امروز :جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه گرایش به نقش جنسیتی و مهارتهای حل مسئله با خشم ، میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
کد محصول:   125
قیمت محصول:   65500 تومان
تعداد صفحه:   113 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   2.803 مگابایت
پسورد:   ندارد
پایان نامه بررسی رابطه گرایش به نقش جنسیتی و مهارتهای حل مسئله با خشم ، میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   65500 تومان
تعداد صفحه:   113 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی رابطه گرایش به نقش جنسیتی و مهارتهای حل مسئله با خشم ، میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

یکی از مفاهیم اساسی مباحث جنسیت در سالهای اخیر نقش جنسیتی مورد توجه صاحب نظران علوم اجتماعی به ویژه فمنیستها قرار گرفته است برای تبیین چرایی و چگونگی شکل گیری نقشهای جنسیتی نظریه های گوناگون مطرح شده است. مفهوم نقش در جامعه شناسی به وظایف و انتظاراتی اشاره دارد که برای هر فرد بر حسب پایگاهی که در جامعه احراز نموده، تعیین شده است. بنابراین نقشهای جنسیتی عبارت است از: انتظارات غالب در یک جامعه در مورد فعالیتها و رفتارهایی (رفتارهای اجتماعی) که مردان و زنان می توانند یا نمی توانند در آنها درگیر شوند.

نظریه بم ترکیبی از نظریه های یادگیری اجتماعی و رشدی-شناختی است. هدف اساسی بم از مطالعه نقشهای جنسیتی، آفرینش مفهومی از سلامت روان است که از تعاریف مفروض زنانگی و مردانگی از جهت فرهنگی آزاد باشد. ایشان با مطرح کردن سازه آندروژنی ادعا می کند که مفاهیم مردانگی و زنانگی ، قاطعیت و عدم قاطعیت به سود مندی یا متناسب بودن موقعیتی اسنادها بستگی دارد. به نظر بم آندروژنی یک جهت گیری نقشهای جنسیت است که در آن فرد صفات زیادی از هر دو اسنادهای زنانه و مردانه را در شخصیت خودش یکپارچه و متحد می سازد.

مهارتهای حل مسأله با خشم

در جامعه ما نقشهای سنتی در حال تغییر است یعنی مرد و زن همپوشی زیادی دارند. بنابراین انتظار می رود که افراد اندروژنی بیشتر باشد. حالا این سؤال پیش می آید که آیا میزان آندروژنی در هر دو جنس یکی است؟ در ضمن از آنجائیکه خشم از قدیم به عنوان یک صفت مردانگی تلقی می شد و حالا نقش سنتی آن تغییر کرده.

یک سؤال دیگر مطرح می شود که آیا میزان خشم در مرد و زن متفاوت است و از آنجا که اختلاف نقشها کمتر شده است می توان انتظار داشت که مهارتهای حل مسئله بین مردان و زنان هم خیلی شبیه باشد و در نتیجه سؤال سوم مطرح می شود که آیا در مهارت های حل مسأله بین مردان و زنان تفاوت وجود دارد؟ چون نقشهای جنسیتی تأثیر بر حل مسأله دارد که به نوبه خود می تواند بر سلامت روانی تأثیر بگذارد و از طرف دیگر چون سلامت روانی تحت تأثیر هیجانها می باشد این مطالعه رابطه بین نقش جنسیتی کنترل خشم و مهارتهای حل مسأله را بررسی خواهد کرد.

مقدمه

سرتا سر زندگی بشر پر از مسائل و پیچیدگی­های خاص خود است، در این شرایط یکی از مهمترین مهارت­هایی که قادر است بالندگی و بهداشت روانی آنان را در مواجهه با مشکلات آینده حفظ و تقویت نماید، مهارت حل مسأله به معنای اعم و حل مسأله اجتماعی بطور اخص است، به نحوی که افراد ناتوان از حل این مسائل ومشکلات، ممکن است با اقدام به راه حل­های نامؤثر مانند استفاده از مواد مخدر برای آرامش ، استفاده از سیگار برای جلب توجه و ترک تحصیل به علت ناتوانی در بر طرف کردن مشکلات تحصیلی، نه تنها مشکل را بزرگ­تر و پیچیده­تر ساخته بلکه حتی در معرض خطر مرگ قرارگیرند ( مانند خود کشی و اقدام به خود کشی). فرا تحلیلی که به­وسیله دنهام و المیدا در سال ۱۹۸۷ انجام شده است نشان می دهد که مهارت­های حل مسأله اجتماعی می تواند اساساً از طریق مداخلات ارتقاء یابد.

لاچمن در سال ۱۹۹۲ در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است، افرادی که آموزش راهبرد­های مقابله با خشم را دریافت کرده بودند در مقایسه با پسران پرخاشگر، پیشرفت­هایی را در مهارت­های حل مسئله به دست آورده­اند و کمتر به مصرف دارو  و الکل دست زده­اند. تحقیقات نشان از همبستگی مثبت بین کمبود مهارت­های حل مسئله اجتماعی و اختلالات رفتاری دارد. پرخاشگری به عنوان نمود عینی هیجان خشم نمونه­ای از این همبستگی را نشان داده است(امین بیگی، ۱۳۷۷). هیجان­ها می توانند رفتار را فعال سازند و هدایت کنند. هیجان­ها را محرک­های بیرونی فرا می خوانند و جلوه­های هیجانی نیز معطوف همان رویداد­هاست. همچنین محرک­های زیادی هیجان­ها را فرا می خوانند برای مثال،پدیده­های بسیار گوناگونی می توانند موجب خشم شوند. هیجان­ها علاوه بر واکنش­های کلی، برخی گرایش­های رفتاری خاصی را نیز سبب می شوند. ممکن است هنگام شادی بخندیم، با احساس ترس فرار کنیم، در موقع خشم رفتار پرخاشگرانه از خود نشان دهیم.

