امروز :پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه تفسیر روانشناختی نقاشی های اطفال ۷ تا ۹ ساله کرج در ارتباطات خانوادگی
کد محصول:   1127
قیمت محصول:   6800 تومان
تعداد صفحه:   86 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   443 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه تفسیر روانشناختی نقاشی های اطفال 7 تا 9 ساله کرج در ارتباطات خانوادگی
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   6800 تومان
تعداد صفحه:   86 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه تفسیر روانشناختی نقاشی های اطفال ۷ تا ۹ ساله کرج در ارتباطات خانوادگی

در این تحقیق به تفسیر روانشناختی نقاشی های اطفال ۷ تا ۹ ساله کرج در ارتباطات خانوادگی پرداخته شده است. کودکی در عمق وجود همۀ ماست، و با چشمان اوست که همگی روزی به این عالم نگاه کرده ایم. با وجود این آنچنان از آن دور افتاده ایم که برای فهم نقاشی کودکان، نگاه کردن آن برایمان کافی نیست و باید آنها را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهیم. نقاشی بیان کنندۀ احساسات و شخصیت کودکان است و باعث پرورش خلاقیت آنها می شود و تعادل فکری و روحی به آنها می دهد. از طرف دیگر تجزیه و تحلیل این نقاشی ها به والدین و مربیان امکان شناخت کودک و کمبودهای احتمالی او را فراهم می کند.

نقاشی کودکان نوعی گیرایی آنی دارند، آنها ساده و جذاب و سرشار از زندگی و هویت اند اما با نگاهی دقیق تر غالباً می توان در آنها جنبه هایی عجیب و حتی آشفته را مشاهده کرد. تحقیق در قلمرو نقاشی کودکان برای سالهای متمادی پیشرفت چندانی نکرد، اما در سالهای اخیر، دو دگرگونی عمده باعث آغاز مجدد پژوهش در این عرصه شده است اول دیدگاه طبیعی گرایانه جای خود را به بررسی های تجربی داده است، دوم اهمیت فرایند کشیدن تصویر که در سالهای اخیر موفق به درک آن شده ایم. در بین فعالیتهای کودک، نقاشی فعالیتی است که از تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی تأثیر می پذیرد و به همین دلیل به مقیاسی وسیع در تشخیص روانی و روان درمانگری به کار گرفته می شود.

رشد کودکان

قبل از دو سالگی، از ۲ تا ۳ سالگی، از ۳ سالگی از ۵ تا ۹ سالگی و از ۹ تا ۱۳ سالگی تقسیمات انجام شده است. از ۵ تا ۹ سالگی، شاهد مرحلۀ نسخه برداری یا بار پدید آوری از شکل هندسی (به ترتیب از دایره، مربع، مثلث، لوزی، تا شکل های پیچیده تر) هستیم، یادگیری خط، تولید نقاشی هایی که عناصر مختلف در آنها متمایز گردیده اند، همراه با ترکیب طرح های پایه با جزئیات بیش از پیش فزاینده از ویژگیهای این مرحله اند. در این مرحله، نقاشی های کودک دقیق ترند و در وسط صفحه بیشتر تمرکز می یابند.

در پرتو نقاشی یا ترسیم یک خانواده، کودکان آثاری پدید می آورند که با بررسی آنها، پدر و مادر، مربیان، معلمان و پزشکان می توانند به سرعت به اندیشه ای دربارۀ تحول روانشناختی و ماهیت مشکلات احتمالی آنان دست یابند. روانشناسان بالینی در تحلیل و تفسیر این نقاشی ها از این نیز فراتر می روند، برای آنان، تست نقاشی در مجموعۀ تست هائی که برای کمک به تشخیص به کار می بندند، می توان تکیه گاه گرانبهائی قلمداد شود.

اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

نقاشی کودک یک پیام است، آنچه را که او نمی تواند به لفظ درآورد به ما انتقال می دهد. بررسی و درک زبان نقاشی اطلاعات ارزنده ای در اختیار والدین، مربیان، روانشناسان و همۀ کسانی می گذارد که خواهان درک و دریافت راز و رمز جهان کودک هستند. اکتشاف نظامدار این قلمرو به آخرین دهه های قرن گذشته باز می گردد و بر قوانینی متکی است که خط شناسی نیز از آنها سود جسته است. کودک همۀ مسائل زندگی خود را به واسطۀ نقاشی به تجربه در می آورد، خود را می آزماید و من خویشتن را بنا می کند. خطوط ترسیمی، انعکاسی از دنیای هیجانی او هستند و نقاشی به تنهائی به منزلۀ جهانی است که به موازات افزایش هشیاری و دگرگونی های کودک، متحول می گردد.

بسیاری از روانشناسان بر این عقیده اند که از تست های نقاشی می توان به عنوان ابزاری در جهت تشخیص استفاده نمود مثلاً تست ترسیم خانواده بیان کننده رابطۀ افراد است. اما روانشناسانی مانند آناستازی خاطر نشان می کند که این نقاشی ها در عمل به عنوان آزمون شخصیت مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه نوعی ابزار بالینی برای تسهیل گفتگو با بیمارند.

استفاده تشخیص آزمون ترسیم خانواده

در پرتو نقاشی یا ترسیم یک خانواده، کودکان آثاری پدید می آورند که با بررسی آنها، پدر و مادر، مربیان، معلمان و پزشکان می توانند به سرعت به اندیشه ای دربارۀ تحول روانشناختی و ماهیت مشکلات احتمالی آنان دست یابند. روانشناسان بالینی در تحلیل و تفسیر این نقاشی ها از این نیز فراتر می روند؛ برای آنها تست نقاشی در مجموعۀ تست هائی که برای کمک به تشخیص به کار می بندند، می تواند تکیه گاه گرانبهائی قلمداد شود.

در زمینۀ بررسی اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان و رفع دشواری های آنان، روانشناسی و پزشک با مشکلاتی مواجه هستند که مربوط به سازش با محیط خانوادگی است. کودک قسمت اول زندگی خود را که همه می دانند مهمترین قسمت از دوران زندگی است در خانوادۀ خود می گذارند، نخستین تجربه های سازشی وی با پدر و مادر و خواهران و برادرانش تحقق می یابند: وقتی صحبت از تعارض است، با آنها در تعارض است. به قسمی که اختلالات روان زاد که در زمینۀ عاطفی یا عقلی بروز می کند همواره یا با تعارض های و یا با تعارض های رقابت با برادر و خواهر در ارتباطند.

ارزش بیانی نقاشی، مانند ارزش خط و حرکات طبیعی معنادار (ژست ها)، در قبول همۀ مؤلفان است، بنابراین جای تعجب نیست اگر تولیدات ترسیمی وسیعاً به عنوان یک وسیلۀ تشخیص بکار گرفته شده اند. روانشناسان بالینی به اتکای ویژگیهای صوری نقاشی ها و محتوای آنها و نیز بر اساس بیانات لفظی کودکان و بازخوردی که از خود نشان می دهند به موارد و مصالحی بسیار غنی دست می یابد. پژوهشهای متعددی به تدوین نشانه ها، رمزگذاری و تعیین اعتبار آنها پرداخته اند. سالهاست که نقاشی قدم در خانوادۀ آزمون های فرافکن نهاده است.

تأکید بر ترسیم نقاشی از خانواده (نه خانوادۀ خودش)

بنا به نظر کورمن برای آنکه نتیجۀ بهتری گرفته شود می توان از کودک خواست که تصویر خانواده جز خانوادۀ خودش را نقاشی کند. بدین ترتیب توجه کودک از خانواده خودش دور می شود و با راحتی بیشتری گرایشات درونی و شخصی خود را بروز می دهد، ولی در هر حال تصویری که او می کشد مربوط به خانوادۀ خودش خواهد بود. زیرا به نظر او، خانواده اش تنها خانواده ای است که می شناسد و در آن زندگی کرده است. بعضی دیگر از پژوهشگران پیشنهاد کرده اند که از کودک خواسته شود اشخاصی را در حال انجام کاری ترسیم کند. در هر حال وقتی نقاشی تمام شد، می توان شروع به حرف زدن کرد و از کودک خواست تا در مورد اشخاص توضیح بدهد و احساسات خود را نسبت به آنها بیان کند و دلیل حذف بعضی از اشخاص را بگوید.

اعضای یک خانوادۀ هماهنگ در نقاشی کودکان همیشه با هم دست در دست هم نشان داده می شود. نزدیک شدن دو یا چندین شخصیت نشانگر انس و الفت واقعی آنها و یا تمایل کودک به آنها است. کودک خودش را نزدیک شخصی نقاشی می کند که حس کند در کنارش راحت است و یا او را بیشتر از همه دوست دارد و وقتی که کودکی حس کند کاملاً از دیگر اعضای خانواده جداست و یا در صورتی که نسبت بدانها احساس خاص نداشته باشد، در نقاشی هایش خود و دیگران را به طرق مختلف از هم جدا می سازد.

فهرست مطالب

پیشگفتار………………………………………………………………………………………….. أ

خلاصه…………………………………………………………………………………………. ب

فصل اول: طرح تحقیق (کلیات)

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………… ۴

پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………. ۵

استفاده تشخیص آزمون ترسیم خانواده……………………………………………………. ۵

توضیح در خصوص تست ترسیم خانواده…………………………………………………. ۸

تأکید بر ترسیم نقاشی از خانواده………………………………………………………….. ۱۱

اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق…………………………………………………………. ۱۶

هدف کلی…………………………………………………………………………………….. ۱۹

چهارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………………. ۲۰

تعاریف واژه ها و تعریف عملیاتی………………………………………………………… ۲۰

متغیرهای مربوط به آزمون ترسیم خانواده……………………………………………….. ۲۰

منابع بحث…………………………………………………………………………………….. ۲۱

متغیرهای مربوط به ترسیم آزمون خانواده……………………………………………….. ۲۲

مدل تحلیلی تحقیق…………………………………………………………………………… ۲۳

فرض ها تحقیق……………………………………………………………………………….. ۲۴

رابطه علمی……………………………………………………………………………………. ۲۵

روش تحقیق…………………………………………………………………………………… ۲۷

قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری)………………………………………………………. ۲۷

قلمرو زمانی تحقیق…………………………………………………………………………… ۲۷

روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه…………………………………………………… ۲۷

ابزارهای گردآوری داده ها (اطلاعات)…………………………………………………… ۲۷

روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………. ۲۷

فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع

بررسی ها در زمینۀ نقاشی های کودکان…………………………………………………. ۲۹

۱) نقاشی به منزلۀ تست هوش……………………………………………………………… ۳۱

۲) نقاشی به منزلۀ تست شخصیت…………………………………………………………. ۳۲

۳) فرافکنی و رمزگرائی……………………………………………………………………… ۳۳

۴) روان تحلیل گری…………………………………………………………………………. ۳۳

۵) نقاشی خانواده…………………………………………………………………………….. ۳۴

– فاصله بین اشخاص نقاشی……………………………………………………………….. ۳۹

– برجسته نمودن اشخاص…………………………………………………………………… ۴۰

– بی ارزش کردن اشخاص………………………………………………………………… ۴۱

– اضافه نمودن شخصیت های دیگر………………………………………………………. ۴۱

فصل سوم: آشنائی با قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری)

جامعه آماری………………………………………………………………………………….. ۴۳

فصل چهارم: روش تحقیق

روش تجزیه و تحلیل………………………………………………………………………… ۴۵

طبقه بندی براساس اهداف پژوهش……………………………………………………….. ۴۶

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش…………………………………………………………. ۴۷

فصل پنجم: یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها

۱- ارزنده سازی اعضای خانواده در آزمون…………………………………………….. ۵۰

۲- ناارزنده سازی اعضای خانواده در آزمون…………………………………………… ۵۱

۳- نزدیکی اعضای خانواده به کودک در نقاشی……………………………………… ۵۲

۴- دوری اعضای خانواده نسبت به کودک در نقاشی………………………………… ۵۳

۵- ارتباط سازنده کودک با اعضای خانواده در مصاحبه…………………………….. ۵۴

۶- ارتباط غیرسازنده کودک با اعضای خانواده……………………………………….. ۵۵

۷- نزدیکی ارتباط کودک نسبت به اعضای خانواده در مصاحبه……………………. ۵۶

۸- دوری ارتباط کودک نسبت به اعضای خانواده در مصاحبه……………………… ۵۷

فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………. ۵۸

فصل ششم: خلاصه تحقیق و پیشنهادها و پیوستها

خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………… ۶۵

پیشنهادات……………………………………………………………………………………… ۶۷

پیوستها

جداول………………………………………………………………………………………….. ۶۹

نمودارها……………………………………………………………………………………….. ۷۰

فرم شماره ۱: مشخصات آزمودنی………………………………………………………… ۷۱

فرم شماره ۲: سؤالات مربوط به والدین………………………………………………….. ۷۳

فرم شماره ۳: سؤالات مربوط به کودک…………………………………………………. ۷۴

فرم شماره ۴: مشخصات ترسیم……………………………………………………………. ۷۶

فرم شماره ۵: مصاحبه مربوط به آزمون…………………………………………………… ۷۷

فرم شماره ۶: مشخصات ترسیم……………………………………………………………. ۷۸

فرم شماره ۷: مشخصات آزمودنی – سؤالات مربوط به والدین……………………… ۸۰

منابع و مأخذ

الف) منابع و مأخذ فارسی………………………………………………………………….. ۸۲

ب) منابع و مأخذ خارجی…………………………………………………………………… ۸۳

فهرست جداول

جدول ۱-۵: اطلاعات مربوط به ارزنده سازی اعضای خانواده در نقاشی               ۵۰

جدول ۲-۵: اطلاعات مربوط به ناارزنده سازی اعضای خانواده در نقاشی             ۵۱

جدول ۳-۵: اطلاعات مربوط به نزدیکی اعضای خانواده به کودک در نقاشی       ۵۲

جدول ۴-۵: اطلاعات مربوط به دوری اعضای خانواده از کودک در نقاشی         ۵۳

جدول ۵-۵: اطلاعات مربوط به ارتباط سازنده کودک با خانواده در مصاحبه       ۵۴

جدول ۶-۵: اطلاعات مربوط به ارتباط غیرسازنده کودک با خانواده در مصاحبه   ۵۵

جدول ۷-۵: اطلاعات مربوط به نزدیکی ارتباط کودک با خانواده در مصاحبه      ۵۶

جدول ۸-۵: اطلاعات مربوط به دوری ارتباط کودک با خانواده در مصاحبه         ۵۷

جدول ۹-۵: رابط بین دو متغیر…………………………………………………………….. ۵۸

فهرست نمودار

نمودار ۱-۵: ارزنده سازی اعضای خانواده، در مجموع دختران و پسران                ۵۰

نمودار ۲-۵: ناارزنده سازی اعضای خانواده، در مجموع دختران و پسران              ۵۱

نمودار ۳-۵: نزدیکی اعضای خانواده به کودک در نقاشی در مجموع دختران پسران ۵۲

نمودار ۴-۵: دوری اعضای خانواده ازکودک در نقاشی در مجموع دختران پسران ۵۳

نمودار ۵-۵: ارتباط سازنده کودک با خانواده در مصاحبه دختران پسران              ۵۴

نمودار ۶-۵: ارتباط غیرسازنده کودک با خانواده در مصاحبه دختران پسران         ۵۵

نمودار ۷-۵: نزدیکی ارتباط کودک با خانواده در مصاحبه دختران پسران             ۵۶

نمودار ۸-۵: دوری ارتباط کودک با خانواده در مصاحبه دختران پسران               ۵۷

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه تفسیر روانشناختی نقاشی های اطفال ۷ تا ۹ ساله کرج در ارتباطات خانوادگی
دانلود:  
قیمت محصول:   6800 تومان
تعداد صفحه:   86 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<