امروز :چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر کلاس پنجم دو تا از مدارس کرج
کد محصول:   1073
قیمت محصول:   6800 تومان
تعداد صفحه:   68 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   163 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود تحقیق بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر کلاس پنجم دو تا از مدارس کرج
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   6800 تومان
تعداد صفحه:   68 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر کلاس پنجم دو تا از مدارس کرج

در این پژوهش به بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر کلاس پنجم مدارس کرج پرداخته شده است. جامعه پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان سال پنجم ابتدایی در شهرستان کرج که از بین آنها ۱۰۰ آزمودنی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید.

ابزار اندازه گیری در این تحقیق عبارت است از آزمون مداد کاغذی چند جوابی برای سنجش خلاقیت (MPPT) و همین طور برای سنجش عملکرد تحصیلی آزمودنیها ازمعدل نیم سال گذشته آنها استفاده شد که پس از جمع آوری داده ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون به تحلیل داده ها پرداخته شد که ضریب همبستگی (%۲۹r=) به دست آمد و معلوم شد که بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی آزمودنیها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

با توجه به نیاز جوامع بشری خصوصاً کشور ما به استعدادها و ذهن های خلاق خصوصاً‌ در دفع تنگناهای موجود و ابداع و خلق روش ها و فنون نو، هدف از انجام این پژوهش بها دادن و اهمیت گذاشتن به این ذهنهای خلاق و آگاهی دادن به جامعه خصوصاً‌ والدین و معلمان در رابطه با چگونگی برخورد با این استعدادهای خدادادی و راههای پرورش و رشد خلاقیت آنها می باشد. و همین طور بر آنیم تا مشخص کنیم که خلاقیت با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و به عبارتی دیگر دانش آموزانی که خلاق هستند از پیشرفت تحصیلی خوبی نیز برخوردارند.

نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت

تردیدی که استفاده صحیح و جهت دار از استعدادهای نهانی کودکان خلاق در پیشرفت جامعه نقش مهمی دارد. مدارس وظیفه دارند که جهت پرورش افکار خلاق و رشد توانایی های دانش آموزان کوشش کنند. مدیر و معلمان مدرسه باید محیط مناسب جهت تحقیق، بررسی و رشد افکار خلاق ایجاد کنند. بیهوده نیست که می گویند: معلم دانش آموزان خلاق خود باید خلاق باشند. (نیسان، مریم السادات و دیگران ۱۳۷۷)

درباره رفتار مناسب با دانش آموزان خلاق کارشناسان آموزشی توصیه های زیر را داشته اند:

  • بهتر است پیشنهادات و اندیشه های جدید دانش آموزان مورد انتقاد و یا ارزشیابی قرار نگیرند تا عقاید و نظریات علمی به راحتی ابراز شود.
  • عصبانیت و نگرانی در مقابل پاسخ بی ربط دانش آموزان بی مورد است چرا که از بین رفتن استعدادهای نهانی را به همراه دارد.
  • باید با دانش آموزان صادقانه رفتار کرد زیرا زمانی می رسد که معلمان مجبور می شوند بگویند«نمی دانم» بنابراین بهتر است آنان را در گفتن حقایق آزاد بگذارند.
  • دانش آموزان را باید با صمیمیت و به همان صورت که هستند پذیرفت و دستورالعمل ها را مطابق علایق آنها تنظیم کرد.

در مدرسه یک گروه قوی و پشتیبان می تواند در معلم احساس امنیت پدید آورد. هیچ چیز بدتر از این نیست که در یک محیط آموزشی مدیریت تک روی کند و به معلمان و دانش آموزان اهمیت ندهد. او باید با کلیه مربیان و حتی دانش آموزان همکاری همه جانبه داشته باشد. بدین ترتیب مدرسه کانونی جهت یادگیری و پرورش افکار خلاق خواهد بود.

کودکان خلاق از نظر روان شناسان

امروزه اغلب روان شناسان و علمای تعلیم و تربیت عقیده دارند که کودکان خلاق گذشته از استفاده از برنامه های رسمی مدارس باید از نوعی آموزش انعطاف پذیر غیررسمی نیز بهره مند شوند تا بتوانند خلاقیت خویش را رشد دهند و شکوفا سازند تورنس پدید آورنده آزمونهای خلاقیت عقیده دارد که محیط آموزش غیررسمی استعداد خلاقیت را در شاگردان پرورش می دهد و براساس آزمونهایی که در مورد خلاقیت انجام داده تاکید می کند که سیستم اعمال قدرت بدون انعطاف‌، انگیزه اندیشیدن را در شاگردان از بین می برد.آگیلوی رابطه خلاقیت و محتوی برنامه های درسی را به شرح زیر خلاصه کرد:

