امروز :سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   تحقیق لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود
کد محصول:   302
قیمت محصول:   7800 تومان
تعداد صفحه:   56 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   1.027 مگابایت
پسورد:   ندارد
تحقیق لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   7800 تومان
تعداد صفحه:   56 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود تحقیق لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود

در اندازه گیری هوش هیجانی بیشتر به توان بالقوه انجام کار توجه می شود تا حاصل کار ، یعنی بیشتر به فرایندها توجه داریم تا پیامدها، جلالی تأکید نموده است که نتایج پژوهش های انجام شده در خصوص هوش هیجانی در خارج از کشور نشان داده است که: مدارسی موفق هستند که به ایجاد رابطه مناسب بین دانش آموزان، دانش آموزان و معلمان و دانش آموزان و سایر اعضای مدرسه کمک می کنند. (جلالی، ۱۳۸۱) این نتایج با یافته های پژوهش دیگری در خصوص فرهنگ مدرسه در داخل کشور مشابهت دارد. (مقنی زاده، ۱۳۸۰)

در یافته های این پژوهش که در مقاله ای تحت عنوان: ارتقای فرهنگ مدرسه بنیانی برای اصلاح مدرسه در فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل ۷۱ منتشر شده بر این نکته تأکید شده است که مدرسه صرفاً یک سازمان آموزشی نیست، بلکه جامعه ای کوچک است که از طریق فعالیت و مشارکت دانش آموزان خود به عنوان عناصر اصلی و بزرگسالان مدرسه، سمت و سو و فرهنگ خاص خویش را پیدا می کند و دارای هویت است. (مقنی زاده، ۱۳۸۱) با توجه به اهمیت هوش هیجانی و تازگی مطالب طرح شده توسط جلالی ، بخشی از مقاله وی که در آن تعریف و بررسی پیشینه نظری اندازه گیری هوش هیجانی و پیشینه مطالعات تجربی هوش غیرشناختی و تعریف مختصری از مؤلفه های اصلی هوش هیجانی و اجتماعی و عوامل تشکیل دهنده آن ارائه شده؛ عیناً به تفکیک عناوین مربوطه درج می نمائیم.

پیشینه هوش هیجانی

تعریف هوش هیجانی نیز همانند هوش شناختی شناور است. این اصطلاح از زمان انتشار کتاب معروف گولمن ۱۹۹۵ به گونه ای گسترده به صورت بخشی از زبان روزمره درآمد و بحث های بسیاری را برانگیخت. گولمن طی مصاحبه ای با جان انیل ۱۹۹۶ هوش هیجانی را چنین توصیف می کند: هوش هیجانی نوع دیگری از هوش است. این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی است. توانایی اداره مطلوب خلق و خوی و وضع روانی و کنترل تکانش هاست. عاملی است که به هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف در شخص ایجاد انگیزه و امید می کند. هم حسی یعنی آگاهی از احساسات افراد پیرامون شماست. مهارت اجتماعی یعنی خوب تا کردن با مردم و کنترل هیجان های خویش در رابطه با دیگران و توانایی تشویق و هدایت آنان است.

هوش شناختی و هیجانی

گولمن در همین مصاحبه ضمن مهم شمردن هوش شناختی و هیجانی می گوید: هوشبهر (IQ) در بهترین حالت خود تنها عامل ۲۰ درصد از موفقیت های زندگی است. ۸۰ درصد موفقیت ها به عوامل دیگر وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری از موارد در گروه مهارت هایی است که هوش هیجانی را تشکیل می دهد. هوش غیر شناختی ابعاد شخصی، هیجانی، اجتماعی و حیاتی هوش را که اغلب بیش تر از جنبه های شناختی آن در عملکردهای روزانه مؤثرند؛ مخاطب قرار می دهد.

هوش هیجانی با توانایی درک خود و دیگران (خودشناسی و دیگر شناسی)، ارتباط با مردم و سازگاری فرد با محیط پیرامون خویش پیوند دارد. به عبارت دیگر، هوش غیر شناختی پیش بینی موفقیت های فرد را میسر می کند و سنجش و اندازه گیری آن به منزله اندازه گیری و سنجش توانایی های شخص برای سازگاری با شرایط زندگی و ادامه حیات در جهان است.

