امروز :سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر و پسر شهرستان ابهر
کد محصول:   1350
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   96 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   190 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر و پسر شهرستان ابهر
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   96 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر و پسر شهرستان ابهر

در این تحقیق به بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر و پسر شهرستان ابهر پرداخته شده است. از روش تعلیم و تربیت انسان و زیانهایی که بر اثر فقدان یا نقصان آن دامنگیر فرد و جامعه می شود از سویی احتمال انحراف آن از مسیر صحیح در مدت رشد فرد از سوی دیگر ایجاب می کند که فعالیتهای مربوطه مورد توجه خاص و مداوم قرار گیرد و اثرات این فعالیتها جز در رفتار فرد قابل مشاهده نیست.

در عصری که ما زندگی می کنیم بروز مشکلات روانی و اختلالات رفتاری مخصوصاً برای نوجوانان و جوانان امری بدیهی است زیرا در این عصر روابط انسانی جای خود را به ماشین آلات و کامپیوتر داده اند و صمیمیت گذشته از بین رفته و هر کسی به فکر خودش است و نوجوانان بیشتر از همه دست خویش اختلالات رفتاری ناشی از تنهایی و تربیت غلط و عدم توجه می گردند با این وجود شناخت اختلالات و یافتن راه حل مبارزه با آنها چه از طرف اولیاء خانواده ها و چه از طرف مسئولین آموزشی نوجوانان ما و نسل آینده را در مقابل این مشکلات ایمن خواهد کرد و ما جامعه ای سالم با نوجوانانی موفق و سالم خواهیم داشت و در این پژوهش گوشه کوچکی از اختلالات و مشکلات نوجوانان مورد بررسی قرار می گیرد امید است که چراغی باشد سر راه آیندگان.

طرح مساله و چارچوب نظری آن

با توجه به اجتماعی بودن آدمی از لحاظ زمینه های بهنجاری و نابهنجاری رفتارها مطالعه رفتاری فرد و شناخت اختلالات رفتاری وی بسیار حائز اهمیت است. در پژوهش حاضر میزان اختلاات رفتاری بین دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی شهرستان ابهر مورد بررسی قرار می گیرد.

ساخت جمعیت کشور ما به گونه ای که نوجوانان و جوانان بیشترین قشر آن را تشکیل می دهند که شناخت تنوع و میزان اختلالات دانش آموزان در جهت برنامه ریزی ها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی کاری بس مهم است. منظور از اختلالات رفتاری آن دسته از رفتارهایی است که از دیدگاههای روان شناسی و جامعه شناسی بهنجار نمی باشد و مساله مورد تحقیق اختلالات رفتاری عبارتند از: هیجان پذیری وسواس و تمایل به گوشه گیری، رفتار و انکار پارانویایی، افسردگی، گرایش به پرخاشگری و رفتارهای تهاجمی، بی قراری، گرایش رفتارهای ضد اجتماعی است.

اهمیت و ضرورت تحقیق

زندگی آدمی به دوره هایی تقسیم می شود یکی از این دوره ها «نوجوانی» است که به اعتقاد اغلب دانشمنان و روان شناسان دوره مهم و حساس در زندگی هر فرد محسوب می شود حالتهای روانی، احساسات شدید نوجوانی یکی از منابع خطرزا برای سلامتی فرد است که اختلالات رفتاری نشانگر نبودن سلامت روانی جسمی فرد است.

اساسی ترین راههای مقابله با مشکلات نوجوانان شناخت اختلالات رایج و شایع بین نوجوانان است. کار برای یافته های این پژوهش می توانند کلیه کسانی باشند که با نوجوانان سروکار دارند از جمله والدین، مربیان، مشاوران، معلمان، دست اندر کاران نظام آموزش و پرورش و تکوین شخصیت نوجوانان سهیم هستند پس شناخت انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان بسیار مهم است تا در زمینه اطلاعات کافی نباشد تعلیم و تربیت و مجریان بی شک امور محوله موفق نخواهند شد.

