امروز :سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی شناخت رشد کودک از دیدگاه روانشناسی
کد محصول:   1162
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   110 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   516 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود تحقیق بررسی شناخت رشد کودک از دیدگاه روانشناسی
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   110 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی شناخت رشد کودک از دیدگاه روانشناسی

در این تحقیق به بررسی شناخت رشد کودک از دیدگاه روانشناسی پرداخته شده است. کودکان حساس ترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و در حساس ترین و مهمترین سالهای زندگی شان که پایه های رشد شخصیت و ذهنی و اجتماعی و جسمی آنها شکل می گیرد تا زمانیکه وارد شهر می شوند نیازمند این هستند تا زندگی اجتماعی را در مقیاس خود تجربه کنند و این مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است. فضایی به دو از هیاهوی بزرگترها. دنیایی پر از شادی با رنگهای زیبا که در کودک فرصت بیابد افکار تازه و پرورش و رشد استعدادهایش را داشته باشد فضایی که زمینه مناسب برای خلاقیت کودکان فراهم آورد.

در طراحی ساختمان مهدکودک، کودک محوری اولویت دار. به  این معنی که ساختمان باید برای نگهدرای موقت کودکان طراحی شود نادیده گرفتن عادتمان شده است، حتی اگر پای کودکان در میان باشد. این را بیشتر کارشناسان شهری می گویند: شهر بزرگ شده، رشد پیدا کرده اما توسعه هنوز غایب است. زنان راهی محیط های کاری شده اند اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در شهر خبری نیست. کودک خبری از جامعه انسانی شهر نشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی با این حال گویا این بخش از  جامعه شهری ما چندان جدی گرفته نمی شود، مگر به مناسبت روز کودک آن هم با پخش چند کارتون.

از آموزش اصلو شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط های ویژه آنها. چند مدرسه یا مهدکودک را سراغ داریم که با شرایط جسمی و روانی نیمی کودک همخوانی داشته باشد.

ضرورت و اهمیت موضوع

سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است. عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در ۶ سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای آنها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در جهت فراهم آوردن شرایط مطلوب برای رشد جسمی ذهنی و عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعداد ها و علایق آنها و نیز فضایی برای آماده بازی کودک برای ورود به دبستان را مشخص می نماید.

در پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به سمتی سوق دهیم که نسبت به محیط اطراف خود کاملا کنجکاوی نشان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند. باید توجه کرد که شرایط فیزیکی تأثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار دارد. امروزه ساختمانهایی که به بعنوان کودکستان از آنها استفاده می شود عموما با کاربری مسکونی و کاربری های دیگر بوده اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند. بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باید نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیر قرار داده و از این طریق هم در آموزش او شرکت کنند و هم محیطی با طراوت برای وی بوجود آورد.

طرح مسئله

جامعه ای در داخل جامعه ای دیگر منبع اصلی اهداف فرایند طراحی بود. کودکان باید کمک کنند تا محیط خود را بیافریند و همین طور یاد می گیرند که مسئولیت پذیر بوده و برای به ثمر رساندن کیفیت استعدادات وجودی خویش کوشش نمایند. هدف از همه  این اقدامات زندگی کردن در ساختمان مانند محله ای در شهر است. محله ای در مقیاس کوچک که به کودکان بیاموزد چطور با همه امکانات و مشکلات با هم زندگی کنند. در عین حال هدف کار خلق ترکیبی از دنیای خوشایند برای کودکان بوده است. ساختمانی که امکانات بیشتری برای کودکان ارایه دهد تا بزرگسالان.

