امروز :سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و میزان اضطراب در دانشجویان پسر و دختر
کد محصول:   1147
قیمت محصول:   11800 تومان
تعداد صفحه:   109 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   562 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و میزان اضطراب در دانشجویان پسر و دختر
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   11800 تومان
تعداد صفحه:   109 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و میزان اضطراب در دانشجویان پسر و دختر

در این تحقیق به بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و میزان اضطراب در دانشجویان پسر و دختر پرداخته شده است. از دیدگاه شناختی انسان را دارای تمایلات زیستی استثنائی و نیرومندی برای تفکر و عمل به شیوه خاص می داند که این شیوه به تبع محیط خانواده و فرهنگ می تواند به شکل منطقی و یا غیر منطقی رشد یابد. انسان از نظر بیولوژیکی آمادگی ذاتی شدیدی برای تفکر غیر منطقی و غیر عقلانی دارد. انسان به طور ذاتی احساس نیاز مفرط به برتر بودن از دیگران را دارد و اینکه صاحب همه مهارت ها باشد.

انسان معمولا متوسل به نظریات احمقانه و بدبینانه می شود و به تفکر آرزومندانه گرایش دارد. توقع دارد که دیگران به صورت مداوم با او صحبت و خوش رفتار باشد و خود را در مواردی که ضعیف عمل کند به شدت محکوم می کند و تمایل عمیق به زودرنجی و بر آشفتگی عاطفی دارد و چنانچه به این تمایلات طبیعی و در عین حال ناسالم خود نرسد دیگران و دنیای خارج را مورد سرزنش قرار می دهد.

بیان مسئله

انسان عصر ما به دنبال آرامش روانی است. دنیای امروز با پیچیدگی ها و ویژگی های خاص فرهنگ ماشینی انسان را درگیر و دار اضطرابهای کشنده ای قرار داده است که چهره زندگی را رنگ بس نازیبا زده و آن را غیر قابل تحمل ساخته است. آرزوی هر انسانی آرامشی است که بتواند در آن مسیر زندگی خود را به سوی سعادت طی کند و اضطراب سدی است محیط بر انسان و محاط در انسان که سراسر حیات درون و بیرون او تحت تاثیر خود قرار داده است و این سوال برای هر یک از ما مطرح است که ریشه اضطراب های انسان در چیست؟ و چگونه می توان به مقابله با آن پرداخت؟ با توجه به اینکه هر یک از مکاتب روان شناسی انسان و مشکلات او را از دریچه ای خاص مورد مطالعه قرار می دهد، بر اساس دیدگاه خود راه حل هایی برای مشکلات او مطرح میکند.

اساس طبقه بندی روان درمانی تمرکز درمان بر روی یکی از جنبه های عملکرد روان می باشد. رفتار درمانی با تمرکز بر تئوری یادگیری و تغییر رفتار معتقد است که تمام رفتارها حاصل یادگیری است درمان عاطفی، عواطف متعارض و اظهار نشده فرد را ریشه مشکلات روانی می داند. و درمان بر اساس تفکر معتقد است که رفتار بر اساس معنی که فرد به حوادث و پدیده ها می دهد شکل می گیرد و تغییر می کند.

الیس معتقد است که: دو اضطراب و اختلالات عاطفی نتیجه تفکر غیرمنطقی و غیر عقلانی هستند به نظر او افکار و عواطف کنشهای متناوب و جداگانه ای به شمار نمی آیند. انسان به وسیله اشیای خارجی مضطرب و آشفته نمی شود بلکه دیدگاه و تصوری که از اشیا دارد موجب نگرانی و اضطراب وی می شوند. تمام مشکلات افراد از تفکرات موهومی سرچشمه می گیرند که از نظر تجربی معتبر نیستند.

ضرورت تحقیق

کلی می گوید: اختلال روانی عبارت است از استفاده از ساختارهای ذهنی که عدم صحت و کارایی آنها به اثبات رسیده است. اضطراب مفهوم اساسی در همه نظریه های شخصیت و یکی از عوامل مهم در اختلالات رفتاری است. مطالعاتی که در زمینه هایی غیر از آسیب شناسی روانی به ویژه در حیطه یادگیری و ادراک انجام گرفته نشان می دهد که تاثیر اضطراب فراتر از موارد بالینی بوده است. حدود ۵ تا ۲۰ درصد از مردم ممکن است از اضطراب حاد یا مزمن ناراحت باشند و زنها دوبار بیشتر از مردها از این اختلال در عذابند. همچنین گفته می شود که حدود ۱۰ تا ۱۴ درصد مراجعین به متخصصین قلب مبتلایان به نوروز اضطراب هستند.

