امروز :سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
نام محصول:   پایان نامه شناسائی عوامل و شرایط مؤثر برای احراز پست مدیریت مدیران آموزشی
کد محصول:   778
قیمت محصول:   13800 تومان
تعداد صفحه:   172 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   728 کیلوبایت
پسورد:   ندارد
دانلود پایان نامه شناسائی عوامل و شرایط مؤثر برای احراز پست مدیریت مدیران آموزشی
توجه: برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید
دانلود فایل در پایین صفحه دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد.
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید
پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات

دانلود پایان نامه شناسائی عوامل و شرایط مؤثر برای احراز پست مدیریت مدیران آموزشی

پست مدیریت مدیران آموزشی از دشوارترین، پراهمیت ترین و حساسترین انواع مدیریت در سازمانهای عمومی و دولتی است. در واحدهای آموزشی به لحاظ اهداف پیچیده و بسیار گسترده فعالیت های متعدد و متنوع و روش های اجرایی گوناگون مدیریت و رهبری آموزشی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. مدیریت آموزشی در مدارس، مرکز ثقل فعالیت های گوناگون قرارگرفته و به عنوان منبع انرژی روانی، شرایط مساعد انگیزشی را برای عوامل آموزشی و پرورشی مدرسه، عوامل اداری و اجرایی و از همه مهمتر فراگیران هموار سازد.

ماندگاری و بقاء، رشد و پویایی واحد های آموزشی در عصر انفجار اطلاعات و انفجار جمعیت اتکاء به محوریتی دانا و توانا دارد. رهیافت به کمال و تعالی با مدیریت و هدایت سکانداران شایسته صورت خواهد گرفت.

سبک های مدیریت و افزایش مهارتهای انسانی

در عصر حاضر مدیریت را به عنوان یکی از شاخص های مهم تمدن معاصر و از جمله عوامل رشد توسعه اجتماعی و فرهنگ جوامع کنونی به حساب می آورند. توسعه هر جامعه ای مستلزم توسعه در نظام آموزش و پرورش آن جامعه است. شناسائی عوامل مؤثر در بهبود کار این نظام پیدا کردن نقاط ضعف آن و ایجاد تغییرات مفید با توجه به نیازهای جامعه از ضروریات است. برخی از صاحب نظران دنیای امروز را دنیای مدیران آگاه می دانند و علم مدیریت را در شمار یکی از پیچیده ترین رشته های علوم انسانی به حساب می آورند.

زیرا به کمک مدیران توانمند و آگاه به اصول نظریه ها و سبک های مدیریت و افزایش مهارتهای انسانی می توان چهره سازمانها را دگرگون ساخت. از بین مدیریتها، مدیریت آموزشی از دشوارترین، پر اهمیت ترین و حساس ترین انواع مدیریت در سازمانهای عمومی و دولتی است. در واحدهای آموزشی به لحاظ اهداف پیچیده و بسیار گسترده، فعالیتهای متعدد و متنوع و روشهای اجرایی گوناگون، مدیریت و رهبری آموزشی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی

با توجه به نقش حساس و تحول آفرینی که آنان بر عهده دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع توفیق نظام آموزشی به تدبیر و دور اندیشی مدیران به عنوان رهبران آموزشی بستگی دارد. البته مسأله انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس ملاک ها و شایستگی ها، موضوع جدیدی نیست و بدون تردید در طول تاریخ آموزش و پرورش همواره یکی از دل مشغولی های متولیان امر گزینش و انتخاب افراد صاحب صلاحیت بوده و سعی در بکارگیری شایستگان در این سمت بوده است.

در طول نیم قرن گذشته، اوضاع و تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان آن چنان دست خوش تغییر و دگرگونی بوده است که به زحمت می توان شباهتی میان ساختار روابط افراد در حال و گذشته پیدا کرد و صاحب نظران را بر آن داشت تا عواملی را که موجب چنین پیشرفتی شده است، مورد بررسی قرار دهند. و اهمیت آن را در این باره معلوم دارند، تا بتوانند علت عقب ماندگی کشورهای جهان سوم را مشخص و معین کنند. اغلب با بررسی نقطه نظرات کارشناسانه متخصصان و محققان معلوم می شود که محققان و صاحب نظران بر این نکته اتفاق نظر دارند که مهمترین سرمایه و اموال هر سازمانی، نیروهای متخصص و مدیران لایق و کارآمد آن می باشند. بطوریکه گسترش تعلیم و تربیت، فن، تکنیک و مدیریت عوامل مهم رشد و توسعه کشورها می داند.

