امروز :پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه رابطه بین عزت نفس مدیران و اثربخشی آنان در مدارس راهنمایی ناحیه ۲ شهر مشهد
کد محصول:   1124
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   72 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   639 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه رابطه بین عزت نفس مدیران و اثربخشی آنان در مدارس راهنمایی ناحیه 2 شهر مشهد
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   72 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه رابطه بین عزت نفس مدیران و اثربخشی آنان در مدارس راهنمایی ناحیه ۲ شهر مشهد

در این تحقیق به بررسی رابطه بین عزت نفس مدیران و اثربخشی آنان در مدارس راهنمایی ناحیه ۲ شهر مشهد پرداخته شده است. مدیریت اثربخش احتمالا عامل اصلی در کشورهای توسعه یافته و مورد نیازترین عامل برای کشورهای در حال توسعه است. هر سازمانی برای تحقق هدف یا هدفهایی بوجود می آید و تمامی کارکردها و وظایفی که برای نقش های مختلف در سازمان پیش بینی می شود به منظور تحقق همین هدفهاست، عصر کنونی دوره شتابنده غیر قابل پیش بینی است. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصت های احتمالی، ناچارند ظرفیت ها و توانمندی های درونی خود را بشناسند. نقاط ضعف را ترمیم و به تقویت نقاط قوت بپردازند.

سازمانها نباید در انتظار موج باشند، بلکه باید خود منبع موج و تحول گردند و در جهت بهبودی خود بکوشند تا بتوانند پاسخ گوی نیازهای جدید تمدن امروزی باشند. مهمترین عاملی که می تواند تحقق هدفهای سازمان را تعیین نماید اثربخشی سازمانی است که این اثربخشی به میزان زیادتر در گرو اداره مؤثر سازمان توسط مدیران سازمان می باشد. در هر صورت میزان اثربخشی ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیر دارد و هنگامی که رفتار مدیر در جهت تحقق هدفها و نتایج مطلوب باشد می گوییم اثربخشی تحقق یافته است. لذا ملاک اثربخشی معمولا رفتاری است که مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

بیان مساله

انسان ها از نظر خصوصیات روانی، جسمی، رغبت ها، و استعدادها با هم تفاوت هایی دارند. ارزشیابی شخصی از خویش اثرات برجسته ای در جریان فکری، احساسات، تمایلات، ارزشها و هدفهای وی دارد که کلید فهم رفتار اوست. برای شناخت کیفیت روانی افراد و پی بردن به روحیات او باید به طبیعت و میزان عزت نفس و معیار قضاوت وی درباره خویشتن آگاهی یافت. انسان تمایل به داشتن عزت نفس را امری ضروری و اساسی می داند. هیچ کس نمی تواند نسبت به داوری خود درباره خویشتن بی تفاوت باشد. انسان آنچنان مشتاق و نیازمند به داشتن نظر مثبت و مناسب درباره خویش است، به گونه ای که ممکن است حقایق را تحریف یا انکار نماید.

انسان نمیتواند خود را از محدوده ارزشها آزاد ساخته و خویشتن را از آن معاف دارد، هر انسانی خود را براساس معیارهای معینی می سنجد و به هر اندازه که نتواند خود را با آن معیارها وفق دهد به همان اندازه حس ارزشمندی و احترام نسبت به خویش جریحه دار می شود. اگر انسان در انجام وظیفه تفکر و استدلال ناکام شود، شایستگی خویش در امر زیستن را کاهش می دهد و نمی تواند احساس ارزشمندی خود را نگاه دارد. عزت نفس متضمن خود بیانگری در شناخت می باشد و با آن توام است، که بوسیله عادت به تفکر و قضاوت و تنظیم رفتار بر طبق آن تجلی می کند.

ضرورت و اهمیت تحقیق

اکثر نظریه های روانشناختی کلاسیک و معاصر معتقدند که همه افراد نیاز فزاینده و فراگیری به عزت نفس بالا دارند. عزت نفس یکی از جنبه های مهم کلیت آدمی است که در دنیای فاعلی، معنی دار و از ارزشمندی بسیاری برخوردار است. افراد عزت نفس را با پایدار سازی مفهوم واقعیت حفظ کرده و با درونی ساختن ارزشهایی که توصیف کننده اعتقادات آنها است زندگی می کنند، هر فرد بطور فزاینده به عزت نفس بالا نیازمند است. زیرا عزت نفس هسته مرکزی ساختارهای روانشناختی اوست که وی را در برابر اضطراب محافظت نموده و آسایش خاطر وی را فراهم می کند. «بین تهدید روانی و عزت نفس رابطه معکوسی وجود دارد، بدین معنی که با افزایش عزت نفس شدت و میزان تهدید روانی کاهش می یابد و با کاهش عزت نفس تهدید روانی افزایش می یابد».

نتایج تحقیقات و مطالعات انجام گرفته بر روی عزت نفس، به نقش اساسی عزت نفس در رابطه با سازگاری عاطفی، هیجانی و شناختی تاکید کرده اند و عزت نفس پایین را به منزله یک عامل مستعد کننده ناراحتی ها و اختلالات روانی قلمداد نموده است. در راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی از عزت نفس پایین بعنوان نشانگان فرضی، چندین اختلال در دوران کودکی و بزرگسالی نام برده شده است. مدیریت در هر سازمان عامل تلفیق کننده، بارور سازی و بهره دهی منابع و امکانات مادی و نیروی انسانی موجود در جهت دست یابی به هدف های سازمانی است. مدیریت آموزش و پرورش نیز این وظیفه را بر عهده دارد، با این تفاوت که اهمیت و حساسیت نتیجه کار او به مراتب بیشتر است و اثرات نحوه کارکرد نیز مهم و قابل توجه است.

برخورداری از عزت نفس

میزان رضایت از خود یا ارزشی که انسان برای خود قائل است، اهمیت بسیار زیادی در رفتار درونی فرد دارد، و بیشتر صاحب نظران برخورداری از عزت نفس را بعنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی – اجتماعی افراد می دانند. نیاز فرد به احترام، عشق و با ارزش بودن از جانب دیگران، نیاز آموختنی است و جزء خود پندار می باشد و با قسمت اعظمی از تجارب فرد همراه است. این نیاز یک نیاز دو جانبه است. به این معنی که اگر فردی نیاز دیگران را به احترام و نظر مثبت ارضاء کند، لزوما نیاز خود وی به نظر مثبت ارضاء می شود و فرد از برآورده شدن آن احساس خوشنودی می کند. بنابراین ارضاء این نیاز در دیگران، آنقدر قوی است که فرد ممکن است آن را بر تجارب مثبتی که در جریان تحقق نفس احساس می کند، ترجیح دهد.

از نظر مازلو «ارضای نیاز به عزت نفس با احساساتی از قبیل اعتماد به نفس، ارزش، قدرت، لیاقت، کفایت و مفید و مثمر ثمر بودن در جهان منتهی خواهد شد اما بی اعتنایی به این نیازها موجب احساساتی از قبیل حقارت، ضعف و درماندگی می شود. این احساسات به نوبه خود به وجود آورنده دلسردی و یاس اساسی خواهند بود و یا اینکه گرایش های روانی یا جبرانی را بوجود خواهد آورد.

جایگاه مدرسه

در میان سازمانهای اجتماعی مختلف، مدرسه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به جهت ماهیت فعالیتها و اهداف آموزش و پرورش، جامعه توجه و حساسیت خاصی نسبت به مدرسه و نحوه اداره آن نشان می دهد و همواره فعالیت ها و عملکرد مدرسه را تحت نظارت و ارزشیابی مستقیم قرار می دهد و در مورد آنها قضاوت می کند. نظام آموزشی همواره به دنبال یافتن مناسب ترین ملاکهای گزینش مدیران مدارس و ارزشیابی از رفتار آنان بوده است تا از آن طریق با بکارگیری رهبران آموزشی واقعی بتواند معلمان را در انجام هر چه بهتر خدمات آموزش و پرورش یاری دهند.

در طول صد سال گذشته بسیاری از روانشناسان این نظریه را پذیرفته اند که انسان دارای نیاز به عزت نفس است و ارزشیابی شخصی از خویشتن مهمترین عامل مؤثر در روند رشد روانی است. بنابراین نیاز به عزت نفس یا خود ارزشمندی یا احترام به خود از جمله نیازهای طبیعی انسان است. زمانی که نیاز به احترام به خود ارضاء شود، انسان احساس خوشایندی از اعتماد به نفس و خود ارزشمندی، توانایی، قابلیت، لیاقت و کفایت پیدا می کند و وجود خود را در زندگی مفید و مؤثر می داند. میزان رضایت از خود یا ارزشی که انسان برای خود قائل است، اهمیت بسیار زیادی در رفتار و پویایی دورنی فرد دارد و بیشتر صاحب نظران برخورداری از عزت نفس (ارزیابی مثبت از خود) را به عنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی – اجتماعی افراد می دانند.

نقش مدیر در اثر بخشی مدارس

تقریبا اکثر مطالعات اثربخشی مدارس اهمیت مدیر را به عنوان رهبر آموزشی تایید می کند. معهذا توافق کمی بر رفتار و اعمال رهبر وجود دارد.

بعلاوه، هماهنگی هدف و جهت مدیران و کارکنان از طریق آگاهی نسبت به اهداف و عملکردهای داخلی و خارجی سازمان بوجود می آید و مدیران باید تلاش خود را در به جریان در آوردن اطلاعات در سطوح مختلف مصروف نمایند تا هر واحدی از عملکرد و اهداف خود اطمینان کامل داشته و حتی از اهداف و عملکرد دیگر واحدها نیز آگاه باشند و نیاز به برقراری ارتباطات داخلی بین واحدها و تلاش برای همکاری مؤثر را قبول داشته باشد.

بطور کلی، مدیر اثربخش با ایجاد زمینه های شور و تبادل و ایجاد مسئولیت در معلمان زمینه های تحقق اهداف را بوجود می آورد و به جای خرده گیری از کادر آموزشی برای رفع ضعف و مشکلات، به آنها اجازه ابتکار عمل و تبادل نظر در تصمیم گیری ها می دهد و زمینه های مناسب را جهت هدایت دانش آموزان به مسیرهای تحصیلی با توجه به علایق و استعدادهای آنها فراهم می آورد و در ضمن، نیروهای بالقوه و استعدادهای خاص را کشف و در شناسایی نیازهای آنان و حل مشکلات نهایت سعی را مبذول می دارد. در این صورت، اهداف تحقق یافته و سازمان اثربخش و پویا گشته جامعه، متحول و سازنده خواهد بود.

فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………………………………………. أ

فصل اول: مقدمه تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

۱-۱: بیان مسأله…………………………………………………………………………………. ۴

۱-۲: ضرورت و اهمیت تحقیق……………………………………………………………… ۷

۱-۳: اهداف تحقیق………………………………………………………………………….. ۱۰

۱-۴: فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………….. ۱۱

۱-۵: تعریف متغیرهای اصلی تحقیق……………………………………………………… ۱۱

فصل دوم: بررسی مطالعات پیشین

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۱۴

۲-۱: خود……………………………………………………………………………………… ۱۵

۲-۲: خود پنداره……………………………………………………………………………… ۲۰

۲-۳: عزت نفس……………………………………………………………………………… ۲۴

۲-۴: عزت نفس و جنسیت…………………………………………………………………. ۲۸

۲-۵: اثربخشی………………………………………………………………………………… ۳۰

۲-۶: نقش مدیر در اثربخشی مدارس…………………………………………………….. ۳۲

۲-۷: معیارهای ارزیابی اثربخشی مدیران…………………………………………………. ۳۴

۲-۸: ویژگی های مدیران اثربخش………………………………………………………… ۴۱

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

۳-۱: روش تحقیق……………………………………………………………………………. ۴۷

۳-۲: جامعه آماری…………………………………………………………………………… ۴۷

۳-۳: حجم نمونه…………………………………………………………………………….. ۴۷

۳-۴: روش نمونه گیری…………………………………………………………………….. ۴۸

۳-۵: ابزار تحقیق…………………………………………………………………………….. ۴۸

پرسشنامه اثربخشی…………………………………………………………………………… ۵۰

روش تجزیه و تحلیل داده ها – روش های توصیفی…………………………………… ۵۰

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

نتایج مربوط به اثربخشی مدیران…………………………………………………………… ۵۲

نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی نمرات عزت نفس مدیران…………………………………. ۵۶

نمودار ۴-۲: فراوانی نمرات اثربخشی مدیرانی که عزت نفس بالا دارند                 ۵۶

نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی نمرات عزت نفس مدیران در سه کد(۱،۲،۳)               ۵۷

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۵۹

۵-۱: نتایج مربوط به فرضیه اول……………………………………………………………. ۵۹

۵-۲: نتایج مربوط به فرضیه دوم…………………………………………………………… ۶۰

۵-۳: نتایج مربوط به فرضیه سوم………………………………………………………….. ۶۰

۵-۴: نتایج مربوط به فرضیه چهارم……………………………………………………….. ۶۱

۵-۵: نتیجه گیری کلی………………………………………………………………………. ۶۲

۵-۶: محدودیتها……………………………………………………………………………… ۶۲

۵-۷: پیشنهادها……………………………………………………………………………….. ۶۳

منابع و مأخذ

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………… ۶۴

ضمائم

نمونه پرسشنامه……………………………………………………………………………….. ۶۷

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه رابطه بین عزت نفس مدیران و اثربخشی آنان در مدارس راهنمایی ناحیه ۲ شهر مشهد
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   72 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<