امروز :جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، تحقیق
۲۷ام آذر ۱۳۹۹
0
0
نام محصول:   پایان نامه بررسی آلات رزم و بزم در اسکندرنامه ی نظامی گنجوی
کد محصول:   1837
قیمت محصول:   19800 تومان
تعداد صفحه:   225 صفحه - ورد: قابل ویرایش
حجم فایل:   8.52 مگابایت
پسورد:   ندارد
پایان نامه بررسی آلات رزم و بزم در اسکندرنامه ی نظامی گنجوی
در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانی سایت آقای شیرزاد 09198008060 تماس برقرار نمائید پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیلات.
دانلود:  
قیمت محصول:   19800 تومان
تعداد صفحه:   225 صفحه - ورد: قابل ویرایش
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد

دانلود پایان نامه بررسی آلات رزم و بزم در اسکندرنامه ی نظامی گنجوی

در این تحقیق به بررسی آلات رزم و بزم در اسکندرنامه ی نظامی گنجوی پرداخته شده، شعر نظامی آیینه تمام نمای اوضاع و احوال مردم و اجتماع روزگار خود است و هر کس در آن بنگرد تصویر فرهنگ و آداب و رسوم عصر نظامی را در آن می بیند. همین اشتراک اجتماعی و حالات معنوی خواننده و شنونده را عاشق آثار نظامی کرده است. نظامی بزرگ سخنور بزم سرای زبان فارسی در رزم سرایی نیز مهارتی خاص و بی نظیر دارد و آلات رزم و بزم را همزمان به بهترین نحو یاد نموده است و صدای آلات رزم را چنان در اسکندرنامه به تصویر کشانده است که هر خواننده ای با خواندن آن بر سر ذوق می آید.

هدف اصلی این پژوهش شناسایی و بیان آلات رزم و بزم اعم از انواع سلاح و جنگ افزار، سازهای موسیقی رزمی و بزمی ، آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این ابزار و آلات رده بندی و دسته بندی این ابزار بر اساس منابع معتبر و ذکر و شرح ابیاتی که نظامی در اسکندر نامه از این آلات رزمی و بزمی بهره برده است و بیان ابیات و عباراتی از شاعران برجسته ی ادب فارسی که در نوشته های خود از این آلات و ابزار استفاده نموده اند از اهداف دیگر نگارنده پایان نامه است.

نتیجه ای که از این پژوهش می توان به دست آورد این است که هر چند حکیم گنجه سلاح و سازهای رزمی را در اسکندر نامه که یک مثنوی حماسی و فلسفی است به تصویر کشانده اما این هنرمند قرن ششم در این اثر حماسی از آلات و اسباب و سازهای موسیقی بزمی  به طور مکرر بهره برده است و برتری هنر بزم وی بر رزم او مشهود و نمایان است.

مقدمه

بی شک اسکندر نامه یکی از آثار حماسی و فلسفی ادب فارسی است که نظامی در قسمت اوّل مثنوی یعنی در شرفنامه از فتوحات و جنگ‌های اسکندر در خشکی‌ها و در اقبالنامه سیر و سفر اوکه در دریا بوده است سخن به میان آورده است . نظامی در اسکندر نامه از جنگ‌ها و مبارزات پهلوانان سخن گفته و شاید هدف نظامی این بود که نشان دهد وی در سرودن حماسه نیز دستی توانا دارد.اگر اشعار رزمی نظامی رابه دقّت مطالعه کنیم رنگ بزمی را در میان آن اشعار مشاهده خواهیم کرد.

در ابیات زیر که از شرفنامه انتخاب شده است ، بیانگر این است که این شاعر توانا توانسته بزم و رزم را در هم بیامیزد و رنگ بزمی و هنررقص و موسیقی خود رادرعرصه گاه نبرد نیز نشان دهد .