مشارکت

در عرصه مشارکت، ترقی و پیشرفت هر جامعه ای در گرو نوع و چگونگی مشارکت افراد است که در مدارس آن جامعه انجام می شود. بنابراین از آنجائیکه مدیران واحدهای آموزشی، در کیفیت اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت نقش اساسی بر عهده دارند و برای اینکه از عهده ایفای این نقش برآیند، لازم است که با «ارزش ها»، «مهارت ها»، «توانمندی ها»، «ویژگی ها» و «شایستگی ها» متناسب با این مسئولیت خطیر و بویژه که رویکرد مدرسه محوری مسئولیت آنان را در این فرآیند دو چندان می سازد برخوردار باشند.

مدیران در واحدهای آموزشی

مدیران در واحدهای آموزش و متناسب با ویژگی هریک از دوره های تحصیلی وظایف و کارکردهای گوناگونی را عهده دار هستند و انتظارات متعددی را می باید برآورده سازند. انجام وظایف و برآوردن انتظارات جامعه نیازمند داشتن دانش، مهارت، صلاحیت و آگاهی های مختلفی است. این موضوع خوشبختانه در برنامه توسعه دولت در فصل اول به روشنی بیان و بر ارتقای توان فنی و علمی مدیران تاکید می نمایند. بطوریکه در فصل اول سند برنامه سوم توسعه به اصلاح ساختار اداری و مدیریت پرداخته و ضمن بیان مشکلات مدیریت و مدیران جهت توسعۀ منابع انسانی و تقویت مدیریت سازمانها، تأئید به ارتقای علمی و مهارتهای مورد نیاز مدیران دارد.

مدیریت و رهبری از ارکان هر سازمان و جامعه است. مدیریت آموزشی در بین سایر انواع مدیریت ها از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر آموزش و پرورش هر جامعه ای در رأس همۀ مسائل جامعه باشد. مدیریت آموزش نیز با همان منطق اهمیت به سزایی در بهسازی و توسعه جامعه دارد. اگر مدیران آموزش یک جامعه دارای دانش و درایت های کافی باشند، بدون تردید نظام آموزش نیز از اثر بخشی، کارائی و اعتبار بالائی برخوردار خواهد بود. در همین راستا به اعتقاد صاحب نظران سازمانی، یکی از بهترین روشهای اجرایی ایجاد و حفظ نظام آموزش خوب، تربیت افراد کارآمد و متخصص به منظور مدیریت و رهبری آموزشی است.

مهارت های علمی و سابقه آموزش

به نظر می رسد مدیران آموزش علاوه بر دانش و معلومات در زمینۀ آموزش و پرورش و روان شناسی و تسلط بر روشها و مهارت های علمی، به اندازه کافی سابقه آموزش داشته باشند تا بتوانند مأموریت اصلی و مشکلات کار خود را بدرستی درک کنند. با توجه به جملات فوق اهمیت امر در چگونگی انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی را دو چندان می نماید. جامعه ما نیز که تا چند دهه قبل به رابطه آموزش و پرورش با زندگی و رشد و توسعه اقتصادی توجه چندانی نداشته و به اهمیت مدیریت آموزشی پی نبرده بود و هر کسی را که از عهده نگهداری تعدادی از کودکان و نوجوانان در چهار دیواری مدرسه برمی آمد به عنوان مدیر می پذیرفت.

اکنون بر اثر هوشیاری ناشی از تغییرات و تحولات جهانی و اجتماعی دریافته است که مدیریت آموزشی فعالیتی است پویا که باید همه وظایف مربوط به آن مانند : برنامه ریزی، تعیین هدف ها، سازماندهی، هماهنگی، هدایت و رهبری، مهارت های ادراکی، فنی، و … کاملاً در نظر گرفت. در بسیاری از شغل ها، آزمایش و خطا برای یادگیری و تجربه کردن مسائل همراه با خطرات و زیان های غیر قابل جبران نیست. اما، در تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی هر آزمایش و خطائی همراه با زیان های بزرگی خواهد بود که خیلی از آنها جبران ناپذیر است.