۱- شناخت حالات هیجانی خویش: یعنی خودآگاهی. ۲- اداره کردن هیجان ها: یعنی مدیریت هیجان ها به روش مناسب. ۳- خودانگیزی: یعنی کنترل تکانش ها، تأخیر در ارضای خواسته ها و توان قرار گرفتن در یک وضعیت روانی مطلوب. ۴- تشخیص دادن وضع هیجانی دیگران، همدلی. ۵- برقراری رابطه با دیگران. پیشینه اندازه گیری هوش هیجانی را می توان در ایده های وکسلر به هنگام تبیین جنبه های غیر شناختی هوش عمومی جست و جو کرد. وکسلر در صفحه ۱۰۳ گزارش ۱۹۴۳ خود درباره هوش می نویسد: “کوشیده ام نشان دهم که علاوه بر عوامل هوشی، عوامل غیر هوشی ویژه ای نیز وجود دارد که می تواند رفتار هوشمندانه را مشخص کند. نمی توانیم هوش عمومی را مورد سنجش قرار دهیم مگر اینکه آزمون و معیارهایی نیز برای سنجش عوامل غیر هوشی در برداشته باشد.”

جنبه های غیر شناختی و شناختی هوش

وکسلر در صدد آن بود که جنبه های غیر شناختی و شناختی هوش عمومی را با هم بسنجد. تلاش او در این زمینه را می توان در استفاده وی از کاربرد خرده آزمون های تنظیم تصاویر و درک و فهم که دو بخش عمده آزمون وی را تشکیل می دهند دریافت. در خرده آزمون درک و فهم “سازگاری اجتماعی” و در تنظیم تصاویر شناخت و تمیز “موقعیت های اجتماعی” مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش های انجام شده توسط سیپس (Sipps) و همکارانش ۱۹۸۷ نیز نشان می دهد که بین درک و فهم تصاویر و شاخص های هوش اجتماعی پرسشنامه شخصیت کالیفرنیا (Cpi)، هم بستگی معناداری وجود دارد (شریفی ۱۳۷۵).

علاوه بر این موارد، وکسلر در کارهای خود به تلاش های “دال” مبنی بر سنجش جهات غیر شناختی هوش نیز اشاره کرده است. نتیجه کوشش های دال – همان گونه که پیش از این نیز عنوان گردید، در مقیاس رشد اجتماعی وین لند (winlend) منعکس است. لیپر (Leeper) 1948 نیز بر این باور بود که “تفکر هیجانی” بخشی از “تفکر منطقی” است و به این نوع تفکر – یا به معنایی کلی تر “هوش” کمک می کند. روانشناسی دیگری نظیر مییر (Meyer) 1993 و سالوی نیز پژوهش های خود را بر جنبه های هیجانی هوش متمرکز کرده اند.

مهارت های اجتماعی

پژوهشگران از طریق سنجش مفاهیمی مانند مهارت های اجتماعی، توانمندی های بین فردی، رشد روان شناسی و آگاهی های هیجانی که همگی مفاهیمی مرتبط با اندازه گیری هوش هیجانی هستند، به بررسی ابعاد این نوع هوش پرداخته اند. دانشوران علوم اجتماعی نیز به کشف روابط بین هوش هیجانی و سبک های مختلف مدیریت و رهبری و عملکردهای فردی و تغییرات درون فردی و اجتماعی و انجام ارزش یابی از عملکردهای فردی و گروه، همت گماشته اند.

شایان ذکر است که ایده “هوش هیجانی” پس از ۵۰ سال بار دیگر توسط گاردنر ۱۹۸۳، استاد روان شناسی دانشگاه هاروارد دنبال شد. گاردنر(Gardner) هوش را مشتمل بر ابعاد گوناگون (زبانی، موسیقیایی، منطقی، ریاضی، جسمی، میان فردی و درون فردی) می داند. او وجوه شناختی مختلفی را با عناصری از هوش غیر شناختی یا به گفته خودش “شخصی” ترکیب کرده است. بعد غیر شناختی (شخصی) مورد نظر گاردنر مشتمل بر دو مؤلفه کلی است که وی آنها را با عناوین استعدادهای درون روانی و مهارت های (میان فردی) معرفی می کند. به نظر گاردنر، هوش هیجانی متشکل از دو مؤلفه زیر است:

هوش درون فردی

که به توانایی درک و فهم دیگران اشاره دارد و می خواهد بداند چه چیزهایی انسان ها را بر می انگیزند، چگونه فعالیت می کنند و چگونه می توان با آنها همکاری داشت. به نظر گاردنر فروشندگان، سیاست مداران، معلمان، متخصصان بالینی و رهبران مذهبی موفق احتمالاً از هوش میان فردی بالایی برخوردارند.

