امروز :پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمان زن کلاس اول تا سوم ابتدائی شهر تهران منطقه ۵
کد محصول:   1122
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   121 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   296 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمان زن کلاس اول تا سوم ابتدائی شهر تهران منطقه 5
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   121 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمان زن کلاس اول تا سوم ابتدائی شهر تهران منطقه ۵

در این تحقیق به بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمان زن کلاس اول تا سوم ابتدائی شهر تهران منطقه ۵ پرداخته شده است. امروزه استرس به عنوان مهمترین فاکتور در جوامع می باشد که باعث بوجود آمدن امراض روحی، جسمی و رفتارهای انسانها است. استرس و اضطراب رابطه تنگاتنگ دارد و اضطراب یکی از عوارض آنی و شایع استرس می باشد، پاسخ استرسها پاسخی است که از زمانی دیگر طول عمر تغییر می کند. به گفته ها هانس سلیه «مهم این نیست که چه اتفاقی برای شخص افتاده مهم آن است که آنرا چگونه درک کرده و انسان از دیدگاه هایش رنج می برد و نه بلاهایی که بر سرش می آید.»

به این دلیل استرس توجه بسیاری از روانشناسان و دانشمندان علوم رفتاری و مدیریت را به خود معطوف کرده به طوری که فشارهای عصبی نقش مهمی در فراهم نمودن مشکلات روحی و جسمی در انسانها ایفا می کند. استرس در زندگی روزمره به شیوه های متفاوتی بروز می کند: پرخاشگری ناگهانی در پاسخ به یک سؤال ساده لوحانه، سردرد شدید در پایان یک روزگار سخت، بروز عصبانیت به صورت زدن دست روی فرمان ماشین در ترافیک است برای همین وجود این استرس ها در طول روز طبیعی هستند. با وجود این استرس طولانی و شدیدتر اغلب سبب بروز علائم ناراحت کننده ای می شود که اشخاص در مورد آن نگران می شود بنابراین بشر در سرتاسر دوران گذشته خود استرس را تجربه کرده است.

استرس در جامعه

واژه استرس در نزد متخصصین متخلف معانی متفاوتی دارد، استرس در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است در حالی که مسأله استرس در جامعه به طور گسترده ای تشخیص داده شده است روان شناسان بالینی و سایرین ارتباط بین فشار روانی و بهداشت روانی را به دقت مورد بررسی قرار داده اند. در روانشناسی استرس به معنی تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تعریف شده است. در این حالت جسم روان آدمی به تقاضاهای درونی و بیرونی با فشار پاسخ می دهند. استرس هنگامی رخ می دهد که فرد واکنشهای خود را در مواجهه با محرکهای درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست رفتن تعادل روانی فرد است.

استرس در زندگی روزمره به وفور دیده می شود و همه افراد به دفعات متعددی تحت تأثیر استرس قرار می گیرند و آن را تجربه می کنند و وقتی که کسی دچار استرس شده، وارد محیط کار خود می شوند و معمولاً همکاران و مسئولین متوجه می شوند و در تعامل با دیگران و استرس فرد به آنان سرایت می کند

به این دلیل که استرس از شغلها به وفور دیده می شود ولی شغلهای دارای استرس زیادتر هستند مثل پزشکی، مدیران. پرستاران، معلمان و … می باشند و برای همین در این تحقیق به سراغ محیط مدرسه می رویم که در بسیاری از مواقع بسیار استرس زا هستند چه برای کارکنان و چه برای دانش آموزان. می خواهیم بدانیم چه عواملی در محیط مدرسه باعث استرس می شود و معلمان سطوح مختلف اول و دوم و سوم ابتدائی چقدر مورد عوامل استرس‌ زا قرار می گیرند، این عوامل چه چیزهایی هستند و تجربه استرس معلمان در زندگی روزمره آنها تا چه اندازه ای می باشد و شیوه های مقابله با استرس را بررسی می کنیم.

