امروز :دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال در افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار
کد محصول:   794
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   84 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   1.00 مگابایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال در افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   84 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال در افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار

موضوع مورد پژوهش در این تحقیق بررسی رابطه بین موانع اجرای روشهای تدریس فعال با افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان سبزوار  می باشد.  جامعه آماری که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته شامل کلیه معلمان مقطع ابتدائی شهرستان سبزوار که تعداد آنها ۱۶۹۸ نفر است که ۷۸۴ نفر معلمین مرد و ۸۵۰ نفر معلمین زن و نمونه این پژوهش ۵۰ نفر از معلمین مقطع ابتدائی هستند. در این پژوهش از روش توصیفی و مقایسه ای استفاده شده و همچنین روش جمع آوری اطلاعات تحقیق روش کتابخانه ای و میدانی است. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارتند از میانگین، نما، میانه، واریانس، انحراف استاندارد و ضریب خی ۲٫ ضریب پایائی این پژوهش ۹۴ % است که پایائی به صورت مطلوب است.

نقش معلم در تعلیم و تربیت

در مجموعه عظیم نظامهای آموزش و پروش کنونی، معلم نقطه اتمام هر تغییر و تحولی است و نقش اساسی او در ایجاد تغییرات لازم متناسب با تحولات تکنولوژیک در عرصه اطلاعات و ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. بنابراین در پرتو به کارگیری منابع و ابزارهای اطلاعاتی جدید در آموزش و پروش لازم است قابلیت ها و شایستگی های متناسب با این نوآوری ها را در معلم ایجاد نماییم. در این رابطه یکی از مسئولیت های خطیری که متوجه معلم بوده و او را در جایگاه رفیعی در نظام های آموزشی قرار داده، مسئله تدریس و بهره گیری از روشهای جدید است. بدین معنی که تأثیر مثبت نظام آموزش و پرورش در توسعه، ترقی و تکامل جامعه در ابعاد مختلف را باید در دست معلمان نو جو و نوآور یافت که نسبت به استفاده هوشمندانه، خلاقانه و مبتکرانه از الگوهای مختلف تدریس وفا دارند.

به عبارت دیگر بخش اعظم یادگیری دانش آموزان یا تأثیر گذاری نظام تعلیم و تربیت را که در محیط یاددهی – یادگیری به منصه ظهور می رسد می بایست در کلاس درس جستجو کرد. با این چشم انداز معلم در اثر عملکرد خاص خود به ویژه در اثر استفاده از روشهای تدریس مستقیما در یادگیری دانش آموزان و کسب مهارت به آنان نقش اساسی دارد. (کلاین ۱۹۹۲ به نقل از مهر محمدی ۱۳۷۹ – بازاندیشی فرآیند یاددهی- یادگیری). معلم با استفاده از هر یک از روشهای تدریسی که در فرایند یاددهی – یادگیری اتخاذ می نماید از دو جنبه شناختی و تربیتی، فراگیران را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهره گیری از صنعت و تکنولوژی در نظام آموزشی

سرعت فزاینده ای که امروزه در عرصه صنعت و تکنولوژی شاهد آنیم, معلول تحولات چشمگیر و رو به رشدی است که علوم مختلف در چند دهه اخیر با آن مواجه بوده اند. یکی از مهمترین عامل این دگرگونی فزاینده در ابعاد مختلف دانش که منجر به توزیع ناهمسان در تولید علم گردیده و شرایط ناموزونی را در مقایسه جوامع پیشرفته و در حال توسعه، از لحاظ انحصار و مصرف دانش موجب گردیده است، نظام آموزش و پرورش است. مجموعه ای که در جوامع در حال توسعه با برخورداری از مشخصه پیروی و تقلید در اماده سازی های خلاق و کار آفرین در زمینه های مختلف علمی ناکارآمد بوده است.

این نقیصه مهم نظامهای آموزشی کشورهای در حال توسعه در حالی است که نظام های تربیتی مترقی با چالش های متعدد در ابعاد مختلف علمی مترصد تربیت انسانهایی هستند که در رویارویی مترقی با مسائل با کسب توانمندی های لازم در زمینه های مختلف، فعال و منعطف بوده و خلاقانه مجموعه امور را در یک فرایند علمی تحت سیطره خود درآوردند. نظام آموزش و پرورش مترقی و پیشرو در پی آن است با استفاده از الگوهای تدریس فعال، فراگیران را از حالت منفعل خارج ساخته و شرایط درگیری آنان را با موضوع درس فراهم کند و شاگرد محوری را جایگزین معلم محوری نماید.

روشهای تدریس فعال

در استفاده از روشهای تدریس فعال، تنها به محتوا و دانش ارائه شده بسنده نمی شود بلکه از آن به عنوان محمل و وسیله ای برای توسعه مهارت تفکر و یادگیری در سطوح بالا هم استفاده می شود. مهارت ها و عملکردی که متاسفانه بر اساس نتایج اولیه سومین مطالع بین المللی ریاضیات و علوم در دوره ابتدایی و راهنمایی، دانش آموزان کشور ما در مقایسه با سیار دانش آموزان کشورهای جهان از سطح و توانایی پایینی برخوردارند(کیامنش  ۱۳۷۵، یافته های سومین مطالعه بین المللی تیمز علوم دوره ابتدائی).

بنابراین با این نگرش که نقش سنتی معلم به عنوان توزیع کننده دانش آموزان از طریق آموزش مستقیم و توضیح و سخنرانی دیگر به پایان رسیده باشد، شایسته است که این چشم انداز بر نظام تعلیم و تربیت مستولی گردد که: چگونه دانستن و چگونه انجام دادن، چونه با دیگران زیستن و چگونه شدن را یاد بگیریم و بر خود آغازگری، خود مشاهده گری و خود قضاوتی درباره این که چه چیزی را بیاموزیم، چرا بیاموزیم تاکید داشته باشیم تا به این وسیله فراگیر به کمک معلم خود بتواند یادگیری خود را تنظیم و سطح توجه اش را به طور آزادی نمایان و در جریان یادگیری، اعمال خود را کنترل کند، تا از این طریق تفکر انتقادی و منطقی و خلاقیت در او شکل گیرد.

بنا بر آنچه گفته شد اهتمام به روش های تدریس فعال در نظام های آموزشی یکی از مؤثرترین اقداماتی است که میتواند آموزش و پرورش فعلی را به سر منزل مقصود رهنمون گرداند. در این رابطه شناخت موانعی که در تحقق این امر خلل وارد می نماید، یکی از ضروری ترین و اساسی ترین مواردی است که تصمیم گیرندگان این دستگاه عظیم بدان نیازمندند.

عدم بهره گیری از روشهای تدریس فعال

در فرایند نظام آموزشی، یکی از معضلاتی که تعلیم و تربیت نونهالان ما را تحت تأثیر قرار داده و ضایعات جبران ناپذیری را در جریان یادگیری، مخصوصا حیطه شناختی، متوجه دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف به ویژه در دوره ابتدایی می کند، مسئله عدم بهره گیری از روشهای تدریس فعال در جریان یاد دهی – یادگیری است. جریانی که دو قطب اساسی آن یعنی معلم و شاگرد برای دست یافتن به اهداف مورد نظر با یکدیگر به تعامل می رسند.

تدریس فعال در این پژوهش با الهام از مکتب شناخت گرایی بر اساس نظریه برونر، پیاژه، دیوئی و دیگران اقدامی دو طرفه از سوی معلم و شاگرد است که در آن معلم از طریق فراهم آوردن فضایی تسهیل کننده برای فعالیت آزادانه دانش آموزان، نقش راهنمای هوشمندانه ای را ایفا میکند که در هر مرحله شاگردان را برای تعادل جویی مستمر تحریک می کند (یعنی با حداقل مداخله حداکثر فرصت را برای کاوشگری فراهم می کند) و دانش آموز از طریق کاوشگری مطالب متناسب با رشد عقلانی خود را تحت هدایت معلم فرا می گیرد. (سپس تکالیف متنوعی را به دانش آموزان ارائه می کنند و پاسخهای آنان را بررسی و راهنمایی های الزم اعمال می شود. بنابراین شاگرد در تجربه یادگیری نقشی فعال داشته و ارتباطی دو جانبه و چند جانبه با معلم و سایر دانش آموزان و دیگران خواهد داشت.

سرعت تدریس

در اجرای روشهای تدریس فعال توجه به موارد زیر حائز اهمیت است. در مرحله قبل از تدریس: برنامه ریزی یا طراحی آموزشی، تحلیل آموزشی و تعیین اهداف؛ در مرحله ضمن تدریس: تحریک و حفظ علاقه دانش آموزان، توجه به سرعت تدریس و طرح پرسش های مختلف (گود و بروفی ۱۹۹۱) و نظارت و راهنمایی در جریان یادگیری به ویژه زمانی که یادگیران به تمرین آنچه آموخته اند می پردازند. (گودلد ۱۹۸۴).

بنابر آنچه ذکر گردید مسئله مورد بررسی در این پژوهش شناخت اموری است که در فرایند یاددهی – یادگیری مانع از ارتباط دو جانبه بین معلم و شاگرد گردیده و دریافت کننده مهارت ها و اطلاعات (دانش آموز) نقش انفعالی به خود میگیرد و به تبع آن معلم توزیع کننده دانش محسوب شده و کنترل یادگیری را بر عهده می گیرد. به دیگر سخن، کسب آگاهی نسبت به عواملی که مانعی بر سر راه اجرای روشهای تدریس فعال به حساب می آیند.

رشد و یادگیری مطلوب دانش آموزان

یکی از وظایف معلمان در جریان آموزش و پرورش، زمینه سازی جهت رشد و یادگیری مطلوب دانش آموزان است و در آموزش و پرورش نوین تأکید بر فعال بودن یادگیرنده در جریان یادگیری و تشکیل ساخت ذهنی می باشد (سلسبیلی و دیگران، ۱۳۸۲، تحلیل تطبیقی از دانش آموزان ایرانی). فراشناخت به عنوان رویکردی جدید به فرآیند یادگیری توجه خاص داشته و به فعال بودن و آگاهی انسان از نظام شناختی خود تاکید دارد. یادگیرنده در کاربرد این رویکرد، به جریان شناخت خود نظارت می کند، موانع یادگیری را جستجو کرده و در صورت نیاز از راهبردها و مهارتهای لازم بهره می جوید. سپس، مفهوم تدریس را مورد بررسی قرار دادیم .

اهداف تحقیق

با توجه به موضوع مورد مطالعه، هدف عمده در این پژوهش، شناسایی عواملی است که به روشهای مختلف مانع از استفاده معلمان آشنا به روشهای تدریس فعال، از این شیوه نوین در جریان آموزشهای کلاسی می شود. به بیان دیگر می خواهیم بدانیم عواملی از قبیل: محتوای نامناسب کتابهای درسی، عدم تسلط معلمان بر اجرای روشهای تدریس فعال، نحوه مدیریت کلاس، کمبود امکانات آموزشی، عدم وجود فضای آموزشی مناسب، جو سازمانی حاکم بر مدرسه، رضایت شغلی معلمان، ارتباط آموزشی و عاطفی معلمان با دانش آموزان و نظام ارزشیابی از پیشرفت دانش آموزان تا چه اندازه در عدم استفاده معلمان از روشهای تدریس فعال مؤثرند.

هدف من از انتخاب این موضوع این است که روشهای تدریس از حالت کلیشه ای خارج شود و حالت کاربردی بگیرد تا دانش آموز دروس را بهتر و راحت تر درک کند.

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………………… ۱

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۳

بیان مسئله……………………………………………………………………………………….. ۴

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………….. ۵

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………….. ۶

موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………. ۶

متغیرها…………………………………………………………………………………………… ۶

فرضیه ها و سؤالات…………………………………………………………………………… ۷

مفاهیم و اصطلاحات…………………………………………………………………………. ۹

مشکلات و تنگناها………………………………………………………………………….. ۱۱

خلاصه فصل اول……………………………………………………………………………. ۱۲

فصل دوم: پیشینه تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۱۴

انواع رویکردها، در فرآیند یاددهی – یادگیری………………………………………… ۱۵

یاددهی – یادگیری با رویکرد غیرفعال یا سنتی………………………………………… ۱۴

نقد یاددهی – یادگیری با رویکرد غیرفعال یا سنتی…………………………………… ۱۶

یاددهی – یادگیری با رویکرد فعال………………………………………………………. ۱۷

ویژگی ها و نکات اصلی در یاددهی – یادگیری با رویکرد فعال…………………… ۲۰

رابطه تدریس و یادگیری…………………………………………………………………… ۲۲

مبانی نظری رابطه تدریس و یادگیری……………………………………………………. ۲۳

الگوهای تدریس…………………………………………………………………………….. ۲۴

ارتباط الگوهای تدریس با برنامه درسی…………………………………………………. ۲۴

ارائه الگوی عمومی تدریس با رویکرد فعال……………………………………………. ۲۵

مراحل الگوی عمومی تدریس با رویکرد فعال…………………………………………. ۲۶

نمونه هایی از الگوهای تدریس فعال…………………………………………………….. ۲۶

پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………. ۳۰

تحقیقات انجام شده در ایران……………………………………………………………… ۳۱

تحقیقات انجام شده در جهان…………………………………………………………….. ۳۴

الگوها تدریس در سه کشور………………………………………………………………. ۳۷

خلاصه فصل دوم……………………………………………………………………………. ۳۸

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۴۰

روش تحقیق………………………………………………………………………………….. ۴۱

روش تحقیق توصیفی………………………………………………………………………. ۴۱

جامعه آماری…………………………………………………………………………………. ۴۱

نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………… ۴۱

روش تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………. ۴۱

روایی………………………………………………………………………………………….. ۴۲

روایی محتوا………………………………………………………………………………….. ۴۲

روایی بیرونی…………………………………………………………………………………. ۴۲

پایایی………………………………………………………………………………………….. ۴۳

خلاصه فصل سوم…………………………………………………………………………… ۴۴

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۴۶

لیست فرمولها…………………………………………………………………………………. ۴۷

برسی فرضیات……………………………………………………………………………….. ۴۸

جدول و نمودارها……………………………………………………………………………. ۵۳

خلاصه فصل چهارم………………………………………………………………………… ۷۴

فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری

مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۷۶

خلاصه فصل اول……………………………………………………………………………. ۷۷

خلاصه فصل دوم……………………………………………………………………………. ۷۸

خلاصه فصل سوم…………………………………………………………………………… ۷۹

خلاصه فصل چهارم………………………………………………………………………… ۸۰

پیشنهادها و راهکارها……………………………………………………………………….. ۸۲

منابع و مأخذ………………………………………………………………………………….. ۸۴

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال در افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار
دانلود:  
قیمت محصول:   8800 تومان
تعداد صفحه:   84 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<