دانلود پایان نامه بررسی الگوهای دلبستگی ، سخت رویی و شیوه های کنار آمدن در کودکان ناشنوا و عادی
بررسی رابطه میان شیوه های کنار آمدن در کودکان ناشنوا و عادی و همچنین الگوهای دل بستگی ، سخت رویی انجام شده است. بدین منظور ۵۰ آزمون در دامنه سنی ۲۰-۱۲ دختر و ۲۴ پسر که شامل ۱۹ ناشنوا و ۳۱ آزمون عادی است، انتخاب شدند.
سبک های دلبستگی
از آزمودنی ها خواسته شده پرسش نامه های سبک های دلبستگی بزرگسالان، مقیاس سرسختی روان شناختی و پرسش نامه شیوه های مقابله را تکمیل کنند. روش نمونه گیری در آزمون های ناشنوا نمونه گیری در دسترس در آزمون های عادی روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بود. با توجه به نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات تفاوت معنی داری بین کودکان ناشنوا و عادی از لحاظ سبک های دلبستگی ، شیوه های مقابله و سخت رویی وجود ندارد.
نقش خانواده
در میان عوامل متعددی که در شکل دهی و تحول ویژگی های شخصیت موثرند، نقش خانواده از دیر باز مورد توجه قرار گرفته. تاثیر خانواده بر رشد و تحول ویژگی های شخصیت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و صاحبنظران بر آن اتفاق نظر دارند (مهرابی زاده، و عریضی به نقل از شریفی، عریضی و نامداری ۱۳۸۴).
خانواده در راستای شکل دهی به شخصیت هرگز اهمیت خود را از دست نمی دهد زیرا تغییر و دگرگونی در خانواده، تغییر در فرایندهای درون روانی اعضای خود را به همراه خواهد داشت. تمامی موارد ذکر شده در مورد کودکان غیر عادی همچون کودکان ناشنوا نیز صدق می کند. بررسی مقایسه ای نکات بیشتری را برای ما روشن خواهد کرد.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
چکیده تحقیق………………………………………………………………………………….. ۲
مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۳
اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………….. ۸
اهداف تحقیق………………………………………………………………………………….. ۹
سؤال های تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۰
تعریف نظری و عملیاتی تحقیق…………………………………………………………… ۱۱
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
چارچوب نظری و پیشینه دلبستگی……………………………………………………….. ۱۵
ویژگی های دلبستگی………………………………………………………………………. ۱۵
دلبستگی در طول زندگی………………………………………………………………….. ۱۷
ویژگی های دلبستگی مطمئن……………………………………………………………… ۱۸
ویژگی های دلبستگی دوسوگرا…………………………………………………………… ۱۹
ویژگی های دلبستگی اجتنابی…………………………………………………………….. ۲۱
ویژگی های دلبستگی سازمان نیافته……………………………………………………… ۲۲
تجربیات دلبستگی…………………………………………………………………………… ۲۴
دلبستگی به مشابه نقش پذیری……………………………………………………………. ۲۵
مراحل دلبستگی بالبی………………………………………………………………………. ۲۶
عوامل مؤبثر بر کیفیت دلبستگی…………………………………………………………… ۲۹
تأثیر نوع دلبستگی در رفتار آینده کودکان…………………………………………….. ۳۰
نظریه های دلبستگی………………………………………………………………………… ۳۱
نظریه روانکاوی……………………………………………………………………………… ۳۱
نظریه کردار شناسی…………………………………………………………………………. ۳۲
نظریه یادگیری اجتماعی…………………………………………………………………… ۳۳
نظریه بوم نگری……………………………………………………………………………… ۳۴
نظریه روان شناسی شناختی……………………………………………………………….. ۳۴
دلبستگی در گستره تحقیقات……………………………………………………………… ۳۶
کودکان ناشنوا و عادی ………………………………………………………………….
سخت رویی………………………………………………………………………………….. ۳۷
شیوه های کنار آمدن……………………………………………………………………….. ۴۱
جنبه های درمانی و توانبخشی…………………………………………………………….. ۴۷
روش ارتباط کلی چیست؟………………………………………………………………… ۵۲
روش شنیداری – شفاهی چگونه است؟………………………………………………… ۵۲
روش شنیداری- کلامی چیست؟…………………………………………………………. ۵۳
فصل سوم: روش شناسایی تحقیق
۱- نوع، روش و مراحل اجرای تحقیق………………………………………………….. ۵۶
۲- جامعه آماری و روش نمونه گیری…………………………………………………… ۵۷
۳- وسیله و روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………… ۵۸
پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان……………………………………………… ۵۸
اعتبار و پایایی……………………………………………………………………………….. ۵۹
شیوه های مقابله……………………………………………………………………………… ۶۰
مقیاس سرسختی روان شناختی……………………………………………………………. ۶۱
۴- روش های آماری و تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………….. ۶۳
۵- متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………… ۶۴
محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………… ۶۵
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
توصیف اطلاعات…………………………………………………………………………… ۶۷
جدول درصد فراوانی میزان دلبستگی دانش آموزان…………………………………… ۶۷
جدول درصد فراوانی میزان مقابل دانش آموزان……………………………………….. ۶۸
جدول درصد فراوانی میزان سخت رویی دانش آموزان………………………………. ۶۹
جدول میزان تفاوت میانگین دلبستگی در کودکان ناشنوا و عادی ۷۰
جدول میزان تفاوت میانگین مقابله در ناشنوایان و کودکان عادی………………….. ۷۱
جدول میزان تفاوت میانگین سخت رویی در ناشنوایان و کودکان عادی ۷۲
جدول میزان تفاوت میانگین دلبستگی و کودکان دختر و پسر………………………. ۷۳
جدول میزان تفاوت میانگین مقابله در کودکان دختر و پسر…………………………. ۷۴
جدول میزان تفاوت میانگین سخت رویی در پسران و دختران………………………. ۷۵
جدول میزان رابطه دلبستگی و سخت رویی…………………………………………….. ۷۶
جدول میزان رابطه دلبستگی و مقابله……………………………………………………… ۷۷
جدول میزان رابطه سخت رویی و مقابله…………………………………………………. ۷۸
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
خلاصه – بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………. ۸۰
پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………. ۸۲
منابع و مأخذ………………………………………………………………………………….. ۸۳