امروز :پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان بیجار
کد محصول:   157
قیمت محصول:   3800 تومان
تعداد صفحه:   46 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   287 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان بیجار
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   3800 تومان
تعداد صفحه:   46 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان بیجار

پیشرفت تحصیلی یکی از مفاهیمی که به مفهوم نگرش به آن در آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی بسیار نزدیک است مفهوم نگرش به خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه با یادگیری آموزشگاهی است موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید در تعدادی از تکالیف یادگیری و در مدتی نسبتاً طولانی به عزت نفس کلی درباره آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی می انجامد. به همین نحو موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید پس از چند سال تحصیلی منجر به این خواهد شد که دانش آموزان موفقیت یا شکست را به خودش به عنوان یادگیرنده یا دانش آموز تعلیم دهد.

سرانجام این دانش آموز یا باید از متهم کردن آموزشگاه یا معلمان به سبب عدم موفقیتش دست بردارد و خود را هدف اتهام قرار دهد و یا باید تأیید آموزشگاه و معلمان را به خاطر موفقیتش به تأیید خود مبدل سازد. دانش آموزی که مرتباً در آموزشگاه موفقیت کسب می کند باید تأیید مدرسه و معلمان را به خود تعمیم دهد و یک مفهوم کلی مثبت درباره خودش به عنوان یادگیرنده ایجاد کند. (سیف، ۱۳۶۳)

اکثر صاحب نظران برخورداری از عزت نفس (ارزیابی مثبت از خود) را به عنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی-اجتماعی، افراد می دانند این باور گسترش یافته و دارای تاریخچه طولانی نیز هست ابتدا روان شناسان و جامعه شناسان، از جمله ویلیام جیمز هربرت مید و چارلز کولی بر اهمیت عزت نفس تأکید داشتند همچنین محققان بسیاری دریافته اند که بین عزت نفس مثبت و نمرات بالا در مدارس رابطه وجود دارد. (پپ و همکاران، ۱۹۸۹) این ارتباط حتی زمانی که کودکان خودشان را به عنوان دانش آموز ارزیابی می کنند بالاتر است که می توان آن را در «عزت نفس تحصیلی» آنها نام نهاد.

برخورداری از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندی در کودکان و نوجوانان

برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندی های بالقوه ی فرد برخوردار شوند می بایست از نگرش مثبت نسبت به فرد و میحط اطراف و انگیزه ای غنی برای تلاش و کوشش بهره مند شوند بی شک نوجوانانی که دارای عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآیی بیشتری از خود نشان می دهند و نیز از بارزترین ویژگی های صاحبان تفکر واگرا و افراد اختلاق، داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس بالاست. لذا پرورش عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهم ترین وظایف اولیاء و مربیان می باشد که در این ارتباط بیشترین نقش بر عهده ی الگوهای رفتاری است. (افروز، ۱۳۷۳)

موفقیت تحصیلی و شکست های تحصیلی فرد در مدرسه و مسائل مربوط به تحصیل متقابلاً بر عزت نفس و عزت نفس بر تحصیل تأثیر می گذارند که میزان تأثیر آن از جامعه ای به جامعه دیگر فرق می کند. در تحقیق حاضر به بررسی عزت نفس دانش آموزان مقطع دبیرستان در شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۷ – ۸۶ می پردازند.

ارتباط خودشناسی فرد با رشد سالم و سازگاری های شخصیتی

در زمینه رابطه ی بین احساس ارزشمندی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی، نظر مربیان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که عوامل روحی و روانی تأثیر بسیار بالایی در موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارد پژوهش های زیادی در زمینه پی بردن به عزت نفس و پیشرفت در تحصیل صورت گرفته است. گسترده ترین این تحقیقات پژوهشی است که به وسیله گیل دات انجام شده نتایج تحقیق مؤید رابطه بالا بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس است. یکی دیگر از این پژوهش ها در زمینه ی عزت نفس یافته های کوپر اسمیت است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد.

عزت نفس، احساس ارزش، درجه تصویب، تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن احساس می کند. (شاملو، ۱۳۷۲) وقتی سخن از عزت نفس به میان می آید ارزش شخصی یا احساسی که از فرد در نظر اعضای گروه مجسم می شود مطرح می گردد. یکی از پیچیده ترین و ناراحت کننده ترین مسائل شخصیتی عقده حقارت است.

کودکانی که احساس بی لیاقتی و عقب ماندگی می کنند کمتر برای موفقیت و انجام دادن کارها به تلاش و کوشش دست می زنند. رشد سالم شخصیت ایجاب می کند که شخص نه فقط برای شناخت خود، بلکه بیشتر برای پذیرش خود فعالیت کند پژوهش های ارزشمندی درباره ی ارتباط خودشناسی فرد در رابطه با رشد سالم و سازگاری های شخصیتی افراد انجام گرفته و نتایج مثبت و سودمندی به بار آورده است. (پارسا، ۱۳۷۶)

زندگی موفقیت آمیز و تقویت عزت نفس در دانش آموزان

داشتن عزت نفس برای یک زندگی موفقیت آمیز لازم است بنابراین باید به تقویت آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخت. از آنجا که عزت نفس کودک زمینه و اساس ادراک وی از تجارب زندگی را مهیا نماید، امری ارزشمند محسوب می گردد شایستگی عاطفی-اجتماعی که از چنین شناخت مثبت از خود ناشی می شود، می تواند به عنوان نیرویی در مقابل مشکلات جدی آینده به کودک کمک کند. عزت نفس جنبه مهمی از عملکرد و کشش کلی کودک است و به نظر می رسد به صورت تعاملی با زمینه های دیگری از جمله سلامت روانی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد به این معنی که عزت نفس می تواند علت و هم معلول نوعی از عملکرد باشد که در سایر حوزه ها رخ می دهد. (پپ و همکاران، ۱۹۸۸)

خداوند در سوره فاطر آیه ده می فرماید: «هر که طالب عزت است بداند که تحکم و عزت خاص خدا است، کلمه نیکوی توحید و (روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد. و در سوره منافقون آیه هشتم آمده است که: «عزت خاص خدا و رسول و مؤمنین است.» پیامبر گرامی اسلام در این باره فرموده است: «زندگی که در آن انسان زیر دست و خوار باشد مردن از آن بهتر است و مردمی که با پیروزی مقرون باشد، صدهزار بار بر زندگی ذلت بار ترجیح دارد.» همچنین پیامبر گرامی می فرمایند: کسی که نفس خود را شناخت به یقین خدا را شناخته است حضرت علی (ع) می فرمایند: خویشتن شناسی سودمندترین دانش هاست.

فهرست مطالب

چکیده ……………………………………………………………………………………………..

فصل اول: طرح تحقیق

مقدمه ………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله …………………………………………………………………………………….. ۴

اهمیت و ضرورت مسئله ……………………………………………………………………….. ۵

اهداف …………………………………………………………………………………………… ۶

هدف کلی ………………………………………………………………………………………. ۶

هدف جزئی …………………………………………………………………………………….. ۶

سؤال ها ………………………………………………………………………………………… ۶

متغیرها ………………………………………………………………………………………….. ۶

تعریف عملیاتی ………………………………………………………………………………….. ۷

فصل دوم: پیشینه تحقیق

مبانی نظری ……………………………………………………………………………………… ۹

تعاریفی از عزت نفس ……………………………………………………………………………. ۹

ابعاد عزت نفس ………………………………………………………………………………….. ۹

نیاز حرمت و احترام به خود ……………………………………………………………………… ۱۰

نشانه های عزت نفس ناسالم و عزت نفس سالم ……………………………………………. ۱۱

عوامل مؤثر بر رشد عزت نفس کودکان و نوجوانان ……………………………………………… ۱۲

عزت نفس تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………….. ۱۲

دیدگاه های دانشمندان درباره عزت نفس ……………………………………………………… ۱۳

۱- دیدگاه بک ……………………………………………………………………………………. ۱۳

۲- دیدگاه هورنای ……………………………………………………………………………….. ۱۳

۳- دیدگاه ماریون ………………………………………………………………………………… ۱۴

۴- دیدگاه راجرز …………………………………………………………………………………. ۱۴

۵- دیدگاه الیس …………………………………………………………………………………. ۱۵

۶- دیدگاه اریکسون ……………………………………………………………………………… ۱۵

روش های تقویت عزت نفس در کودکان و نوجوانان …………………………………………….. ۱۶

تأثیر اعتماد به نفس در موفقیت های تحصیلی …………………………………………………. ۱۸

مبانی تجربی …………………………………………………………………………………….. ۱۸

۱- پژوهش های انجام یافته در خارج از کشور ………………………………………………….. ۱۸

۲- پژوهش های انجام یافته در داخل کشور ……………………………………………………. ۱۹

مدل تحلیلی …………………………………………………………………………………….. ۲۱

فصل سوم: روش شناسی

روش تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۲۳

جامعه آماری ……………………………………………………………………………………. ۲۳

نمونه آماری ……………………………………………………………………………………… ۲۳

ابزارها …………………………………………………………………………………………… ۲۳

روایی و پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………… ۲۴

روش های آماری ………………………………………………………………………………… ۲۴

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

جدول ۱-۴: ریز نمرات دو متغیر x , y در دانش آموزان پسر ……………………………………. ۲۷

جدول ۲-۴: ریز نمرات دو متغیر x , y در دانش آموزان دختر ……………………………………. ۲۸

جدول ۳-۴: تبدیل نمرات خام پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر به:

واریانس و انحراف استاندارد …………………………………………………………………….. ۲۹

جدول ۴-۴: تبدیل نمرات خام عزت نفس دانش آموزان پسر به:

واریانس و انحراف استاندارد …………………………………………………………………….. ۳۰

جدول ۵-۴: تبدیل نمرات خام پیشرفت دانش آموزان دختر به:

واریانس و انحراف استاندارد …………………………………………………………………….. ۳۱

جدول ۶-۴: تبدیل نمرات خام عزت نفس دانش آموزان دختر به:

واریانس و انحراف استاندارد …………………………………………………………………….. ۳۲

جدول ۷-۴: بررسی شاخصهای آمار توصیفی در دانش آموزان پسر:

آزمون عزت نفس و پیشرفت …………………………………………………………… ۳۳

جدول ۸-۴: ………………………………………………………………………………………. ۳۲

جدول ۹-۴: بررسی شاخصهای آمار توصیفی در دانش آموزان دختر:

آزمون عزت نفس و پیشرفت ………………………………………………………….. ۳۴

جدول ۱۰-۴: ……………………………………………………………………………………. ۳۴

نمودار ۱-۴: فراوانی نمرات پیشرفت دانش آموزان …………………………………… ۳۵

نمودار ۲-۴: فراوانی نمرات عزت نفس …………………………………………………………. ۳۶

نمودار ۳-۴: عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی در جهت مثبت ۳۷

فصل پنجم: نتیجه گیری

بحث بر یافته ها ………………………………………………………………………………… ۳۹

محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………. ۴۰

پیشنهادها …………………………………………………………………………………….. ۴۱

منابع ……………………………………………………………………………………………. ۴۲

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………….. ۴۳

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان بیجار
دانلود:  
قیمت محصول:   3800 تومان
تعداد صفحه:   46 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<