در این میان به خشم  و پرخاشگری توجه زیادی شده است. علت این امر اهمیت اجتماعی مسأله پرخاشگری است. از نظر اجتماعی، در عصری که سلاح­های هسته­ای به صورت گسترده در دسترس است، حتی یک اقدام پرخاشگرانه نیز می تواند فاجعه به بار بیاورد. در سطح فردی نیز،بسیاری از مردم، افکار و تکانه­های پرخاشگرانه دارند و نحوه کنار آمدن آنها با این افکار، اثرات گسترده­ای بر سلامت و روابط بین فردی آنها به جا می­گذارد. تانگ (۲۰۰۱)گزارش کرد که گروه درمانی کنترل خشم  با رویکرد درمانی شناختی-رفتاری، باعث­ بهبودی مکانیسم­های انطباقی خشم و کاهش حساسیت نسبت به برانگیزاننده­های آن در مبتلایان به پرخاشگری و خشم می شود. با شناسایی متغیر­های مرتبط با خشم می توان از مشکلات زیادی که پیامد خشم است جلوگیری کرد.

بیان مسئله

در طول زندگی، مسایل و مشکلاتی وجود دارد که فرد به راحتی نمی تواند از عهده آنها بر آید . منظور از مشکلات ،موضوع یا چیز های مهمی هستند که به شدت فرد را آزار می دهند ولی او نمی داند چگونه آنها را از سر راه خود بر دارد . یا حداقل کمی اوضاع را بهبود بخشد.این مساله می تواند چیزی در مورد خود فرد (مثل افکار ،احساسات، رفتار، ظاهر و یا سلامتی)،در مورد روابط فرد با دیگران (نظیر خانواده ،دوستان، معلمان و یا کار فرمایان )و یا محیط اطراف و دارایی های فرد (مثل خانه ،ماشین ،اموال و پول)باشد. حل مسئله اجتماعی شامل فرایندی است که شخص برای کشف و شناسایی پاسخهای مقابله ای سازگارانه جهت مواجه  شدن با موقعیت مشکل زای خاص در زندگی روز مره تلاش می نماید(دی زوریلا و نزو،۱۹۸۲). هارجی به پنج جنبه از مهارتهای اجتماعی اشاره می کند . وی معتقد است مهارتهای اجتماعی مجموعه ای از رفتارهای هدفمند ،با هم مرتبط ،متناسب با وضعیت، آموختنی و تحت کنترل را در بر می گیرد .

فردی از لحاظ اجتماعی ماهر است که بتواند رفتارهایش را متناسب با شرایط تغییر دهد و بر مشکلات فایق آید . ویژگی دیگر مهارتهای اجتماعی این است که فرد بر این مهارتها کنترل شناختی داشته باشد .بنا بر این کسی که از لحاظ اجتماعی کمبود  مهارت دارد ،چه بسا عنصر اصلی مهارت اجتماعی را فرا گرفته امااز فرایندهای فکری لازم برای استفاده از این عناصر بی بهره است.حل مساله یکی از این فرایندهاست(هارجی ،ساندرز ،دیکسون، ترجمه فیروز بخت ،۱۳۸۴ ). در تعریف دیگر، مهارت حل مساله ،فرآیند تفکر منطقی و منظمی است که به فرد کمک می کند تا هنگام رویارویی با مشکلات ،راه حلهای متعددی جستجو و سپس بهترین راه حل را انتخاب کند (نوری قاسم آبادی، ۱۳۷۷ ). محمودی راد، آراسته، افقه، براتی سده (۱۳۸۶ )

جنسیت در حل مسأله تأثیر دارد . مردها برای حل کردن یک مسأله زمان کمتری می طلبند و کیفیت سرعت در حل مسائل در مردها بهتر است . تفکر حل مسأله ای در زنها تحت تأثیر تفکر انتزاعی آنها به کندی پیش می رود . حافظه زنان مانند یک بایگانی ،پرونده های قطور دارد و بسیار گسترده است. به همین خاطر دیر به جواب می رسند . جزئی نگریستن در زنها و حساسیت بیش از حد به مسائل جزئی ،آنها را از پرداختن به مسائل مهم و با ارزش باز می دارد.

نقش جنسیتی یکی از مفاهیم اساسی مباحث جنسیت است که در سالهای اخیر مورد توجه صاحب نظران علوم اجتماعی به ویژه فمنیستها قرار گرفته است برای تبیین چرایی و چگونگی شکل گیری نقشهای جنسیتی نظریه های گوناگونی مطرح شده است .مفهوم نقش در جامعه شناسی به وظایف و انتظاراتی اشاره دارد که برای هر  فرد بر حسب پایگاهی که در جامعه احراز نموده ،تعیین شده است . بنابر این نقش جنسیتی عبارت است از :«انتظارات غالب در یک جامعه در مورد فعالیتها و رفتارهایی که مردان و زنان می توانند یا نمی توانند در آنها درگیر شوند .»(کامی یر و همکاران،۱۹۸۹ به نقل از بستان، ۱۳۸۵ ). از این رومفهوم نقش جنسیتی رامی توان با شاخصهایی همچون اختصاص پاره ای از وظایف و کارهای خانگی یا اجتماعی به یکی از دو جنس (برای نمونه،اختصاص خانه داری و تربیت فرزندان به زنان و اختصاص نان آوری و رهبر ی سیاسی به مردان )و نیز انتظار ویژگیهای شخصیتی و رفتاری متفاوتی از هر یک از دو جنس (مانند انتظار روحیه و رفتارهای عاطفی از زنان و انتظار سلطه جویی و حسابگری از مردان ) تعریف کرد (بستان ، ۱۳۸۵).