زموزونی ضرب‌ هـای سـنان            به رقص آمـده اسب زیر عنان

تبیره چنان شد در آن خرّمی              که آید به رقص آسمان بر زمی

و یا در جنگ بزرگ اسکندر با قوم روس که بیشترین بخش شرفنامه را در بر می‌گیرد نظامی بت نقابدار چینی را  به میدان جنگ می‌فرستند و صحنه‌هایی می‌آراید که اسکندر و سرداران هر دوطرف انگشت به دهان می‌مانند و اینک در حالی که اجساد کشته‌ها از هر دو طرف در میدان نبرد  افتاده‌اند و  غنایم با شتر بارها به سوی خیمه‌های اسکندر روانه می‌شوند ، شاه جهانجو به بزم می‌نشیند و در شبی روشن‌تر از روز به یاد لب دوست،لب جام را حلقه در گوش می‌سازد و با دلی شاد از پیروزی، خیمه را از نامحرمان خالی می‌سازد و به پری پیکرنازک اندام دستور می‌دهد که چنگ را بنوازد و نغمه بسراید .

روش تحقیق

پژوهش خود را با خواندن و مطالعه همه اسکندرنامه آغاز نمودم سپس با کتاب شناسی که در این پژوهش یاری گر ما بوده است  به ژرف نگری بیشتر برای چگونگی نگارش برآمدیم و به طور کلّی  روش تحقیق ما به صورت نظری و  بر پایه‌ی کتابخانه‌ای و فیش برداری از منابعی که راجع به موضوع پایان نامه بوده ،صورت گرفته است.

درفصل اول به کلیَات پژوهش(مقدّمه ، طرح مسئله، اهمّیّت موضوع، اهداف ، سؤالات ، فرضیه و روش تحقیق ) پرداخته‌ایم و در فصل دوم به شرح حال،زبان و سبک شعری نظامی و محتوای اسکندر نامه پرداخته و نظر اجمالی نگارنده در مورد اسکندر نامه ضبط شده است. در فصول سوم تا هفتم چگونگی پیدایش موسیقی ،پیوند موسیقی و ادبیّات ، پیشینه موسیقی ، پیدایش انواع سلاح‌های سرد و سازها ،چگونگی ترتیب و تشکیل سپاه در ادوار مختلف تاریخی کشور و غیره که پیش زمینه‌ای برای ورود به بحث اصلی می‌باشند مطالب و سخنانی را با استفاده از منابع معتبر داخلی و ترجمه‌های آثار خارجی یاد آور شده‌ایم که امیدواریم مورد پسند مخاطبین و خوانندگان عزیز واقع شود .

مطالب و اهداف اساسی نگارنده‌ی پژوهش در فصول هشتم ونهم آمده است بدین گونه که ابتدا بر بنیاد ساز شناسی،سازهای رزمی و بزمی اسکندر نامه را بعد از شناسایی به سه دسته‌ی بادی‌ها،کوبه‌ای و سازهای زهی (سیمی) طبقه بندی کرده و ویژگی هر کدام از سازها را بازگو کرده‌ایم  و در فصل نهم نیز جنگ افزارها و سلاح‌ها را بر اساس نظریه‌ی نویسنده‌ی زین ابزار به دو دسته‌ی سلاح‌های یورشی و  حفاظتی ـ دفاعی تقسیم  کرده و ویژگی هر دسته را شرح نموده‌ایم.

مروری بر زندگی نامه ، زبان و سبک شعری نظامی

«حکیم جمال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید نظامی گنجه یی از استادان بزرگ و از ارکان شعر فارسی است . نام و نسب او را در کتب مآخذ  قدیم  مشوّش نوشته‌اند .عـوفی او را « الحکیم ـ نظامی الگنجه » نوشته و شرحی دیگر از اسم و نسب او نداده‌اند .او خود نام و نسـب خویش را در بعضی از ابیات آورده و بنابرآن اشارات نام  او الیاس و اسم پدرش یوسف بن زکی بـن مؤید بوده است و امّا کنیه ابومحمد را تذکره نویسان برای او نوشته‌اند. مولد شاعر را همه تذکره نویسان گنجه دانسته‌اند و او خود نیز در اشعار خویش نسبت خود را به گنجه تصریح کرده است ولی بعضی از تذکره نویسان اصل او را از قهستان قم دانسته‌اند.