اهمیت و ضرورت تحقیق

ضرورت این تحقیق در راستای بررسی میزان استرس معلمین و در جهت بررسی و مقایسه میزان استرس و میزان تجربه استرس صورت گرفته و می تواند اطلاعات مفیدی را در حیطه تصمیم گیری متعدد فراهم سازد. که این اقدام از طریق انجام تحقیقات منظم و شناسایی میزان استرس و میزان تجربه استرس معلمین امکان پذیر است و پژوهش فوق در ضرورت اینگونه اقدامات جای گرفته است. در واقع می خواهیم بدانیم که در سطوح مختلف تحصیلی میزان استرس معلمین چقدر است و هر کدام از عواملی که در مقیاس هنرور راهه وجود دارد، معلمین در سطوح مختلف چقدر تجربه نسبت به آنها دارند. در رابطه بین آنها در سطوح مختلف را بررسی و آنها را مقایسه می کنیم و راهکارهای مفیدی که باعث کاهش دادن این استرس ها می شود، را ارائه بدهیم.

عواملی که اهمیت این تحقیق را نشان می دهد این است که محیط مدرسه محیطی است که باعث می شود معلمان هر روز در معرض فشارهای کلاسی قرار بگیرند، وجود تجربه استرس در معلمان باعث کاهش در علمکرد آنها و موجب می شود تا آنها از نظر سلامتی دچار اختلالاتی می شوند. برای همین بدنبال این هستیم تا این عوامل را شناسایی در راهکارهای مقابله با آنها را بررسی کنیم.

پاسخ‌های فیزیولوژیک بدن انسان به استرس

انسان همواره در معرض استرسی است. یک نوع تحریک است. امواج هوا، زندگی انسان را به تحریک وا می دارد و او را هوشیار می کند ولی طوفان، ممکن است کشنده باشد. محروم شدن از محرکها و فقدان استرس به مفهوم مرگ است. سیستم اعصاب انسان مانند یک شبکه متقابل عمل می کند و پیام ها را میان مراکز هشیاری مغزی و عضلات و دستگاه های دیگر بدن انسان مبادله می کند. سیستم لیمبیک بخشی از این سلسه اعصاب است. این سیستم دارای مراکز مختلفی برای درک احساسات، حافظه، یادگیری و ساخت هورمون های مختلف و غدد هیپوفیز، تالاموس و هیپوتالاموس است. در هنگام برخورد با یک عامل استرس زا، هیپوتالاموس پیامی هورمونی به غدد هیپوفیز می فرستد.

این غده پس از دریافت پیام، هورمون دیگری را آزاد می کند که خود با تحریک غدد دیگر بدن موجبات ترشح انواع دیگر هورمون ها را یکی از عمده ترین آنها هورمون کورتیزول است، فراهم می آورد. این هورمون سوخت لازم را برای انجام واکنش های نبرد یا گریز فراهم می آورد. در پاسخ به هورمون های دیگر، قسمت قشری غده فوق کلیوی فشار خون را بالا می برد تا از این طریق موجب تسهیل انتقال غذا و اکسیژن به قسمت های فعال بدن شود. حجم خون نیز در هنگام استرس بالا می رود. این امر از طریق کاهش ترشح ادرار، تجمع سدیم در بدن و جلوگیری از خروج مایعات از آن صورت می گیرد. در این حالت فشار خون سیستولیک به علت افزایش آلدوسترون تا حدود ۲۰-۱۵ میلی متر جیوه بالا می رود.

استرس مثبت و منفی

استرس همیشه منفی نیست و نباید از آن اجتناب کرد اگر خوب توجه کنیم، خواهیم دید که تعریف سلیه هر نوع تقاضای سازگاری از ارگانیسم را استرس آور می داند بنابراین می توان گفت که تقریباً همه محرکهای بیرونی می توانند استرس ایجاد کنند چون همه آنها از ارگانیسم می خواهند که سازگار شود، همه این اعمال برای سازگاری با موقعیت است بدین ترتیب، می توان گفت که در موارد زیادی، استرس خوشایند و مفید خواهد بود مثلاً ورزش، عامل استرس زای خوشایند و مفید است، زیرا اثربخشی دستگاه قلبی، عروقی را افزایش می دهد.

بین استرس خوشایند یا مثبت، مثل ورزش ملایم و استرس ناخوشایند یا منفی، مثل بیماری بلند مدت تفاوت قایل می شود می توان گفت که ارگانیسم همیشه در حال استرس است خواه این خوشایند باشد یا ناخوشایند، خواه ملایم باشد یا ناملایم نبود کامل استرس هرگز امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه تحریک بیرونی وجود نداشته باشد و آن زمانی است که فرد در زیر خروارها خاک خوابیده است. بنابراین وجود استرس می تواند جنبه ثبت نیز داشته باشد.

استرس طبیعی یا نرمال

هر فرد در طول رشد خود، مراحل مختلف زندگی را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد و از هر مرحله زندگی وارد مرحله دیگری می شود. گذر از یک مرحله و شروع شدن مرحله دیگر خود یک استرس است زیرا فرد با نیازهای تازه ای روبرو می شود که باید با آنها سازگار گردد بنابراین هر تغییر، یک استرس است، به این ترتیب هر فرد در طول رشد خود، خواهی نخواهی با استرس های زندگی روبرو می شود، استرس های مانند ورود به نوجوانی، ازدواج، شروع کردن یک شغل. تطبیق نیازهای شغلی، خانوادگی، اینگونه استرس ها در مقابل استرس های فاجعه آمیز قرار دارند.

شاید هیچ یک از مراحل رشد انسان به اندازه نوجوانی پراسترس نباشد، زیرا نوجوان از دو طرف تحت تأثیر استرس هاست هم از درون و هم از بیرون، در این دوره، نوجوان دچار تغییرات شناختی، جسمانی و هویتی می شود و رشد فکری وی گسترش می یابد و در این دوره وی به ایده آنها فکر می کند. استرس های شغلی نیز یکی دیگر از استرس های نرمال زندگی است. افراد شاغلی که فرزندان کمتر از ۱۸ سال دارند، استرس زیادی را در زندگی تحمل می کنند، به خصوص افرادی که فرزندان شان قبل از سنین مدرسه قرار دارند، استرس بیشتری را گزارش می دهند گاه فرد انتظامات زیادی از خود دارد.

استرس شغلی

اگر چه در مواردی با مفهوم استرس متفاوت است با این وجود، جدای از آن قابل بررسی نیست به همین دلیل استرس شغلی می تواند در ارتباط با هر یک از نظریات ارائه شده در بالا مورد بررسی قرار گیرد. اگر به استرس شغلی به عنوان استرس تجربه شده توسط یک فرد خاص در یک موقعیت شغلی خاص بنگریم در واقع دیدگاهی مشابه دیدگاه سلیه خواهیم داشت. در عوض در نظر گرفتن مشاغلی که به علت تقاضای زیادی که از او می شود یا انتقادهایی که توسط سرپرستی بر او وارد می آید، دچار استرس شده با توجه به این دیدگاه می توان استرس شغلی را چنین تعریف کرد: کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونه ای است که خواستهای محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید.

ما امروزه در دورانی بسر می بریم که مشخصات بارز آن را می توان افزایش جمعیت، شهرنشینی، گسترش مؤسسات و پیچیدگی های تکنولوژی در ارتباطات دانست و این موارد بیش از پیش جوامع و انسانها را به هم نزدیک کرده و باعث شده تا آنها در جهت رقابت با سایرین به تکاپو تلاش بیشتر وارد نموده است. و از این طریق افزایش توقعات و انتظارات روز افزون جامعه نیز در جهت رفع این توقعات و حل موارد فوق مثمر ثمر نخواهد بود این ناشی از این است که محدودیت توان و امکانات انسان و محیط وی دانست و یکی از مهمترین موضوع که ما با آن بیشتر در این تحقیق سر و کار داریم استرسها و عواملی که باعث این فشارهای عصبی است که همه ما با آن درگیر هستیم و باید آنها را بشناسیم.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………… ۴

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………… ۶

هدف کلی………………………………………………………………………………………. ۶

هدف جزئی…………………………………………………………………………………….. ۶

سؤالات………………………………………………………………………………………….. ۶

فرضیه…………………………………………………………………………………………….. ۶

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………….. ۷

تعاریف نظری…………………………………………………………………………………… ۸

تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………….. ۸

فصل دوم: ادبیات تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۱۱

مفهوم استرس…………………………………………………………………………………. ۱۲

استرس بعنوان پاسخ درونی…………………………………………………………………. ۱۶

مراحل استرس………………………………………………………………………………… ۱۹

علل فشار روانی………………………………………………………………………………. ۲۱

عوامل فردی…………………………………………………………………………………… ۲۲

عوامل محیطی………………………………………………………………………………… ۲۵

عوامل سازمانی……………………………………………………………………………….. ۲۶

انواع استرس…………………………………………………………………………………… ۲۸

الف) استرس سازنده…………………………………………………………………………. ۲۸

ب) استرس مخرب…………………………………………………………………………… ۲۹

علل ایجاد استرس بدخیم و مضر در معلمان……………………………………………… ۲۹

پاسخ های فیزیولوژیک بدن انسان به استرس……………………………………………. ۳۰

استرس مثبت و منفی…………………………………………………………………………. ۳۲

استرس طبیعی یا نرمال………………………………………………………………………. ۳۳

استرس شغلی………………………………………………………………………………….. ۳۴

نشانه های استرس شغلی…………………………………………………………………….. ۳۵

۱- نشانه های روان شناختی………………………………………………………………… ۳۵

۲- نشانه های جسمانی………………………………………………………………………. ۳۶

۳- نشانه های رفتاری………………………………………………………………………… ۳۶

مطالعات مربوط به استرس شغلی………………………………………………………….. ۳۶

دلزدگی و استرس شغلی…………………………………………………………………….. ۳۷

ابعاد گوناگون نقشهای شغلی………………………………………………………………. ۳۸

فشارهای ناشی از نقش……………………………………………………………………… ۳۹

تضاد نقش…………………………………………………………………………………….. ۳۹

استرس از نظر جنسیتی (زنان در برابر استرس)…………………………………………… ۴۰

استرس زنان کارمند………………………………………………………………………….. ۴۱

نظریه های استرس……………………………………………………………………………. ۴۳

الف) از دیدگاه پزشکی…………………………………………………………………….. ۴۳

انواع بیماریهای جسمی و روانی ناشی از استرس……………………………………….. ۴۴

ب) دیدگاه روان شناسی……………………………………………………………………. ۴۵

شخصیت نوع اول……………………………………………………………………………. ۴۵

دومین نوع شخصیت…………………………………………………………………………. ۴۶

ج) از دیدگاه اجتماعی……………………………………………………………………… ۴۷

تأثیر حمایت اجتماعی در استرس شغلی…………………………………………………. ۴۸

افراد خاص و مقابله با استرس………………………………………………………………. ۴۹

تحقیقات پیشین………………………………………………………………………………. ۵۰

فصل سوم: روش آماری، روش اجرایی پژوهش

روش تحقیق…………………………………………………………………………………… ۵۵

جامعه آماری………………………………………………………………………………….. ۵۵

نمونه پژوهش…………………………………………………………………………………. ۵۵

ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………… ۵۵

چگونگی جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………… ۵۷

تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………. ۵۷

توصیف مقیاس های کنار آمدن…………………………………………………………… ۵۸

ساختار تجربی مقیاس های کنار آمدن…………………………………………………… ۵۹

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری

مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۶۴

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری………………………………………………………………………………….. ۱۰۵

محدودیتها…………………………………………………………………………………… ۱۰۸

پیشنهادات……………………………………………………………………………………. ۱۰۸

فصل ششم: منابع و مأخذ، نمونه پرسشنامه ها

منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………. ۱۱۰

نمونه پرسشنامه……………………………………………………………………………… ۱۱۲

فهرست جداول

جدول ۱: تعداد معلمین شرکت کننده در پژوهش……………………………………… ۶۵

جدول ۲: تعداد شرکت کننده و  نمرات تجربه استرس………………………………… ۶۶

جدول ۳: نمرات تجربه استرس در بین معلمان اول و دوم……………………………… ۶۷

جدول ۴: تعداد شرکت کننده و نمرات تجربه استرس در بین معلمان اول و سوم     ۶۸

جدول ۵: نمرات تجربه استرس معلمان کلاس اول و سوم…………………………….. ۶۹

جدول ۶: تعداد شرکت کننده و نمرات تجربه استرس معلمان دوم و سوم              ۷۰

جدول ۷: نمرات تجربه استرس در بین معلمان دوم و سوم……………………………. ۷۱

جدول ۸: تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه………………………………………………. ۷۲

