دانلود پایان نامه کاربرد آمار در روانشناسی و روشهای مورد استفاده
هدف از تحقیق حاضر تعیین چگونگی کاربرد آمار در روانشناسی و روش های مورد استفاده است. هویت یابی فردی دانش آموزان دختر دوره ی دبیرستان و رابطه آن با عزت نفس، شاخه ای از علم روانشناسی است که روابط عوامل مختلف با هویت یابی فردی دانش آموزان دختر دوره ی دبیرستان و طی آن رابطه عزت نفس با هویت فردی دانش آموزان بررسی شده است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، تحقیق حاضر به شیوه ی توصیفی-همبستگی اجرا شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان اردبیل می باشد. نمونه آماری شامل ۳۵۷ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بود که با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.
کاربرد آمار در روانشناسی و روشهای مورد استفاده
داده ها با استفاده از پرسشنامه های هویت یابی (OMEIS)، عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته، استفاده شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل تحصیلی استفاده شد. کلیه ی اطلاعات از نوجوانان دختر شهرستان اردبیل که در گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال قرار داشتند، در سال ۱۳۹۰ گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت یابی فردی دانش آموزان با متغیرهای عزت نفس و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنی دار و مثبت دارد.
از طرف دیگر بین هویت یابی فردی دانش آموزان با توجه به سطح تحصیلات پدر و مادر و اشتغال مادران تفاوت معنی داری مشاهده نشد یعنی بین تحصیلات والدین با هویت یابی نوجوانان همبستگی وجود ندارد.
فهرست مطالب
چکیده ……………………………………………………………………………………………
مقدمه ………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول
۱-۱- تعریف آمار ……………………………………………………………………………….. ۳
۱-۲- ویژگی های کلی آمار ………………………………………………………………….. ۴
۱-۳- آمار مدرن ………………………………………………………………………………… ۴
۱-۳-۱- ویژگی های آمار مدرن ………………………………………………………………. ۵
۱-۴- نگاه کلی به آمار در روانشناسی ……………………………………………………… ۶
۱-۵- وظایف نظام آماری ………………………………………………………………………. ۶
۱-۶- آمار در بهداشت …………………………………………………………………………. ۷
۱-۷- تعریف روانشناسی ……………………………………………………………………… ۷
۱-۸- تحقیقات روان شناسی و انواع آن …………………………………………………….. ۸
۱-۹- مطالعات همبستگی ……………………………………………………………………. ۱۱
۱-۱۰- مطالعات طولی ………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۱۱- شبیه سازی رایانه ای ………………………………………………………………… ۱۲
۱-۱۲- انتقاد و روانشناسی مدرن …………………………………………………………… ۱۲
۱-۱۳- زیرشاخههای روانشناسی …………………………………………………………. ۱۴
۱-۱۴- علم روانشناسی ……………………………………………………………………… ۱۴
۱-۱۵- تعریف روان سنجی …………………………………………………………………… ۱۵
۱-۱۶- اهمیت استفاده از روش های آماری در روانشناسی …………………………….. ۱۵
۱-۱۷- اهمیت استفاده از روان سنجی …………………………………………………….. ۱۵
۱-۱۸- کاربردهای روان سنجی و اندازه گیری ……………………………………………… ۱۶
۱-۱۹- هدف استفاده از آمار استنباطی ……………………………………………………. ۱۷
فصل دوم کلیّات ومفاهیم
۲-۱- مفاهیم اساسی آمار در روانشناسی ……………………………………………….. ۱۹
۲-۲- گسترش نقش آمار در داده های آماری ……………………………………………… ۱۹
۲-۳- داده ها ………………………………………………………………………………….. ۲۰
۲-۳-۱- مشخصه های مجموعه های داده ها …………………………………………….. ۲۱
فصل اول
۲-۳-۲- منابع داده ها …………………………………………………………………………. ۲۱
۲-۳-۳- منابع داخلی و خارجی ……………………………………………………………… ۲۱
۲-۳-۴- احتیاط های لازم درباره استفاده از منابع داده ها ……………………………….. ۲۲
۲-۳-۵- مطالعات آزمایشی وغیر آزمایشی برای داده ها ………………………………… ۲۳
۲-۳-۶- جمع آوری داده ها ………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۳-۷- خطا در داده ها ……………………………………………………………………… ۲۴
۲-۳-۸- آگاهی از علم آمار در روانشناسی ……………………………………………….. ۲۴
۲-۴- سوال در باره ارائه دروس آمار ………………………………………………………… ۲۵
۲-۵- کمی سازی درروان شناسی وعلوم تربیتی ……………………………………….. ۲۶
۲-۶- کاربرد گسترده روش های آماری در زمینه آزمون روان شناختی …………………. ۲۷
۲-۷- تحلیل عاملی …………………………………………………………………………… ۲۷
۲-۷-۱- درک مفهومی تحلیل عاملی و کاربرد آن …………………………………………. ۳۰
۲-۷-۲- تحلیل ماتریس کواریانس یا همبستگی ………………………………………….. ۳۱
۲-۷-۲-۱- تعیین سازه ……………………………………………………………………….. ۳۱
۲-۷-۲-۲- تلخیص داده ها ……………………………………………………………………. ۳۲
۲-۸- آمار در روانشناسی به عنوان مطالعه جوامع ……………………………………….. ۳۲
۲-۹- آمار بعنوان مطالعه تغییر(پراکندگی) ……………………………………………….. ۳۴
۲-۱۰- توزیع طبیعی ………………………………………………………………………….. ۳۶
۲-۱۱- نمونه ها ونمونه گیری ……………………………………………………………….. ۴۰
۲-۱۱-۱- اصول اساسی نمونه گیری ………………………………………………………. ۴۲
۲-۱۱-۱-۱- نمونه گیری تصادفی ساده …………………………………………………….. ۴۳
الف) قرعه کشی …………………………………………………………………………….. ۴۴
ب) جدول انتخاب تصادفی …………………………………………………………………… ۴۴
۲-۱۱-۱-۲- نمونه گیری منظم ………………………………………………………………. ۴۵
۲-۱۱-۱-۳- نمونه گیری طبقه ای …………………………………………………………… ۴۵
۲-۱۱-۱-۴- نمونه گیری تصادفی خوشه ای ………………………………………………. ۴۷
۲-۱۱-۱-۵- نمونه گیری در دسترس ………………………………………………………… ۴۸
۲-۱۱-۱-۶- نمونه گیری هدفدار ……………………………………………………………… ۴۹
فصل دوم: کلیّات و مفاهیم
۲-۱۲- آمار توصیفی …………………………………………………………………………… ۴۹
۲-۱۲-۱- تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی و ترسیم نمودار …………………………….. ۵۰
۲-۱۲-۱-۱- جدول بندی داده های اسمی و رتبه ای ……………………………………… ۵۰
الف) جدول بندی داده های یک متغیری ……………………………………………………. ۵۰
ب) جدول بندی داده های چند متغیری …………………………………………………….. ۵۰
۲-۱۲-۱-۲- جدول توزیع فراوانی در داده های دارای مقیاس نسبی و فاصله ای ………. ۵۱
۲-۱۲-۱-۳- توزیع فراوانی طبقه بندی شده ………………………………………………… ۵۱
۲-۱۲-۱-۴- حدود واقعی طبقه ها …………………………………………………………… ۵۱
۲-۱۲-۱-۵- رسم نمودار ها و منحنی ها …………………………………………………… ۵۲
۲-۱۲-۱-۵-۱- نمودار چند ضلعی …………………………………………………………….. ۵۲
۲-۱۲-۱-۵-۲- نمودار هیستوگرام (ستونی) ………………………………………………. ۵۳
۲-۱۲-۱-۵-۳- نمودار فراوانی متراکم (تجمعی) یا منحنی گالتون …………………….. ۵۳
۲-۱۲-۱-۵-۴- نمودار میله ای ………………………………………………………………… ۵۴
۲-۱۲-۱-۵-۵- نمودار دایره ای ………………………………………………………………… ۵۴
۲-۱۲-۲- شاخص های مرکزی ………………………………………………………………. ۵۴
۲-۱۲-۲-۱- نما …………………………………………………………………………………. ۵۴
۲-۱۲-۲-۲- میانه ………………………………………………………………………………. ۵۵
۲-۱۲-۲-۳- میانگین مرکب …………………………………………………………………… ۵۶
۲-۱۲-۳- شاخص های پراکندگی …………………………………………………………… ۵۶
۲-۱۲-۳-۱- انحراف چارکی …………………………………………………………………… ۵۶
۲-۱۲-۳-۲- انحراف استاندارد ………………………………………………………………… ۵۷
۲-۱۲-۳-۳- توزیع طبیعی …………………………………………………………………….. ۵۷
۲-۱۲-۴- همبستگی ………………………………………………………………………….. ۵۷
۲-۱۲-۵- انواع ضرایب همبستگی …………………………………………………………… ۵۹
۲-۱۲-۵-۱- حالتی که دو متغیر اسمی و یا یکی اسمی و دیگری رتبه ای باشد ……… ۵۹
أ . ضریب همبستگی کرامر و فی …………………………………………………………… ۶۰
ب . ضریب توافقی c ……………………………………………………………………………
ج. ضریب همبستگی لاندا ………………………………………………………………….. ۶۱
د. ضریب همبستگی تاو گودمن کروسکال ………………………………………………… ۶۱
آمار در روانشناسی ……………………………………………………………………………
۲-۱۲-۵-۲- ضریب همبستگی در حالتی که دو متغیر دارای مقیاس رتبه ای باشند …. ۶۱
الف. ضریب همبستگی گاما ………………………………………………………………… ۶۲
ب. ضریب همبستگی تاو کندال b …………………………………………………………..
ج. ضریب همبستگی تاو کندال …………………………………………………………….. ۶۲
د- ضریب همبستگی d سامرز …………………………………………………………….. ۶۳
۲-۱۲-۵-۳- ضریب همبستگی در حالتی که دو متغیر فاصله ای نسبی باشد ………… ۶۳
الف. ضریب همبستگی پیرسون ……………………………………………………………. ۶۳
ب. ضریب همبستگی اسپیرمن …………………………………………………………….. ۶۴
۲-۱۲-۵-۳- متغیرهایی با مقیاس اسمی – رتبه ای و متغیرهای با مقیاس فاصله ای – نسبی
الف. ضریب همبستگی چند رشته ای …………………………………………………….. ۶۴
فصل دوم: کلیّات و مفاهیم
۲-۱۲-۵-۴- سایر ضرایب همبستگی ……………………………………………………….. ۶۵
الف. ضریب همبستگی کاپای کوهن ………………………………………………………. ۶۵
ب. ضریب همبستگی چند حالتی ………………………………………………………….. ۶۵
۲-۱۲-۶- ضریب تعیین ………………………………………………………………………… ۶۶
۲-۱۳- آمار استنباطی ………………………………………………………………………… ۶۶
۲-۱۳-۱- خطاهای نمونه گیری ………………………………………………………………. ۶۷
۲-۱۳-۲- آزمون فرض …………………………………………………………………………. ۶۸
۲-۱۳-۳- آزمون های یک دامنه و دو دامنه ………………………………………………… ۶۹
۲-۱۳-۴- خظاهای نوع اول ودوم ……………………………………………………………. ۶۹
۲-۱۳-۵- گروههای مستقل و همبسته ……………………………………………………. ۷۰
۲-۱۳-۶- آمار پارامتریک وغیر پارامتریک …………………………………………………….. ۷۰
۲-۱۳-۷- استفاده از توزیع t در آزمون فرضیه ………………………………………………. ۷۱
۲-۱۳-۷-۱- آزمون فرض درباره میانگین جامعه …………………………………………….. ۷۲
۲-۱۳-۷-۲- آزمون t برای مقایسه میانگین های دو گروه مستقل ………………………. ۷۳
۲-۱۳-۷-۳- آزمون t برای گروه های همبسته …………………………………………….. ۷۳
۲-۱۳-۸- آزمون خی دو (مجذور کا) ………………………………………………………. ۷۴
۲-۱۳-۸-۱- تصحیح خی دو ………………………………………………………………….. ۷۵
۲-۱۳-۸-۲- آزمون تک متغیری مجذور کای ………………………………………………… ۷۶
۲-۱۳-۸-۳- شرایط کاربرد آزمون تک متغیری X2 …………………………………………..
۲-۱۳-۸-۴- آزمون مجذور خی در طبقه بندی های دوطرفی ……………………………. ۷۸
۲-۱۳-۸-۵- محاسبه ضریب همبستگی از طریق مجذورکای ……………………………. ۷۹
۲-۱۳-۸-۶- محدودیت های استفاده از آزمون خی دو ……………………………………. ۷۹
۲-۱۴- پارامترها و برآوردها ………………………………………………………………….. ۸۰
۲-۱۵- متغیرها و طبقه بندی آنها ………………………………………………………….. ۸۰
۲-۱۶- تحلیل داده ها ……………………………………………………………………….. ۸۷
۲-۱۷- مفاهیم اساسی عزت نفس و هویت یابی ………………………………………. ۸۹
۲-۱۷-۱- مفهوم هویت ……………………………………………………………………… ۹۱
۲-۱۷-۲- تعریف مفهومی عزت نفس ……………………………………………………… ۹۲
۲-۱۷-۳- تعریف مفهومی هویت یابی …………………………………………………….. ۹۲
۲-۱۷-۴- تعریف مفهومی پیشرفت تحصیلی …………………………………………….. ۹۲
۲-۱۷-۵- متغیرهای جامعه شناختی …………………………………………………….. ۹۳
۲-۱۷-۶- بررسی هویت یابی و عزّت نفس ………………………………………………. ۹۳
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱- جامعه ی آماری ………………………………………………………………………. ۹۸
۳-۲- نمونه ی آماری ، آزمودنی ها و چگونگی گزینش …………………………………. ۹۸
۳-۳- آزمون عزّت نفس روزنبرگ ……………………………………………………………. ۹۹
۳-۴- پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته …………………………………….. ۹۹
۳-۵- شیوه ی جمع آوری داده ها ………………………………………………………… ۱۰۰
۳-۶- روش های آماری …………………………………………………………………….. ۱۰۰
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه ………………………………………………………………………………………. ۱۰۲
یافته های توصیفی ……………………………………………………………………….. ۱۰۲
۴-۱- توزیع دانش آموزان در نمونه ی مورد بررسی …………………………………… ۱۰۳
۴-۲- توزیع نمونه مورد بررسی برحسب در قیدحیات بودن والدین دانش آموزان …… ۱۰۴
۴-۳- توزیع نمونه ی مورد بررسی برحسب پایه های تحصیلی ……………………… ۱۰۵
– بررسی هویت یابی فردی دانش آموزان با توجه به تحصیلات پدر …………………. ۱۱۲
آمار در روانشناسی ……………………………………………………………………….
۴-۴- توزیع نمونه ی مورد بررسی بر حسب سن ……………………………………… ۱۰۶
۴-۵- توزیع میزان تحصیلات والدین نمونه مورد بررسی ……………………………….. ۱۰۷
۴-۶- توزیع میزان اشتغال مادران نمونه مورد بررسی …………………………………. ۱۰۸
۴-۷- بررسی نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه ،عزّت نفس ………………………. ۱۰۹
۴-۸- بررسی نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه ، هویت یابی فردی ……………… ۱۱۰
۴-۹- بررسی همبستگی بین عزت نفس و هویت یابی فردی دانش آموزان ………. ۱۱۱
۴-۱۰- بررسی هویت یابی فردی دانش آموزان با توجه به تحصیلات پدر …………… ۱۱۲
آمار در روانشناسی ………………………………………………………………………
۴-۱۱- بررسی هویت یابی فردی دانش آموزان با توجه به تحصیلات مادر …………. ۱۱۵
۴-۱۲- رابطه بین پیشرفت تحصیلی وهویت یابی فردی دانش آموزان ……………… ۱۱۸
۴-۱۳- بررسی اشتغال مادر وهویت یابی فردی دانش آموزان ………………………. ۱۱۹
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مباحث ……………………………………………………………………………………. ۱۲۳
محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………. ۱۲۶
منابع فارسی ……………………………………………………………………………. ۱۲۷
منابع انگلیسی …………………………………………………………………………. ۱۲۹