با توجه به اهمیت موضوع تفکر و گستره و حاکمیت آن در زوایای زندگی از طرفی و اهمیت موضوع اضطراب به عنوان ریشه اساسی همه بیماری های نوروتیک از طرف دیگر لازم به نظر می رسد که جایگاه تفکر در ایجاد اضطراب مشخص شود تا بتوان از نحوه های تفکر اضطراب زا پیشگیری کرده و به اصطلاح آن بپردازیم. با وجود آنکه بشر از دیرباز به نقش سازنده و پر اهمیت روابط کلامی در تغییر طرز فکر، احساس و رفتار آدمیان واقف بوده و همیشه این شیوه را در ترغیب افراد به انجام اموری که مقبولیت اجتماعی داشته است به کار می داشته معهذا باید روان درمانی را به معنایی که امروز در روان شناسی بالینی مطرح است دانشی نوخاسته دانست.

اهداف روان درمانی

به نظر می رسد اهداف درمانی در شیوه های مختلف یکسان است اما تفاوت ظاهر آنها ناشی از نقطه شروع برای رسیدن به هدف نهائی است شاید با دقت بیشتر در همه نظریه ها به این نکته برسیم که هدف اصلی تمام شیوه های روان درمانی سازگاری مثبت فرد با محیط و خود و مایه گرفتن در حد ممکن از  استعدادهای نهفته در فرد است و این امر حاصل نمی شود الا به دخالت در الگوهای نابهنجار به کار گرفته شده توسط فرد حال چه مستقیماً این دخالت انجام شود مثل رفتارگرائی و چه غیر مستقیم مانند شناخت گرائی به هر حال روان درمانگر می خواهد و باید علائم بیماری مراجع را تشخیص دهد و آنها را متوقف کند و تغییر دهد و فرد در به کارگیری توانائی هایش در جنبه مثبت یاری رساند.

رویکرد شناختی و روانی شناسی امروزه مورد توجه بسیار قرار گرفته است و بیشتر از هر رویکرد دیگری مورد تجربه واقع می شود.

ماهیت انسان در مکتب عقلانی عاطفی

این مکتب متعقد است که انسان موجودی منطقی و عقلانی و در عین حال غیرمنطقی و غیرعقلانی است. انسان می تواند فکر کند و مهمتر اینکه می تواند درباره نحوه فکر کردن خود نیز فکر کند. وقتی عقلانی و منطقی می اندیشد موجودی کارآمد توانا و خوشحال است وقتی با توجه به یادگیری های غیرمنطقی اولیه به تفکر غیرعقلانی که از نظر بیولوژیکی آمادگی پذیرش آن را داشته دچار شود با مشکل روبرو شده و بیمار شود. و البته با تصحیح تفکر خود می تواند اضطراب خود چیره شود و از شر ناراحتی ها خلاصی یابد.

الیس تجربه فردی هر انسان را دارای بالاترین ارزش و اهمیت در زندگی او می داند. انسان از نظر او باید در زمان حال زندگی کند محدودیت های زندگی خود را بپذیرد هر چند موجود آزاد است انسان از نظر الیس موجودی خلاق است که می توانند ضمن درک محرک های بیرونی به تعبیر و تفسیر آن بپردازد. انسان از نظر او می تواند تلقین پذیر، آسیب پذیر، تأثیرپذیر و فریب خورده باشد. انسان را در مرکز عالم قرار می دهد که مسئول اعمال و احساسات خود است و می تواند افکار و عواطف خود را کاملا کنترل کند. انسان ها به طور طبیعی همدیگر را دوست دارند و تنفر زائیده تفکرات غیرمنطقی انسان است.