جدول ۹: شاخصهای آماری محاسبه شده برای معلمین کلاس اول و دوم و سوم    ۷۳

جدول ۱۰: آزمون t و تفاوت میانگین…………………………………………………….. ۷۵

جدول ۱۱: تحلیل واریانس یکطرفه و مقایسه ی معلمین ۳ کلاس…………………… ۷۷

جدول ۱۲: بررسی مقیاس کنار آمدن رویارویانه معلمان کلاس اول و دوم             ۸۰

جدول ۱۳: بررسی مقیاس کنار آمدن رویارویانه معلمان کلاس اول و سوم            ۸۱

جدول ۱۴: بررسی مقیاس کنار آمدن رویارویانه معلمان کلاس دوم و سوم            ۸۲

جدول ۱۵: بررسی مقیاس دوری جویی رویارویانه معلمان کلاس اول و دوم          ۸۳

جدول ۱۶: بررسی مقیاس دوری جویی رویارویانه معلمان کلاس اول و سوم         ۸۴

جدول ۱۷: بررسی مقیاس دوری جویی در معلمان کلاس دوم و سوم                   ۸۵

جدول ۱۸: بررسی مقیاس خویشتن داری در معلمان کلاس اول و دوم                  ۸۶

جدول ۱۹: بررسی مقیاس خویشتن داری در معلمان کلاس اول و سوم                  ۸۷

جدول ۲۰: بررسی مقیاس خویشتن داری در معلمان کلاس دوم و سوم                 ۸۸

جدول ۲۱: بررسی مقیاس جستجوی حمایت اجتماعی در معلمان کلاس اول و دوم ۸۹

ادامه فهرست جداول

جدول ۲۲: بررسی مقیاس جستجوی حمایت اجتماعی در معلمان کلاس اول و سوم ۹۰

جدول ۲۳: بررسی مقیاس جستجوی حمایت اجتماعی در معلمان کلاس دوم و سوم ۹۱

جدول ۲۴: بررسی مقیاس مسئولیت پذیری در معلمان کلاس اول و دوم                ۹۲

جدول ۲۵: بررسی مقیاس مسئولیت پذیری در معلمان کلاس اول و سوم               ۹۳

جدول ۲۶: بررسی مقیاس مسئولیت پذیری در معلمان کلاس دوم و سوم               ۹۴

جدول ۲۷: بررسی مقیاس گریز – اجتناب در معلمان کلاس اول و دوم                 ۹۵

جدول ۲۸: بررسی مقیاس گریز – اجتناب در معلمان کلاس اول و سوم                ۹۶

جدول ۲۹: بررسی مقیاس گریز – اجتناب در معلمان کلاس دوم و سوم               ۹۷

جدول ۳۰: بررسی مقیاس حل مدبرانه مسئله در معلمان کلاس اول و دوم              ۹۸

جدول ۳۱: بررسی مقیاس حل مدبرانه مسئله در معلمان کلاس اول و سوم              ۹۹

جدول ۳۲: بررسی مقیاس حل مدبرانه مسئله در معلمان کلاس دوم و سوم           ۱۰۰

جدول ۳۳: بررسی مقیاس ارزیابی مجدد مثبت در معلمان کلاس اول و دوم         ۱۰۱

جدول ۳۴: بررسی مقیاس ارزیابی مجدد مثبت در معلمان کلاس اول و سوم        ۱۰۲

جدول ۳۵: بررسی مقیاس ارزیابی مجدد مثبت در معلمان کلاس دوم و سوم        ۱۰۳

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمان زن کلاس اول تا سوم ابتدائی شهر تهران منطقه ۵
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   121 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<