امروز :سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان
کد محصول:   198
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   102 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   230 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
پایان نامه بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   102 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان

شاخص اخلاق در این مکتب توانایی انجام قضاوت اخلاقی است. چون در مکتب رشدی-شناختی تأکید بر فرآیندهای عالی تعقل و تفکر است. قضاوت مستلزم داشتن آگاهی کافی و توان درک خوبی و بدی اعمال است (ژان پیاژه، ۱۹۳۲). روان شناس فقید سوئیسی، برای اولین بار به تفصیل دربارۀ تفکر کودکان و نوجوانان در قضاوت های اخلاقی آنان تحقیق و تئوری رشد تفکر اخلاقی را به جهان عرضه کرده است (لطف آبادی، ۱۳۸۰). اغلب امکان دارد یک کودک به طور همزمان و بر حسب موقعیتی خاص در هر دو مرحله قرار بگیرد. یعنی در عین کودکی، صورت اولیه اخلاقی ویژه بزرگسالان را نیز دارا باشد. نه مراحل رشد قضاوت حد و مرزی دارد، نه دوره های رشد آن (جنین برگ، هربرت و … ۱۳۷۱)

محدوده سنی در رشد قضاوت های اخلاقی

هدف کهلبرگ تعیین محدودۀ سنی مشخصی در رشد قضاوت های اخلاقی نبوده است و معتقد است هیچ گونه پیشگویی دربارۀ ارتباط بین سن و رشد اخلاقی صحیح نیست، ولی براساس آخرین آثار کهلبرگ (۱۹۸۴) معمولاً کودکان ده ساله در مرحلۀ دوم از قضاوت های اخلاقی کهلبرگ قرار می گیرند در حالی که بعضی از کودکان این سن در مرحله اول و یا سوم قرار دارند. در دورۀ نوجوانی، مرحلۀ سوم رشد اخلاقی، کسب شده است، ضمن اینکه برخی از نوجوانان به مرحلۀ دوم و تعدادی نیز به مرحلۀ چهارم رشد قضاوت اخلاقی رسیده اند.

اگر چه توقع این است که نوجوانان به مرحلۀ چهارم، یعنی مرحلۀ «اخلاق و نظم» رسیده باشند ولی در اکثریت موارد، نوجوانان به مرحلۀ چهارم نمی رسند و تنها در بین سنین ۲۰-۳۰ سالگی است که مرحلۀ چهارم مرحله ای غالب می شود. اگر با توجه به منطق این دیدگاه، اخلاق فرا قراردادی می تواند زمانی استقرار یابد که فرد توانایی کافی در تفکر انتزاعی پیدا کرده است، ولی تحقیقات نشان می دهد که مرحلۀ پنجم در رشد قضاوت به ندرت قبل از بیست سالگی ظاهر می شود (کدیور، ۱۳۷۸). تلاش این بررسی، تحقیق دربارۀ نظریه روان شناسان شناختی به خصوص پیاژه و کهلبرگ است و در پی پاسخ به این سؤال است که آیا اخلاق تابع مراحل رشد عقلی است، به عبارتی دقیق تر آیا قضاوت (قضاوت های اخلاقی) همراه با افزایش توانش های شناختی و سن، رشد می یابد؟

آگاهی از رشد اخلاقی

آگاهی از پیشروی رشد اخلاقی می تواند از جهات مختلف با ارزش باشد. دانستن اینکه چگونه و چرا کودکان از نظر اخلاقی مسایل را درست یا غلط مورد قضاوت قرار می دهند ممکن است مستقیماً با انواع استدلال هایی که مربی در مورد خوبی و بدی امور به آنها عرضه می دارد، در رابطه باشد. نتایج تحقیقات مختلف در باب رشد اخلاقی مبین این واقعیت است که گر چه توانایی های شناختی رو به رشد نقش مسلمی در تکوین مفهوم درست و غلط در کودک دارند، اما به همان اندازه عوامل دیگری نیز در این میان نقش دارند. در صورتی که بخواهیم تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان که یکی از اهداف مهم هر نظام به منزلۀ نوعی سرمایه گذاری جهت تأمین آینده ای بهتر است، محقق گردد باید قوانین تحول را شناخته و این شناسایی را به کار گیریم.

در یک نظام آموزش و پرورش هدفمند که به سوی شکوفایی همه جانبه استعدادها و توانایی های دانش پژوهان گام بر می دارد، باید به موازات پرورش منطقی و عقلانی، جریانات عاطفی، اخلاقی و اجتماعی را مد نظر داشته باشد. دانستن سطح قضاوت اخلاقی کودک ممکن است به والدین و دیگران کمک کند تا با آنها به نحوی متقاعد کننده و منطقی گفتگو کنند. کودکان استدلال دیگران را در صورتی که با سطح قضاوت آنها متناسب باشد، درک می کنند.

سنجش تحول قضاوتهای اخلاقی

روش کهلبرگ برای سنجش تحول قضاوت اخلاقی تا حد زیادی مشابه به روش پیاژه است. او آزمودنی های خود را در برابر مسایل دشوار اخلاقی، قرار می داد تا بدین طریق پاسخ های آزاد و چگونگی استدلال و داوری آنان را تجزیه و تحلیل کند. تفاوت روش کهلبرگ با روش پیاژه در این بود که کهلبرگ آزمودنی ها را در یک تعارض اخلاقی قرار می داد و آنها باید بین دو کار که با هم تعارض داشت یکی را انتخاب کنند. معمولاً یکی از این دو کار مستلزم اطلاعت از قانون، عرف یا مرجع قدرت و دیگری مبتنی بر نیازهای فردی یا نیازهای دیگران است.

کهلبرگ پس از گفتن داستان، از فرد سؤال های پی در پی می کند. سپس از چگونگی دلایل و استدلال هایی که آزمودنی برای انتخاب خود ذکر می کند و نیز براساس یک روش نمره گذاری مخصوص، رشد اخلاقی آزمودنی و مرحله ای را که او در آن قرار دارد، تعیین می کند. در این روش محتوای ارزش های اخلاقی یک آزمودنی مهم نیست بلکه توجه او عمدتاً به چگونگی داوری آزمودنی هاست که در قالب استدلال برای انتخاب هایشان و شیوه هایی برای حل موقعیت های تعارض بیان می شود.

فرآیند تحول قضاوتهای اخلاقی

مطالعات روان شناسان شناختی نشان می دهد که فرآیند تحول قضاوت، مانند تحول شناختی، مراحلی ثابت غیر قابل تغییر و جهان شمول را طی می کند. در این دیدگاه با تأکید بر مرحله ای بودن تحول اخلاقی، مفهوم آمادگی برای تربیت اخلاقی یکی از مفاهیم اساسی است. از نظر روان شناسان شناختی، هر مرحله محدودیت ها و نکات قوت خاص خود را دارد. افزودن بر این، مرحله زبان خاص خود را داشته و باید از آن برای تربیت اخلاقی کودک و نوجوان استفاده کرد، در مرحلۀ واقع گرایی قضاوت اخلاقی، اخلاق رشد چشمگیری ندارد، زیرا ارتباط کودک و بزرگسالان یک رابطۀ یک جانبه و مبتنی بر اطلاعات است و در آن احترام و همکاری متقابل وجود ندارد.

مرحلۀ اصلی تحول اخلاقی و تربیت اخلاقی با احترام متقابل شروع می شود، رفتار اخلاقی خود پیرو در جریان احترام متقابل با همسالان شکل می گیرد. از این رو شرایط برای ایجاد ارتباط های اجتماعی کودکان و نوجوانان با همسالان باید هر چه بیشتر فراهم آید (کدیور، ۱۳۷۸).

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

جایگاه اخلاق در جهان معاصر ………………………………………………………………….. ۲

رشد ملاک های اخلاقی ……………………………………………………………………….. ۶

بیان موضوع ……………………………………………………………………………………… ۹

هدف پژوهش ………………………………………………………………………………….. ۱۰

ضرورت و اهمیت پژوهش ………………………………………………………………………. ۱۱

تاریخچه مختصر در جهان و ایران ……………………………………………………………….. ۱۶

مفهوم اخلاق با چه مفاهیم دیگری در ارتباط است؟ …………………………………………. ۱۷

فصل دوم: پیشینه پژوهش

ماهیت اخلاق ………………………………………………………………………………….. ۲۱

مفهوم رشد اخلاقی در نوجوانی و جوانی …………………………………………………….. ۲۴

زمینه های اجتماعی و فرهنگی رشد …………………………………………………………. ۲۶

تعریف واژه ها ………………………………………………………………………………….. ۲۷

نگاهی دربارۀ چگونگی تحول اخلاقی …………………………………………………………. ۲۹

دیدگاههای روان شناختی دربارۀ اخلاق ……………………………………………………… ۳۰

رشد اخلاق در کودک …………………………………………………………………………. ۳۳

روش آموزش اخلاق …………………………………………………………………………… ۳۴

دیدگاه نیک سیرت بودن فطری انسان ……………………………………………………….. ۳۵

تعریف اخلاق …………………………………………………………………………………… ۳۶

شاخص اخلاق ………………………………………………………………………………… ۳۶

رشد اخلاق ……………………………………………………………………………………. ۳۶

رشد شناختی …………………………………………………………………………………. ۳۸

شناخت ………………………………………………………………………………………… ۳۸

تحول شناختی از دیدگاه پیاژه …………………………………………………………………. ۳۹

رشد اخلاقی از دیدگاه پیاژه …………………………………………………………………… ۴۱

رشد اخلاقی از دیدگه کهلبرگ ………………………………………………………………… ۴۵

محدوده سنی در رشد قضاوت اخلاقی ……………………………………………………….. ۵۱

مفاهیم مهم در نظریه کهلبرگ …………………………………………………………………. ۵۲

مقایسه نظام های اخلاقی پیاژه و کهلبرگ ……………………………………………………. ۵۵

تعریف اخلاق ……………………………………………………………………………………. ۵۹

شاخص اخلاق …………………………………………………………………………………. ۶۰

رشد اخلاق …………………………………………………………………………………….. ۶۰

روش تحقیق در اخلاق …………………………………………………………………………. ۶۱

آموزش اخلاق ………………………………………………………………………………….. ۶۱

پیشینۀ مطالعاتی در جهان و ایران …………………………………………………………….. ۶۲

فصل سوم: روش شناسی

موضوع پژوهش …………………………………………………………………………………. ۷۲

سؤال های پژوهش ……………………………………………………………………………. ۷۲

فرضیه های پژوهش …………………………………………………………………………… ۷۳

تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………. ۷۳

روش پژوهش ………………………………………………………………………………….. ۷۴

نوع پژوهش ……………………………………………………………………………………. ۷۵

ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………… ۷۶

شیوه نمره گذاری …………………………………………………………………………….. ۷۷

جمعیت پژوهش ………………………………………………………………………………. ۷۹

نمونۀ پژوهش …………………………………………………………………………………. ۷۹

روش انتخاب آزمودنی ………………………………………………………………………… ۷۹

تجزیه و تحلیل آماری …………………………………………………………………………. ۸۰

تجزیه و تحلیل کیفی ………………………………………………………………………… ۸۰

روش های جدید در سنجش قضاوتهای اخلاقی ……………………………………………. ۸۱

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نتایج

توصیف اطلاعات ……………………………………………………………………………… ۸۴

فصل پنجم: تبیین فرضیه

تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش …………………………………………………………………. ۹۲

محدودیت ها …………………………………………………………………………………. ۹۷

پیشنهادها …………………………………………………………………………………… ۹۹

فهرست منابع ………………………………………………………………………………. ۱۰۰

فهرست جداول

جدول ۱-۴: توزیع فراوانی مراحل تحول قضاوت اخلاقی در گروههای سنی مختلف            ۸۴

جدول ۲-۴: فراوانی، درصد فراوانی ، فراوانی تراکمی و درصد فراوانی تراکمی:

مراحل قضاوت در چهار گروه ………………………………………………………. ۸۵

جدول ۳-۴: واریانس نمرات چهار گروه ……………………………………………………… ۸۶

جدول ۴-۴: نتایج تحلیل واریانس میانگین چهار گروه ………………………………………. ۸۷

جدول ۵-۴: نتیجه t استودنت میانگین گروههای ۱ و ۲ …………………………………… ۸۸

جدول ۶-۴: نتیجه t استودنت میانگین گروههای ۱ و ۳ …………………………………… ۸۸

جدول ۷-۴: نتیجه t استودنت میانگین گروههای ۱ و ۴ …………………………………… ۸۹

جدول ۸-۴: نتیجه t استودنت میانگین گروههای ۲و ۳ ……………………………………. ۸۹

جدول ۹-۴: نتیجه t استودنت میانگین گروههای ۲ و ۴ …………………………………… ۹۰

جدول ۱۰-۴: نتیجه t استودنت میانگین گروههای ۳ و ۴ …………………………………. ۹۰

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   102 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<