امروز :دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام
کد محصول:   1841
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   67 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   374 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
پایان نامه بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات اگر به هر دلیلی امکان خرید آنلاین را ندارید می توانید از طریق کارت به کارت و فایل مورد نظرتان را به ایمیلتان ارسال میکنیم..
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   67 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام

در این تحقیق به بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام پرداخته شده، موضوع تعلیم و تربیت و روشهای آن، مطلبی است که از دیر باز و زمانهای بسیار دور توجه بشر را به خود معطوف ساخته و در تمام عصرهای گوناگون زندگانی انسان ما از اهمیت والائی برخوردار بوده است.

علاوه بر پیامبران الهی که رسالت و مسئولیت تعلیم و تربیت جوامع بشری را بعهده گرفته بودند دانشمندان و اندیشمندان هرجامعه و ملتی همگام با آنان در این رهگذر می کوشیدند دانشمندان آن کتابها و رساله های فراوانی در این زمینه ساخته و پرداخته اند، و پیوسته کوششهای آنان هنوز در این زمینه به وضوح چشمگیری ادامه دارد. این ادعا گزافه گوئی نیست زیرا دانش و بینش بنیاد و اساس هرگونه اصلاح و زمینه برای پیشرفت هر جامعه ترقی خواه می باشد. تعلیم و تربیت است که می تواند این بینش و دانش را برای جامعه تضمین نموده و رسالت نشر علم و تقویت عقل و تهذیب نفوس مردم را بخوبی اداء نماید.

تعریف موضوع تحقیق

تحقیق در زمینه تعلیم و تربیت و روشهای آن در تاریخ تعلیم و تربیت انسان بخصوص جهان معاصر تازگی ندارد ولی با توجه به اهمیتی که روشها برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت دارند الخصوص از این نظر دیدگاه معصومین علیه السلام عنوان این تحقیق است.

قسمت عمده ای از مشکلات اخلاقی بر اساس روشهای تربیتی نادرست و غیر اسلامی ایجاد می گردد . مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام نشان می دهد تربیت انسان متقی، مؤمن متعهد و خداجو بر اساس روشهای اصول الهی. اسلامی امکان پذیر است. در منابع معتبر اسلامی آیات و روایات بسیاری در زمینه های اصول و روشهای تربیتی اسلام آمده است.

هدفهای کلی و آرمانی تحقیق

اهداف کلی و آرمانی این تحقیق به دو قسمت تقسیم می شود، خود موضوع تحقیق و پیشنهادها. از آنجا که اهداف تعلیم و تربیت یک کشور باید با توجه به فلسفه اجتماعی مردم و ارزشهای مورد توافق یک جامعه تدوین شود، لذا در این تحقیق روشهای تعلیم و تربیت از دیدگاه معصومین مورد بررسی قرار گرفته که بینش اسلام و قرآن و بینش انبیاء الهی است. با توجه به اینکه روشهای تعلیم و تربیت برگرفته از قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام می باشد. این روشها در جوامع اسلامی مخصوصاً ایران مورد استفادة نهادهای آموزشی پرورشی قرار می گیرد. و از سویی الگوهای واقعی تعلیم و تربیت اسلامی ائمه معصومین می باشد که سعی در پژوهش و بررسی روشهای تعلیم و تربیت از دیدگاه معصومین ضروری می باشد.

روش تحقیق

از آنجا که این تحقیق سعی دارد، روشهای تعلیم و تربیت از دیدگاه معصومین علیه السلام در کتب منابع اصلی مورد بررسی قرار دهد و مشخص کند روشهای تربیتی معصومین برای هدایت و راهنمائی انسان به سوی خداوند متعال و سعادت دنیا و آخرت دارای جنبه کاربردی می باشد. از آنجا که در این تحقیق سعی دارد ، روشهای تعلیم و تربیت از دیدگاه معصومین علیه السلام در کتب و منابع اصلی مورد بررسی قرار دهد و مشخص کند روشهای تربیتی معصومیت برای هدایت و راهنمائی انسان به سوی خداوند متعال و سعادت دنیا و آخرت دارای جنبه کاربردی می باشد.

