امروز :سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه رضایت زناشویی والدین و میزان اضطراب فرزندان نوجوان در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه ۲ تبریز
کد محصول:   515
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   109 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   313 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی رابطه رضایت زناشویی والدین و میزان اضطراب فرزندان نوجوان در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه 2 تبریز
توجه: برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید
دانلود فایل در پایین صفحه دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد.
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید
پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات

دانلود پایان نامه بررسی رابطه رضایت زناشویی والدین و میزان اضطراب فرزندان نوجوان در بین دانش آموزان

در این پژوهش اضطراب فرزندان نوجوان و رابطه بین میزان رضایت زناشویی والدین در آنها مورد بررسی قرار گرفت و تعداد ۱۰۰ نفر دانش­ آموز (۵۰ دختر و ۵۰ پسر) از بین دانش­ آموزان چهار دبیرستان ناحیه ۲ تبریز که از بین آنها ۲ دبیرستان دخترانه و ۲ دبیرستان پسرانه و از هر پایه تعداد ۹ نفر دانش­ آموز از کلاسهای اول و دوم و سوم به روش نمونه­ گیری تصادفی چند مرحله­ ای انتخاب شده و هرکدام به فرم ۲۰ سوال پرسشنامه اضطراب زانگ که میانگین ضریب اعتبار آن برابر ۸۶/۰ است پاسخ دادند والدین هرکدام از این دانش­ آموزان (تعداد والدین ۲۰۰ نفر) نیز به فرم ۴۷ سوالی پرسشنامه رضایت زناشویی Enrich که ضریب اعتبار آن ۹۵/۰ بدست آمده است جواب دادند.

نتایج پژوهش که از طریق روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون t بدست آمد نشان میدهد که:

۱- بین میزان رضایت زناشویی پدران و میزان اضطراب فرزندان پسر آنها رابطه منفی معنی­داری وجود دارد.

۲- بین میزان رضایت زناشویی مادران و میزان اضطراب فرزندان پسر آنها رابطه منفی معنی­داری دارد.

۳- بین میزان رضایت زناشویی مادران و میزان اضطراب فرزندان دختر آنها رابطه معنی­داری وجود دارد.

روانشناسان در مورد اضطراب در فرزندان

روانشناسان از سالها پیش پی برده اند که اضطراب مفهومی چند بعدی است. با اینکه همه ما تصدیق می کنیم که اضطراب را تجربه می کنیم، واقعیت این است که اضطرابی که ما تجربه می کنیم با اضطرابی که دیگران تجربه می کنند بسیار متفاوت است (ژاندا، ۱۳۸۴). پیترلانگ (۱۹۶۹)، یک الگوی سه نظامی برای اضطراب پیشنهاد کرده است که این سه نظام یا مولفه عبارتند از (۱) شناختی (۲) رفتاری (۳) فیزیولوژیکی یا بدنی (ترور ج. پاول، ۱۳۷۶).

فروید را می توان اولین کسی دانست که نقش اضطراب فرزندان نوجوان را در تشکیل اختلالات روان رنجوری و روان تنی مهم دانسته است، چنان چه خودش عنوان داشته است که اضطراب پدیده ای اساسی و موضوعی مرکزی در روان رنجوری است (اشپیلبرگر، ۱۹۸۳).

تحلیل نتایج رگرسیون

نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش­ بینی اضطراب فرزندان نوجوان پسر از روی رضایت زناشویی پدر و مادر آنها نشان میدهد از مجموع (۱/۲۲ درصد) واریانس اضطراب فرزندان پسر، بیشترین سهم (۹/۲۱ درصد) مربوط به رضایت زناشویی پدر و کمترین سهم (۲/۰ درصد) مربوط به رضایت زناشویی مادر میباشد.

