امروز :چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان ابهر
کد محصول:   1410
قیمت محصول:   7800 تومان
تعداد صفحه:   56 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   2.472 مگابایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان ابهر
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   7800 تومان
تعداد صفحه:   56 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان ابهر

در این تحقیق به بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان ابهر پرداخته شده، اوقات فراغت را میتوان مهم ترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشر دانست این اوقات مستعد است که برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود برای عالمان دقایق تعمق و تفکر، برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد. در عین حال برای عده ای نیز این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست.

با اینکه انسان از همان دوران اولیه حضورش در کره برای تأمین مایحتاج خود به ستیز برخاست نوعی اشتغال در زندگی روزمره اش ظاهر شد اما طبیعت این اشتغال و همینطور میزان پرداختن به این اشتغال به شکلی بوده است که می توان اظهار نمود نه تنها موجب خستگی، افسردگی و دلزدگی وی نمی شود که بعضاً خود نوعی تفریح بوده است. در این دوران نیز به لحاظ ویژگی های کار و اشتغال هنوز نمی توان از فراغت به مفهومی که امروز از آن مقصود است سخن گفت زیرا کشاورزی خود کارفرما و صاحب کار خویش بوده لذا با میل و رغبت به کار می پرداخت در تمدن یونان قدیم داستانهای فیالی و موهوم جشنهای سالانه و ماهانه انواع ورزشهای پهلوانی بازی های المپیک و نمایش نامه های تئاتر موسیقی و شعر وجود داشت. در امپراطوری روم نیز با صور تازه ای از اوقات فراغت روبرو می شویم.

هر موجود زنده ای برای ادامۀ حیات خود با توجه به شرایط محیط و وضع جسمانی خود باید تلاش کند. از این جهت در میان موجودات انسان وضعیت پیچیده ای دارد به گونه ای که انسان به اقتضای شرایط اقلیمی نوع تولید میزان نیازها به شکلی متفاوت از موجودات زنده تلاش می کند.

بیان مسئله

اوقات فراغت را می توان مهمترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشر دانست این اوقات مستعد است که برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود برای عالمان دقایق تعمق و تفکر برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای نیز این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست. فعالیتهای اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن به مثابه آیینه فرهنگ و جامعه یاد می کنند.به این معنی که چگونگی اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگی های فرهنگ آن جامعه است و از این نظرگاه کوشش برای شناسایی چگونگی گذران اوقات فراغت دانش آموزان که به عنوان آینده سازان مملکت هستند اهمیت بسزایی دارد.

در شرایط زندگی ماشینی و افزایش ساعات فراغت ورزش را می توان به عنوان وسیله ای مطلوب برای تأمین تفریح سالم و تجدید قوای افراد جامعه و نیز حفظ سلامت جسمی و روانی آنها مورد استفاده قرار داد در زندگی امروزی از کارهای دشوار که با نیروی انسانی و با کار گرفتن دست و پا دیگر اندام های بدن انجام می شود، خبری نیست.امروزه بیشتر کارها در مقیاس وسیع تر و کیفیتی مطلوبتر توسط ماشین انجام می شود.

از این رو نیروهایی که به این ترتیب به کار گرفته نمی شوند می توانند راههای خروجی خود را حرکت  ورزش بازی جستجو کنند.در نتیجه قابلیتهای ذهنی و جسمی انسان را افزایش دهند.بدون شک برای پیشگیری از خمودگی و انحراف جوانان و غنی سازی اوقات فراغت آنان باید از ابزار ورزش استفاده نمود.

اهمیت تحقیق و فواید تحقیق

آنچه در خصوص اهمیت چونگی گذران اوقات فراغت گفته شده چنانچه در محدودة نوجوانان و جوانان مطرح شود طبیعی است که حساسیت و اهمیتی مضاعف پیدا می کند.با شناخت نحوه گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هم می توان به کارکرد اوقات فراغت در تعالی روح و اندیشه نوجوانان و جوانان پی برد و هم می توان نشانه هایی از فرهنگ حاکم این قشر را شناسایی کرد.

چنانچه کارکردهای فراغت را رفع خستگی و استراحت یا تفریح و سرگرمی و بالاخره رشد شکفتگی شخصیت بدانیم.طبیعی است که نیاز به اوقات فراغت مربوط به قشر خاص نیست. ولی از آنجا که کشور ما در ردیف جوان ترین کشورهای دنیا می باشد.هدایت و ایجاد امکانات برای گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان می توانند در شکل گیری شخصیت آنان و سازندگی جامعه نقش به سزایی داشته باشد.گفتنی است که یکی از مشکلات پایدار جوامع فعلی فراهم آوردن وسایلی است که نیاز به فعالیتهای تفریحی سالم و کافی را تأمین می نماید.با این که فقدان وسایل تفریح به هیچ وجه علت منحصر بفرد کجروی نیست،غالباً یکی از موجبات آن محسوب می شود.