اهمیت و ارزش تحقیق

از آنجا که منابع مهم تعلیم و تربیت اسلامی بعد از قرآن کریم و احادیث و روایات رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام می باشد، و آثار این احادیث در تربیت مسلمانان بر هیچ فرد منضفی جای ابهام و تردید باقی نمی گذارد این تحقیق در نظر دارد که تعلیم و تربیت از دیدگاه معصومین (ع) را از کتب و منابع  غنی اسلام  مورد بررسی قرار دهد. قسمت عمده ای از مشکلات اخلاقی بر اساس روشهای تربتی نادرست و غیر اسلامی ایجاد می گردد مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام نشان می دهد تربیت انسان متقی، مؤمن و متعهد و خداجو بر اساس روشهای اصول و الهی اسلامی امکان پذیر است. در منابع معتبر اسلامی آیات و روایات بسیاری در زمینه های اصول و روشهای اسلام آمده است.

ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت

نقش شگفت انگیز تعلیم و تربیت در زنذگی انسان و حتی حیوان، بر هیچ خردمندی پوشیده نیست و تاکنون هم ضرورت آن مورد تردید قرار نگرفته است چرا که تعلیم و تربیت صحیح می تواند فرد را به اوج ارزش ها برساند و اگر غلط افتد وی را به سقوط کشاند، زیرا آدمی در آغاز ولادتش فاقد علم و ادراک و تربیت و کمال است و به تدریج با تعلیم و تربیت مستقیم و غیر مستقیم استعدادهای بالقوة او به فعلیت می رسد و رشد و تکامل می یابد چنانکه قرآن مجید می فرماید : « والله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئاَ و جعل لکم السمع و الابصار و الافیده لعلکم تشکرون». و خداوند شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد، در حالی که هیچ نمی دانستید و برای شما گوش و دیدگان و دلها قرار داد تا شکرگزار باشید.»

از این رو مکتب اسلام برای تربیت در تمام مراحل و مقاطع زندگی دستورهای ویژه ای داده است تا انسان از کودکی در کانون خانواده و در آغوش والدین ، معلم و فرهنگ محیط، تعلیم و تربیت مناسب و لازم را ببیند و برای مراحل عالیتر زندگی انسانی آماده شود و پرورش یابد. بر اساس شکوفایی استعدادها و ارزش های والای انسانی مبتنی بر تعلیم و تربیت است و انسان شدن انسان و وصولش به کمال نهایی همه مرهون تعلیم و تربیت صحیح است.

تعلیم و تربیت در اسلام

نخستین حرکت در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی با پیغمبر اکرم (ص) بوده است پیغمبر اسلام ضمن انجام رسالت و دعوت به دین جدید، همچنین رهبر و رئیس حکومت، مربی و معلم با نفوذ نیز بود. زیرا در آسنانه قرن هفتم میلادی اختر تعلیم و تربیت به گونة دیگری رقم خورد اولین آیات وحی بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل گردید و با خطاب مبارک «اقراء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم ، علم الانسان ما لم یعلم، تعلیم و تربیت منشاء الهی یافت و به تعبیر برخی از عالمان و اندیشمندان اسلامی از اشرف ضاعات عالم شد.

در همین آیات اولیه به عنوان نخستین سند مدون تعلیم و تربیت اسلامی بر دو عنصر بنیاد دین تعلیم و تربیت یعنی کسب دانش و از یک سو تعالی انسانی از سوی دیگر تأکید می شود.

روش تعلیم و تربیت در ایران بعد از اسلام

پس از ظهور نهضت اسلامی یعنی از عهد پیشوای اسلام و خلفای راشدین تا قرن دوم و سوم هجری مهمترین مرکز تجمع و تعلیم و تربیت مسلمانان «مسجد» بود در ایران نیز در غالب بلاد مهم نظیر بخارا، نیشابور و بلخ و غیره مساجد بزرگی وجود داشت که در آن جا مدرسان بزرگ به کار تعلیم و تربیت مشغول بوده اند غیر از مساجد که قرنها مرکز تعلیم و تربیت مسلمانان بود از قرن چهارم به بعد ایرانیان برای تعلیم و دانش ها و علوم معموله عصر خویش، به تأسیس مدارس جدیدی مبادرت کردن، در شاهنامه فردوسی در موارد مختلف از لغت فرهنگ و فرهنگیان و روش تعلیم و تربیت کودکان سخن به میان آمده است.

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

تعریف موضوع تحقیق……………………………………………………………………….. ۳

هدفهای کلی و آرمانی تحقیق………………………………………………………………. ۳

سؤالهای ویژه تحقیق………………………………………………………………………….. ۴

روش تحقیق……………………………………………………………………………………. ۴

اهمیت و ارزش تحقیق……………………………………………………………………….. ۴

تعریف واژه ها یا اصطلاحات تحقیق……………………………………………………… ۵

فصل دوم

سابقۀ موضوع تحقیق………………………………………………………………………….. ۸

ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت…………………………………………………………… ۹

تعلیم و تربیت در اسلام…………………………………………………………………….. ۱۰

روش تعلیم و تربیت در ایران بعد از اسلام……………………………………………… ۱۱

مهمترین مراکز تعلیم و تربیت…………………………………………………………….. ۱۱

دین چیست؟…………………………………………………………………………………. ۱۲

تربیت و اقسام آن……………………………………………………………………………. ۱۳

اهمیت تعلیم از دیدگاه معصومین (ع)……………………………………………………. ۱۶

ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی…………………………………………………………. ۱۶

اهداف تعلیم و تربیت اسلامی…………………………………………………………….. ۱۶

مزایا و محدودیتهای اهداف دور و نزدیک…………………………………………….. ۱۸

هدف غائی…………………………………………………………………………………… ۱۸

اهداف کلی………………………………………………………………………………….. ۱۹

تفاوتهای فردی از نظر قرآن کریم……………………………………………………….. ۲۰

آموزش و پرورش بر حسب تفاوتهای فردی……………………………………………. ۲۰

عوامل مؤثر در تربیت………………………………………………………………………. ۲۱

وراثت از دیدگاه احادیث………………………………………………………………….. ۲۱

انواع وراثت…………………………………………………………………………………… ۲۲

جلوگیری اسلام از وراثت ناپسند…………………………………………………………. ۲۳

محیط تربیت…………………………………………………………………………………. ۲۳

اقسام عوامل محیط………………………………………………………………………….. ۲۳

ایدئولوژی و فرهنگ……………………………………………………………………….. ۲۴

ویژگیهای رفاقت جوانان…………………………………………………………………… ۲۶

سهم وراثت و محیط در فرد………………………………………………………………. ۲۶

مراحل تربیت………………………………………………………………………………… ۲۷

دورۀ پیش از تولد…………………………………………………………………………… ۲۷

دورۀ ببعد از تولد……………………………………………………………………………. ۲۷

اهمیت تربیت کودک در خردسالی……………………………………………………… ۲۸

اهمیت علم آموزی کودک……………………………………………………………….. ۲۸

پرورش ایمان و اخلاق……………………………………………………………………… ۲۸

اهمیت پرورش در تربیت اسلامی………………………………………………………… ۲۹

روش الگوئی…………………………………………………………………………………. ۲۹

لغزش الگو……………………………………………………………………………………. ۲۹

شرایط محبت به کودک…………………………………………………………………… ۳۰

افراط در محبت……………………………………………………………………………… ۳۰

احترام به شخصیت کودکان………………………………………………………………. ۳۰

همبازی شدن با کودک……………………………………………………………………. ۳۱

سلام دادن به کودک………………………………………………………………………. ۳۱

نتایج کرامت و یا حقارت شخصیت…………………………………………………….. ۳۱

نمونه ای از تشویق در قرآن کریم……………………………………………………….. ۳۲

تدابیر قبل از تنبیه……………………………………………………………………………. ۳۲

ادامه فصل دوم

تنبیه بدنی……………………………………………………………………………………… ۳۳

تحولات فرهنگ و تعلیم و تربیت……………………………………………………….. ۳۳

صلاحیتهای اجتماعی و تعلیم و تربیت………………………………………………….. ۳۴

احتیاجات جامعه و تعلیم و تربیت………………………………………………………… ۳۵

فلسفۀ اجتماعی و تعلیم و تربیت………………………………………………………….. ۳۵

احتیاجات اساسی جوانان در دورۀ بلوغ…………………………………………………. ۳۶

تدریس متناسب با سطح شاگردان……………………………………………………….. ۳۶

تنبیه غیر بدنی………………………………………………………………………………… ۳۷

نکات مهم در امر تنبیه……………………………………………………………………… ۳۸

تشویق…………………………………………………………………………………………. ۴۰

تشویق از دیدگاه قرآن ائمه (ع) و دانشمندان…………………………………………… ۴۱

تشویق از دیدگاه قرآن……………………………………………………………………… ۴۱

تشویق از دیدگاه ائمه (ع)………………………………………………………………….. ۴۲

نیاز کودکان به تحسین و تشویق………………………………………………………….. ۴۳

روش الگویی…………………………………………………………………………………. ۴۶

تربیت در گذشته…………………………………………………………………………….. ۴۷

تعلیم و تربیت نوین…………………………………………………………………………. ۴۸

بازیابی فکری………………………………………………………………………………… ۴۸

نیروی خلاقۀ انسان………………………………………………………………………….. ۴۸

اجتماعی ساختن محیط تربیتی……………………………………………………………. ۴۹

تحول تربیتی چگونه به وجود آمد؟……………………………………………………… ۵۰

انعکاس شرط………………………………………………………………………………… ۵۰

انعکاس منفی…………………………………………………………………………………. ۵۰

پرورش اخلاقی……………………………………………………………………………… ۵۱

رابطه انسان و اخلاق………………………………………………………………………… ۵۱

نظر اسلام در پرورش اخلاق……………………………………………………………… ۵۲

تربیت اجتماعی چیست؟…………………………………………………………………… ۵۲

تربیت اجتماعی از کجا باید شروع شود؟………………………………………………. ۵۳

نقش بازی در تربیت………………………………………………………………………… ۵۴

مسؤلان تربیت و مسئولیت سنگین آنها…………………………………………………… ۵۴

خانواده………………………………………………………………………………………… ۵۵

عوامل مؤثر در تربیت و ضرورت هماهنگی بین آنها…………………………………. ۵۶

فصل سوم

روش تحقیق………………………………………………………………………………….. ۵۸

روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………….. ۵۸

فصل چهارم

یافته های تحقیق…………………………………………………………………………….. ۶۰

فصل پنجم

پیشنهادها……………………………………………………………………………………… ۶۲

منابع و مأخذ

فهرست منابع و مأخذ……………………………………………………………………….. ۶۴

فهرست منابع

  • تعلیم و تربیت اسلامی محسن شکوهی یکتا
  • مسائل تربیتی اسلام سید محمد باقر حجتی
  • تعلیم و تربیت در اسلام استاد شهید مرتضی مطهری
  • تعلیم و تربیت در اسلام استاد شهید مرتضی مطهری
  • تعلیم و تعلم از دیدگاه شهید ثانی
  • اسلام و تعلیم و تربیت سید محمد باقر حجتی
  • آداب تعلیم و تعلم در اسلام سید محمد باقر حجتی
  • تعلیم و تربیت در اسلام، صدرا، غفران، چاپ هجدهم، پاییز ۷۰
  • جامعه و تعلیم و تربیت تألیف دکتر علی شریعتمداری
  • رشید پور، مجید ۱۳۰۳، آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر روشها سازمان انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران
  • امینی، ابراهیم، ۱۳۰۴، اسلام و تعلیم و تربیت ابراهیم امینی – تهران : سازمان انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران ، ۱۳۷۹٫

۶۷ص

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   67 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<