مدیریت بر سازمان های آموزشی

در این میان مدیریت بر سازمان های آموزشی بویژه مدیریت بر مدارس و مراکز آموزشی از ضرورت ویژه ای برخوردار است و نقش راهبردی دارد. زیرا تمام اهداف و عوامل این سازمان انسانی است و نقش آن از یک سو تبدیل انسانهای خام و مستعد به انسان های خلاق و خود آگاه و بالنده و رشد یافته است. و از سوی دیگر تأمین کننده نیازهای نیروی انسانی جامعه در بخش های مختلف در جامعه است. بنابراین مدیریت در دستگاه آموزش و پرورش از سطح مدرسه تا وزارتخانه نقش حیاتی و حساسی در پیشبرد و تحقق اهداف آموزش و پرورش دارد و هیچ نظام آموزشی نمی تواند بدون داشتن مدیرانی شایسته، دلسوز، متعادل و اندیشمند و باتجربه به اهداف خود برسد.

اگر دانش، نگرش و رفتار شغلی مدیران آموزشی برگرفته از دانش و تخصص حرفه ای مورد نیاز برای تصدی این شغل نباشد آنها خود می توانند عمده ترین مانع در جهت بهسازی و نوسازی نظام آموزشی به حساب آیند. بنابراین مدیران کارساز و کارآمد آموزش و پرورش بویژه مدیران مدارس می توانند به بالا بردن درجه رضایت معلمان از کار، پیوند استوار با اولیای دانش آموزان، تقویت انجمن های اولیاء و مربیان، کاهش افت تحصیلی، نوآوری و خلاقیت در روشها، بهره گیری از منابع انسانی و بالاخره شکوفایی شخصیت و اعتلای هستی کودکان یاری رسانند. (طوسی، محمدعلی ۱۳۷۴)

امروزه معیارها و ضوابط تعیین و انتصاب مدیران مدارس، همان شاخص های چند دهه قبل است که در آن بیشتر به تجربه و تأهل و گاهی نیز مدرک تحصیلی تاکید شده است. و ویژگی های دیگر برای احراز مدیریت مدارس پیش بینی و در نظر گرفته نشده است.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………. ۱