اضطراب و بیماری روانی در نظریه عقلانی و عاطفی

از نظر الیس افکار و عواطف کنش های متفاوت و جداگانه ای نیستند و از این رو تا زمانی که تفکر غیرعقلانی در فرد وجود دارد اختلالات عاطفی نیز به قوت خود باقی خواهند بود. مشکلات عاطفی افراد ناشی از تفکرات موهومی هستند که از نظر تجربی معتبر نیستند. مشکلات روانی نتیجه شناخت های نادرست افراد است چرا که عواطف محصول شناخت است. بسیاری از ناراحتی های مردم و زندگی عاطفی نامنظم آنها ریشه در انواع عقاید غیر منطقی و غیر واقعی در مورد خود و جهان پیرامون آنها دارد.

پیامدهای بسیاری که از تفکرات غیرمنطقی ناشی می شوند علل اساسی مهمترین اختلالات هیجانی به شمار می روند. یک انسان اگر به مفهومی پوچ که در بر گیرنده چنین تصوراتی است معتقد باشد گرفتار حالات بازداری، خصومت، دفاع، اضطراب، اندوه، سستی، احساس گناه و عدم قدرت کنترل خواهد شد. اگر او بتواند خود را به طور کامل از تمامی این تفکرات غیرمنطقی رها کند بسیار کم اتفاق می افتد که دچار آشفتگی سختی شود. انسان با استعداد و آمادگی مشخصی برای مضطرب شدن متولد می شود و تحت تاثیر عوامل فرهنگی و شرایط اجتماعی این آمادگی را تقویت می کند. در عین حال انسان این توانایی قابل ملاحظه را هم دارد که به کمک تفکر و اندیشه از آشفتگی و اضطراب خود جلوگیری کند.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………… ۶