تحقیقات متعدد نشان داده است که رواج تفریحات انحرافی در بسیاری از کشورهای غربی در برفی از کشورهای در حال توسعه ناشی از نداشتن امکانات مناسب تفریحی، عدم آگاهی، نداشتن برنامه صحیح نیز اجرای

سیاستهای اجتماعی و اقتصادی نادرست در این زمینه است، که موجب شده است بسیاری از نوجوانان و جوانان به سوی تفریحات ناسالم کشیده شوند.بسیاری در موارد شدید انحرافات در میان نوجوانان و جوانان نتیجه فقدان برنامه ریزی صحیح جهت گذران اوقات فراغت بوده است.از فواید اوقات فراغت می توان افزایش روحیه شادابی در بین دانش آموزان دختر دانست که موجب بالا رفتن عزت نفس و افزایش پیشرفت تحصیلی می شود.

عوامل سیاسی مؤثر بر اوقات فراغت

سازمان سیاسی یک کشور بر اوقات فراغت و افراد آن مؤثر است.هر نظام سیاسی دارای پدیده های تفریحی خاص خود می باشد.درکشوری که دیکتاتوری حکمفرماست مانند ایتالیا و آلمان قبل از جنگ معمولاً به برنامه های تفریحی بیش از اندازه سازمان یافته و رغبت و تمایل دارند.جکومت خود دست به فعالیتهای بیشتر در امور عمومی می زند.ولی در نظامهای سیاسی دموکراتیک که فعالیتهای فراغت بیشتر به عهدة مؤسسات خصوصی گذاشته می شود.

هرچند ممکن است اسراف و دوباره کاری بیشتری در خدمات این مؤسسات وجود داشته باشد ولی خواستهای فردی بهتر ارضاء می شود، و آزادی بیشتری در انتخاب و گزینش افراد وجود دارند، با تامور(Battamor) در این زمینه معتقد است که دو مسألة مهم در فرایند اوقات فراغت مورد غفلت قرار گرفته است : اول قدرت سیاسی و دوم مسألة برابری. وی معتقد است که جامعه متضمن درجة بزرگی از برابری اقتصاد است، زیرا اگر فراغت عمدة زندگی اجتماعی آینده باشد، در این صورت باید وسائل استفاده و لذت بودن از آن بر پایه های مساوی تری برای همگان فراهم شود.

فقدان منابع برای استفاده کامل از اوقات فراغت در میان بخش بزرگ مردم مشکلات اجتماعی بزرگ را ایجاد کرده است.اما در زمینة نابرابریهای سیاسی باید اشاره کرد، که ما نیاز داریم دربارة پیدایش جامعه ای برخوردار فراغت و فراوانی و فراغت به دگرگونی در نهادهای اقتصادی و سیاسی نیازمند می باشد(به طوری که مشهود است: تحلیل باتامور یک تحلیل عمیق و جامعه شناختی است.زیرا که تحقیق جامعه فراغت را مستلزم عواملی مانند: عزم سیاسی و شرایط مناسب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می داند.)

عوامل اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت

– در چونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه با افراد جامعه دیگر تفاوتهای زیادی دیده می شود.زیرا ارزشها، اقتصاد، نظامهای سیاسی و.. در جوامع متفاوت می باشند.از انجا که تفریحات در یک جامعه با هم تفاوت دارد.مانند تفاوت دو جنس و یا تفاوتهای ساکنین شهر یا روستا.

– شیوه زندگی از جمله متغیرهای اجتماعی است که بر روی رفتار فرد تأثیر می گذارد.فعالیتهایی که فرد در اوقات فراغت انجام می دهد، نیز جزئی از رفتار وی می باشد که به نوبة خود تحت تأثیر شیوه های زندگی شخص می باشد.بالا رفتن سطح سواد و اقتصاد اثر مثبتی بر گذران اوقات فراغت داد.

– تحقیقی که توسط فورلانک، کمبل و دیبرت در سال ۱۹۹۰ میلادی انجام شد، نشان می دهد که وضعیت اقتصادی – اجتماعی به طور مستقیم و غیر مستقیم در مشارکت و علاقه مندی جوانان به شکلهای گوناگون گذراندن اوقات فراغت تأثیر می گذارد.

– محیط اجتماعی و اقتصادی نیز در انتخاب نوع امکانات فراغت تأثیر بسیاری دارد.تفاوت زیادی میان درآمد افراد در جامعه، پائین بودن قیمتهای تولید و مسائلی مانند اینها به عنوان عوامل اقتصادی می توانند در این زمینه مطرح باشد.بعنوان مثال ارزان بودن امکانات ورزشی و تفریحی، بر میزان استفاده کنندگان آنها تأثیر می گذارد.

عوامل مؤثر بر نحوه گذران اوقات فراغت

سن و نقش خانوادگی

مسألة اوقات فراغت بعنوان یک مسألة تعیین کننده و حساس مطرح می شود، جوانان در مورد چگونگی گذران اوقات فراغت نیز خواستها و گرایشهایی متفاوت از پدران و مادران خود دارند، بعضی از این تفاوتها طبیعی و ناشی از تفاوتهای سنی و مقتضیات آنان است یعنی جوانان علاوه بر نیازهای طبیعی علاوه بر نیازهای زیستی اولیه، نیازهای ثانویه ای نیز دارند مانند: محبت، معنی جویی برای زندگی ، تعلق خاطر بر گروه و جمع متجانس با خود ، امنیت ، احساس ارزشمندی و موفقیت، نوآوری ، همدلی و همدردی نیاز به احساس کمال، تعالی و پیشرفت پذیرفته شدن توسط گروه همسال، شناخت ارزشهای اخلاقی.

بعضی از صاحب نظران معتقدند که پاسخ عاقلانه و منطقی به تمایلات و خواستهای اقتصادی و فن آورانه که به افزایش قیمت وقت آزاد کمک می کند، ممکن است به تشویق توسعه اوقات فراغت منجر شود، این امر از طریق سرمایه گذاری و خدماتی عملی خواهد بود که امکان استفاده و لذت بردن از مسافرت، ورزش ، پرداختن به امور هنری، آموزش مناسب برای دور شدن از جو خشن و جوی عادی، تقویت تمایلات مردم در مورد گذراندن اوقات فراغت را فراهم می سازد.

عوامل فردی، اجتماعی

نظریه های زیست شناختی و روانشناختی، بازی و تفریح را یکی از منابع رفع نیازهای انسان دانسته و آن را نوعی برون ریزی انرژی و تنش زائی می دانند.از این رو کار را نوعی فعالیت تنش زا و فعالیتهای تفریحی را متضاد آن تلقی می کنند، همچنین انسان بوسیلة بازی می تواند از اثرات مضر و زیان آور خستگی ناشی از کار جلوگیری کند.

خانواده

نهاد خانواده با توجه به خصوصیاتی که دارد می تواند نقش بسیار مهمی در امر گذراندن اوقات فراغت ایفا کند، هر فرد ساعات متعددی از شبانه روز خود را در خانه به سر می برد که از این اوقات برای استراحت، عذاخوردن، گفتگو با دیگر اعضاء خانواده، مطالعه، بازی و…. بدیهی است که خانواده بعنوان یکی از واحدهای اجتماعی با دیگر واحدها و نهادها در تماس و از آنها متأثر است.

مدرسه

یکی از نقشهایی که برای نهادهای آموزشی و پرورشی به خصوص در جوامع پیشرفته در نظر گرفته شده پرورش مهارتهای دانش آموزان است.برای گذراندن اوقات فراغت انجام کارهای هنری خلاق مستلزم فراگیری مهارتهایی است که مدرسه می تواند در این مورد نقش مهمی ایفا کند.مثلاً تقویت مهارتهای ورزشی از طریق ساعات بازی رسمی و ساعات غیررسمی، ترتیب دادن مسابقات ورزشی میان کلاسهای مختلف برپا کردن کلاسهای آموزشی هنری، مانند کلاس نقاشی، موسیقی، خطاطی، مجسمه سازی، تشکیل گروههای دانش آموزی برای تهیة روزنامه دیواری، تشکیل گروههای نمایشی، ترتیب دادن بازدید دانش آموزان از مراکز تفریحی و فرهنگی که می تواند با همفکری و همکاری والدین و انجمنهای مدرسه و خانه صورت گیرد.