اختلالات رفتاری

رفتار کودک همانند سیستم اعصاب وی روبه رو رشد و تکامل است. کودکان در برابر فشارها و تغییرات زندگی از خود واکنش ها و عکس العمل های متفاوتی نشان می دهند. تغییرات محیط و رفتار والدین و اطرافیان کودک در صورتی که هماهنگ با وضعیت جسمی و شناختی وی نباشد باعث بروز عکس العمل های رفتاری نامناسبی از جانب آنان می شود. می توان چنین ادعا کرد که رفتار کودک زبان گویای وی است و هر چه کودک در ارتباط با دیگران و بیان احساسات و نیازهای خود مشکلات بیشتری داشته باشد دارای اختلالات رفتاری بیشتری خواهد بود.

بدلیل اینکه کودکان در بیان احیایات خود از قبیل درد، محرومیت، اضطراب و ترس ناتوان هستند، به عنوان پاسخ علائم جسمانی و قابل مشاهده رفتاری مانند شب ادراری، کم و بد خوابی، دندان قروچه، تیک، بی قراری، بی اشتهایی دل درد، دزدی و دروغگویی از خود نشان می دهند. این رفتارهای نامناسب و رفتارهای دیگر ممکن است شدیدتر از این موارد باشند نیازمند مداخله و اصلاح هستند.

اختلال رفتاری کودکان و نوجوانان

اختلالات رفتاری در کودکان و مخصوصاً نوجوانان اکثراً به صورت ناسازگاری و رفتارهای ناجور و غیر اخلاق یا ضد اجتماعی حتی جنایی ظاهر می شود. این دسته از افراد با افراد منحرف همانند سازی دارند و از معیارهای گروههای منحرف تبعیت می کنند مانند فرار نوجوانان از مدرسه و همکاری با قاچاقچیان، جنایت، تخریب و فساد. این افراد خطرناکترین افراد جامعه هستند و همواره حالت انتقام جویی عجیبی نسبت به افراد جامعه و حتی والدین خود دارند. اختلالات رفتاری از اوایل کودکی به صورتهای مختلف تظاهر می کند. این افراد به آنچه بد و زشت یا ممنوع است تمایلی افراطی و بیمار گونه دارند به علت داشتن علاقه جنون آمیز اذیت، آتش سوزی، آزار و آسیب حیوانات و کودکان کم سن و سال لذت می برند.

اختلال در رفتار

رفتار بیرونی بر اساس نوع انگیزه حاکم بر فرد ممکن است به دو علت اختلال پیدا کند یکی اینکه رفتار شخصی شخص نتواند به نحو لازم و کافی احتیاجات اساسی او را ارضاء کند، گاه ممکن است مشکلات محیطی یا شغلی از برآوردن خواسته های جسمی و روانی او جلوگیری کند مشکلات جسمانی، معلولیت، عدم آموزش و مهارت کافی در اشتغال به کار. عقب ماندگی ذهنی و یا کشمکش های فلج کننده عاطفی غالباً از بروز رفتارهای ارضاء کننده فعالیت می کنند دوم اینکه رفتارهای فردی با معیارهای فرهنگی و اجتماعی ارضاء کننده تمایلاتشان نامتناسب و مغایر باشد. روانشناس معروف معتقد است که ابزار احتیاج و برآوردن آن به ۴ عامل بستگی دارد. به علت عدم رشد و تکامل خصوصیات اخلاقی قادر به تبعیت از معیارهای اجتماعی نیست.

اختلال رفتاری در بین نوجوانان

نوجوانان از توانایی های بیشماری از جمله تفکر انتزاعی و عمیق، توجه به احتمالات احساس تعهد، وفاداری به یکدیگر و آمادگی پذیرش طیفی از تجربه های غنی و متنوع برخوردارند از این رو اکثر جوامع حاضر این قشر سنی سرمایه های باارزشی به شمار می آیند حتی میزان پیشرفت یک جامعه در گروه چگونگی تربیت و پرورش نسل جوان است اگر جامعه بتواند نسل جوان را متناسب با نیاز های آینده کشور و آن ها را در مقابل انواع نابهنجاریهای روانی و اختلالات رفتاری حمایت کند. به یکی از اهداف والا و مهم خود دست یافته است. از اینرو نوع اختلالات و نابهنجاریهایی که قشر جوان را تهدید می کند، در حوزه روان شناسی اهمیت ویژه ای دارد با وجودی که نوجوانان در مقابل هیچ یک از اختلالات رفتاری مصونیت ندارد، ولی پاره ای از اختلالات رفتاری و نابهنجاریهای روانی در بین آنها شیوع بیشتری دارد.

چگونگی بروز اختلال در رفتار از نظر شناخت گرایان

بر اساس نظریه پیاژه درباره چگونگی بروز رفتار در انسان و قائل شده دو بعد شناختی و عاطفی یا انفعالی برای آن ، معتقد که رفتارهای انسان در حال گذر میان این دو بعد است در واقع علت اختلالات یا نارسازگاری رفتاری فرد ناکامی وی در برقراری ارتباطی ، مناسب و در خور سن و سال میان محرک و پاسخ است در نتیجه عدم موفقیت فرد در برقراری ارتباط یا شده را در یکی از دو بعد شناختی و عاطفی یا امفعالی باید جستجو کرد و معتقد است که یکی از دو بعد رفتاری یا دچار نارسایی رشد یا تحویلی است و یا گرفتار رشد یافتگی منفی است.

پرخاشگری و رفتار ضد اجتماعی

علی رغم پیوستگی قطعی و طولی رفتار ضد اجتماعی تصور بر این است که فعالیت های پرخاشگرانه و ضد اجتماعی کاملاً متفاوت می باشند. اکثر پژوهش های انجام شده در زمینه رشد پرخاشگری بر اهمیت تقسیم این حیطه به طبقات قابل مشخص (از لحاظ نظری و تجربی) تاکید کرده اند توصیف این تفاوتها ممکن است به شناخت انواع فرعی این اختلال کمک نماید.

نخست اینکه:

پرخاشگری بین فردی ممکن است کلامی (فحاشی، تهدید کردن و …) یا فیزیکی (زدن، جنگیدن، حمله کردن) باشد این تفاوت نه تنها از لحاظ توصیفی بلکه همچنین از لحاظ رشدی نیز تایید شده است پرخاشگری فیزیکی در اوایل رشدی نیز تایید شده است پرخاشگری فیزیکی در اوایل رشد و سال های پیش دبستانی آشکار می شود در حالی که پرخاشگری کلامی در مراحل بعدی شروع می شود. ینابراین تداوم سطوح بالای پرخاشگری فیزیکی تا اواسط دوران کودکی همانند شروع پرخاشگری کلامی در سال های پیش دبستانی مستلزم توجه بالینی می باشد.

دوم اینکه:

پرخاشگری ممکن است به عنوان پرخاشگری ابزاری یا وسیله ای (هدفمند) و خصمانه طبقه بندی شود نوع خصمانه بر اساس محتوای رفتار مشخص می گردد برخی سطوح پرخاشگری ابزاری بهنجار تلقی می شود به عبارت دیگر، پرخاشگری خصمانه در سطوح شدید آن در هر سنی مستلزم ارزشیابی می باشد.

سوم اینکه:

با این تفاوت بین پرخاشگری مستقیم و غیر مستقیم نیز مورد بررسی قرار گیرد پرخاشگری غیر مستقیم بیشتر در دخترها مشاهده می شود تا پسرها. در میزان پرخاشگری و رفتار ضد اجتماعی نیز تفاوت های جنسی نیز وجود دارد.

چهارم اینکه:

رفتار پرخاشگرانه ممکن است درون کنش (فحاشی یا تهدید کردن) یا برون کنشی باشد. محققان در برنامه های پژوهشی منظم نشان داده اند که پرخاشگری بدون کنشی (نه درون کنشی) با نقایص مختلف و تحریف های پردازش اطلاعات اجتماعی شناختی (مانند کابرد ناچیز نشانه ها در تصمیم گیری های بین فردی و اسناد نیت های خصمانه به دیگران در موقعیت های بین فردی مبهم و مواجهه با محیط های سوء استفاده کننده) مشخص می شود بنابراین این تفاوت از لحاظ نظری و تجربی حائز اهمیت می باشد.

هیجان پذیری

ظرفیت دریافت هیجانها، این مفهوم غالباً به معنای هیجان پذیری انحرافی به کار می رود و در این معنا تاثیر پذیری خاص در برابر هیجان است. هیجانها غالباً بوسیله محرکهای خارجی برانگیخته می شوند و جلوه های هیجان معطوف به آن دسته از محرکهای محیطی است که هیجان را برانگیخته اند. اکثر رفتارهای برانگیخته یا جلوه های هیجان یا عاطفی همراهند، هر چند ممکن است در لحظه معین ما چنان درگیر تلاش برای رسیدن به هدف باشیم که نتوانیم توجهی به احساسات خود داشته باشیم.

در بحث از هیجان، تجارب ذهنی و عاطفی همانند با رفتار را مورد توجه داریم معمولاً از هیجانهای خود هنگامی آگاه می شویم که یا کوششهای ما برای رسیدن به هدف با مانعی بر بخوریم (خشم و نومیدی) یا سرانجام به هدفمان دست بیابیم (لذت و شادی) هم اینک اکثر هیجان ها را می توان مطبوع (مانند شادی، عشق) و یا نامطبوع (مانند خشم و ترس) به حساب آورد علاوه بر این بسیاری از واژه هایی که بیانگر هیجان هستند را می توان از لحاظ شدت درجه بندی کرد.

جفت واژه هایی مانند ناخشنودی خشم، رنج، عذاب، اندوه و غصه به تفاوتهایی در میزان شدت هیجانها اشاره دارند بعضی از روانشناسان اصطلاح هیجان را به حالت شدیدتری اطلاق می کنند که تغییرات گسترده ای در وضع فیزیولوژیکی بدن همراهند، و حالت ملایم تر را احساسات می نامند. اما بین تجارب ملایم مطبوع و هیجانهای شدید، حالت های بسیار وجود دارد.

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………………… ۱

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ۳

طرح مسأله و چارچوب نظری آن…………………………………………………………… ۴

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………….. ۴

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………….. ۵

فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………….. ۶

متغیرها در فرضیه کلی………………………………………………………………………… ۶

تعاریف نظری………………………………………………………………………………….. ۷

فصل دوم: پیشینه تحقیق

ادبیات تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۰

نظریه های مختلف در مورد اختلالات رفتاری…………………………………………. ۱۰

۱- نظریه عوامل بیولوژیکی (زیستی یا زیستی شناختی)……………………………… ۱۰

۲- نظریه روان کاوی (تحلیل روانی)……………………………………………………. ۱۰

۳- نظریه رفتاری یا نظریه یادگیری………………………………………………………. ۱۱

۴- نظریه بوم شناسی لاکولوژیکال و جامعه شناسی………………………………….. ۱۲

اختلالات رفتاری……………………………………………………………………………. ۱۲

اختلال رفتاری کودکان و نوجوانان……………………………………………………… ۱۳

تعریف اختلال رفتاری……………………………………………………………………… ۱۴

اختلال در رفتار……………………………………………………………………………… ۱۵

اختلال رفتاری در بین نوجوانان…………………………………………………………… ۱۶

چگونگی بروز اختلال در رفتار از نظر شناخت گرایان……………………………….. ۱۷

انواع اختلالات………………………………………………………………………………. ۱۷

طبقه بندی اختلالات براساس DS MIV………………………………………………..

اختلالات افسردگی…………………………………………………………………………. ۱۸

افسردگی چیست؟…………………………………………………………………………… ۱۸

آیا بدون فشار روانی دچار افسردگی می شوم؟………………………………………… ۲۱

علتهای افسردگی…………………………………………………………………………….. ۲۱

چند نوع افسردگی وجود دارد؟…………………………………………………………… ۲۲

اختلال وسواس………………………………………………………………………………. ۲۵

اختلال وسواس فکری و عملی……………………………………………………………. ۲۶

ملاکهای تشخیصی مربوط به اختلال وسواس فکری و عملی……………………….. ۲۷

۱- اختلال شخصیتی پارانوئید……………………………………………………………. ۳۰

۲- اختلال ضد اجتماعی…………………………………………………………………… ۳۲

ملاکهای تشخیصی اختلال شخصیت ضد اجتماعی………………………………….. ۳۲

اصطلاح شناسی و مفاهیم………………………………………………………………….. ۳۳

ادامه فصل دوم: پیشینه تحقیق

اصطلاحات مورد استفاده برای تعریف این حیطه……………………………………… ۳۳

پرخاشگری…………………………………………………………………………………… ۳۶

انواع پرخاشگری…………………………………………………………………………….. ۳۶

نظریه زیستی پرخاشگری…………………………………………………………………… ۳۶

کروموزوم های جنسی……………………………………………………………………… ۳۷

انواع پرخاشگری و رفتار ضد اجتماعی………………………………………………….. ۳۸

هیجان پذیری………………………………………………………………………………… ۴۰

بی قراری……………………………………………………………………………………… ۴۲

روش درمان………………………………………………………………………………….. ۴۲

گوشه گیری اجتماعی………………………………………………………………………. ۴۳

تشخیص بالینی و ارزیابی گوشه گیری اجتماعی………………………………………. ۴۴

دلبستگی، بازداری و گوشه گیری اجتماعی……………………………………………. ۴۴

اختلال رفتاری……………………………………………………………………………….. ۴۵

عوامل و زمینه اختلال رفتاری……………………………………………………………… ۴۵

زمینه فیزیولوژیکی…………………………………………………………………………… ۴۶

۳- تأثیرات بیوشیمیایی…………………………………………………………………….. ۴۷

۴- آسیب ساختاری………………………………………………………………………… ۴۷

تأثیرات بعدی………………………………………………………………………………… ۴۸

زمینه های پویایی……………………………………………………………………………. ۴۸

زمینه های اجتماعی…………………………………………………………………………. ۴۹

یادگیری مشاهده ای………………………………………………………………………… ۵۰

سایر زمینه ها…………………………………………………………………………………. ۵۱

تفاوتهای مربوط به جنسیت………………………………………………………………… ۵۲

دسته بندی اختلالات رفتاری……………………………………………………………… ۵۳

الف) گروهبندی براساس مزاج……………………………………………………………. ۵۳

ب) گروهبندی براساس رفتارهای اولیه و ثانویه……………………………………….. ۵۴

گروهبندی براساس سبب شناسی…………………………………………………… ۵۵

گروهبندی از دیدگاه روانپزشکان و پزشکان…………………………………………… ۵۵

گروهبندی اختلالات رفتاری کودکان توسط ترویج روانپزشکی…………………… ۵۶

گروهبندی از دیدگاه های مختلف آموزش و پرورش………………………………… ۵۸

اصول کلی رفتار درمانی اختلالات رفتاری…………………………………………….. ۶۱

برآورد درصد شیوع اختلالات رفتاری………………………………………………….. ۶۲

رابطه میزان شیوع کلی اختلالات رفتاری با عوامل جمعیت شناختی                     ۶۲

مطالعات انجام شده اختلالات رفتاری در ایران و خارج……………………………… ۶۴

فصل سوم: تعیین روش تحقیق

جامعه مورد مطالعه………………………………………………………………………….. ۶۷

حجم نمونه…………………………………………………………………………………… ۶۷

روش نمونه گیری…………………………………………………………………………… ۶۷

ابزار اندازه شگیری در تحقیق حاضر…………………………………………………….. ۶۸

روش تحقیق………………………………………………………………………………….. ۶۹

روش آماری………………………………………………………………………………….. ۷۰

فصل چهارم: یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها

جدول ۱-۴: نمرات خام آزمودنیها از آزمون اختلالات رفتاری در بین دختران و پسران  ۷۲

جدول ۲-۴: مقایسه اختلالات رفتاری در بین دختران و پسران…………………….. ۷۵

جدول ۳-۴: مقایسه هیجان پذیری در بین دانش آموزان دختر و پسر                   ۷۶

جدول ۴-۴: مقایسه وسواس در بین دانش آموزان دختر و پسر…………………….. ۷۷

جدول ۵-۴: مقایسه گوشه گیری در بین دانش آموزان دختر و پسر                     ۷۸

جدول ۶-۴: مقایسه رفتار پارانویایی در بین دانش آموزان دختر و پسر                 ۷۹

جدول ۷-۴: مقایسه افسردگی در بین دختران و پسران……………………………….. ۸۰

جدول ۸-۴: مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان دختر و پسر………………… ۸۱

جدول ۹-۴: مقایسه بیقراری در بین دانش آموزان دختر و پسر……………………… ۸۲

جدول ۱۰-۴: مقایسه رفتارهای ضد اجتماعی در بین دانش آموزان دختر و پسر   ۸۳

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………. ۸۵

سایر یافته ها………………………………………………………………………………….. ۸۶

پیشنهادات…………………………………………………………………………………….. ۸۸

محدودیت ها…………………………………………………………………………………. ۸۹

منابع و مأخذ………………………………………………………………………………….. ۹۰

پرسشنامه اختلالات رفتاری……………………………………………………………….. ۹۲

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر و پسر شهرستان ابهر
دانلود:  
قیمت محصول:   14800 تومان
تعداد صفحه:   96 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<