسیسات و تجهیزات آموزشی لازم نیز برخوردار نگشته است.

کمبود مدارس و امکانات آموزش و پرورش در حاشیه شهرهای بزرگ نیز به چند نوبه شدن تعداد زیادی از مدارس این مناطق انجامیده است عمدتا منجر به مهاجرتهای بی رویه می شود در این شرایط در این شرایط مناطق روستایی و حتی حواشی شهرهای بزرگ کمبود مدارس و امکانات نامناسب تعلیم و تربیتی و آموزگاران کم تجربه روبرو هستند که این عوامل همراه با شرایط نامناسب زندگی ساکنین این مناطق و دیگر عوامل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی حاکم بر آنها، دسترسی به تحصیل و یا ادامه موفقیت آمیز آن را برای فرزندان ساکنین این مناطق غیر ممکن ساخته باعث ترک تحصیل مردودی و افت تحصیلی می گردند.

فهرست مطالب

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۱

چکیده تحقیق………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………… ۴

فصل اول: کلیات تحقیق

معرفی تحقیق……………………………………………………………………………………. ۶

تعریف موضوع تحقیق………………………………………………………………………… ۸

ضرورت موضوع تحقیق…………………………………………………………………….. ۱۰

فایده تحقیق…………………………………………………………………………………… ۱۲

روش نمونه گیری……………………………………………………………………………. ۱۲

هدف کلی تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۳

محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………. ۱۴

تعریف اصلاحات و واژه ها………………………………………………………………… ۱۵

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

ادبیات و پیشینه تحقیق………………………………………………………………………. ۱۹

۱- شرایط و عوامل اقتصادی……………………………………………………………….. ۲۰

الف: فقر و محرومیت اقتصادی…………………………………………………………….. ۲۰

ب: نامناسب بودن مکان زندگی…………………………………………………………… ۲۱

ج: نامناسب بودن امکانات بهداشتی………………………………………………………. ۲۱

د: کارکردن…………………………………………………………………………………… ۲۲

۲- شرایط و عوامل فرهنگی و اجتماعی………………………………………………….. ۲۳

الف) فرهنگ و رابطه آن با آموزش و پرورش………………………………………….. ۲۳

ب) تفاوت زبان و فرهنگ بومی با زبان فرهنگ عمومی جامعه……………………… ۲۴

ج) نگرش محیط و خانواده نسبت به تربیت کودکان از نظر جنسیت آنان               ۲۵

۳- شرایط و عوامل خانوادگی……………………………………………………………… ۲۶

۴- محدودیتهای محلی و جغرافیایی و توزیع نامناسب امکانات آموزشی               ۲۸

تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع تحقیق…………………………………………….. ۳۰

فصل سوم: روش و مراحل اجرایی تحقیق

روش و مراحل اجرایی تحقیق……………………………………………………………… ۳۴

روش تحقیق…………………………………………………………………………………… ۳۵

جامعه آماری………………………………………………………………………………….. ۳۶

نمونه آماری…………………………………………………………………………………… ۳۷

شیوه جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………. ۳۸

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته ها………………………………………………… ۳۹

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………. ۴۱

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………… ۶۷

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان دخترانه کرج با سابقه شکست تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   67 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<