متأسفانه در نظام فعلی ارزشیابی تحصیلی توجه چندانی به اندازه گیری هوش هیجانی و در نتیجه تقویت آن در دانش آموزان نمی شود. امید می رود رویکرد به ارزشیابی کیفی و مقیاس های کیفی و استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در تدوین برنامه درسی و ارزشیابی تحصیلی در آموزش و پرورش کشور به تدریج به اهمیت جنبه های غیر شناختی هوش در موفقیت تحصیلی دانش آموزان پی برده شود. برای این کار همانگونه که جلالی توصیه کرده، تهیه و تدوین ابزارهای لازم جهت سنجش هوش هیجانی به منظور برنامه ریزی و هدایت دانش آموزان برای کسب موفقیت بیشتر لازم است. لذا پیشنهاد می شود این امر در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

فهرست مطالب

ضرورت های دیگری برای استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در برنامه ریزی درسی

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. ۱

چکیده ……………………………………………………………………………………………………. ۲

قسمت اول: اهمیت اندازه گیری هوش هیجانی ………………………………………………….. ۴

تعریف و پیشینه هوش هیجانی ………………………………………………………………………. ۵

پیشینه مطالعه هوش غیر شناختی …………………………………………………………………. ۶

مؤلفه های اصلی هوش هیجانی و اجتماعی و عوامل تشکیل دهنده آنها                            ۹

الف) مؤلفه های درون فردی …………………………………………………………………………… ۹

ب) مؤلفه های سازگاری ………………………………………………………………………………. ۹

پ) مؤلفه های خلق و خوی عمومی (کلی) ………………………………………………………. ۱۰

ت) مؤلفه های میان فردی …………………………………………………………………………….. ۱۰

ث) مؤلفه های کنترل تنش ها ………………………………………………………………………… ۱۰

مؤلفه ها …………………………………………………………………………………………………. ۱۱

عوامل ……………………………………………………………………………………………………. ۱۱

قسمت دوم: دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود …………………………………………….. ۱۴

معنی ارتقاء خود به خود ………………………………………………………………………………. ۱۴

دلایل و شواهد موید ارتقاء خود به خود ……………………………………………………………… ۱۷

۱- تعمیم و گسترش آموزش همگانی و اجباری ……………………………………………………. ۱۷

۲- توجه به تمامی عوامل مؤثر در افت ………………………………………………………………. ۱۹

۳- عوارض روحی روانی مردودی …………………………………………………………………….. ۲۳

۴- آموزش و پرورش سنتی و جدید و دلالتهای آنان ……………………………………………….. ۲۵

۵- امتحانات و عوارض آن ……………………………………………………………………………… ۲۷

– ایجاد رقابت نامطلوب ………………………………………………………………………………… ۲۸

اندازه گیری هوش هیجانی ……………………………………………………………………………

– ابزار تهدید و ارعاب دانش آموز ……………………………………………………………………… ۲۸

– تقلب ………………………………………………………………………………………………….. ۲۹

– خلاقیت زدائی ……………………………………………………………………………………….. ۳۰

– بازخوردهای منفی …………………………………………………………………………………… ۳۰

۶- اعتبار و توان امتحان ……………………………………………………………………………….. ۳۱

– مغالطه هدف / وسیله ……………………………………………………………………………… ۳۱

– اعتبار امتحان ………………………………………………………………………………………… ۳۲

– ارزشیابی مساوی با امتحان نیست ………………………………………………………………. ۳۶

۷- خسارت های اقتصادی ……………………………………………………………………………. ۳۸

– خسارت های مستقیم افت تحصیلی …………………………………………………………….. ۳۹

– خسارت های غیرمستقیم …………………………………………………………………………. ۳۹

بررسی و نقد نظرهای طرفداران نظام فعلی ارتقای تحصیلی در ایران                                ۴۱

چالش ها و الزامات ارتقاء تحصیلی خود به خود …………………………………………………… ۴۵

گامهایی به سوی استقرار طرح …………………………………………………………………….. ۴۶

بسترهای مناسب طرح ارتقاء خود به خود ………………………………………………………… ۴۷

الف) بسترهای آموزشی ……………………………………………………………………………. ۴۷

ب) بسترهای فرهنگی ………………………………………………………………………………. ۴۹

منابع و مأخذ ………………………………………………………………………………………….. ۵۱

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   تحقیق لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود
دانلود:  
قیمت محصول:   7800 تومان
تعداد صفحه:   56 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<