همچنین نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش ­بینی اضطراب نوجوانان دختر از روی رضایت زناشویی پدر و مادر آنها نشان میدهد، از مجموع (۸/۳۳ درصد) واریانس افسردگی فرزندان دختر بیشترین سهم (۷/۳۱ درصد) مربوط به رضایت زناشویی مادر و کمترین سهم (۱/۲ درصد) مربوط به رضایت زناشویی پدر می­ باشد. همچنین بین رضایت زناشویی پدر و رضایت زناشویی مادر رابطه معنی­ داری وجود دارد و در آزمون t نیز تفاوت معنی­ داری بین رضایت زناشویی پدر و زناشویی مادر وجود ندارد. و بین اضطراب دختران و اضطراب پسران نیز تفاوت معنی­ داری وجود ندارد.

ناراحتی های روانی

اضطراب فرزندان نوجوان یکی از رایج­ ترین انواع ناراحتی­ های روانی بخصوص در بین نوجوانان و جوانان است و عوامل متعددی در ایجاد اضطراب نقش ایفا میکنند که یکی از این عوامل خانواده می باشد. پژوهش ها نشان می دهند با افزایش تعارض زناشویی، عزت نفس کودکان کاهش می­ یابد. کاهش سطح عزت نفس و احساس حقارتی که در پی دارد در انواع اضطراب ها مشترک است.

با توجه به این که اختلال های روانی آثار عمیق دارند و این اختلالها امور روزانه را مشکل و گاهی اوقات غیرممکن می سازد و بنیان روابط فرد با خانواده، دوستان و همکاران را تخریب می کند، حتی اگر فرد مبتلا به چنین اختلالی بتواند ظاهری فریبنده و عادی به دیگران نشان دهد، اضطراب، افسردگی یا تنهایی طاقت فرسایی را تحمل می کند. داشتن اضطراب مزمن نه تنها لذت بردن از زندگی را غیرممکن می کند بلکه این احساسات مانع از این می شوند که فرد با تمام ظرفیت عمل کند (ژاندا، ۱۳۸۴).

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………………… ۱

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۳

بیان مسأله………………………………………………………………………………………… ۵

ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………… ۸

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………… ۹

سؤالات و فرضیه های تحقیق……………………………………………………………….. ۹

تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق……………………………………………… ۱۰

فصل دوم: مرور ادبیات و پیشینۀ پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۱۲