  • محیطهای آموزشی بیش از اندازه آزاد و یا رسمی برای خلاقیت نسبتاً مضر خواهند بود. مدارس بسیار رسمی امکان فردگرا بودن شاگرد را از میان می برد و محیط های بیش از اندازه غیر رسمی از لحاظ ایجاد ارتباط های مناسب، ضعیف و نارسا خواهند بود خلاصه اینکه هر دو این محیط ها هرگز نخواهند توانست خلاقیت را در شاگرد بطور رسمی به وجود آورند.
  • محیطی که هم آزادی بیان و هم ارتباط سالم را تامین کند. از لحاظ پرورش خلاقیت بهترین محیط محسوب می شود به ویژه اگر پاداشهایی نیز برای رفتارهای خلاق در نظر گرفته شود.
  • محیطی که فاقد برنامه باشد،در آن نابسامانی امری طبیعی بوده و بدترین محیط ممکنه است.

عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی

کودک در طی مراحل مختلف رشد همان قدر که نیاز به استقلال فکری و عملی دارد، به همان میزان هم به کمک والدین نیاز دارد. این نیاز با شروع دوران تحصیل محسوس تر می شود. اینجاست که اولیاء باید با علم و اطلاع و کاملاً آگاهانه به یاری کودکان خود بشتابند اما این مشارکت نیابد به گونه ای باشد که طفل ضعیف و متکی به دیگران بار بیاید. به وجود آوردن اتکاء به نفس در کودک و ایجاد حس مسئولیت در او بهترین راه موفقیت آنان است و کمک های اولیاء در یاد دادن مطالب درسی باید چنان باشد که کودک فکر کند این خود اوست که مشکلاتش را از پیش پایش بر می دارد. باید دانست که کودکان هم از داشتن استقلال احساس غرور می کنند.

عادت دادن کودک به نظم و ترتیب در کارهای روزانه:

مسئله ای که کودکان و والدین آنها با شروع دوران تحصیل با آنها مواجه می شوند، زمان انجام تکالیف درسی است و معمولاً کودکان از زمان برداشتی سطحی و تئوریک دارند. طفل موقعی به یاد انجام تکالیف مدرسه اش می افتد که خستگی های ناشی از بازی و شیطنت او را از پا انداخته است. در چنین هنگامی که کودک خسته و خواب آلود مشغول سرهم بندی تکالیفش است، با غر زدنهای والدینش رو به رو می شود: این چه وقت انجام تکالیف است. این همه وقت را چه کردی؟… اولیاء از همان روزهای اول تحصیل و حتی قبل از آن باید کودک خود را به نظم و انظباطی آگاهانه عادت دهند. مشروط براینکه چنین نظمی توام با تنوع و خلاقیت باشد. انضباط خشک طفل را خشن و عاصی بار می آورد. (غفارزادگان ۱۳۶۸)

برخورد منطقی و معتدل با کودک:

کودک شما از نظر سن کودک نیست، بلکه یک انسان است که هر چیزی را درک می کند. درک این نکتۀ ظریف لزوم برخورد منطقی و مستدل با کودک را بخوبی توجیه می کند. کودکان معمولاً به چیزهای توجه دارند که در نظر بزرگترها کم اهمیت و بی مورد جلوه می کند. الزاماً چنین توجهی سؤالات متعددی را در کودکان موجب می شود که گاه برای بزرگترها خنده آور و بی مفهوم است.

والدین باید در جواب دادن به سئوالات کودکان و در برخورد با آنها توجه داشته باشند که ممکن است یک برخورد غیرمنطقی و یک حرف ناسنجیده در شخصیت کودکشان اثر سوء و پایداری داشته باشد، بخصوص در تشویق و تنبیه کودکان باید وسواس بیشتری نشان داد. کودک باید بداند که چرا تشویق یا تنبیه می شود نتایجی که از تشویق و تنبیه های بیجا حاصل می شود بدتر از آن است که بتوان در این جا ذکر کرد.

اولیاء‌ نباید نقطه مقابل مربیان قرار گیرند:

کوچک شمردن معلم و نادان جلوه دادن او در ذهن کودک نسبت به مربی و کتاب ایجاد تردید می کند. کودک مطالب درسی را فقط به این خاطر به ذهن نمی سپارد که در کتاب نوشته شده است، بلکه بیشتر به این جهت آن را قبول دارد که از زبان ساده و شیرین معلمش می شنود (غفارزادگان ۱۳۶۸) در مواردی ممکن است والدین هنگام بازدید کتابچۀ درس کودک، در جواب پرسشی که توسط معلم داده شده تردید کنند. در چنین مواقعی بهترین راه، مراجعه به مدرسه و مطرح کردن موضوع با معلم است.