امروزه واژه انسان استاد آموز جای خود را به انسان خود آموز و مسئولیت پذیر داده است. از این رو الگو و روشی که بدان نیاز داریم نگرشی جدید و بهبود یافته نسبت به الگوهای قدیمی نمی باشد بلکه نیاز مفهومی کاملا متفاوت از آموزش خواهد بود. درون هر محیط همسایگی صدها کودک جای گرفته اند. بچه ها بخصوص کوچکتر ها ارتباط  صحیح شان با دنیا را بوسیله الگو های اجتماعی و بازی های جمعی و … بدست می آورند. بدین منظور ایجاد فضاها و محیط های عمومی که زیر نظر گروهی از افراد باشد لازم است تا بچه ها بتوانند چند ساعتی را بدون خانواده و والدینشان بگذرانند. این الگو قسمتی از شبکه آموزش کودک است.

شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی

شناخت صحیح و کامل کودکان اساسی ترین شرط در موفقیت در تربیت و آموزش کودک است. انسان در هر دوره ای از رشد دنیای مخصوص به خود را دارد، یعنی به تناسب رشد فکری و عاطفی خیال پیرامون خود را به گونه ای خاص می شناسد. به همین علت است که با افزایش سن و تحصیلات و تجربه همه ی افراد نسبت به ادراکات و پندارهای گذشته خود با نظری انتقادی نگاه می کنند و گاه برخی افکار و باورهای خود را انتقادی می خوانند، بنابراین در هر دوره ای از سن باید محرک ها و موجودات و خصوصیات محیط را در حد فهم کودک به او شناساند و هدف مهمی که در کودکستان در این زمینه وجود دارد این است که موضوعات آموزشی و اجتماعی و طبیعی که برای رشد عقلی و جسمی کودک کودکان انتخاب می شوند.

اولا ساده ثانیا قابل مشاهده و تجربه و ثالثا دارای اطلاعات و روابط درست از نظر علمی باشد. به این دلیل از کودکستان انتظار نیست که معلومات و اطلاعات علمی وسیعی به کودکان بدهد اما این انتظار وجود دارد که آنچه را میاموزد از نظر علمی درست و منطقی باشد.

ویژگی های کودکان مخصوصا در جنبه های ذهنی و عقلانی و عاطفی و نیز محدودیت در تجربیات زندگی حاکی از عدم برخورداری آنان از رشد و توان ذهنی و عقلانی در حد بزرگسالان است و از سوی دیگر بر خصوصیات شدید عاطفی و احساسی و تاثیر پذیری مخصوص این گروه سنی اشاره دارد. غلبه عواطف بر جنبه های عقلانی اکثرا موجب آن می شود که کودک بخصوص در مرحله پیش دبستانی از طریق بازی و فعالیت های هنری آسان تر و سریع تر جذب برنامه های آموزشی می شود و پرورش وی با موفقیت بیشتری امکان پذیر باشد.

سازماندهی محیط فیزیکی

محیط فیزیکی کلاس نه فقط بر مدیریت کلاس اثر می گذارد بلکه در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز نقش مهمی ایفا می کند. سازماندهی کلاس باید آزاد باشد یعنی به گونه ای باشد که برای انجام فعالیت های گوناگون قابلیت تغییر و انعطاف داشته باشد. تردیدی نیست که یک کلاس روشن و آرام با رنگ آمیزی دلپذیر و شاد در ایجاد سلامت روان دانش آموزان بسیار مؤثر است. عوامل دیگری چون مطالب درسی و طرز چیدن و آرایش صندلی های دانش آموزان به طور چشم گیری بر یادگیری و اداره کلاس تأثیر می گذارند.

کودک باید در برخورد با انجام دنباله و همین طور در  ارتباط و زندگی درون آنها احساس راحتی، عدم ترس و آرام کند. تاریکی بیش از هر چیز دیگری به اضافه فرم های نامتناسب او را می ترساند. فضاهایی با رنگهای شاد و روشن و گاهی رنگهایی با فرم های نامشخص (مثل حالتی که در نقاشی با آبرنگ پدید آید) موضوعات رویایی و خیال انگیز را القا می کند و در کودک احساسی چون عاطفی، رفیق، مهربانی، را القا می کند. همچنان که فضاها بری کودکان با سن های بالاتر طراحی گردد از رنگهای ملایم با مرزهای مشخص جزئیات بیشتر و انحناهای نرم در طراحی فضا می توان استفاده کرد. ادراک فضا کار بسیار دشواری است در عین حال کودک باید خود را از دنیای اطرافش تمیز دهد و هم انی دنیا را تجربه نماید. که این عمل به وسیله شناختن اشیا اطرافش انجام می گیرد.

فضای آموزشی کودکان

عمده ترین فعالیتی که در یک فضای آموزشی صورت می گیرد کار بصری، توجه و یادگیری است. بنابراین در فضای آموزشی از نظر حرارتی باید شرایطش را فراهم ساخت، که این فعالیت ها به بهترین وجه ممکن انجام می شود. اگر شرایط محیطی مناسب نباشد، کودکان محیط را به طور مستقیم و بدون توجه به برنامه ها و یا احتیاجات یک فعالیت از قبل تعیین شده بهینه می کنند. مثلا در یک اتاق سرد خیلی بیشتر از بزرگسالان از خود جنب و جوش می کنند و یا در اتاق گرم در رویا فرو می روند، در اتاق های تاریک به دنبال نور می گردند، در یک اتاق بسیار ساکت زمزمه می کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که کودکان با توجه به متابولیزم سریع در یک محیط سرد، نسبت به محیط بزرگسالان، بسیار راحت تر و خوشحال تر هستند (معمولا ۵ درجه سردتر) نکته مهم دیگر این است که در مورد کودکان خیلی سریع همه چیز تغییر می کند. کودکان خیلی سریع سرد و گرم می شوند. این موضوع مخصوصا در سالهای اولیه دبستان زیادتر است.

فهرست مطالب

الف) ضرورت و اهمیت موضوع…………………………………………………………….. ۱

ب) طرح مسئله…………………………………………………………………………………. ۳

ج) اهداف……………………………………………………………………………………….. ۴

د) مبانی نظری عام طرح………………………………………………………………………. ۴

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………….. ۵

فصل اول: مطالعات پایه و زمینه

۱-۱) بخش اول (پایه): برخورد روانشناسانه با موضوع………………………………….. ۶

۱-۱-۱: شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی………………………………………….. ۶

۱-۲: مراحل رشد کودک………………………………………………………………….. ۱۰

۱-۱-۲-۱: خصوصیات کودک ۳ ساله………………………………………………….. ۱۰

۱-۱-۲-۲: خصوصیات کودک ۵-۴ ساله………………………………………………. ۱۲

۱-۱-۲-۳: خصوصیات کودک ۶ ساله………………………………………………….. ۱۳

۱-۱-۳: کاردانی کودک…………………………………………………………………… ۱۴

۱-۱-۴: کودک و بازی…………………………………………………………………….. ۱۵

۱-۱-۴-۱: تاریخچه بازی………………………………………………………………….. ۱۵

۱-۱-۴-۲: تعریف بازی…………………………………………………………………….. ۱۵

۱-۱-۴-۳: اهمیت بازی…………………………………………………………………….. ۱۶

۱-۱-۴-۴: بازی از نظر فروبل……………………………………………………………… ۱۷

۱-۱-۴-۵: آموزش از طریق بازی…………………………………………………………. ۱۹

۱-۱-۴-۶: انواع بازی……………………………………………………………………….. ۱۹

۱-۱-۵: کاربرد بازی در آموزش………………………………………………………….. ۱۹

۱-۱-۵-۱: بازی های آموزشی……………………………………………………………. ۲۰

۱-۱-۵-۲: بازی های جسمانی یا بدنی…………………………………………………… ۲۰

۱-۱-۵-۳: بازی های نمایشی……………………………………………………………… ۲۱

۱-۱-۵-۴: بازی های سرگرم کننده………………………………………………………. ۲۱

۱-۱-۶: فضای بازی…………………………………………………………………………. ۲۲

۱-۲: بخش دوم: مطالعات زمینه…………………………………………………………… ۲۶

۱-۲-۱: شناخت تکنولوژی آموزشی…………………………………………………….. ۲۶

۱-۲-۱-۱: نظری گذرا بر آموزش پیش از دبستان در جهان امروز و ایران              ۲۶

۱-۲-۱-۲: ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان…………………………. ۲۸

۱-۲-۱-۲: تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی (کودکستان و مهد کودک)              ۲۹

۱-۲-۱-۳: تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران               ۳۱

۱-۲-۱-۴: هدف های آموزشی و تربیتی کودکستان………………………………….. ۳۳

۱-۲-۱-۵: سازمان اجتماعی کلاس………………………………………………………. ۳۴

۱-۲-۱-۶: سازماندهی محیط فیزیکی……………………………………………………. ۳۵

۱-۲-۲: انتخاب سایت و شناخت کلی آن………………………………………………. ۳۶

۱-۲-۲-۱: ضوابط مکان یابی سایت……………………………………………………… ۳۹

۱-۲-۲-۲: شناخت زمینه (سابقه تاریخی و بررسی روند توسعه فیزیکی)               ۴۰

۱-۲-۲-۳: شناخت خصوصیات کالبدی شهر مشهد…………………………………… ۴۲

۱-۲-۲-۴: طراحی اقلیمی در شهر مشهد…………………………………………………. ۴۴

۱-۲-۲-۵: خصوصیات بلوار ارشاد………………………………………………………. ۴۴

۱-۲-۲-۶: آنالیز سایت……………………………………………………………………… ۴۷

فصل دوم: مطالعات تکمیلی و تطبیقی

۲-۱: بخش اول (تکمیلی)………………………………………………………………….. ۵۰

۲-۱-۱: نقش معماری در پرورش فکری کودکان……………………………………… ۵۰

۲-۱-۲: کودک، معماری و فضا………………………………………………………….. ۵۱

۲-۱-۳: برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان……………………….. ۵۲

۲-۱-۴: جلوه های خارجی مهد کودک………………………………………………… ۵۹

۲-۱-۵: شیرخوارگاه………………………………………………………………………… ۶۰

۲-۱-۶: مهد کودک و کودکستان……………………………………………………….. ۶۰

۲-۱-۷: محوطه سازی برای کودکان…………………………………………………….. ۶۱

۲-۱-۷-۱: محوطه بازی طبیعی……………………………………………………………. ۶۱

۲-۱-۷-۲: فضای باز………………………………………………………………………… ۶۱

۲-۱-۷-۳: خیابان……………………………………………………………………………. ۶۱

۲-۱-۷-۴: فضای مخاطره آمیز ماجراجویانه…………………………………………….. ۶۲

۲-۱-۷-۵: پناهگاهها و مکانهای دور از چشم………………………………………….. ۶۲

۲-۱-۸: فضا…………………………………………………………………………………… ۶۲

۲-۱-۹: میزان درک کودک از فضا……………………………………………………… ۶۶

۲-۱-۱۰: معیارهای کیفیت فضا…………………………………………………………… ۶۸

۲-۱-۱۱: تأثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان………………………………….. ۶۹

۲-۱-۱۱-۱: شرایط محیطی………………………………………………………………… ۶۹

۲-۱-۱۱-۲: شرایط کالبدی………………………………………………………………… ۷۲

۲-۱-۱۲: اصول طراحی…………………………………………………………………….. ۷۷

۲-۲: بخش دوم (تطبیقی)…………………………………………………………………… ۸۵

۲-۲-۱: ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان………………………………………….. ۸۵

۲-۲-۲: بررسی نمونه ها……………………………………………………………………. ۸۵

۲-۲-۳: برنامه فیزیکی………………………………………………………………………. ۹۹

۲-۲-۴: ارائه جدول و زیربنای کل طرح……………………………………………….. ۱۰۶

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………. ۱۱۰

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی شناخت رشد کودک از دیدگاه روانشناسی
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   110 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<