مبانی نظری اضطراب……………………………………………………………………….. ۱۲

تعریف اضطراب……………………………………………………………………………… ۱۲

تاریخچۀ اضطراب…………………………………………………………………………… ۱۳

عناصر اضطراب………………………………………………………………………………. ۱۵

شیوع اضطراب……………………………………………………………………………….. ۱۶

ریشه های اضطراب………………………………………………………………………….. ۱۶

درجات اضطراب…………………………………………………………………………….. ۱۷

همه گیر شناسی……………………………………………………………………………. ۱۷

کودکان مضطرب……………………………………………………………………………. ۱۹

بحران اضطراب در نوجوانی……………………………………………………………….. ۲۰

والدین مضطرب……………………………………………………………………………… ۲۰

اضطراب پس از کسب زبان……………………………………………………………….. ۲۱

پیشگیری از اضطراب……………………………………………………………………….. ۲۲

تشخیص بالینی اضطراب……………………………………………………………………. ۲۳

فشار روانی (اضطراب فرزندان نوجوان بیش از اندازه و بیجا)…………………… ۲۳

دیدگاه صاحبنظران در خصوص اضطراب و منشأ آن…………………………………. ۲۸

نظریۀ روانکاوی فروید………………………………………………………………………. ۲۹

دیدگاه سالیوان……………………………………………………………………………….. ۳۲

دیدگاه هورنای……………………………………………………………………………….. ۳۲

دیدگاه اتورانک……………………………………………………………………………… ۳۴

دیدگاه آدلر «روانشناسی فردی»…………………………………………………………… ۳۵

نظریۀ پرز «گشتالت درمانی»……………………………………………………………….. ۳۶

اضطراب از دیدگاه رفتارگرایی…………………………………………………………… ۳۶

دیدگاه راجرز………………………………………………………………………………… ۳۸

دیدگاه الیس………………………………………………………………………………….. ۳۸

دیدگاه گلاسر………………………………………………………………………………… ۳۹

دیدگاه علوم پزشکی و زیستی در خصوص اضطراب…………………………………. ۳۹

دیدگاه پل تیلیش…………………………………………………………………………….. ۴۰

اختلالات اضطرابی از دیدگاه DSM-IV-R……………………………………………. 42

اختلال اضطراب منتشر………………………………………………………………………. ۴۳

اضطراب آشکار و پنهان……………………………………………………………………. ۴۴

اختلال وحشت زدگی……………………………………………………………………….. ۴۷

اختلال فشار روانی پس آسیبی…………………………………………………………….. ۴۸

تفاوت و تشابه اختلالات اضطرابی……………………………………………………….. ۴۸

انواع پاسخ به اضطراب ……………………………………………………………………… ۴۹

خانواده…………………………………………………………………………………………. ۵۵

ازدواج………………………………………………………………………………………….. ۵۷

تعریف ازدواج………………………………………………………………………………… ۵۷

عناصر و اهداف ازدواج…………………………………………………………………….. ۵۹

رضایت زناشویی…………………………………………………………………………….. ۶۳

عوامل مؤثر در رضایت زناشویی………………………………………………………….. ۶۵

تأثیر رضایت زناشویی بر کودکان………………………………………………………… ۷۵

فصل سوم: روش تحقیق

روش پژوهش…………………………………………………………………………………. ۷۹

جامعه تحقیق، نمونه آماری و روش نمونه گیری……………………………………….. ۷۹

روش نمونه گیری……………………………………………………………………………. ۸۰

مقیاس خودسنجی اضطراب زانگ……………………………………………………….. ۸۲

تفسیر نتایج مقیاس S.A.S………………………………………………………………….. 84

مراحل اجرای پژوهش………………………………………………………………………. ۸۵

روش آماری پژوهش………………………………………………………………………… ۸۵

فصل چهارم: یافته های پژوهش و تحلیل داده ها

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۸۷

تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………. ۸۸

فصل پنجم: نتیجه گیری

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۹۸

بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………… ۱۰۳

پیشنهادات……………………………………………………………………………………. ۱۰۴

محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………… ۱۰۵

منابع و مأخذ

منابع فارسی…………………………………………………………………………………. ۱۰۶

منابع انگلیسی……………………………………………………………………………….. ۱۰۸

فهرست جداول

جدول ۱-۲: واکنش اضطراب در ارتباط با سطوح اضطراب فرزندان نوجوان ……………… ۵۱

جدول ۱: داده های توصیفی مربوط به اضطراب دختران و پسران و رضایت والدین ۸۸

جدول ۲: ضریب همبستگی داده های مربوط به افسردگی فرزندان و رضایت زناشویی         ۸۹

جدول ۳: ضریب همبستگی داده های مربوط به رضایت زناشویی والدین              ۹۰

جدول ۴: تحلیل رگرسیون برای پیش بینی:

اضطراب فرزندان پسر از روی رضایت زناشویی پدر آنها…………………………… ۹۱

جدول ۵: تحلیل رگرسیون پیش بینی فرزندان پسر:

از روی رضایت زناشویی پدر و رضایت زناشویی مادر آنها…………………………. ۹۲

جدول ۶: تحلیل رگرسیون برای پیش بینی اضطراب فرزندان دختر:

از روی رضایت زناشویی مادر آنها……………………………………………………….. ۹۳

جدول ۷: تحلیل رگرسیون برای پیش بینی اضطراب فرزندان دختر:

از روی رضایت زناشویی مادر و رضایت زناشویی پدر آنها…………………………. ۹۵

جدول ۸: میانگین انحراف استاندارد و آزمون t:

داده های مربوط به رضایت زناشویی پدر و رضایت زناشویی مادر                       ۹۶

توجه: برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید
نام محصول:   پایان نامه بررسی رابطه رضایت زناشویی والدین و میزان اضطراب فرزندان نوجوان در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه ۲ تبریز
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد.
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   109 صفحه - ورد: قابل ویرایش
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید
پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات
اگر خرید آنلاین نمی توانید انجام دهید با پشتیبانی تماس بگیرید.
>> توجه: برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو در بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید <<