امروز :پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   تحقیق بررسی کودکان استثنایی و عقب ماندگی ذهنی در دانش آموزان
کد محصول:   440
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   129 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   621 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود تحقیق بررسی کودکان استثنایی و عقب ماندگی ذهنی در دانش آموزان
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   129 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود تحقیق بررسی کودکان استثنایی و عقب ماندگی ذهنی در دانش آموزان

در مورد کودکان استثنایی باید گفت این پدیده فدمتی همپای تاریخ بشر دارد و چه از همان آغاز پیدایش انسان، عوارضی از قبیل اشکالات ژنتیک، اختلالات دوره جنینی، اشکالات زایمان، بیماریهای بدو تولد و غیره، ایجاد معلولیت می کردند. درباره ی تاریخچه طرز تفکر افراد عادی نسبت به معلولین و عقب مانده ذهنی نیز شواهد علمی زیادی در دست نیست. چیزی که تا حدی مشخص است این که این چنین افرادی در گذشته کمتر مورد توجه بوده اند. فقط در برخی نوشته های دینی و پزشکی به چنین افرادی اشاره شده است.

کودکان و بهره هوشی

کلمه ی بهنجار به افرادی اطلاق می گردد که در حد طبیعی و عادی گذران زندگی می کنند. از نظر عامه فردی که رفتارش چون دیگران است و مانند همه و به طور معمولی و عادی زندگی روزمره خویش را می گذراند بهنجار و طبیعی است. از نظر علمی چنانچه بهره ی هوش شخصی حدود ۱۰۰ صد براساس آزمون تست باشد یا به عبارت دیگر سن تقویمی و عقلی (ذهنی) خود برابری کند آن فرد عادی است.

برای مثال می توان چنین گفت: چنانچه کودک ۹ ساله ای از نظر عقلی نیز ۹ ساله باشد و مانند کودکان ۹ ساله رفتار کند و از عهده ی انجام تست های هوشی مربوط به کودکان ۹ ساله برآید چنین کودکی بهنجار و طبیعی است. حال که تا حدی با کودکان و افراد بهنجار آشنا شدیم ببینیم پس کدام گروه از کودکان استثنایی می نامند.

بررسی آمارهای بین المللی

با بررسی آمارهای بین المللی و توجه به وجود متجاوز از چهارصد میلیون معلول و ناتوان در سراسر جهان و افزایش این جمعیت به میزان قابل توجهی در هر سال اهمیت تعلیم و تربیت، رفاه، اشتغال و بالاخره نحوه زندگی افراد استثنایی با  تعمقی اندک آشکار می گردد. چنانچه آمارهای منتشر شده نشان می دهد، از هر ده نفر، مردم جهان یک نفر شناخته یا ناشناخته با معلولیت یا کمبودی درگیر است و حدود پنج درصد کودکان در سراسر این جهان پهناور دچار نقصی  جسمی یا ذهنی هستند و درصد قابل توجهی از این عده نیاز به آموزش ویژه و مراقبت های خاص دارند.

این واقعیتها و حقایقی نظیر وجود نارسایی هایی از جمله سوء تغذیه، جنگ، سست شدن  و از هم پاشیدگی بنیاد خانوادگی و کافی نبودن بهداشت و درمان در برخی از نقاط جهان نشانگر از دیار کودکان استثنایی و در نتیجه نیاز به توجه عمیق تر به این مسئله است. هر قدر جامعه ای در برابر افراد معلوم و استثنایی احساس مسئولیت بیشتر نمایند و منابع مالی و انسانی زیادتری را به این امر اختصاص دهد، آن جامعه دارای فرهنگ و اقتصادی پیشرفته تر است. امروزه سرمایه گذاری و خدمت به گروههای مختلف استثنایی را نمی توان صرفاً عملی نیکوکارانه و نوع دوستانه دانست زیرا این مسئله ای جدی، اساسی، مهم، انسانی و تخصصی و علمی است.

آموزش و پرورش کودکان

زندگی میلیون ها انسانی که به هر دلیل از نقایصی برخوردار گردیده اند در میان است. تأمین آینده آنان، آموزش و پرورش و رفاه آنها مطرح است و این گروه با توجه به نوع معلولیت و توانایی خود نیاز به حرفه و کاری مناسب دارند، از طرفی خانواده چنین کودکانی را نیز نباید از نظر دور داشت زیرا آنان هم در معرض صدمات و مشکلات ناشی از معلولیت فرزند خویش هستند پس چنین عمل بزرگی احتیاج به برنامه ریزی، تحقیقی و داشتن افراد متخصص دارد. نهادهایی باید از آنان حمایت کنند ولی ترحم هرگز مؤسساتی باید برای آنان برنامه ریزی نمایند و امکانات آموزشی، رفاهی و کاریابی فراهم آورند. و آموزش و پرورش آنان باید متناسب با معلولیت و توانایی آنان باشد.

اصولاً اگر پذیرای این نظریه علمی باشیم که هر انسانی حتی در بالاترین سطوح هوشی امکان دارد درباره ای از فعالیتها در حدی متوسط و حتی کندتر از دیگران باشد  و یا معلولیت در یکی از تواناییها برای هیچ فردی نمی تواند مانع پیشرفت او در سایر جنبه ها گردد باید قبول کنیم که بطور کلی آموزش و پرورش صحیح و کمال مطلوب، آموزش و پرورشی است که براساس توجه به خصوصیات فردی و تواناییهای افراد برنامه ریزی شده باشد. پس در آموزش و پرورش کودکان استثنایی نیز شناخت تواناییها و کفایتهای کودکان اهمیتی ویژه دارد و برنامه ریزیهای آموزشی باید با توجه به همین تواناییها انجام پذیرد.

عقب ماندگی ذهنی

در آسیا بر خلاف اروپا این افراد بیشتر مورد توجه و لطف بوده اند. در آئین در کنفوسیوس معلم و فیلسوف چینی و همینطور در دین پیامبر ایرانی زرتشت به روشنی خواسته شده است که مردم با کودکان استثنایی، رفتاری انسانی داشته باشند و نیز در دین یهود مسئولیت جرم و جنایت از عقب مانده های ذهنی برداشته شده است. در دین مبین اسلام نیز طی اشارات مکرر در کتاب آسمانی و همچنین سخنان پیامبر بزرگوار و ائمه اطهار به توصیه هایی در زمینه ملاطفت و همیاری معلولان بر می خوریم.

در اروپای قرون وسطی، عقب مانده های ذهنی راههای دیوانگان محسوب داشته معتقد بودند که شیطان در جسم آنها حلول کرده است. اقدامات «پینل» Pinel پزشک فرانسوی در قرن ۱۸ در جهت جداسازی بیماران روانی از مجرمان و بدکاره ها و باز کردن غل و زنجیر از پای آنان و همچنین تجربیات «ایتارد» Itard پزشک فرانسوی قرن ۱۹ از تربیت کودکی وحشی به نام «ویکتور» زیربنای توجه و نگرشی علمی به پدیده ی عقب ماندگی ذهنی گردید.

عقب ماندگی

بنا به تعریف انجمن تحقیقاتی عقب ماندگی ذهنی آمریکا ۱۹۶۰، کودکان استثنایی کنش عمومی ذهنی که پائین تر از حد عادی باشد و بر اثر بروز اختلالاتی در دوران مختلف رشد حاصل کرد، و بروز امر فوق اختلالاتی در کسب رفتارهای مناسب و سازگارانه موجب می گردد. آنچه را که بعنوان نتیجه می توان از مطالب بالا اخذ و به عنوان تعریف عقب ماندگی ذهنی ارائه داد.

عقب ماندگی به کسی اطلاق می شود که بر اثر اختلالات و کم کاری در ذهن در انجام امر جاری، رفع مشکلات، و پذیرش رفتار سازکارانه با محیط پائین تر از افراد مشابه با هم همسن خود توانایی داشته باشد.

فهرست مطالب

فصل اول

پیشگفتار …………………………………………………………………………………………. ۱

تاریخچه …………………………………………………………………………………………. ۴

فصل دوم: دسته بندی، تعریف و شرح ویژگیهای بالینی

تعاریف ………………………………………………………………………………………… ۱۴

عوامل دوران بارداری ……………………………………………………………………….. ۲۶

نقش عوامل مربوط به دوره بعد از تولد …………………………………………………… ۳۳

نقش عوامل مربوط به اختلالات سوخت و ساز ………………………………………… ۳۳

اختلال در سوخت ساز مواد پروتئینی …………………………………………………….. ۳۴

اختلالات مربوط به مواد قندی …………………………………………………………….. ۳۵

اختلال مربوط به سوخت و ساز چربیها ………………………………………………….. ۳۶

اختلالات مربوط به غذذ مترشحه داخلی ………………………………………………… ۳۷

فصل سوم: واکنش و عکس العمل والدین

عکس العمل و واکنش والدین …………………………………………………………….. ۴۰

مورد اول: خانواده پذیرنده. ………………………………………………………………… ۴۴

مورد دوم: خانواده نپذیرنده ………………………………………………………………… ۵۱

والدین پذیرنده ……………………………………………………………………………….. ۵۷

والدین نپذیرنده ………………………………………………………………………………. ۵۹

والدین پنهان کننده …………………………………………………………………………… ۶۰

والدین انکار کننده …………………………………………………………………………… ۶۱

واکنش های متداول در میان والدین ………………………………………………………. ۶۲

حل مشکلات و مسائل والدین از طریق مشاوره …………………………………………. ۷۲

فصل چهارم: پیش گیری و اشاره ای کوتاه

به مسائل جنسی کودکان استثنایی

پیشگیری ………………………………………………………………………………………. ۷۵

برنامه پیشگیری از معلولیت ذهنی …………………………………………………………. ۷۶

مشکلات جنسی ………………………………………………………………………………. ۹۰

فصل پنجم: آموزش و پرورش

توانبخشی ………………………………………………………………………………………. ۹۴

آموزش و پرورش ……………………………………………………………………………. ۹۷

آموزش کودکان پناهگاهی ………………………………………………………………. ۱۰۰

آموزش تربیت پذیران ……………………………………………………………………… ۱۰۱

جمع بندی و نتیجه گیری …………………………………………………………………. ۱۲۳

فرجام سخن …………………………………………………………………………………. ۱۲۷

منابع و مأخذ …………………………………………………………………………………. ۱۲۸

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   تحقیق بررسی کودکان استثنایی و عقب ماندگی ذهنی در دانش آموزان
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   129 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<