نظامی از شاعرانی است که بی شک باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان  مسلّم این زبان دانست و وی از آن سخن گویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد یا تکمیل سبک وروش خاصی توفیق یابد . اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی  بو سیله ی نظامی شروع نشده ، چنانکه دیده‌ایم

از آغاز ادب فارسی سابقه داشته است  ، لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانست این نوع  از  شعر یعنی شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند نظامی است . وی درانتخاب الفاظ و کلمات مناسب ،  ایجادتر کیبات خاص تازه و ابداعی ، اختراع معانی و مضامین نو و دلپسنـد در هر مورد ، تصویر جزئیات و نیروی تخیّل،دقت در وصف و ایجاد مناظر و ریزه کاری در توصیف طبیعت و اشخاص واحوال و بکاربردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است .

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………………… ۱

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱: مقدمه…………………………………………………………………………………….. ۳

۱-۲: طرح مسئله………………………………………………………………………………. ۷

۱-۳: ضرورت و اهمیت موضوع…………………………………………………………… ۷

۱-۴: پیشینه ی پژوهش………………………………………………………………………. ۷

۱-۵: اهداف…………………………………………………………………………………… ۷

۱-۶: سؤالات…………………………………………………………………………………. ۷

۱-۷: فرضیه……………………………………………………………………………………. ۷

۱-۸: روش تحقیق……………………………………………………………………………. ۸

فصل دوم: حکیم نظامی و اسکندرنامه در یک نگاه

۲-۱: مروری بر زندگی نامه، زبان و سبک شعری نظامی…………………………… ۱۱

۲-۲: مروری بر اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۲

۲-۲-۱: اسکندرنامه……………………………………………………………………….. ۱۲

۲-۲-۲: محتوای شرفنامه ی خسروان…………………………………………………… ۱۳

۲-۲-۳: اقبال نامه………………………………………………………………………….. ۱۵

۲-۳: نظر اجمالی نگارنده در مورد اسکندرنامه………………………………………. ۱۶

فصل سوم: خاستگاه شعر و موسیقی

۳-۱: چگونگی پیدایش موسیقی………………………………………………………… ۱۸

۳-۲: خاستگاه شعر و موسیقی…………………………………………………………… ۲۰

۳-۲-۱: موسیقی و شعر…………………………………………………………………… ۲۱

۳-۲-۲: پیوند موسیقی و ادبیات…………………………………………………………. ۲۲

فصل چهارم: پیشینه ی موسیقی

۴-۱: تاریخچه ی موسیقی………………………………………………………………… ۲۶

۴-۲: نگاهی مختصر بر موسیقی ایران………………………………………………….. ۲۶

۴-۳: موسیقی در زمان ساسانیان…………………………………………………………. ۲۷

۴-۴: موسیقی پس از ساسانیان تا زمان عباسیان………………………………………. ۲۹

۴-۵: موسیقی در زمان عباسیان………………………………………………………….. ۳۰

فصل پنجم: موسیقی رزمی

۵-۱: موسیقی رزمی……………………………………………………………………….. ۳۳

۵-۱-۱: موسیقی نظامی قبل از اسلام…………………………………………………… ۳۴

۵-۱-۲: موسیقی نظامی بعد از اسلام…………………………………………………… ۳۴

فصل ششم: موسیقی بزمی و پیدایش سازها

۶-۱: پیدایش سازها……………………………………………………………………….. ۳۷

۶-۲: موسیقی بزم…………………………………………………………………………… ۳۸

۶-۳: خنیاگری و موسیقی ایرانی………………………………………………………… ۳۸

نظر نگارنده در مورد موسیقی بزمی اسکندرنامه……………………………………….. ۴۰

فصل هفتم: جنگ و اسلحه

۷-۱: تاریخچه جنگ و اسلحه…………………………………………………………… ۴۲

۷-۱-۱: جنگ و اسلحه در دوره ی دیرینه سنگی…………………………………… ۴۲

۷-۱-۲: سپاه و اسلحه در دوره ی آشوریان…………………………………………… ۴۲

۷-۱-۳: سپاه و اسلحه در دوره ی پارسیان……………………………………………. ۴۳

۷-۱-۴: سپاه و اسلحه در دوره ی ساسانیان…………………………………………… ۴۳

۷-۲: ابزارهای رزمی در آثار فارسی……………………………………………………. ۴۴

۷-۲-۱: جنگ و ابزار ایرانیان در تاریخ طبری……………………………………….. ۴۴

۷-۲-۲: اوستا و شاهنامه زرّاد خانه های پر ارج………………………………………. ۴۴

۷-۲-۳: ابزارهای جنگی در اشعار فارسی…………………………………………….. ۴۵

فصل هشتم: سازشناسی اسکندرنامه

۸-۱: سازهای بادی………………………………………………………………………… ۴۸

بوق در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………….. ۵۰

شیپور در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۵۱

کرنا در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………………. ۵۳

گاودم در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۵۴

نای رزم در اسکندرنامه…………………………………………………………………….. ۵۶

۸-۱-۲: سازهای بزمی بادی……………………………………………………………… ۵۸

ارغنون در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۵۸

شبابه در بیت های اسکندرنامه…………………………………………………………….. ۶۰

نای بزم در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۶۱

۸-۲-۱: سازهای رزمی کوبه ای (ضربی)……………………………………………… ۶۱

کاربرد و اهمیت آیینه پیل…………………………………………………………………. ۶۴

آیینه پیل در اسکندرنامه……………………………………………………………………. ۶۴

تاس در اسکندرنامه…………………………………………………………………………. ۶۶

تبیره در اسکندرنامه…………………………………………………………………………. ۶۷

جرس در اسکندرنامه……………………………………………………………………….. ۷۰

