امروز :پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   تحقیق بررسی میزان علاقه به مطالعه و پژوهش
کد محصول:   1165
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   65 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   238 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود تحقیق بررسی میزان علاقه به مطالعه و پژوهش
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   65 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود تحقیق بررسی میزان علاقه به مطالعه و پژوهش

در این تحقیق به بررسی میزان علاقه به مطالعه و پژوهش پرداخته شده است. ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق و تشویق آن مدت زمان طولانی است که در سر لوحه برنامه های توسعه و پیشرفت کتاب قرار گرفته است. اگر چه دانستن آمار بی سوادان دنیا آسان است اما اطلاعاتی مناسب از بزرگسالان با سوادی است  که دست به مطالعه کتاب، مجله، روزنامه نمی توانند و از تعداد شاگردان مدارسی که غیر از کتابهای درسی مطالب دیگری نمی خوانند در دست نیست، چرا که خواندن و مطالعه به یک نوع ختم نمی شود بلکه دارای انواع زیادی است که از طرفی عادت به مطالعه با در نظر گرفتن گروه سنی، سطح آموزشی و زمینه های فرهنگی و اجتماعی بسیار متفاوت است.

در دنیای امروز متغیر قرن بیستم که در هر لحظه در زمینه های متفاوت علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و … یک اتفاق تازه ای پدید می آید اهمیت و ضرورت مطالعه نمودار می شود در این عرصه پر ماجرا انسانها هستند که رقابت می کنند. کتاب و مطالعه و تحقیق در جهان کنونی دیگر کار افراد ویژه ای نیست، حجم اطلاعات و مطالب در شاخه های علمی مختلف به گونه ای است که حتی برای رفع کوچکترین نیاز فردی و یا شغلی باید مقدار زیادی وقت صرف نمود امروزه به اثبات رسیده است کسی که سخن گفتن فرا گرفته باشد به مشکلات نامحدودی فائق آمده که قدرت بزرگترین رایانه های ساخت بشر را پشت سر نهاده است.

بیان مسئله

در این پژوهش علاقه به مطالعه و تحقیق به عنوان یک موضوع و مسأله اجتماعی در میان جامعه،‌ خصوصاً دانشجو مورد بررسی قرار می گیرد مطالعه به مثابه آئینه فرهنگ یک جامعه است به این معنا که مطالعه و تحقیق نمودن و اهمیت آن تا حد زیادی معرف فرهنگ آن جامعه است. مطالعه یک امر اکتسابی است که افراد از طریق مختلف و بر حسب شرایط و محیط اجتماعی و سیاسی خود بحث می کنند متأسفانه در کشور ما حتی در مراکز علمی و آموزشگاهی این مسأله از توجهات لازم و کافی برخوردار نیست.

در جهان متمدن همه کودکان به آموزشگاه می روند و برخی از آنها به دانشگاه راه می یابند و عده بسیاری که به آموزش رسمی ادامه نمی دهند با گوش دادن به برنامه های رادیویی و خواندن روزنامه و مجلات مورد علاقه خود به نحوی به مطالعه می پردازند. هر طرح کلی ناچار باید فشرده و تا اندازه ای گزیده و چکیده باشد از بررسی کامل فعالیتهای مربوط – مطالعه به یک کتاب بزرگی پیرامون روانشناسی انسانی نیاز دارد تا که پیرامون انسان و طبیعت او به بررسی و پژوهش بپردازد.

پژوهشگر بر مبنای پژوهشها و تحقیقات انجام شود و منابع موجود در این رابطه مشتاق گشته که تحقیق در این زمینه در بین دانشجویان پسر و دختر رشته مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد کرج) انجام دهد تا نقش عوامل مختلف و چتر فلسفی حاکم بر جامعه در این رابطه مشخص و معین نماید.

ضرورت و اهمیت تحقیق

انسان در پی آن است که تا سطح زندگی خود را حفظ و بهبود بخشد. خواست انسان تنها آن نیست که با فرزندان خود زندگی جاودانه کند. بلکه او می خواهد زندگی فرزندانش بهتر از زندگی خود او باشد، دانشجو می خواهد مطالعاتش در خدمت این سطح عالی تر زندگی می باشد و در لذت بردن از زندگی او را کمک کند. ضرورت و اهمیتی که تحقیقات در هر زمینه ای دارند بیانگر آن است که می تواند مسأله و مشکلات را هر چه بهتر شناسایی و راهکارهائی برای نشر و توسعه آنها ارائه داد.

از آنجا که مطالعه و علاقه به آن نمایانگر فرهنگ و تمدن جامعه و دولت است لذا در این پژوهش تلاش می شود که با بهره گیری از تمامی امکانات و ابزار مناسب و با استفاده از منابع و کتب علنی مختلف سعی در روشن نمودن مسأله مورد تحقیق نمود تا مسبب حرکتی جهت دار به سوی رشد و پویایی در قشر محصل خصوصاً اقشار دانشجو  گردد.

اهمیت کتاب و کتابخوانی

کتاب سازنده توسعه دهندۀ فرهنگ نخبگان است ادیانی که تا به امروز دوام آورده اند و صاحب کتاب بوده اند و جامعه ای که به کتاب اهمیت و اعتباری می دهد و در نشر و توسعه و توزیع آن سرمایه گذاری می کند، جامعه است که به پژوهش و تحقیق بها می دهد آن جامعه فرهنگی برپا و سازنده دارد. کتاب چه در زمینۀ شعر و قصه و چه در مضامین آموزشی و علمی می تواند نقض مؤثر در رشد و تربیت صحیح کودکان بازی می کند.

جوامع پویا در ازدیاد کنابخانه ها سهمی دارند وجود کتابخانه منشاء پیشرفت جامعه و انتقال افکار و تجربیات و نجات کشورها از خطرات است کسانیکه اوقات فراغت خود را به کتابخانه می روند از ضعف و پریشانی روح در امان هستند و آرامش بیشتری در زندگی دارند. کتابخوانی علاوه بر استفاده علمی و اخلاقی بهترین سرگرمی و تفریح سالم است.

پیشرفت کشورها را می تواند بتیراژ کتابها و کیفیت آنها و مقدار مطالعه کنندگان مورد بررسی قرار داد. همچنین می تواند گفت که کتاب رابطه مستقیمی با رشد فرهنگی آن جامعه دارد. برای هرچه بیشتر شرکت کردن دانش آموزان در مسابقات فرهنگی و هنری و نیز شرکت مداوم در کتابخانه های مدارس و یا کتابخانه های عمومی باید انگیزه مطالعه را در آنان ایجاد کنند همچنین کتابخانه های مدارس را در نظر شرکت دانش آموزان در آن فعال کرد.

تدارک محیط مناسب برای مطالعه

ایجاد محیطی که برای مطالعه شخص شما مناسب باشد اهمیت بسیار دارد. عناصر تشکیل دهنده یک محیط کاملاً مناسب برای مطالعه و تحقیق برای همه یکسان نیست و هرکس باید خود آنها را کشف و تعیین کند. برای نیل به این مقصود ابتدا باید اطاقی مختص مطالعه تعیین کنید. اطاقی را انتخاب کنید که هر روز در هر صورت امکان در ساعت های معینی از روز، در اختیار شما باشد، زیرا استفاده از یک مکان ثابت سبب آمادگی ذهنی برای تمرکز حواس در حین مطالعه می شود این اطاق باید دارای شرایطی باشد، آن باید از بروز هر صدا و سایر موجباتی که به از هم گسیختگی حواس می شود دور باشد، جریان هوای تازه در اطاق تأمین باشد، درجۀ حرارت اطاق را ملایم نگهدارید و برای اطاق مطالعه نور مناسب در نظر بگیرید.

میزی که برای مطالعه از آن استفاده می کنید باید راحت و به حد کافی بزرگ و جادار باشد، سطح میز نباید براق باشد چرا که این امر موجب انعکاس نور در چشم و سرانجام سبب خستگی شدید می شود، ایستایی را که موجب انحراف حواس است از روی میز بردارید. برای تحقیق باید محیطی و افرادی را انتخاب کنید که مناسب باشند، بدانید که آن محیط برای تحقیق کار شما محیطی مناسب است و یا آن افراد با شما همکاری دارند یا نه و اطلاعات کافی برای پاسخگویی به سؤالهای شما دارند.

اصول مطالعه و تحقیق و فراگیری بهتر آنها

برای بهبود افزایش توان یادگیری می بایست اصول ذیل را با دقت به اجرا بگذارید ۱- اصولی که قبل از مطالعه و تحقیق باید رعایت کرد ۲- اصولی که هنگام مطالعه و تحقیق باید رعایت کرد ۳- اصولی که باید بعد از مطالعه و تحقیق مراعات کرد.

اصول قبل از شروع مطالعه و تحقیق

تعیین دقیق هدف: انگیزه و هدف یکی از مهمترین، عوامل در هر امری است که روند آن را آسان و سریع می کند. بنابراین باید از آغاز مطالعه ای دقیق برای خود هدفی را مشخص کنیم تعیین مدت زمان مطالعه و تحقیق و مقدار مطالعه کتاب: اولین اقدامی که بعد از تعیین هدف انجام می دهیم باید تعیین مدت زمانی باشد که می خواهیم مطالعه و تحقیق نمائیم. چه مقدار از کتاب و درجه زمانی و چه مدت زمانی و چند سؤال برای تحقیق.

انتخاب محیط مناسب: یکی از مهمترین عوامل یادگیری و تحقیق تمرکز حواس است. یعنی در هنگام مطالعه ذهن شما باید روی موضوع مورد نظر دقیق باشد و بر آن توجه کند تا با فرآیند یادگیری به خوبی انجام گیرد. و در هنگام تحقیق باید سعی کنید که در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید و از موضوع اصلی منحرف نشوید. اجتناب از پرخوری، سعی کنید قبل از شروع مطالعه، غذای زیاد و سنگین نخورید و با وضعیت جسمانی راحتی به مطالعه بپردازید.

اصول هنگام مطالعه و تحقیق

مطالعه فعالانه: دانش آموز یا دانشجوئی که به منظور یادگیری و به صورت هدفدار مطالعه و تحقیق می کند در واقع برای به نتیجه رسیدن و بهره بردن می کوشد برای یادگیری بهتر باید مطالعه را فعال کند و با کوشش مطالب بیاموزد و با دقت و توجه به امر تحقیق بپردازد. شما با گزینش نکته ها مهم، علامتگذاری، حاشیه نویسی. خلاصه نویسی، حل تمیرنها می توانید خود را فعال و پویا نمائید. حفظ تمرکز و آرامش هنگام مطالعه و تحقیق: مهمترین راه برای درک مطالب، این است که از هیجان زدگی در زمان مطالعه اجتناب ورزید زیرا این امر منجر به عدم تمرکز و در نتیجه عدم فهم مطالب می شود.

تقویت حافظه و استراحت: برای درک و فهم فرایند مطالعه باید حافظه خود را از طریق روشهای گوناگون فیزیولوژیکی و فکری تقویت نمائید و با استراحت کوتاه خستگی را رفع و بحران فشار را کم کنید.

تخمین مقدار دشواری مطالب و زمان مطالعه و تحقیق: مقدار زمانی که برای مطالعه کتاب و یا تحقیقی که در اختیار دارید و میزان دشواری کتاب و یا آن تحقیق مورد نظر را تخمین بزنید. توجه به هدف شما از مطالعه کتاب و میزان دشواری مطالب شما در طرح یک برنامه مناسب و کنترل صحیح روش مطالعه کمک می کند به طور کلی هدف از خواندن و یا هدف از تحقیق باید مشخص و به مبنای اصول و قواعد خاص انجام گیرد.

کودک، کتاب، مطالعه

در عصر ما، ذکر این نکته که تا چه حد کتاب و کتابخوانی موجبی برای رشد دینی، اخلاقی، فرهنگی. عقلانی آدمی است، نمی نماید. زیرا همه می دانتد که کتابهای مفید و سودمند یکی از مهمترین ابزار رساندن پیام و استقلال فرهنگ و تمدن برشی به نسل دیگر است.

با تأیید نقش مؤثر کتاب در زندگی فردی و اجتماعی و حرکات کمالی آدمی آنچه مهم است وجود نویسندگانی است که رسالت و تعهد خود را تسهیل و سیر صعودی کامل انسانی و ارج معنوی اش را احساس کنند و بدانند که چه و چگونه و برای چه کسی کتاب را می نویسند. و بر خوانندگان است که بدانند چه کتابهایی بخوانند و چگونه بخوانند تذکر این نکته لازم و ضروری است که مبادا در میان ضرورت کتاب و کتاخوابی غلو کنیم زیرا باید تا آن حد به کتاب خواندن اعتنا داشت که آدمی را از تفکر بازنگیرد و در حقیقت کتاب آدمی را از خود نگیرد.

زمان خواندن و تحقیق

صرف نظر از راهبردهایی که کودکان به کار می برند میزان وقتی که آنها خود به صرف مطالعه می کنند در طول دبستان به طور ثابت افزایش می یابد. نه تنها کودکان وقت بیشتری را صرف مطالعه می کنند بلکه مطالعه ایشان کارآمدتر است. برای اینکه معلمان به دانش آموزان بیاموزند چگونه از یادگیری خود آگاه شوند و به ایشان کمک کنند تا مهارتهای مهم مطالعه را در خود پرورش دهند باید از فرایند تشخیص دهند و از ضرورت تعبیر روشهای آموزشی در طول سالهای تحصیلی آگاه باشند.

معلمان دو مسئولیت مکمل هم در تسهیل پردازش اطلاعات دارند: اولاً مطمئن شوند مطالب با نحوی ارائه و تقویت می شود که یادگیری در هر مرحله از پردازش انجام گیرد و ثانیاً به دانش آموزان آموزش دهند که چگونه این کار را خود انجام دهند و یادگیری و یادآوری خود را تسهیل کنند. راهبردهای یادگیری و یادسپاری مهارتهای مطالعه در طول برنامۀ درسی حائز اهمیت است.

اهداف خواندن

خواندن جریانی است که فکر بدون کمک از منبع خارجی و با تمرکز روی مطلب نوشته شده با استفاده از نیروی خویش سبب ارتقاء خود شود. فکر از درک کمتر به ادراک بیشتر می رسد، اعمال مختلف و ماهرانه ای که باعث است ارتقا می شوند هنر خواندن را تشکیل می دهند فرق میان خواندن برای کسب اطلاعات و خواندن برای فهمیدن بسیار عمیق است. واژۀ خواندن را می توان به صورت دو تعبیر مشخص بیان کرد – شرطی که بتوان دو هدف خواندن را از یکدیگر متمایز کرد. اولین تعبیر از خواندن، خواندن چیزهائی مانند روزنامه، مجله، یا هر چیز دیگری است که راجع به مسائل جایز صحبت می کند که بر طبق ذوق و استعدادی که داریم برای ما کاملاً قابل فهم است.

این گونه مطالب ممکن است به معلومات بیفزاید ولی درک انسانی را بهبود نمی بخشند چون درک آدمی قبل از شروع به خواندن آنها مساوی بوده است. دومین تعبیر خواندن آن است که شخص بکوشد آنچه را که در آغاز اصلاً نمی فهمد بخواند. در اینجا مطلبی که خوانده می شود در آغاز از سطح فکر رابطه ای بین دو چیز نابرابر باید امکان پذیر باشد و الا چه در گفتار و چه در نوشتار از یکدیگر نمی توانند چیزی یاد بگیرند.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………… ۴

ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………….. ۵

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………… ۶

فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………… ۷

سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………………. ۸

تعاریف عملیاتی واژه ها………………………………………………………………………. ۹

خلاصۀ فصل………………………………………………………………………………….. ۱۰

فصل دوم: پیشینۀ تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۱۲

کودک، کتاب، مطالعه……………………………………………………………………… ۱۶

تدارک محیط مناسب برای مطالعه………………………………………………………… ۱۹

اصول مطالعه و تحقیق و فراگیری بهتر آنها………………………………………………. ۲۰

اصول قبل از شروع مطالعه و تحقیق………………………………………………………. ۲۰

اصول هنگام مطالعه و تحقیق………………………………………………………………. ۲۱

روشهای مطالعه……………………………………………………………………………….. ۲۲

فنون خواندن اجمالی………………………………………………………………………… ۲۲

روش سریع خواندن………………………………………………………………………….. ۲۳

روش خواندن تجسمی………………………………………………………………………. ۲۳

روش خواندن انتقادی……………………………………………………………………….. ۲۴

روش خواندن عبارت تکراری……………………………………………………………… ۲۴

روش دقیق خواندن…………………………………………………………………………… ۲۵

خواندن به عنوان یادگیری………………………………………………………………….. ۲۶

فعالیت و خواندن……………………………………………………………………………… ۲۷

خواندن فعال…………………………………………………………………………………… ۲۷

زمان خواندن و تحقیق………………………………………………………………………. ۲۸

اهداف خواندن……………………………………………………………………………….. ۲۹

خلاصه فصل دوم…………………………………………………………………………….. ۳۰

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۳۲

روش تحقیق…………………………………………………………………………………… ۳۲

جامعۀ آماری………………………………………………………………………………….. ۳۲

نمونۀ آماری…………………………………………………………………………………… ۳۳

ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………. ۳۳

روشهای آماری………………………………………………………………………………. ۳۳

متغیرها………………………………………………………………………………………….. ۳۳

توضیح روشهای آماری…………………………………………………………………….. ۳۴

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل آماری داده ها……………………………………………………………… ۳۷

آیا طبقات متوسط جامعه علاقمند به مطالعات موضوعات خاص هستند؟               ۳۸

آیا والدین شما به مطالعه موضوعات مختلف علاقمند هستند؟……………………….. ۳۹

آیا رضایت شغلی استادان علاقه شما را به مطالعه و تحقیق بهبود می بخشد؟          ۴۰

آیا برنامه های تلویزیونی در علاقۀ شما به مطالعه تأثیرگذار است؟………………….. ۴۱

آیا صلاحیت علمی استادان منوط به میزان علاقۀ آنها به مطالعه و تحقیق است؟      ۴۲

آیا فقر مالی در میزان علاقۀ دانشجویان به مطالعه و تحقیق مؤثر است؟                  ۴۳

آیا شرایط تحصیلی نامناسب موجب کاهش میزان علاقۀ دانشجویان به مطالعه و تحقیق می شود؟ ۴۴

به نظر شما آیا علاقه به مطالعه در افراد اکتسابی است؟……………………………….. ۴۵

آیا مکان آموزشی در میزان علاقه شما به مطالعه و تحقیق تأثیرگذار است؟            ۴۶

آیا فضای آموزشی مناسب علاقه شما را به مطالعه و تحقیق افزایش می دهد؟        ۴۷

آیا والدین شما صرفاً به مطالعه موضوعات اقتصادی علاقمند هستند؟                    ۴۸

آیا پول کافی در میزان علاقه افراد به مطالعه و تحقیق دخیل است؟                       ۴۹

آیا والدین شما علاقمند به مطالعه هستند؟……………………………………………….. ۵۰

آیا افراد ضعیف و پائین جامعه صرفاً به مطالعه درسی علاقمند هستند؟                   ۵۱

آیا علاقه افراد طبقه مرفه نسبت به مطالعه و تحقیق کیفی است؟……………………… ۵۲

آیا دانشجویان به مطالعۀ غیردرسی علاقمند هستند؟……………………………………. ۵۳

آیا به تناسب اقشار موجود در هر جامعه میزان علاقه آنان به مطالعه و تحقیق مختلف است؟ ۵۴

آیا فرهنگ جامعه در میزان افراد آن جامعه به مطالعه و تحقیق دخالت دارد؟          ۵۵

آیا برادر و یا خواهر شما علاقه جدی به مطالعه دارند؟………………………………… ۵۶

آیا تنبیه در میزان علاقه شما به مطالعه و تحقیق تأثیر گذار است؟…………………… ۵۷

فصل پنجم: نتیجه گیری

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۵۹

خلاصه پژوهش………………………………………………………………………………. ۵۹

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………. ۶۰

محدودیتها…………………………………………………………………………………….. ۶۰

پیوست

پرسشنامه……………………………………………………………………………………….. ۶۲

منابع و مأخذ

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………… ۶۵

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   تحقیق بررسی میزان علاقه به مطالعه و پژوهش
دانلود:  
قیمت محصول:   9800 تومان
تعداد صفحه:   65 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<