۲-۱- بیان مسأله………………………………………………………………………………. ۳

۳-۱- اهمیت و ضرورت…………………………………………………………………….. ۷

۱-۳-۱- اهمیت مسأله……………………………………………………………………….. ۷

۲-۳-۱- ضرورت مسأله…………………………………………………………………….. ۸

۴-۱- گذاره های تحقیق………………………………………………………………….. ۱۱

۱-۴-۱- اهداف اصلی……………………………………………………………………. ۱۱

۲-۴-۱- اهداف فرعی…………………………………………………………………….. ۱۱

۳-۴-۱- سؤالات تحقیق…………………………………………………………………. ۱۱

۵-۱- شیوه تحقیق…………………………………………………………………………. ۱۲

۱-۵-۱- روش تحقیق(توصیفی – کتابخانه ای)……………………………………… ۱۲

۲-۵-۱- مدل عملیاتی تحقیق……………………………………………………………. ۱۳

۱-۲-۵-۱- تنوع مطالعات انجام شده………………………………………………….. ۱۴

۶-۱- قلمرو موضوعی……………………………………………………………………… ۱۵

۷-۱- واژگان تحقیق………………………………………………………………………. ۱۶

فصل دوم: ادبیات نظری، پیشینه تحقیق

۲-۲- ادبیات نظری………………………………………………………………………… ۱۹

۱-۲-۲- جایگاه مدیریت…………………………………………………………………. ۱۹

مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۲۰

۲-۲-۲- تعاریف مدیریت………………………………………………………………… ۲۲

۳-۲-۲- ویژگی ها و خصوصیات مدیران…………………………………………….. ۲۶

۱-۳-۲-۲- ویژگی های شغلی و نقشهای مدیران……………………………………. ۲۶

۲-۳-۲-۲- ویژگی مدیران آموزشی…………………………………………………… ۴۹

۳-۳-۲-۲- ویژگیهای تخصصی مدیر کارآمد………………………………………. ۵۴

۴-۳-۲-۲- ابعاد شایستگی مدیران……………………………………………………… ۵۶

۵-۳-۲-۲- درآمدی بر مدیریت آموزشی و بحث استاندارد سازی                    ۶۳

۶-۳-۲-۲- تدوین استانداردهای عملکرد اثربخش مدیران مدارس ابتدائی ایران   ۶۶

۷-۳-۲-۲- ویژگیها، وظایف، نقشها و مهارتهای مورد نیاز مدیران آموزشی        ۷۳

۸-۳-۲-۲- ویژگی ها و خصوصیات مدیران…………………………………………. ۸۸

۴-۲-۲- آسیب شناسیب فرآیند انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران آموزشی          ۹۲

۱-۳-۲- تاریخچه مدیریت…………………………………………………………….. ۱۰۱

۱-۱-۳-۲- پیشینه مختصر مدیریت…………………………………………………… ۱۰۱

۲-۱-۳-۲- سیر تاریخی انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی            ۱۰۵

۳-۳-۲- پژوهشهای انجام شده……………………………………………………….. ۱۲۰

۴-۳-۲- مطالعات تطبیقی……………………………………………………………… ۱۴۱

۱-۴-۳-۲- انتخاب مدیر مدرسه در برزیل…………………………………………. ۱۴۱

۲-۴-۳-۲- انتخاب مدیر مدرسه در ژاپن…………………………………………… ۱۴۱

۳-۴-۳-۲- انتصاب مدیر مدرسه در استرالیا……………………………………….. ۱۴۴

۴-۴-۳-۲- انتصاب مدیر مدرسه در روسیه………………………………………… ۱۴۴

۵-۴-۳-۲- شرایط انتخاب مدیر در نظام آموزشی اتریش……………………….. ۱۴۵

۵-۳-۲- نقدی بر دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران…………………………. ۱۴۷

۶-۳-۲- ارائه مدل مفهومی…………………………………………………………….. ۱۵۳

فصل سوم: نتایج و پیشنهادات

۱-۳- مقدمه……………………………………………………………………………….. ۱۵۴

۲-۳- نتایج تحقیق……………………………………………………………………….. ۱۵۵

سؤالات تحقیق و نتایج…………………………………………………………………… ۱۵۶

۳-۳- پیشنهادات…………………………………………………………………………. ۱۵۹

۱-۳-۳- ارائه متغیرهای پیشنهادی برای مدل مفهومی……………………………… ۱۵۹

۲-۳-۳- فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی………………….. ۱۶۰

مقدمه………………………………………………………………………………………… ۱۶۰

۳-۳-۳- پیشنهاد تدوین فرم سنجش شرایط احراز از مدیران آموزشی              ۱۶۴

کتابنامه (فهرست منابع و مأخذ)…………………………………………………………. ۱۶۸

فهرست جداول

جدول ۱-۱: توزیع فراوانی مدیران بر حسب مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مرتبط ۵

جدول ۱-۲: خلاصه تواناییهای فردی مدیران………………………………………….. ۳۸

جدول ۲-۲: خلاصه خصوصیات و ویژگیهای فردی………………………………… ۳۹

جدول ۳-۲: خلاصه مهارتهای مدیریتی………………………………………………… ۴۱

جدول ۴-۲: الگوی کلی توسعه مدیران اجرایی (الگوی شایستگی)                     ۵۷

جدول ۵-۲: ویژگیهای واقعی یک مدیر در قرن بیست و یک……………………… ۶۸

جدول ۶-۲: ۲۲ خوشه شایستگی……………………………………………………….. ۷۰

جدول ۷-۲: شاخصه های خوشه های شایستگی در مدیران مدارس                    ۷۲

جدول ۸-۲: شرایط اختصاصی مدیران مدارس برحسب نوع  دوره تحصیلی و درجه ۱۱۴

توجه: برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید
نام محصول:   پایان نامه شناسائی عوامل و شرایط مؤثر برای احراز پست مدیریت مدیران آموزشی
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد.
دانلود:  
قیمت محصول:   13800 تومان
تعداد صفحه:   172 صفحه - ورد: قابل ویرایش
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید
پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات
اگر خرید آنلاین نمی توانید انجام دهید با پشتیبانی تماس بگیرید.
>> توجه: برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو در بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید <<