امروز :سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی مسائل و مشکلات آموزشی نابینایان مدرسه دخترانه نرجس
کد محصول:   1077
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   75 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   288 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود تحقیق بررسی مسائل و مشکلات آموزشی نابینایان مدرسه دخترانه نرجس
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   75 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی مسائل و مشکلات آموزشی نابینایان مدرسه دخترانه نرجس

در این تحقیق به بررسی مسائل و مشکلات آموزشی نابینایان مدرسه دخترانه نرجس پرداخته شده است. نابینایی فاجعه نیست بلکه پدیده ای است بس کهن که قدمت آن را نمی توان با پیدایش بشر همزاد و همزمان دانست. با این عارضه و اتفاق باید به درستی روبرو شد. با قبول واقعیت آن را از طریق صحیح، سعی در برطرف کردن مشکلات آن تلاش کرد. با وجودی که نابینایی از نظر گذراندن زندگی صحیح و سالم فرد در موارد خاصی کمتر از بسیاری از معلولیت های دیگر محدودیت ایجاد می کند مردم و جامعه نسبت به آن حساسیت بیشتری دارند و گاه نسبت به این گروه ترحم نابجایی از دیگران سر می زند.

شاید به دلیل این است که اولاً نابینایی قابل دیدن است و نقصی ظاهری است در حالی که مثلاً ناشنوایی و معلولیتی به ظاهر پنهان است و شخص ناشنوا از نظر ظاهر، فردی سالم جلوه می کند دوم اینکه هر کسی قادر است در تاریکی یا با بستن چشم خود دنیای نابینایی را حس کند در حالی که کسی قادر نیست گوش خود را ببندد و دنیای سخت شنوایی را لمس نماید.

کودکان نابینا به عنوان عقب افتاده یا معلول و یا غالباً استثنایی می نامند. اینگونه کودکان برای اینکه امکان نیل به هدفهای آموزشی را داشته باشند به راهنمایی ویژه، کمکهای فنی، تربیت های خاص در مدارس و برنامه هایی که برای آنها تهیه شده است نیاز دارند. پیروزی بر مشکلات و کامیابی در این امر مستلزم پشتیبانی مؤثر جامعه از برنامه آموزش و پرورش استثنایی است نخستین وظیفه جامعه در این زمینه بدون شک آن است که برای یک جامعه آموزش استثنایی، امکانات و تسهیلاتی فراهم کند.

اهمیت موضوع مورد بررسی

اهمیت موضوع مورد بررسی در نظر داشتن مسائل نابینایان که از جمله زمینه های است که کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته، آرزوی اینکه کودک نابینا یا هر فرد نابینایی وجود نداشته باشد آرزوی کاذب است زیرا به زعم پیشرفتهای مداوم و جدی در زمینه علوم، بویژه چشم پزشکی باز هر ساله تعداد قابل ملاحظه ای کودک نابینا باقی می گذارد و یا به علت فقر غذایی و بهداشتی و نبود امکانات اولیه زندگی، هر ساله تعداد زیادی از کودکان بینایی خود را از دست می دهند و این در حالی است که از ابتدایی ترین امکانات توانبخشی، آموزشی و حرفه ای و اجتماعی محرومند. (درویار ریچارد، ۱۳۶۸، ص ۱)

بدین ترتیب امروزه هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که خود و یا سایر بستگان نزدیکش تا پایان عمر هرگز به هیچوجه در معرض خطر نابینایی و یا کاهش شدید بینایی قرار نخواهد داشت. با وجود این امر آیا باز هم مانند گذشته ها باید با نابینایی بدترین مجازات و تاریکترین سرنوشت باشد؟ (درویا ریچارد، ۱۳۶۸ ص ۱)

آیا باز هم مانند گذشته باید نابینایان تا پایان عمر خود را از داشتن یک زندگی خوب و مناسب و از تحقق ساختن آرزوهایشان محروم و ناتوان احساس کنند؟ از این رو ضروری است بطور مستمر تلاش گردد تا از یکسو برای پیشگیری از وقوع نابینایی و از سوی دیگر در صورت بروز نابینایی، جهت مقابله و عرضه بر عوارض آن کلیه امکانات لازم علمی، و عملی و تکنولوژیکی پیش بینی و فراهم گردیدند. لذا انجام پژوهش های علمی در این راستا دارای نقش ارزنده و حائز اهمیت می باشد و امید است این مطالعه اندک کمکی هر چند ناچیز ارائه دهد.

ویژگیهای افراد دارای آسیب بینایی بویژه کودکان

افراد مبتلا به آسیب های بینایی بسته به شدت آسیب بینایی، سن و وقوع نابینایی، چگونگی آسیب دیدگی و چگونگی برخورد اطرافیان و محیط با مشکل آنان دارای ویژگی های خاص خود هستند. در فرهنگ همه جوامع در مورد نابینایان نوعی خرافات شکل گرفته است که حاکی از عدم شناخت دقیق این جوامع از مسأله ای بنام آسیب بینایی است اعتقاد و اینکه نابینایان دارای حس ششم می باشند یا از نظر برخی خصوصیات از جامعه همگنشان برتر هستند از جمله اعتقادات ناصحیحی است که در بین مردم رواج دارد.

واقعیت این است که نابینایان به دلیل محرومیت حسی خاصی که دارند به جای آنکه از ادراکات دیداری خود برای غنا بخشیدن به شناختشان از جهان اطراف استفاده کنند به کانالهای درونداد حسی جایگزینی چون ادراکات شینداری روی می آورند در نتیجه از حافظه شنیداری قدرتمندی برخودار می شوند که موجبات برتری آنان را برای افراد عادی فراهم می آورد. طبیعی است که این برتری پرورش یافتگی ادراکات شنیداری قدرتمندی، پویایی، لامسه، حاصل تمرینها و کوشش هایی است که فرد نابینا از راه این حواس برای برقراری ارتباط با دنیای پیرامون خود بدست آورده است.

محرومیت ها برای نابینایان

در مقابل محرومیت هایی را هم برای آنان فراهم می آورد و این زمانی اهمیت می یابد که در یابیم امروزه بیشترین اطلاعاتمان و از راه دروندادی بینایی به دست می آوریم. به هر شکل آسیب های بینایی در افراد بویژه کودکان موجب عدم توازن در تحول، شناختی، عاطفی، زبانی، اجتماعی و حرکتی گروه برای مثال کودکان دارای آسیب بینایی بخصوص اگر بصورت مادرزادی نابینا بوده باشند. در هر پنج زمینه مذکور دچار تأخیر تحول می باشند. از نظر تحول شناختی کودکان نابینا بدلیل محرومیت از حس بینایی نمیتوانند تجربیات زیادی از محیط به دست آورند در نتیجه شکل گیری مفاهیم دچار وقفه می شود و رشدی آرام در پیش خواهد گرفت. از اینرو تحول شناختی آنان نسبت به همگنان طبیعی شان در رده ای پائین قرار می گیرند.

تعلیم و تربیت کودکان نابینا و نیمه بینا

بدون شک نقص بینای در احراز تجربه و سبک دانش محدودیتی ایجاد می کند ولی این محدودیت به آن اندازه نیست که فرد نابینا از تمام فعالیت های آموزشی فراگیر حرفه و تجربه اندوزی محروم گردد. نابینا ممکن است در فراگیری برخی از حرفه ها محدودیتی ایجاد کند و  ولی چه بسیارند افراد نابینا که در آموزش بسیاری ازعلوم و فنون از بینایان نیز بهتر عمل کرده اند. بطور کلی حرفه و شغلی که نیاز به بینائی نداشته باشد فراگیریش برای نابینایان امکانپذیر است نابینایان در علوم انسانی پیشرفتی قابل توجه دارند. در موسیقی ممتاز می شوند و از عهده حرفه و مشاغلی چون فیزیوتراپی یا بالندگی برمی آیند برخی از کارها را میتوانند مشترکاً با بینایان انجام دهند فکر و دست آنان با کمک دید بینایان بر بسیاری از مشکلات فایق می آید. در آموزش کودکان نابینا یا نیمه بینا چهار اصل مهم و حیاتی است.

