امروز :سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی کارآمدی بازی درمان رفتاری-شناختی بر کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان پسر ۱۱-۸ ساله مبتلا به اختلال سلوک
کد محصول:   442
قیمت محصول:   13800 تومان
تعداد صفحه:   88 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   209 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی کارآمدی بازی درمان رفتاری-شناختی بر کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان پسر 11-8 ساله مبتلا به اختلال سلوک
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   13800 تومان
تعداد صفحه:   88 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی کارآمدی بازی درمان رفتاری-شناختی بر کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان پسر ۱۱-۸ ساله مبتلا به اختلال سلوک

در سبب شناسی پرخاشگری کودکان نظریه های متعددی مدعی شده اند اختلالات را تبیین کرده اند، اما تاکنون هیچ نظریه ای نتوانسته است انواع مختلف رفتارهای پرخاشگرانه را تفکیک نماید. از آنجا که رفتارهای پرخاشگرانه، مشخصه اختلال سلوک و از جمله خصوصیات محوری آن محسوب می شود، می توانند تشدید کردند و به رفتارهای ضد اجتماعی شدیدتر تبدیل شوند، شناسایی و درمان به موقع و زودهنگام آن می تواند در پیشگیری از اختلال سلوک مؤثر باشد.

للاند، والکر و تاباد (۱۹۵۹ به نقل از اتلاس و سیلورن ۱۹۸۱) تأثیر مثبت بازی درمانی را روی یک گروه از کودکان ۵-۵/۳ ساله بررسی کردند، این گروه از چهار کودک پرخاشگر و متخاصم و چهار کودک کناره جو و عدم مشارکت کننده در فعالیتهای مدرسه تشکیل شده بود.

در تحقیقی که توسط اکسلاین (۱۹۴۹ به نقل از برناردت و مکلر ۲۰۰۱) انجام شد، با سه گروه کودکان کار که در دو گروه کودکانی با بهره هوشی پایین تر از متوسط و دارای مشکلات رفتاری قرار داشتند و در گروه سوم کودکانی با بهره هوشی برتر و مشکلات رفتاری وجود داشتند، در پایان درمان و پس از مطالعات پیگیری در گروه یک و دو بهبود اختلالات رفتاری ملاحظه شد.

پرخاشگری در کودکان

ناتوانی کودکان مبتلا به اختلال سلوک در پردازش واقع بینانه اطلاعات اجتماعی و نیز کمبود مهارتهای اجتماعی به عنوان مهمترین عامل بروز رفتارهای ناسازگارانه این کودکان بر شمرده شده است. (لاچمن و لنهارت ۱۹۹۳)

البته این نظریه که کودکان پرخاشگر از نوعی نارسایی در شناخت اجتماعی رنج می برند دیدگاه تازه ای نیست. حجم عظیمی از پژوهشهای انجام شده در زمینه شناسایی شاخصهای شناختی-اجتماعی پرخاشگری کودکان انجام شده است که از وجود نارساییهای شناختی این کودکان در موقعیت اجتماعی حمایت می کنند. به عنوان مثال مدل پردازش اطلاعات داچ (۱۹۸۹ به نقل از لاچمن و لنهارت ۱۹۹۳) جهت تبیین این نارساییهای شناختی-اجتماعی از سوی وی ارائه گردیده است.

در گام پنجم این مدل فرض شده است که مشکلات کودکان پرخاشگر عبارتند از: الف) نارسایی در کدگذاری شاخصهای اجتماعی، ب) تفسیرها و اسنادهای نادرست در مورد رویدادهای اجتماعی، ج) ناتوانی در طرح راه حلهای سازگارانه متنوع برای مشکلاتی که با آنها مواجه می شوند، د) عجز در تصمیم گیری در مورد انتخاب هر یک از راه حلها براساس پیامدهای احتمالی هر راه حل، ه) ناتوانی در عمل کردن به راهکار انتخاب شده به شکل ماهرانه و یا مسلط.

پژوهش هایی که در مورد تأثیر بازی درمانی بر کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری انجام شده نشانگر تأثیر مثبت و بهبود مشکلات کودکان است و تقریباً در تمام طبقات تشخیصی کاربرد دارد. تحقیقاتی که در ایران در خصوص تأثیر بازی درمانی بر کودکان پرخاشگر انجام شده است، نشان دهنده نتایج مثبت است. (آرزومانیان ۱۳۷۹، احمدی ۱۳۷۶، باعدی ۱۳۷۹، قدیری ۱۳۷۵)

بازی درمانی و کاهش پرخاشگری

تحقیقات زیادی نشان دهنده این است که کارآمدی بازی درمانی رفتاری-شناختی بدون توجه به رویکرد درمانگر، در ۸۰% موارد ثابت شده است. (جرالد ۱۹۹۹) بر اساس یک مطالعه زمینه یابی که توسط لندرث و همکاران به نقل از لندرث ۲۰۰۲ صورت گرفته بازی درمانی مناسب ترین روش درمانی برای کودکان ۱۱-۳ ساله شناخته شده است. با توجه به جنسیت بازی درمانی برای پسران ۶۵% و دختران ۴۱% کارآمدی داشته است.

با توجه به تأثیر بازی درمانی در مورد اختلالات رفتاری کودکان، به نظر می رسد که پژوهش حاضر از یک بعد می تواند بر مجموعه تحقیقات مربوط به این گسترده بپیوندد، از سوی دیگر می تواند کارایی آن را در کودکان مبتلا نشان دهد و به لحاظ عملی و کاربردی نیز نتایج این تحقیق می تواند یاری دهنده درمانهای دوران کودکی باشد.

از سوی دیگر هنگام رویارویی با پرخاشگری کودکان و نیز مواجهه خانواده ها با چنین مشکلاتی نیاز به استناد به روش هایی است که می تواند باعث کاهش این نشانه شود . همچنین روش مورد توجه این مطالعه بدون دخالت والدین طراحی شده است، بنابراین در نوع خود به مشکل خاص ترمیم پرخاشگری می پردازد که در صورت بدست آمدن نتایج مثبت می تواند زمینه مناسبی در مورد درمانگری کودکان باشد.

درمان اختلالات رفتاری کودکان

بررسی مطالعاتی از این دست نشان می دهد بازی درمانی رفتاری-شناختی و بازی درمانی سنتی با غیر مستقیم و درمان اختلالات رفتاری کودکان مثل اختلالات لالی انتخابی، پرخاشگری و سایر اختلالات کودکان مؤثر واقع شده است. (لندرث ۲۰۰۲) تحقیقات انجام شده در ایران نیز حاکی از مفید واقع شدن این روش درمانی در مورد کودکان مبتلا به پرخاشگری است. تحقیقات داخلی متمرکز بر رفتارهای پرخاشگرانه است که با توجه به شرایط بومی کشورمان و تعداد کثیر کودکان ۱۱-۸ ساله انجام شده است.

با توجه به اینکه آمارها نشان می دهد که حدود یک سوم تا نیمی از مراجعین کودک و نوجوان به مراکز روانشناسی و روانپزشکی مشکلات رفتاری و پرخاشگری دارند در صدد بررسی تأثیر بازی درمانی رفتاری-شناختی روی این کودکان برآمده ایم. بدین خاطر و با توجه به تمهیدات یاد شده مسأله اساسی تحقیق حاضر این است که آیا بکارگیری بازی درمانی رفتاری-شناختی باعث کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان ۱۱-۸ ساله مبتلا به اختلال سلوک می شود.

مشکلات رفتاری – اختلالات رفتاری

مشکلات رفتاری ناشی از اختلال سلوک علت یک سوم مراجعه های بالینی و شایع ترین اختلال در کودکان و نوجوانان است. اختلال پرخاشگری کودکان با میزان بالای آسیب شناسی روانی رابطه دارد که خودپنداره و عزت نفس پایین، تاریخچه ای از آزارهای جسمانی، داشتن روابط جنسی در سنین پایین، سوء مصرف مواد، بزهکاری و جنایت را شامل می شود. (باعدی ۱۳۷۹)

پرخاشگری و ناسازگاری در روابط بین فردی از عمده ترین ملاکهای تشخیص اختلال سلوک به شمار می رود به گونه ای که براساس فهرست ملاکهای تشخیصی اختلال یاد شده در سیستمهای طبقه بندی چهارمین ویرایش راهنمای آماری و تشخیصی اختلالهای روانی و دهمین چاپ طبقه بندی بین المللی بیماریها و مسائل بهداشتی وابسته می توان نشانه های یاد شده را جزء ملاکهای محوری این اختلال دانست.

پرخاشگری اغلب یک الگوی رفتاری ثابت و مقاوم است و قسمتی از الگوی علامتی در بسیاری از انواع آسیب شناسی های کودکان مانند اختلال بی اعتنایی مقابله ای، پرخاشگری کودکان، تحریک پذیریهای ناشی از استرس پس از سانحه و اختلال خلق می باشد.

بررسیها و پژوهشهای مستمر نشان دهنده این امر است که چنین الگوی رفتاری در رشد اجتماعی و روابط رضایت بخش با همسالان مداخله می کند، ناسازگاری ضعیف اجتماعی در نوجوانی و بزرگسالی را پیش بینی می کند و با بازده آموزشی ضعیف، مشکلات یادگیر، بزهکاری در مدرسه، مردودی و اخراج شدن از مدرسه در ارتباط است. به نظر می رسد کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری براساس تجارب خود در موقعیتهای اجتماعی و روابط بین فردی سوگیریهای رفتاری – شناختی خشونت آمیز داشته و از ایجاد روابط مبتنی بر احترام و اعتماد ناتوان می مانند. (لاچمن و لنهارت ۱۹۹۳)

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱: بیان مسئله ……………………………………………………………………………. ۲

۱-۲: اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………. ۶

۱-۳: اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………. ۸

۱-۴: فرضیه تحقیق ……………………………………………………………………………. ۸

۱-۵: تعریف نظری مفاهیم تحقیق ………………………………………………………….. ۹

۱-۶: تعریف عملیاتی مفاهیم تحقیق ……………………………………………………… ۱۱

فصل دوم: ادبیات تحقیق

۲-۱: بازی …………………………………………………………………………………….. ۱۳

۲-۲: مسأله بازی ……………………………………………………………………………… ۱۳

۲-۳: اهمیت بازی ……………………………………………………………………………. ۱۴

۲-۴: تبیین بازی ………………………………………………………………………………. ۱۵

۲-۵: بازی درمانی ……………………………………………………………………………. ۱۹

۲-۶: انواع بازی درمانی …………………………………………………………………….. ۱۹

۲-۷: تحول نظریه های بازی درمانی ……………………………………………………… ۲۰

۲-۷-۱: بازی درمانی روان پویایی ………………………………………………………… ۲۰

۲-۷-۲: بازی درمانی تخلیه ای ……………………………………………………………. ۲۱

۲-۷-۳: بازی درمانی رابطه ای …………………………………………………………….. ۲۱

۲-۷-۴: بازی درمانی غیرمستقیم ………………………………………………………….. ۲۱

۲-۷-۵: بازی درمانی رفتاری – شناختی ………………………………………………… ۲۳

۲-۸: اختلال سلوک …………………………………………………………………………. ۲۷

۲-۹: علت شناسی ……………………………………………………………………………. ۲۹

۲-۹-۱: عوامل مربوط به والدین …………………………………………………………… ۲۹

۲-۹-۲: فرضیه فرهنگی – اجتماعی ……………………………………………………… ۳۰

۲-۹-۳: عوامل روانشناختی …………………………………………………………………. ۳۰

۲-۹-۴: عوامل عصبی –زیست شناختی …………………………………………………. ۳۱

۲-۱۰: پرخاشگری کودکان ……………………………………………………………………. ۳۳

۲-۱۱: پیشینه تأثیر بازی درمانی بر پرخاشگری و روابط اجتماعی نامناسب:

کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری ……………………………………………………….. ۳۴

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱: طرح پژوهش ………………………………………………………………………….. ۴۲

۳-۲: جامعه آماری …………………………………………………………………………… ۴۲

۳-۳: نمونه آماری ……………………………………………………………………………. ۴۲

۳-۴: شیوه نمونه برداری ……………………………………………………………………. ۴۳

۳-۵-۱: پرسشنامه CSI-4 ……………………………………………………………………

۳-۵-۱-۱: چک لیست والدین (سرپرستان کودک) ………………………………….. ۴۳

۳-۵-۱-۲: چک لیست معلمان …………………………………………………………….. ۴۴

۳-۵-۱-۳: روایی و اعتبار CSI-4 ………………………………………………………….

۳-۵-۱-۴: محدودیت پرسشنامه CSI-4 ………………………………………………….

۳-۵-۱-۵: نمره گذاری CSI-4 ……………………………………………………………

۳-۵-۲: سیاهه پرخاشگری …………………………………………………………………. ۴۶

۳-۶: شیوه انجام تحقیق …………………………………………………………………….. ۴۶

۳-۷: شیوه تحلیل داده ها …………………………………………………………………… ۵۶

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه …………………………………………………………………………………………… ۵۸

تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………. ۶۵

فصل پنجم: نتیجه گیری

۱-۵: مقدمه ……………………………………………………………………………………. ۷۱

۲-۵: خلاصه نتایج …………………………………………………………………………… ۷۳

۳-۵: بحث نتایج ……………………………………………………………………………… ۷۷

محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………. ۸۱

پیشنهادات تحقیق …………………………………………………………………………….. ۸۲

منابع و مأخذ

منابع فارسی …………………………………………………………………………………… ۸۳

منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………. ۸۵

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی کارآمدی بازی درمان رفتاری-شناختی بر کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان پسر ۱۱-۸ ساله مبتلا به اختلال سلوک
دانلود:  
قیمت محصول:   13800 تومان
تعداد صفحه:   88 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<