نگاهی به وضعیت اوقات فراغت دانش آموزان

با فرا رسیدن فصل تابستان، چگونگی گذران اوقات فراغت میلیونها دانش آموز به یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها و متولیان امر تبدیل می شود.به اعتقاد جامعه شناسان با گذران اوقات فراغت تجربه ای است که فرد هنگام رهایی از اشتغالات و الزامات کار روزانه بر اساس تمایلات شخصی و مشارکت داوطلبانه متناسب با نیاز و ذوق خود انتخاب می کند تا جسم فکر و شخصیت او رشد و پرورش یابد.به همین علت چنانچه برنامه ریزی جدی و جامعی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان انجام نشود پیامدهای ناگواری را برجای می گذارد و باعث رشد انحرافات و بزهکاری در آنها می شود.

پژوهش های انجام شده در ایران نشان می دهد که بیشتر انحرافات و بزهکاری کودکان و نوجوانان در نتیجه نداشتن برنامه ریزی صحیح در گذراندن اوقات فراغت آنها حادث می شود، چنانچه در تابستان به علت افزایش وقت و فرصت های فراغت، بیشترین بزهکاری و اختلالات رفتاری به وقوع می پیوندند.در حقیقت آگاهی نداشتن خانواده و نبود امکانات تفریحی مناسب باعث می شود که بسیاری از کودکان و نوجوانان نیازهای خود را از مجاری خلاف و غیرمجاز تأمین و برآورده نمایند و رواج تفریحات ناسالم و اغراقی یکی از راههای ورود به عرصه بزهکاری و انحرافات اجتماعی محسوب می شود.

امروزه اوقات فراغت نزد برنامه ریزان و سیاستگذاران از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است به گونه ای که برخی از مقوله اوقات فراغت به عنوان فرهنگ جامعه یاد کرده اند.

اندیشمندان و متفکرین ، در حالی که کارکردهای گوناگونی برای اوقات فراغت و فعالیتهای فراغتی قائل شده اند، بروجوهای بسیاری را در تنهایی خود بدون داشتن برنامه ای از پیش اندیشیده شده می گذرانند ، برای آنها تلویزیون یعنی فیلم و سریال در تمام روزهای بیکاری، یعنی خرید و بالا و پایین کردن مغازها….

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………………… ۱

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۳

فصل اول: کلیات تحقیق

بیان مسئله……………………………………………………………………………………….. ۶

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………….. ۸

اهمیت تحقیق و فواید تحقیق………………………………………………………………… ۹

پیشینۀ تحقیق…………………………………………………………………………………. ۱۰

تعریف مفاهیم……………………………………………………………………………….. ۱۲

پیشرفت تحصیلی……………………………………………………………………………. ۱۳

فرضیه………………………………………………………………………………………….. ۱۴

حدود و محدوده مطالعاتی…………………………………………………………………. ۱۵

فصل دوم: چارچوب نظری

آراء جامعه شناسان………………………………………………………………………….. ۱۷

دیدگاههای فلسفی………………………………………………………………………….. ۱۸

آراء روانشناسان……………………………………………………………………………… ۱۹

نظریات روانشناسان در باب پیدایش فراغت……………………………………………. ۲۰

عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت……………………………………………………… ۲۰

عوامل سیاسی مؤثر بر اوقات فراغت……………………………………………………… ۲۱

عوامل اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت…………………………………………………… ۲۲

طبقه اجتماعی به عنوان عامل مؤثر در گذران اوقات فراغت…………………………. ۲۳

خانواده………………………………………………………………………………………… ۲۴

عوامل فرهنگی مؤثر در گذراندن اوقات فراغت……………………………………….. ۲۴

عوامل مؤثر بر نحوه گذران اوقات فراغت………………………………………………. ۲۵

نگاهی به وضعیت اوقات فراغت دانش آموزان………………………………………… ۳۰

فصل سوم: روش تحقیق

درآمد…………………………………………………………………………………………. ۳۳

جامعه آماری…………………………………………………………………………………. ۳۳

نمونه آماری………………………………………………………………………………….. ۳۴

ابزار پژوهش………………………………………………………………………………….. ۳۴

پایایی و اعتبار تحقیق………………………………………………………………………. ۳۴

روش تحلیل داده ها………………………………………………………………………… ۳۵

فصل چهارم: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات……………………………………………………………. ۳۷

روش تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………. ۳۷

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………………………………………… ۵۰

استخراج نتایج……………………………………………………………………………….. ۵۰

پیشنهادات…………………………………………………………………………………….. ۵۱

منابع و مأخذ………………………………………………………………………………….. ۵۲

ضمائم

پرسشنامه (عوامل مؤثر بر مشارکت اجتماعی دختران)………………………………… ۵۴

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان ابهر
دانلود:  
قیمت محصول:   7800 تومان
تعداد صفحه:   56 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<