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………… ۳

انگیزه تحقیق……………………………………………………………………………………. ۶

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………… ۶

اهمیت موضوع مورد بررسی…………………………………………………………………. ۷

فصل دوم

تاریخچه توجه به نابینایان…………………………………………………………………… ۱۰

گذری بر تاریخچه آموزش و پرورش در جهان و ایران……………………………….. ۱۴

الف) در جهان………………………………………………………………………………… ۱۴

ب) در ایران…………………………………………………………………………………… ۱۶

تاریخچه خط بریل در جهان و ایران……………………………………………………… ۱۸

تعریف و طبقه بندی نابینایی………………………………………………………………… ۲۰

نابینایی…………………………………………………………………………………………. ۲۱

سازگاری با محیط کار و فعالیت های اجتماعی………………………………………… ۲۲

الف) حس تشخیص موانع………………………………………………………………….. ۲۲

ب) حرکت……………………………………………………………………………………. ۲۳

ج) پیشرفت آموزشی نابینایان………………………………………………………………. ۲۴

عوامل مؤثر در نابینایی………………………………………………………………………. ۲۵

ویژگیهای افراد دارای آسیب بینایی بویژه کودکان…………………………………….. ۲۵

تعلیم و تربیت کودکان نابینا و نیمه بینا…………………………………………………… ۲۹

محیط های آموزشی برای کودکان نابینا…………………………………………………. ۳۰

۱- مراکز شبانه روزی……………………………………………………………………….. ۳۰

۲- مراکز روزانه………………………………………………………………………………. ۳۱

۳- کلاسهای خاص در مدارس عادی……………………………………………………. ۳۱

۴- دانش آموزان نابینا در کلاس عادی………………………………………………….. ۳۱

آشنایی با آموزش نابینایان و روشهای مورد استفاده…………………………………… ۳۲

۱- روش بریل………………………………………………………………………………… ۳۳

۲- استفاده از بینایی باقیمانده………………………………………………………………. ۳۳

۳- آموزش گوش دادن……………………………………………………………………… ۳۴

۴- آموزش تحرک و فعالیت برای زندگی مستقل……………………………………… ۳۴

شورای جهانی رفاه نابینایان………………………………………………………………… ۳۴

آمار نابینایان در جهان و ایران……………………………………………………………… ۳۷

مهمترین سؤالات تحقیق……………………………………………………………………. ۳۸

تعریف نظری و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………. ۳۹

۱- وضعیت آموزشی………………………………………………………………………… ۳۹

۲- سن…………………………………………………………………………………………. ۳۹

تعریف نظری………………………………………………………………………………….. ۳۹

تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………….. ۳۹

۳- مقطع تحصیلی……………………………………………………………………………. ۴۰

۴- زمان نابینایی………………………………………………………………………………. ۴۰

۵- علت نابینایی………………………………………………………………………………. ۴۰

۶- میزان نابینایی……………………………………………………………………………… ۴۱

۷- رضایت از تدریس………………………………………………………………………. ۴۱

تحصیلات والدین……………………………………………………………………………. ۴۱

شغل والدین…………………………………………………………………………………… ۴۱

تعریف نظری………………………………………………………………………………….. ۴۱

تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………….. ۴۱

درآمد والدین…………………………………………………………………………………. ۴۲

مشکل………………………………………………………………………………………….. ۴۲

تعریف نظری………………………………………………………………………………….. ۴۲

تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………….. ۴۲

آرزو……………………………………………………………………………………………. ۴۳

تعریف نظری………………………………………………………………………………….. ۴۳

تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………….. ۴۳

فصل سوم

روش تحقیق…………………………………………………………………………………… ۴۵

جامعه آماری………………………………………………………………………………….. ۴۵

فرد مورد مشاهده……………………………………………………………………………… ۴۵

حجم نمونه……………………………………………………………………………………. ۴۵

ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………. ۴۵

شرح مؤسسه…………………………………………………………………………………… ۴۵

نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………… ۶۷

پیشنهادات و انتقادات……………………………………………………………………….. ۷۰

محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………. ۷۱

پرسشنامه……………………………………………………………………………………….. ۷۲

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………… ۷۵

فهرست جداول

جدول ۱: سن افراد…………………………………………………………………………… ۴۷

جدول ۲: مقطع تحصیلی……………………………………………………………………. ۴۸

جدول ۳: زمان و نوع نابینایی………………………………………………………………. ۴۹

جدول ۴: دلیل وقوع نابینایی……………………………………………………………….. ۵۰

جدول ۵: میزان نابینایی فرد…………………………………………………………………. ۵۱

جدول ۶: میزان رضایت افراد از نحوه تدریس معلمین…………………………………. ۵۲

جدول ۷: میزان رضایت افراد از محتوای درسی…………………………………………. ۵۳

جدول ۸: میزان رسیدگی خانواده به وضع تحصیلی……………………………………. ۵۴

جدول ۹: نحوه برخورد خانواده با فرد……………………………………………………. ۵۵

جدول ۱۰: ارتباط نابینایان با دوستان خود……………………………………………….. ۵۶

جدول ۱۱: ارتباط فرد با معلمان……………………………………………………………. ۵۷

جدول ۱۲: میزان رضایت از کیفیت وسایل آموزشی…………………………………… ۵۸

جدول ۱۳: میزان رضایت از تسهیلات رفت و آمد……………………………………… ۵۹

جدول ۱۴: استفاده از منابع اجتماعی خانواده های افراد……………………………….. ۶۰

جدول ۱۵: تسهیلات  والدین………………………………………………………………. ۶۱

جدول ۱۶: شغل والدین افراد نابینا…………………………………………………………. ۶۲

جدول ۱۷: درآمد خانواده های افراد……………………………………………………… ۶۳

جدول ۱۸: بزرگترین مشکل افراد………………………………………………………….. ۶۴

جدول ۱۹: بزرگترین آرزوی افراد………………………………………………………… ۶۵

جدول ۲۰: برنامه آینده افراد……………………………………………………………….. ۶۶

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی مسائل و مشکلات آموزشی نابینایان مدرسه دخترانه نرجس
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   75 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<