امروز :سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه مقایسه ی خلق و خوی کودکان نوپا در شیرخوارگاه های مراکز بهزیستی با کودکان نوپای همسالان در شرایط عادی
کد محصول:   1352
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   84 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   287 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه مقایسه ی خلق و خوی کودکان نوپا در شیرخوارگاه های مراکز بهزیستی با کودکان نوپای همسالان در شرایط عادی
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   84 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه مقایسه ی خلق و خوی کودکان نوپا در شیرخوارگاه های مراکز بهزیستی با کودکان نوپای همسالان در شرایط عادی

در این تحقیق به بررسی و مقایسه ی خلق و خوی کودکان نوپا در شیرخوارگاه های مراکز بهزیستی با کودکان نوپای همسالان در شرایط عادی پرداخته شده است. برای بررسی و درک متغیرهای فردی مختلف موجود میان افراد در دوران نوجوانی و بزرگسالی، تاکنون تحقیقات زیادی صورت گرفته است هدف از انجام این تحقیقات، شناخت و درک اثرات خلق و خو، خودباوری، خویشتنداری، عزت نفس و … در ارتباط با شماری از رویداد‌های اجتماعی نظیر رفتارهای پر خطر، سوء استفاده ها و بدرفتاری، افسردگی، خود کشی، خشونت و بزهکاری می باشد. شواهد متعددی نشان می دهد که خصوصیات فردی باشد در طی دوران نوجوانی و بزرگسالی تغییر می کنند.

از آنجاییکه، اساس و پایه ی توانایی های اجتماعی و فردی و خصوصیات فردی در دوره ی نوزادی و نوپایی شکل می گیرد، بنابراین محققان بهترین زمان را برای بررسی و مطالعه خصوصیات فردی و اجتماعی، اوایل دوره ی رشد مخصوصاً دوران نوباوگی می دانند. نوباوگی و نوپایی به دو سال اول زندگی گفته می شود که یکی از پرجنب و جوش ترین دوران رشد است. قد کودکان نوپا در پایان سال اول ۵۰ درصد و در دو سالگی ۷۵ درصد بیشتر از زمان تولد است.

بیان مسأله

هر پدر و مادر و یا هر پرستار بخش نوزادان، می داند که در میان کودکان تفاوت های آشکاری وجود دارد که از همان سنین روزهای زندگی دیده می شود. بعضی بسیار می گریند، بعضی ساکت اند، بعضی طبق برنامه ی منظمی می خوابند و بعضی دیگر بی موقع از خواب بیدار می شوند، بعضی مدام می جنبند و بعضی دیگر دیگر در جای خود مدتها آرام می مانند. البته می توان کاری کرد که کودکان تحریک پذیر و فعال تر شوند ولی باید قبول کنیم که بعضی از کودکان به خلق و خوی خاص و واکنش های خاصی گرایش دارند.

این گرایش ها که اساس سرشتی دارند، خلق و خو نامیده می شود. پژوهشگران به طور روز افزونی به تفاوت های سرشتی در نوبادگان و کودکان علاقمند شده اند زیرا تصور می شود که صفات روانی که خلق و خو را به وجود می آورد، شالوده ی شخصیت بزرگسالان را می سازد.

روان شناسان نیز به دو دلیل به خصوصیات خلقی علاقمند هستند، اول اینکه بعضی از خصوصیات خلقی اساس سرشتی داشته و مربوط به عوامل پیش از تولد هستند، برای مثال تفاوت های موجود در فیزیولوژی با گرایش های نسبتاً پایدار (صفات شخصیت) مطابقت دارند و تفاوت های موجود در شخصیت موجب پیدایی انگیزه های متفاوتی در بین افراد می شود مثلاً کودکان از طریق تظاهرات رفتاری، زودرنجی، لبخند زدن، فعالیت های حرکتی و سازگاری با موقعیت های جدید، خلق و خوی متفاوتی را نشان می دهند.

دوم اینکه همان طوری که والدین در کودک تأثیر می گذارند کودک نیز در والدین تأثیر می گذارد، بنابراین کودکان با خلق و خوهای متفاوت، واکنش های متفاوتی از طرف والدین شان بر می انگیزند و با وجود روش های تربیتی مشابه به شیوه های مختلفی رفتار می کنند.