نظریه بم ترکیبی از نظریه های یادگیری اجتماعی و رشدی – شناختی است. هدف اساسی بم از مطالعه نقشهای جنسیتی، آفرینش مفهومی از سلامت روان است که از تعاریف مفروض زنانگی و مردانگی از جهت فرهنگی آزاد باشد. ایشان با مطرح کردن سازه آندروژنی ادعا می کند که مفاهیم مردانگی و زنانگی ،قاطعیت و عدم قاطعیت به سود مندی یا متناسب بودن موقعیتی اسنادها بستگی دارد . به نظر بم آندروژنی یک جهت گیری نقش جنسیتی است که در آن فرد صفات زیادی از هر دو اسنادهای زنانه و مردانه را در شخصیت خودش یکپارچه و متحد می سازد .

با توجه به اینکه فرض زیر بنایی الگوی بم این است که مردانگی و زنانگی دو بعد مجزا و مستقل هستند (نه دو قطب یک پیوستار )،لذا بسته به نمره افراد در هر یک از دو جهت گیری مردانگی و زنانگی، چهار سنخ شخصیتی امکان پذیر است :سنخ مردانه،سنخ زنانه ،سنخ نامتمایزوسنخ­آندروژنی .شخصی که مردانگی زیاد و ویژگیهای زنانگی اندک دارد دارای نقش جنسیتی مردانه است . شخصی که زنانگی زیاد و ویژگیهای مردانگی اندک دارد ،دارای سنخ جنسیتی زنانه است .شخصی که در هر دو ویژگی ضعیف است،واجد سنخ شخصیتی نامتمایز است. لیکن شخص آندروژن کسی است که تعداد زیادی از ویژگیهای مردانه و زنانه را دارد (بم، ۱۹۷۶ ) .

ویژگی آندروژنی باعث سازگاری و سلامت روانی بهتری می شود. هیجانات مثبت یا منفی می توانند بر مهارتهای حل مسأله تأثیر بگذارند. هیجانات مثبت مانند شادکامی ،شادی و سر خوشی، عملکرد فرد را در استفاده از مهارتهای حل مسأله تسهیل می کنند . در حالی که هیجانهای منفی مانند غمگینی ،حسادت و خشم عملکرد فرد را در استفاده از مهارتهای حل مسأله با اختلال مواجه می سازند. در یک مطالعه ای که توسط خمسه ای (۱۳۸۳)انجام شده است معلوم شد که ویژگیهای اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی دانشجویان با نقشهای جنسیتی آنها رابطه دارد . بیشترین تفاوت معنی دار در میزان هموابستگی ،در میان دو گروه از زنان با نقش های جنسیتی زنانه و آندروژنیک وجود دارد . از آنجاییکه آندروژنیک به معنای بالا بودن زنانگی و مردانگی است ،می توان نتیجه گرفت که ویژگیهای زنانه که در پژوهش وی با خود ابزاری به معنای عاطفی بودن ،ایثارگری ،ظرافت و نرمی ،حمایت کنندگی ودرک احساسات دیگران شناسایی می شود، الزاما ًبا ویژگیهای هموابستانه همراه نیست . بلکه هموابستگی در زنانی دیده می شود که میزان عملگرایی ،رقابت جویی ،برتری طلبی ، مقاومت در مقابل مشکلات و قاطعیت که تحت عنوان ابزاری بودن و ویژگیهای مردانه محسوب می شود ،در آنها پایین باشد، بنا براین لازم نیست که از ویژگیهای زنانه دست بردارند ،بلکه بهتر است که ویژگیهای مردانه را نیز در خود پرورش دهند (شریفی، ۱۳۸۴ ).

خشم یک پاسخ هیجانی شدید به محرومیت وتحریک شدگی است که با افزایش بر انگیختگی خود کار و تغییر فعالیت سیستم عصبی مرکزی مشخص می شود(کندال،۲۰۰۰ به نقل از شکیبایی،۱۳۸۳ ). خشم یک نگرانی عمده برای جامعه محسوب می شود زیرا در بسیاری از موارد به رفتارهایی منجر می شود که خسارت فراوانی به اقتصاد کشورها تحمیل می کند . برای مثال رفتارهای ضد اجتماعی و رفتارهای تهاجمی از تبعات و پیامدهای خشم می باشد (شکیبایی ،۱۳۸۳ ) . فتحی آذر و واحدی (۱۳۸۵ )در تحقیقی نشان دادند که با آموزش مهارتهای خود آگاهی ،همدلی ،ارتباط بین فردی ،ارتباط برقرار کردن،مقابله با هیجانات ،تصمیم گیری و حل مساله می توان رفتارهای پرخاشگرانه را در کودکان کاهش داد.