سؤال تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۸

ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………… ۸

اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………. ۹

تعریف عملیاتی واژه ها……………………………………………………………………….. ۹

تفکر منطقی…………………………………………………………………………………… ۱۰

تفکر غیرمنطقی……………………………………………………………………………….. ۱۰

اضطراب……………………………………………………………………………………….. ۱۰

فصل دوم: پیشینه پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۱۲

تعریف روان درمانی…………………………………………………………………………. ۱۶

اهداف روان درمانی…………………………………………………………………………. ۱۸

درجات روان درمانی………………………………………………………………………… ۱۹

راهنمایی……………………………………………………………………………………….. ۲۰

روان درمانی تقویتی…………………………………………………………………………. ۲۰

بازآموزی روانی………………………………………………………………………………. ۲۱

روان درمانی عمیق…………………………………………………………………………… ۲۱

روش های روان درمانی…………………………………………………………………….. ۲۲

بیماری های روانی از نظر فروید…………………………………………………………… ۲۲

فرضیه ها و مفاهیم بنیادی در روان کاوی………………………………………………… ۲۳

تداعی آزاد……………………………………………………………………………………. ۲۴

مقاومت………………………………………………………………………………………… ۲۴

تفسر…………………………………………………………………………………………….. ۲۵

تعریف روانکاوی…………………………………………………………………………….. ۲۵

هدف روانکاوی و روان درمانی تحلیلی………………………………………………….. ۲۵

هدف روان درمانی تحلیل گرا……………………………………………………………… ۲۶

انسان از دیدگاه مکتب رفتار گرائی……………………………………………………….. ۲۷

فرضیه های رفتارگرائی……………………………………………………………………… ۲۷

بیماری روانی از دیدگاه مکتب یادگیری………………………………………………… ۲۸

رفتار درمانی…………………………………………………………………………………… ۲۸

تکنیک های رفتار درمانی………………………………………………………………….. ۲۹

رفتار درمانی شناختی………………………………………………………………………… ۳۰

انسان از دیدگاه روان شناسی انسانگرا……………………………………………………. ۳۰

اصول و فرضیه های روان شناسی انسان گرا……………………………………………… ۳۱

اهداف درمان در شیوه انسان گرایی………………………………………………………. ۳۲

شیوه درمان در مکتب انسان گرائی……………………………………………………….. ۳۳

اصول بنیادی روش مراجع – محوری…………………………………………………….. ۳۳

بیماری روانی از دیدگاه راجرز……………………………………………………………. ۳۴

شیوه درمان مراجع محوری…………………………………………………………………. ۳۴

روان شناسی شناختی………………………………………………………………………… ۳۶

فرضیات شناخت درمانی……………………………………………………………………. ۳۷

انسان در نظریه شناختی……………………………………………………………………… ۳۹

بیماری روانی در نظریه شناختی…………………………………………………………… ۳۹

اهداف روان درمان شناختی………………………………………………………………… ۴۰

روش و شیوه شناخت درمانی………………………………………………………………. ۴۰

نقش درمانگر در نظریه شناختی…………………………………………………………… ۴۱

فنون و اجزا شناخت درمانی………………………………………………………………… ۴۲

محدودیت های شناخت درمانی…………………………………………………………… ۴۳

نظریه درمانی عقلانی – عاطفی (الیس)………………………………………………….. ۴۳

مفاهیم بنیادی نظریه الیس…………………………………………………………………… ۴۶

ماهیت انسان در مکتب عقلانی عاطفی…………………………………………………… ۴۶

نظریه شخصیت الیس………………………………………………………………………… ۴۷

اضطراب و بیماری روانی در نظریه عقلانی و عاطفی………………………………….. ۴۸

طبقه بندی و خصوصیات تفکر…………………………………………………………….. ۵۰

ادامه فصل دوم: پیشینه پژوهش

تفکرات غیرمنطقی…………………………………………………………………………… ۵۱

روان درمانی در نظریه عقلانی عاطفی……………………………………………………. ۵۴

فرآیند درمان………………………………………………………………………………….. ۵۶

نقش درمانگر…………………………………………………………………………………. ۵۸

محدودیتهای روان درمانی از دیدگاه الیس………………………………………………. ۶۰

تعریف اضطراب……………………………………………………………………………… ۶۹

تعاریف عمده اضطراب……………………………………………………………………… ۶۹

سطوح اضطراب………………………………………………………………………………. ۷۱

خلاصه…………………………………………………………………………………………. ۷۲

مبانی نظری اضطراب………………………………………………………………………… ۷۳

نظریه روان تحلیلگری……………………………………………………………………….. ۷۳

نظریه های یادگیری………………………………………………………………………….. ۷۴

نظریه های اصالت وجودی…………………………………………………………………. ۷۶

نظریه های شناختی…………………………………………………………………………… ۷۶

ایدون بک…………………………………………………………………………………….. ۷۷

نظریه های زیست شناختی………………………………………………………………….. ۷۹

عوامل اضطراب و تنیدگی………………………………………………………………….. ۸۰

علائم اضطراب و تنیدگی…………………………………………………………………… ۸۲

پاسخ های سیستم ایمنی…………………………………………………………………….. ۸۳

پاسخ های شناختی به اضطراب……………………………………………………………. ۸۶

پاسخ های عاطفی – هیجانی به اضطراب و تنیدگی…………………………………… ۸۶

دو مورد از تحقیق انجام شده در زمینه این پژوهش…………………………………….. ۸۷

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق…………………………………………………………………………………… ۸۹

الف) روش مقایسه ای……………………………………………………………………….. ۸۹

ب) دلیل انتخاب این روش…………………………………………………………………. ۸۹

جامعه آماری………………………………………………………………………………….. ۹۰

انتخاب آزمودنی ها………………………………………………………………………….. ۹۰

متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………….. ۹۰

فرضیات مربوط به کنترل متغیرها………………………………………………………….. ۹۱

ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………. ۹۲

تست باورهای غیرمنطقی جونز…………………………………………………………….. ۹۲

پرسشنامه ۴۰ سوالی اضطراب کنترل……………………………………………………… ۹۳

فرضیات مربوط به تست اضطراب کتل…………………………………………………… ۹۳

چگونگی نمره گذاری تست باورهای غیرمنطقی جونز………………………………… ۹۵

چگونگی نمره گذاری تست ۴۰ سؤالی اضطراب کتل………………………………… ۹۵

روش های آماری…………………………………………………………………………….. ۹۶

محدودیت های روش ها و چگونگی تأثیر آنها بر تحقیق…………………………….. ۹۷

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………. ۹۹

فرضیه…………………………………………………………………………………………… ۹۹

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث………………………………………………………………………………………….. ۱۰۵

خلاصه……………………………………………………………………………………….. ۱۰۶

فرضیه پژوهش………………………………………………………………………………. ۱۰۷

محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………….. ۱۰۸

پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………. ۱۰۸

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………. ۱۰۹

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و میزان اضطراب در دانشجویان پسر و دختر
دانلود:  
قیمت محصول:   11800 تومان
تعداد صفحه:   109 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<