اهمیت موضوع

از آنجائیکه تأثیر متقابل رفتار پدر و مادر در خلق و خوی کودک، اصل مهمی در رشد است که نتیجه ی اصلی این تبادلات، بین کودک و والدین، رشد وابستگی عاطفی کودک به مادر یا پدر است و از آنجائیکه بسیاری از کودکانی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند، از برقراری روابط و وابستگی عاطفی پایدار که پایه و اساس امنیت عاطفی کودک را فراهم می کند، محروم هستند، این پژوهش سعی دارد خلق و خوی این کودکان را از لحاظ: کندی سازگاری با تغییرات، نزدیکی به غریبه، خلق و خوی منفی و شدت ابزار احساسات مورد بررسی قرار داده و به مقایسه ی آنان با کودکان همسال در شرایط عادی بپردازد.

با استفاده از یافته های این تحقیق می‌توان زمینه‌هایی را که کودکان در این مراکز، بیشترین مشکل را در آنها دارند شناسایی کرد و رهنمودهایی را برای مربیان و مسئولین شیرخوارگاه ها ارائه داد، تا کودکانی را پرورش دهند که صاحب مهارت های شناختی و اجتماعی و هیجانی لازم مثل خویشتنداری، مدیریت استرس و ارتباط موثر با دیگران برقرار کردن باشند.

خلق و خو و رشد شخصیت

خلق و خو کانون اصلی رشد شخصیت، تعهد و خود گردانی می باشد. خلق و خو شیوه ی منحصر به فردی است که شخص با افراد و موقعیت ها ارتباط برقرار می کند. از هنگام تولد، تفاوت های مشخصی از نظر ویژگی های خلق و خویی در کودکان نمایان است.

به طور کلی می توان گفت خلق و خو و شخصیت افراد تحت تأثیر دو دسته عوامل موروثی و عوامل محیطی شکل می گیرد. عوامل موروثی شامل ویژگی‌های جسمی و آن دسته از آمادگی هایی است که احتمالاً از طریق وراثت از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. مثلاً بیماری اسکیزوفرن که تعداد بستری شدگان آن از بزرگترین ارقام بیماری های دنیاست، در بین دوقلوهای یکسان که حتی در دو محیط کاملاً مختلف پرورش یافته باشند، به مراتب بیشتر از خواهران و برادران عادی است.

اگر چه تأثیرات ژنتیکی بر خلق و خو مشخص است ولی در عوض هیچ تحقیقی نشان نداده است که نوباوگان سبک های هیجانی خود را بدون حمایت محیط حفظ می‌کنند . در عوض وراثت و محیط معمولاً به کمک هم به ثبات سرشت یا خلق وخو را تقویت می‌کنند . از مهمترین عوامل محیطی که در خلق و خوی کودک تأثیر مهم دارد رفتار متقابل پدر و مادر با کودک می‌باشد که به آن اصل دو سویه می‌گویند . رشد کودکان محصول نقش متقابل بین خصوصیات خودشان و افرادی است که با آنها سروکار دارند و نتیجه ی عمده این کنش متقابل بین مادر و کودک، نوعی وابستگی عاطفی است که ایجاد امنیت روانی می‌کند.

عوامل محیطی

گرچه تأثیرات ژنتیکی بر روی خلق و خو موثر است ولی هیچ تحقیقی نشان نداده است که نوباوگان سبک های هیجانی خود را بدون حمایت محیط حفظ می کنند در عوض وراثت و محیط معمولاً به کمک هم ثبات سرشت یا خلق و خو را تقویت می کنند.

بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی در آمریکا به این باور رسیده اند که خصوصیات مهم انسان و تفاوت های آشکار بین هوش بزرگسالان، موفقیت  های اقتصادی و شخصیت انسان تحت تأثیر تجربه ی اجتماعی است و نه عوامل زیست شناختی از این رو نظریه پردازانی که در دوران بین دو جنگ جهانی به نوزادان پرداختند بر کنش متقابل بین مادر و نوزاد توجه داشتند.

بنابراین با توجه به مشکلاتی که در مطالعه ی نقش وراثت و محیط به چشم می خورد، نمی توان گفت که حتی آمادگی خصلتهایی نظیر درون گرایی، برون گرایی، پرخاشگری و غیره از طریق وراثت منتقل می شود. بدین ترتیب لازم است برای یافتن انگیزه های رفتار هر چه بیشتر به عوامل اجتماعی و خانوادگی توجه کنیم شکی نیست که پاره ای از خصوصیات انسان ها از طریق وراثت منتقل می شود، لیکن عوامل محیطی نیز در شکل دادن و شکوفا ساختن هر نوع استعداد و ویژگی های شخصیتی سهم بسزایی دارند.