با توجه به این­که نگرانی جامعه در مورد جرمهای پرخشونت رو به افزایش است خشم یک حوزه مهمی برای مطالعه می باشد( نواکو، ۱۹۹۴). اگر چه خشم می تواند در برخی از جرمهای خشن پیش­آیند باشد ولی برای تبیین خشونت ضروری و کافی نیست( هوولز، ۱۹۹۸). خشم اساساً در خشونت به قصد تلافی، نقش ایفاء می کند( هال بروک، ۱۹۹۷). خشونت خصمانه به خشونت آنی ناشی از عوامل یا تعاملات اجتماعی اشاره می کند در حالی که در خشونت وسیله­ای، رفتار خشونت آمیز صرفاً یک وسیله برای رسیدن به یک هدف است( براون و هوولز، ۱۹۹۶). اگر چه بعضی از نظریه پردازان با مفهوم خشم به عنوان وسیله­ای برای رسیدن به یک هدف اختلاف نظر دارند( ایندر ماور، ۱۹۹۵). اما خشم را می توان به عنوان یک عنصری تلقی کرد که گاهی بر احتمال رفتار خشونت آمیز تأثیر می گذارد( هوولز، ۱۹۹۸)، خشم هم در پیش بینی خشونت و هم در درمان افرادی که مرتکب جرم می شوند نقش ایفاء می کند. هر چند که بین مجرمان خشن و غیر خشن از لحاظ رفتاری تفاوتی مشاهده نمی شود اما با استفاده از شاخص­های خشم می توان آنها را از هم متمایز کرد( کرنل وهمکاران، ۱۹۹۹).

در جامعه ما نقشهای سنتی در حال تغییر است یعنی مرد و زن همپوشی زیادی دارند. بنابراین انتظار می رود که افراد آندروژنی بیشتر باشد . حالا این سوأل پیش می آید که آیا میزان آندروژنی در هر دو جنس یکی است ؟در ضمن از آنجائیکه که خشم از قدیم به عنوان یک صفت مردانگی تلقی می شد و حالا نقش سنتی آن تغییر کرده یک سوال دیگر مطرح می شود که آیا میزان خشم در مرد و زن متفاوت است و از آنجا که اختلاف نقشها کمتر شده است می توان انتظار داشت که مهارتهای حل مسأله بین مردان و زنان هم خیلی شبیه باشدو در نتیجه سوأل سوم مطرح می شود که آیا در مهارتهای حل مسأله بین مردان و زنان تفاوت وجود دارد ؟ چون نقشهای جنسیتی تأثیر بر حل مسأله دارد که به نوبه خود می تواند بر سلامت روانی تأثیر بگذارد و از طرف دیگر چون سلامت روانی تحت تأثیر هیجانها می باشد این مطالعه رابطه بین نقش جنسیتی ،خشم و مهارتهای حل مسأله را بررسی خواهد کرد .

اهمیت و ضرورت تحقیق

به موازات افزایش توجه وآگاهی از خشونت جوانان ،نیاز به دانستن چگونگی تکوین مشکلات رفتاری ، تعیین عوامل خطر ساز و اقدامات پیشگیرانه موثر افزایش می یابد. خشم برای جامعه، نگرانی بزرگی محسوب می شود زیرا بسیاری از رفتارهای نادرست ناشی از خشم است.همچنین خشم با شدت افسردگی،مصرف کوکایین،مصرف الکل و اقدام به خود کشی رابطه دارد. پیشینه تحقیقات نشان داده است که نقش جنسیتی ،خشم و مهارتهای حل مسأله با سلامت روانی ارتباط دارد .بنا براین می توان این متغیرها را به عنوان عوامل تهدید کننده سلامت روانی در نظر گرفت .اگر ارتباط میان این متغیرها آشکار شود و اگر نقش نسبی خشم و آندروژنی در تعیین مهارتهای حل مسأله مشخص شودشاید بتوان جهت افزایش مهارتهای حل مسأله از طریق پیشنهاداتی مناسب با در نظر گرفتن ویژگیهای نقش جنسیتی و خشم ارائه داد.با شناسایی عوامل تهدید کننده سلامت روانی می توان اقدامات لازم جهت افزایش سلامت روانی پیش بینی کرد.

در رابطه با موضوع تحقیق حاضر کارهای کمتری صورت گرفته است و پژوهشهای کمی در این زمینه وجود دارد. بنابراین با توجه به مطالب بالا پژوهش در این زمینه مفید و سودمند خواهد بود .چون جنبه افزایشی در زمینه علمی دارد. همچنین به دلیل وجود تناقضات نظری و پژوهشی و ابهام در روابط بین متغیرهای مورد پژوهش ، تحقیق در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه …………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسئله …………………………………………………………………………………….. ۴