روش تدریس امری است پویا و تجربی:

به این معنی که نباید روش های تدریس امروزی را با روش تدریسی که مثلاً بیست سال پیش مرسوم بوده، مقایسه کرد. امروزه روانشناسان و علمای تعلیم و تربیت با تکیه بر یافته های علمی خود که مبتنی بر تجربه و آزمایش است، برای بهبود بخشیدن در کیفیت وضع تحصیلی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی روش ها و طرق گوناگونی را ارائه می دهند. هر معلمی با استفاده از تجربیات خود و با ارتقاء مهارتهای شغلی خویش روشی دارد که مختص خود اوست. این مورد بیشتر در رسیدگی به مقدار تکلیفی که معلم تعیین کرده و همچنین در روش تدریس ریاضی بروز می کند.

در چنین مواردی والدین کودکان خود را متهم به دروغگویی کرده و یا معلمان آنها را نسبت به کارشان کم علاقه و بی توجه به حساب می آورند. به طور مثال اکنون تاکید بیشتری روی این مسأله می شود که تعیین تکلیف های سخت و طاقت فرسا نه تنها در یادگیری عامل موثری نیست بلکه موجب زدگی و فرار کودک از مدرسه می شود. معلم ممکن است روی شناختی که نسبت به دانش آموزان خود دارد برای هر یک مقدار معینی تکلیف تعیین کند یا در مورد تدریس ریاضی که گاه والدین را سردرگم می کند، مسئله ملموس تر است که جای خود خواهد آمد. والدین قبل از هرگونه پیش داوری نسبت به کار معلم باید بیشتر در جریان تغییر و تحولات نظام آموزشی قرار گیرد (غفار زادگان ۱۳۶۸).

تاثیر معلمان بر خلاقیت

اگر از فعالیتهای کلاس صرفاً یک هدف یا مقصود خاص مورد نظر باشد، کودک دارای تفکر واگرا خواه ناخواه باعث آزار و تحریک معلم خواهد شد و امتیازهایی از او خواهد گرفت. کودک دارای خلاقیت زیاد از آن رو در کلاس موجب تحریک معلم می شود که به اندازۀ دانش آموزان دیگر مطیع و قابل انعطاف نیست (بهروزی ۱۳۷۵).

تورنس (۱۹۶۵) (نقل از بهروزی ۱۳۷۵) به نوبۀ خود تأثیر معلم را صرف نظر از موفقیت تحصیلی و منحصراً با توجه به بهره گیری شاگردان از خلاقیت مورد تحقیق قرار داد. تورنس نخست در ماه ژانویه در بیست کلاس یک مدرسه ابتدائی یک آزمون خلاقیت اجرا کرد و موازی همان آزمون را در ماه مه روی همان شاگردان اجرا نمود.

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………………… ۱

فصل اول

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۳

مسأله پژوهشی………………………………………………………………………………….. ۷

فرضیه پژوهشی…………………………………………………………………………………. ۷

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………… ۷

تعریف اصطلاحات……………………………………………………………………………. ۸

الف) تعاریف سازنده و مفهومی…………………………………………………………….. ۸

ب) تعاریف عملیاتی اصطلاحات…………………………………………………………… ۸

فصل دوم

خلاقیت………………………………………………………………………………………… ۱۰

هوش و خلاقیت……………………………………………………………………………… ۱۲

مراحل خلاقیت……………………………………………………………………………….. ۱۴

پرورش خلاقیت در کودکان………………………………………………………………. ۱۵

نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت…………………………………………………….. ۲۲

ویژگیهای کودکان خلاق………………………………………………………………….. ۲۴

نظریه های مربوط به خلاقیت………………………………………………………………. ۲۹

خلاقیت به عنوان الهام خدایی……………………………………………………………… ۲۹

خلاقیت به عنوان دیوانگی………………………………………………………………….. ۳۰

خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی…………………………………………………………….. ۳۱

خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی…………………………………………………………….. ۳۱

نظریه تداعی گرایی………………………………………………………………………….. ۳۲

نظریه گشتالت………………………………………………………………………………… ۳۳

مکتب شناختی………………………………………………………………………………… ۳۳

نظریۀ روانکاوی………………………………………………………………………………. ۳۴

روانکاوی جدید………………………………………………………………………………. ۳۷

عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی………………………………………………………….. ۳۸

تأثیر معلمان بر خلاقیت……………………………………………………………………… ۴۳

فصل سوم

جامعه…………………………………………………………………………………………… ۴۸

نمونه……………………………………………………………………………………………. ۴۸

طرح تحقیق……………………………………………………………………………………. ۴۸

ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………… ۴۸

آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت (MPPT)…………………………. 49

پایانی آزمون MPPT…………………………………………………………………………

روش آماری…………………………………………………………………………………… ۵۱

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………. ۵۳

فصل پنجم

محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………. ۵۶

پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………… ۵۶

خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………… ۵۷

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………… ۶۰

ضمائم

پرسشنامه سنجش خلاقیت………………………………………………………………….. ۶۳

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر کلاس پنجم دو تا از مدارس کرج
دانلود:  
قیمت محصول:   6800 تومان
تعداد صفحه:   68 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<