خانواده

یکی از مهمترین عوامل محیطی خانواده می باشد که کودک در آن از کیفیت روابط انسانی آگاهی پیدا می کند. هر یک از اعضای خانواده به نحوی بر رفتار و به طور کلی شخصیت و منش کودک تأثیر می گذارند و رشد کودک در زمان پس از تولد مخصوصاً تا ۳ سالگی پایه و اساس زندگی آینده او محسوب می شود. و حتی بعضی از روان شناسان عقیده داند که تنها تجارب چند سال اول زندگی کودک شخصیت او را شکل می دهد و تجارب بعدی در اساس این شکل پذیری تغییر چندانی نمی تواند ایجاد کند.

تأثیر متقابل رفتار پدر و مادر در خلق و خوی کودک اصل مهمی در رشد است که به آن اصل دو سویه می گویند، به موجب این اصل رابطه فرزند و مادر دو سویه است. والدین در کودکان تأثیر می گذارند و کودکان نیز در رفتار والدین تأثیر می گذارند به عبارت دیگر رشد کودکان محصول کنش متقابل بین خصوصیات خودشان و افرادی است که با آنان سروکار دارند.

از آنجا که مادر نخستین مراقب کودک است و مراحل رشد، تأثیر قطعی بر شخصیت انسان دارد و چون بسیاری از مشکلات روان شناختی ریشه در این تعامل دارد، تعامل بین مادر و فرزند مورد توجه خاص بوده است. تعامل بین مادر و فرزند از لحظه های پس از تولد و در واقع حتی پیش از آن، شروع می شود از همین زمان هم مادر و فرزند به تماس بلافاصله نیاز دارد و مقدار این تماس می تواند در کیفیت رابطه ی آنها موثر باشد.

شیوه های فرزند پروری

هر چند کودک انسان تمایل فطری برای دلبستگی به دیگران دارد اما اینکه به کدامیک از والدین وابسته شود و نیز شدت و کیفیت دلبستگی تا حد زیادی بستگی به رابطه ی فردی والدین با کودک دارد. در این میان رابطه ی پدر و مادر نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و خلق و خوی کودک دارد همان طور که توجه بیش از اندازه به کودک باعث متکی شدن و عدم رشد استقلال در کودک می‌شود طرد کودک و عدم توجه به او نیز برای کودک خطرناک و دردناک است.

عدم توجه مادر به کودک می تواند اختلالات مختلف روانی برای کودک به بار بیاورد. از همان ابتدا مشاهده می شود که کودک به شدت گریه می کند، عصبانی می شود و شیر نمی خورند در نتیجه کودک نسبت به محیطی که در آن زندگی می کند احساس امنیت نمی کند از سوی دیگر حمایت بیش از اندازه از کودک نیز او را خجول می سازد و رشد هیجانی را در او به تأخیر می‌اندازد.

محرومیت‌های عاطفی و اثرات نگاهداری کودکان در موسسات شبانه روزی

نیاز عاطفی طفل به مادر و اهمیت قاطع رابطه ی عاطفی با مادر در رشد کودک در تحقیقات قابل تحسین اشپتیز (۱۹۴۶)، در باب اثرات محرومیت از وجود مادر، به طور آشکار و نمایان مورد تأیید قرار گرفته است. دکتر اشتپیز با بررسی کودکانی که در طول دوره های سه ماهه ی سوم و چهارم اول تولد از مادر جدا شده بودند بدون اینکه جانشین مناسبی برجای مادر جایگزین شود نشان داد که اثرات این محرومیت فقط در طول ۶ ماهه ی دوم زندگی مشهود است .

اثرات ناشی از فقدان حضوری مادرانه در مورد کودک شش ماهه به فاصله ی یک ماه محسوس می‌شود، اما بعد از یک جدایی دو ماهه است، که بروز اثرات قطعی این کمبود آغاز می‌شود و تابلوی رشد تغییر می‌کند در این حال امتناع از تماس با دیگران ظاهر می‌شود و کودک دچار درخود فرورفتگی می‌شود و از نزدیک شدن بزرگسالان به خود مضطرب می‌شود این اثرات در خلال ماه دوم و سوم جدایی تشدید می‌شود و بالاخره جدایی‌هایی که در نیمه ی دوم سال اول تولد به ماه پنجم کشیده می‌شود می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی را به یاد بیاورد.

غالباً اختلال ها و ناسازگاری های رفتاری بعد از دوران کودکی ناشی از کمبود توجه به دوران مهم و حساس کودکی و عدم هدایت صحیح به سوی رشد و تکامل است و این بی توجهی منجر به عدم سازش و انطباق با محیط و بروز انحرافات گوناگون در ابعاد مختلف برای کودک می شود.