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………. ۷

اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………. ۸

– اهداف کلی …………………………………………………………………………………… ۸

– اهداف جزئی …………………………………………………………………………………. ۸

فرضیه ها ……………………………………………………………………………………….. ۸

تعاریف نظری و عملیاتی ………………………………………………………………………. ۹

– حل مسئله اجتماعی ……………………………………………………………………….. ۹

– تعریف مفهومی ………………………………………………………………………………. ۹

– تعریف عملیاتی ………………………………………………………………………………. ۹

گرایش به نقش جنسیتی ……………………………………………………………………. ۱۰

– تعریف مفهومی ……………………………………………………………………………… ۱۰

– تعریف عملیاتی ……………………………………………………………………………… ۱۰

خشم …………………………………………………………………………………………… ۱۰

– تعریف مفهومی ……………………………………………………………………………… ۱۰

– تعریف عملیاتی ………………………………………………………………………………. ۱۰

فصل دوم: پایه های نظری و سوابق پژوهشی

حل مسأله اجتماعی …………………………………………………………………………. ۱۲

انواع مهارت های مقابله ای …………………………………………………………………. ۱۲

تفاوت های فردی در روش مقابله ای ………………………………………………………. ۱۲

مفاهیم حل مسأله …………………………………………………………………………… ۱۳

حل مسأله اجتماعی و روانشناسی بالینی ………………………………………………. ۱۳

مدل نظری حل مسأله اجتماعی …………………………………………………………… ۱۴

مهارت های حل مسأله ………………………………………………………………………. ۱۶

عوامل تأثیر گذار در حل مسأله اجتماعی ………………………………………………….. ۱۸

عوامل ژنتیکی …………………………………………………………………………………. ۱۸

ویژگیهای شخصیتی ………………………………………………………………………….. ۱۹

عاطفه ………………………………………………………………………………………….. ۱۹

خوش بینی – بدبینی ………………………………………………………………………… ۱۹

امیر …………………………………………………………………………………………….. ۱۹

کمال گرایی …………………………………………………………………………………… ۲۰

عوامل مؤثر موقعیتی و بافتی در حل مسأله اجتماعی …………………………………. ۲۰

بافت رشدی در گستره عمر و روابط آن با حل مسأله اجتماعی ……………………….. ۲۰

جنسیت و رابطه آن با حل مسأله اجتماعی ……………………………………………… ۲۱

نژاد و رابطه آن با حل مسأله اجتماعی ……………………………………………………. ۲۱

خشم ………………………………………………………………………………………….. ۲۱

نظریه کمپل ……………………………………………………………………………………. ۲۴

راهبردهای تنظیم هیجان خشم ……………………………………………………………. ۲۵

نظریه نواکو ……………………………………………………………………………………. ۲۵

نظریه نایت در تبیین تفاوت جنسی در خشم ……………………………………………… ۲۶

نقش جنسیتی ……………………………………………………………………………… ۲۶

تعریف نقش های جنسیتی …………………………………………………………………. ۲۷

نظریه های نفش های جنسیتی …………………………………………………………… ۲۷

۱- نظریه های زیست شناختی …………………………………………………………….. ۲۸

۲- نظریه زیستی – اجتماعی ……………………………………………………………….. ۲۹

۳- نظریه های روان شناختی ……………………………………………………………….. ۳۰

۴- نظریه های روان شناسی اجتماعی ……………………………………………………. ۳۱

۵- نظریه های جامعه شناختی ……………………………………………………………… ۳۳

۱-۵) نظریه ضرورت کارکردی نقش های جنسیتی ………………………………………… ۳۳

۲-۵) نظریه طبقات جنسی …………………………………………………………………… ۳۵

۳-۵) نظریه مالکیت ثروت ……………………………………………………………………… ۳۶

۴-۵) نظریه نیازهای سرمایه داری …………………………………………………………… ۳۷

۵-۵) نظریه پدر سالاری ……………………………………………………………………….. ۳۸

۶-۵) نظریه های تلفیقی ……………………………………………………………………… ۳۹

پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………… ۴۰

– پیشینه حل مسئله اجتماعی ………………………………………………………………. ۴۰

– پیشینه خشم ………………………………………………………………………………… ۴۴

– پیشینه گرایش به نقش های جنسیتی …………………………………………………… ۵۱

فصل سوم: روش تحقیق

نوع پژوهش ……………………………………………………………………………………… ۵۹

جامعه پژوهش ………………………………………………………………………………….. ۵۹

نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………… ۶۰

ابزارهای اندازه گیری …………………………………………………………………………… ۶۱

– پرسشنامه نقش جنسیتی بم ……………………………………………………………… ۶۱

– پرسشنامه خشم حالت – صفت اسپیلبرگر ………………………………………………. ۶۱

– پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسأله اجتماعی ………………………………………. ۶۳

روش اجراء ………………………………………………………………………………………. ۶۴

روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………….. ۶۴

فصل چهارم: یافته های تحقیق

یافته های پژوهش …………………………………………………………………………….. ۶۶

الف) یافته های توصیفی ……………………………………………………………………… ۶۶

ب) یافته های مربوط به فرضیه ها …………………………………………………………… ۷۱

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث: در چهارچوب یافته ها …………………………………………………………………. ۸۸

جمع بندی نتایج ……………………………………………………………………………….. ۹۴

محدودیت تحقیق ………………………………………………………………………………. ۹۵

پیشنهادات ……………………………………………………………………………………… ۹۵

منابع فارسی …………………………………………………………………………………… ۹۷

منابع لاتین ………………………………………………………………………………………. ۹۸

فهرست جدول

جدول ۱: میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های:

گرایش به نقشهای جنسیت و خشم

جدول ۲: میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های حل مسئله اجتماعی

جدول ۳: میانگین و انحراف استاندارد دختر و پسر در مقیاس های خشم

جدول ۴: میانگین و انحراف استاندارد دختر و پسر:

در مقیاس های گرایش به نقشهای جنسیت

جدول ۵: میانگین و انحراف استاندارد دختر و پسر:

در مقیاس های حل مسئله اجتماعی

جدول ۶: جدول میزان مؤلفه های جنسیت در دخترها و پسرها

جدول ۷: میزان مؤلفه های خشم در دخترها و پسرها

جدول ۸: میزان مؤلفه های حل مسئله اجتماعی در دخترها و پسرها

جدول ۹: همبستگی بین مؤلفه های گرایش به نقشهای جنسی:

و مؤلفه های مهارتهای حل مسئله

جدول ۱۰: همبستگی بین مؤلفه های گرایش جنسیتی و کنترل خشم

جدول ۱۱: همبستگی بین مؤلفه های خشم و مهارتهای حل مسأله

جدول ۱۲: خلاصه نتایج رگرسیون ورود برای پیش بین:

جهت گیری مسأله مثبت از طریق مؤلفه های نقشهای جنسیتی

جدول ۱۳: ضرایب رگرسیون ورود برای پیش بینی جهت گیری:

مسأله مثبت از طریق مؤلفه های گرایش جنسیتی و خشم

جدول ۱۴: خلاصه نتایج رگرسیون ورود برای پیش بینی جهت گیری:

مسأله منفی از طریق مؤلفه های نقش جنسیت

جدول ۱۵: ضرایب رگرسیون ورود برای پیش بینی:

جهت گیری مسأله منفی از طریق مؤلفه های نقش جنسیت و خشم

فهرست جداول

جدول ۱۶: خلاصه نتایج رگرسیون ورود برای پیش بینی:

حل مسأله منطقی از طریق مؤلفه های نقشهای جنسیتی

جدول ۱۷: ضرایب رگرسیون ورود برای پیش بینی:

حل مسأله منطقی از طریق مؤلفه های گرایش جنسیتی و کنترل خشم

جدول ۱۸: خلاصه نتایج رگرسیون ورود برای پیش بینی:

سبک تکانشی – بی احتیاطی از طریق مؤلفه های نقش جنسیت

جدول ۱۹: ضرایب رگرسیون ورود برای پیش بینی:

سبک تکانشی – بی احتیاطی از طریق مؤلفه های نقش جنسیت و کنترل خشم

جدول ۲۰: خلاصه نتایج رگرسیون ورود برای پیش بینی:

سبک اجتنابی از طریق مؤلفه های نقشهای جنسیتی و خشم

جدول ۲۱: ضرایب رگرسیون ورود برای پیش بینی:

سبک اجتنابی از طریق مؤلفه های گرایش جنسیتی و کنترل خشم

جدول ۲۲: اطلاعات مربوط به شاخص های اعتباری آزمون:

تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA

جدول ۲۳: خلاصه اطلاعات تحلیل واریانس چند متغیره

جدول ۲۴: اطلاعات مربوط به شاخص های اعتباری آزمون:

تحلیل واریانس چند متغیره NANOVA

جدول ۲۵: خلاصه اطلاعات تحلیل واریانس چند متغیره

جدول ۲۶: اطلاعات مربوط به شاخص های اعتباری آزمون:

تحلیل واریانس چند متغیره NANOVA

جدول ۲۷ : خلاصه اطلاعات تحلیل واریانس چند متغیره

منابع

۱-  ابولقاسمي، ع.، کيامرثي، آ. ۱۳۸۵٫ بررسي رابطه آندروژني و سلامت رواني با سازگاري زناشويي در زنان، مجله مطالعات زنان، ش ۴، ص ۱۱-۱٫

۲- انجمن روان پزشکي آمريکا. (۱۹۹۴)، راهنماي تشخيصي و آماري و طبقه بندي اختلالات رواني(DSM-IV)، ترجمه محمد رضا نيکخو، تهران انتشارات سخن، ۱۳۸۱: ۶۰-۶۱٫

۳- بستان، ح . ۱۳۸۵٫ بازنگري نظريه هاي نقش جنسيتي،پژوهش زنان،دوره ۴ ،شماره ۱ و ۲، ص ۳۱-۵٫

۴- بهرامي،ف.۱۳۸۳٫کارآيي آموزش مهارت حل مسأله در کاهش پرخاشگري دختران دانش آموز،مقاله علمي کوتاه، ص ۲۲-۲۰٫

۵- خمسه اي، ا. ۱۳۸۳٫ بررسي طرح واره هاي نقش جنسيتي وکليشه هاي جنسيتي فرهنگي در دانشجويان دختر،پايان نامه كارشناسي ارشد، ص ۱۳۴-۱۱۵٫

۶- دي زوريلا و نزو، ۱۹۸۲ ، ابوالقاسمي ع.،  نريماني، م.۱۳۸۴٫آزمونهاي روانشناختي، اردبيل، نشر باغ رضوان، چاپ اول، ص۲۱۴-۲۰۸٫

۷- شريفي، ش. ۱۳۸۴٫ مقايسه ميزان هموابستگي در زنان با نقش هاي جنسيتي گوناگون زنانه،مردانه،دوجنسيتي،نا متمايز ،پژوهش زنان،دوره ۳،شماره ۱، ص ۶۷-۴۹٫

۸- شکيبايي، ف.، تهراني دوست، م.، شهريور، ز.، آثاري، ش.۱۳۸۳ .گروه درماني­مديريت­خشم با رويکرد شناختي–رفتاري در نوجوانان موسسه­اي، تازه­هاي­علوم شناختي،سال۶،شماره۱و ۲ ، ص ۶۱-۵۹٫

۹- شيباني، ح. ۱۳۸۳ . بررسي رابطه آندروژني و روان نژندي با کيفيت زندگي در زنان بارور و نا بارور، پايان نامه فوق ليسانس، دانشگاه محقق اردبيلي.

۱۰- عبدي، م.، اصنافي، ح.۱۳۸۶ . گزارش عملکرد دانشگاه محقق اردبيلي،نشر شيران،ص۱٫

۱۱- فتحي آذر، ا.، واحدي، ش.۱۳۸۵٫آموزش کفايت اجتماعي در کاهش پرخاشگري پسران پيش دبستاني ، فصلنامه اصول بهداشت رواني ،شماره ۳۱، ص ۱۴۰-۱۳۱٫

۱۲- کندال، ۲۰۰۰ ، شکيبايي، ف.، تهراني دوست، م.، شهريور، ز.، آثاري، ش.۱۳۸۳٫گروه درماني مديريت خشم با رويکرد شناختي – رفتاري در نوجوانان موسسه اي، تازه هاي علوم شناختي،سال ۶ ،شماره ۱ و ۲، ص ۵۹٫

۱۳- لنگرمن، پاتريشيا، م و برنتلي، نيبروگ، ژ نظريه جامعه شناسي در دوران معاصر، ثلاثي، م . ۱۳۷۴ تهران انتشارات علمي، چاپ دوم، ص ۹۲-۸۵٫

 

۱۴- محمودي راد، م.، آراسته، ح، ر.، افقه، س.، براتي سده، ف.۱۳۸۶٫بررسي نقش آموزش مهارتهاي ارتباطي و حل مساله اجتماعي بر عزت نفس و هوشبهر دانش آموزان مقطع سوم دبستان، مقاله پژوهشي،توانبخشي،دوره هشتم،شماره دوم،ص۷۳-۶۹ .

۱۵- نوري قاسم آبادي،ف.۱۳۷۷٫ مهارتهاي حل مسأله،از مجموعه آموزشي برنامه آموزش مهارتهاي زندگي ،معاونت پژوهشي وزارت آموزش و پرورش، ص۶۰-۵۵٫

۱۶- هارجي،س،د،مهارتهاي اجتماعي در ارتباطات ميان فردي ،فيروز بخت،م.۱۳۸۴٫تهران.نشر رشد، چاپ سوم، ص۱۲۶-۱۲۰ .

۱۷- Andrew M. H. Siu, and Daniel T. L. Shek. (2004). Relations Between Social Problem Solving and Indicators of Interpersonal and Family Well-Being Among Chinese Adolescents in Hong Kong. Journal of Social Indicators Research. 71, (1)517 – ۵۳۹٫

۱۸- Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Annual Review of Psychology, 53, 27– ۵۱٫

۱۹- Archer, J. (2004). Sex differences in aggression in real-world settings: A meta-analytic review. Review of General Psychology, 8, 291– ۳۲۲٫

۲۰- Alexander F. Emotional factors in essential hypertension. Psychosom Med 1939;1:175 –۹٫

۲۱- Averill, J.A. (1982). Anger and aggression: an essay on emotion. New york: springer – verlag.

۲۲- Brody, L.R. (1997). Genderand emotion : beyond streo types , Journal of social issues. 32 (2) : 369- 394.

۲۳- Bodenhausen, G. V. (1993). Emotions, arousal and stereotypic judgments: A heuristic model of affect and stereotyping. In D. M. Mackie & D. L. Hamilton (Eds.). Affect, cognition and stereotyping: Interactive processes in group perception (pp. 13–۳۸). New York: Academic Press.

۲۴- Brody, L.R., lovas, G.S., & hay, D.H. (1995). Gender differences in anger and fear as a function of situational contex. Sex roles, 32, 47-78.

۲۵-Bem, S.L.(1984). Androgyny and gender schema theory:  a conceptual and empirical  integration. In T. B. sonderegger, Nebraska symposium on motivation(vol. 32, pp. 179-226). Lincoln: university of  Nebraska press

۲۶- Biaggo , M.(1989). Sex defferences in behavioral reaction to provocation of anger. Osychological reports, 64, 23- 26

۲۷- Brody, L.R.(1985). Gender differences in emotional development: a review of theories and resear. Special edition: conceptualizing geneder in personality theory and research . Journal of personality , 53, 102-149

۲۸-baker,s.2002.aprospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university,stress,health, and academic motivation and performance.department of psychology.35(1):658-663.

۲۹- Bassoff, E. S., & Glass, G. V. (1982). The relationship between sex roles and mental health: A meta-analysis of twenty-six studies. The CounseHng Psychologist. 10.105-112.

۳۰- Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Joumal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 155-162.

۳۱- Bem, S. L. (1977). On the utihty of altemative procedures for assessing psychological androgyny. Joumal of Consulting and Clinical Psvchologv, 45. 196-205.

۳۲-Broverman, I. K., Broverman, D. M., Clarkson, F. E., Rosenkrantz, P. & Vogel, S. R.(1979). Gender role stereotypes and clinical judgements of mental health. Joumalof Consulting Psychology, 34, 1-7

۳۳- Barrett, A. E., & White, H. R. (2002). Trajectories of gender role orientation in adolescence and early adulthood: A prospective study of the mental health effects of masculinity and femininity. Journal of Health and Social Behavior, 43, 451–۴۶۸٫

۳۴- Brody, L. R., Lovas, G. S., & Hay, D. H. (1995). Gender differences in anger and fear as a function of situational context. Sex Roles, 32(1/2), 47–۷۸٫

۳۵-Baumeister, R.F., Smart, L., and  Boden, J.M. 1997. Relation of threatened egotism to violence and aggression: The dark side of high self-esteem. Psychological Review. 103: 5-33.

۳۶- Buntaine, R. L., & Costenbader, V. K. (1997). Self-reported differences in the experience and expression of anger between girls and boys. Sex Roles, 36(9/10), 625–۶۳۷٫

۳۷- Baumeister, R.F.,Bushman,B.J.,and   Campbell, W.K. (2000). Self-esteem, narcissism, and aggression: Does violence result from low self-esteem or from threatened egotism? Current Directions in Psychological Science. 9:26-29.

۳۸- Bem, S. L. (1974). Gender schema theory: a cognitive account of sex typing. Psychological Review. 88: 354-364.

۳۹- Bem, S. L. 1974b. The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 42: 155-162.

۴۰- Bem, S. L.,and   Lenney, E. (1976). Sex typing and the avoidance and cross-sex behavior. Journal of Personality and Social Psychology.33: 48-54.

۴۱- Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social-cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106, 676– ۷۱۳٫

۴۲- Bushman, B.J.,and   Baumeister, R.F. 1998.Threatened egotism, narcissism, self-esteem, and direct and displaced aggression: Does self-love or self-hate lead to violence? Journal of Personality and Social Psychology. 75: 219-229.

۴۳- Bird, G. W., & Harris, R. L. (1990). A comparison of role strain and coping strategies by gender and family structure among early adolescents. Journal of Early Adolescence, 10, 141–۱۵۸٫

۴۴- Brown, K., & Howells, K. (1996). Violent offenders. In C. R. Hollin (Ed.), Working with offenders: psychological  practice in offender rehabilitation (pp. 188–۲۱۰). Chichester: John Wiley and Sons.

۴۵- Buss, A.H.,and  Perry, M. (1992).The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology. 63:452-459.

۴۶-Baker & Williams,( 2001). S.R. Baker and K. Williams, Relation between social problem-solving appraisals, work stress and psychological distress in male firefighters. Stress and Health 17, 219–۲۲۹

۴۷- Constantinople, A. (1973). Masculinity-femininity: An exception to a famous dictiim?  Psvchological Bulletin. 80, 389-407.

۴۸- Cook, E. P. (1990). Gender and psychological distress. Joumal of Counseling &Development. 68. 371-375

۴۹- Castiebury, F. D. & Durham, T. W. (1997). The MMPI-2 GM and GF scales as measures of psychological well-being. Joumal of Clinical Psvchologv, 53, 879-893.

۵۰- Cramer, P. (2002). Defense mechanisms, behavior and affect in young adulthood. Journal of Personality, 70(1), 103–۱۲۶٫

۵۱- Cauce, A. M., Paradise, M., Ginzler, J. A., Embry, L., Morgan, C. J., Lohr, Y., & Theofelis, J. (2000). The characteristics and mental health of homeless adolescents: age and gender differences. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8, 230–۲۳۹٫

۵۲-Clarke, G. N., DeBar, L. L., & Lewinsohn, P. M. (2003). Cognitive-behavioral grouptreatment for adolescent depression. In A. E. Kazdin (Ed.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 120–۱۳۴). New York: Guilford Press.

۵۳- Crawford, J., Kipax, s., onyx, J., Gault, U.,& Benton, P.(1992). Emotion and gender. London: sage. De vaus, D.A.(1995). Surveys in social research. Sydney: allen & unwin.      ۵۱- Cornell, D. G., Peterson, C. S., & Richards, H. (1999). Anger as a predictor of aggression among incarcerated adolescents.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67(1), 108–۱۱۵٫

۵۴-chang,E.C.,Dizurilla,t.j.,sanna,l.j.(eds.)(2004).socialproblem solving:theory, research, an training.washington,d.c.:americal psychological association.

۵۵-chartrand,T.,Ross,M.,Elliot,J.,Marmarosh,C.,Caldwell,s.,(1993) peeling back the onion:personality, problem solving and dicision making correlate,s.career assessment.1(4):66-82

۵۶-Chartrand,J., Rose,M., Elliott,T., Marmarosh,C and Caldwell, S.(1993).Peeling back the onion: personality, problem solving, and decision making correlates. Journal of Career Assessment 1. 66–۸۲٫

۵۷-Cosmides, L., & Tooby, J. (2000). Evolutionary psychology and the emotions. In M. Lewis, & J. M. Haviland (Eds.), Handbook of emotions, (2nded.) (pp. 91–۱۱۵). New York7 Guildford Press.

۵۸-chang, E.C., D, zurilla, T.T., sanna,L,.J.(Eds). (2004). problem solving: theory. Research, and training. Washinngton . D.C.:Americal psychological Association.

۵۹- Campbell, A. (2005). Aggression. In D. M. Buss (Ed.), Handbook of evolutionary psychology (pp. 628–۶۵۲). Hoboken, NJ7 Wiley

۶۰- Daffenbacher, J. L., Oetting, E. R., Thwaites, G. R., Lynch, R. S., Baker, D. A., Thaker, S., & Eisworth-Cox, L. (1996). State-Trait anger theory and the utility of the Trait Anger Scale. Journal of Counselling psychology, 43(2), 131–۱۴۸٫

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه گرایش به نقش جنسیتی و مهارتهای حل مسئله با خشم ، میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
دانلود:  
قیمت محصول:   65500 تومان
تعداد صفحه:   113 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<