فهرست مطالب

فصل اول: چارچوب پژوهش

۱-۱: چکیده…………………………………………………………………………………… ۲

۱-۲: مقدمه…………………………………………………………………………………….. ۴

۱-۳: بیان مسئله……………………………………………………………………………….. ۸

۱-۴: اهمیت موضوع………………………………………………………………………. ۱۱

۱-۵: هدف پژوهش……………………………………………………………………….. ۱۲

۱-۶: فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………. ۱۳

۱-۷: تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………….. ۱۴

فصل دوم: پیشینه ی تحقیق

۲-۱: مقدمه………………………………………………………………………………….. ۱۶

۲-۲: تعریف خلق و خو…………………………………………………………………… ۱۶

۲-۳: پیشینه ی نظری………………………………………………………………………. ۱۸

۲-۴:  مؤلفه های خلق و خو……………………………………………………………… ۲۰

۲-۵: انواع خلق و خو……………………………………………………………………… ۲۳

۲-۶: ارزیابی خصوصیات خلقی در کودکان نوپا……………………………………. ۲۴

۲-۷: عواملم مؤثر در خلق و خو…………………………………………………………. ۲۶

۲-۷-۱: عوامل ژنتیکی……………………………………………………………………. ۲۶

۲-۷-۲: عوامل محیطی……………………………………………………………………. ۲۷

۲-۷-۲-۱: خانواده………………………………………………………………………… ۲۹

۲-۷-۲-۲: مراحل دلبستگی از دیدگاه بولبی…………………………………………. ۳۲

۲-۷-۲-۳: انواع دلبستگی……………………………………………………………….. ۳۴

۲-۷-۳: شیوه های فرزندپروری…………………………………………………………. ۳۶

۲-۷-۳-۱: انواع شیوه های فرزندپروری………………………………………………. ۳۶

۲-۷-۴: اصول انضباطی…………………………………………………………………… ۳۹

۲-۸: اختلالات و مشکلات خلقی در کودکان نوپا………………………………….. ۴۱

۲-۹: محرومیت های عاطفی و اثرات نگاهداری کودکان در مؤسسات شبانه روزی ۴۶

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱: مقدمه………………………………………………………………………………….. ۵۱

۳-۲: جامعه آماری…………………………………………………………………………. ۵۱

۳-۳: نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………. ۵۲

۳-۴: ابزار پژوهش………………………………………………………………………….. ۵۳

۳-۵: روش گردآوری داده ها……………………………………………………………. ۵۴

۳-۶: نوع پژوهش………………………………………………………………………….. ۵۵

۳-۷: روش آماری………………………………………………………………………….. ۵۶

فصل چهارم: یافته های پژوهش

۴-۱: مقدمه………………………………………………………………………………….. ۵۸

آمار توصیفی…………………………………………………………………………………. ۵۹

جدول ۱-۴: میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای دو گروه عادی و بهزیستی      ۵۹

جدول ۲-۴: آزمون برابری کوواریانس ها با استفاده از آزمون Box’s M            ۶۰

جدول ۳-۴: آزمون چند متغیری…………………………………………………………. ۶۰

جدول ۴-۴: تحلیل واریانس متغیر خلق و خوی منفی……………………………….. ۶۱

جدول ۵-۴: تحلیل واریانس متغیر کندی سازگاری با تغییرات در دو گروه          ۶۲

جدول ۶-۴: تحلیل واریانس شدت ابراز احساسات در دو گروه…………………… ۶۳

جدول ۷-۴: تحلیل واریانس متغیر غریبگی کردن…………………………………….. ۶۳

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱: فرضیه ی اول پژوهش………………………………………………………………. ۶۶

۵-۲: فرضیه دوم پژوهش………………………………………………………………….. ۶۸

۵-۳: فرضیه ی سوم پژوهش……………………………………………………………… ۷۱

۵-۴: فرضیه ی چهار پژوهش…………………………………………………………….. ۷۲

۵-۵: فرضیه ی پنجم پژوهش…………………………………………………………….. ۷۵

۵-۶: محدودیت های پژوهش……………………………………………………………. ۷۸

۵-۷: پیشنهادات…………………………………………………………………………….. ۷۸

۵-۸: پیشنهادهای اجرایی…………………………………………………………………. ۷۹

منابع و مأخذ فارسی………………………………………………………………………… ۸۱

منابع و مأخذ انگلیسی………………………………………………………………………. ۸۳

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه مقایسه ی خلق و خوی کودکان نوپا در شیرخوارگاه های مراکز بهزیستی با کودکان نوپای همسالان در شرایط عادی
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   84 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<