جلاجل در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۷۳

خرمهره در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۷۴

درای در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۷۶

دهل در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………………. ۸۱

رویینه خم در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………….. ۸۴

زنگ در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۸۵

طبل در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………….. ۸۸

کوس در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۹۲

۸-۳-۱: سازهای سیمی بزمی (زهی)…………………………………………………… ۹۷

بربط در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………………. ۹۸

چنگ در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۰۰

رباب در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۰۴

رود در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۱۰۵

شهرود در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………….. ۱۱۰

فصل نهم: ابزار و اسباب رزم

۹-۱: جنگ افزارها………………………………………………………………………. ۱۱۳

برگستوان در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………. ۱۱۳

ترس در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۱۴

ترگ در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۱۵

جوشن در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………….. ۱۱۹

خفتان در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۲۱

خود در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۱۲۳

درع در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۱۲۴

زره در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۱۲۷

سپر در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۱۲۹

درق در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۱۳۰

۹-۲-۱: سلاح……………………………………………………………………………. ۱۳۱

بلارگ در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………. ۱۳۱

بید برگ در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………….. ۱۳۲

بیلک در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۳۳

تیر در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………………. ۱۳۵

تیغ در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………………. ۱۳۹

حربه در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۴۵

خشت در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۴۷

خنجر در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۴۹

دور باش در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………….. ۱۵۱

دهره در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۵۲

زنبوره در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………….. ۱۵۲

زوبین در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۵۳

سنان در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۵۴

شانه در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۱۵۸

شمشیر در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………….. ۱۵۹

قاروره در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………….. ۱۶۴

کمان در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………… ۱۶۶

کمند در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۶۹

کوپال در بیت های اسکندرنامه………………………………………………………… ۱۷۲

گرز در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۱۷۴

لخت در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۷۷

منجنیق در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………. ۱۷۸

ناچخ در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۸۰

نیزه در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۱۸۲

یکزخم در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………. ۱۸۴

فصل دهم: اسباب و مقدمات بزم

۱۰-۱: ظروف……………………………………………………………………………. ۱۸۷

جام در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۱۸۷

ساغر در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………. ۱۹۰

قدح در ابیات اسکندرنامه……………………………………………………………….. ۱۹۴

۱۰-۲: شربیات بزم………………………………………………………………………. ۱۹۶

باده در ابیات اسکندرنامه………………………………………………………………… ۱۹۶

شراب در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………….. ۱۹۹

می در ابیات اسکندرنامه…………………………………………………………………. ۲۰۰

فصل یازدهم: آلات رزم و بزم اسکندرنامه و آرایه های ادبی

۱۱-۱: آلات زم و بزم اسکندرنامه و آرایه های ادبی……………………………… ۲۰۶

نتیجه گیری………………………………………………………………………………… ۲۱۵

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………….. ۲۱۷

منابع و مآخذ

۱-اسدی ،ا .  ۱۳۵۴ ،گرشاسب نامه ،به کوشش حبیب یغمایی ، تهران ،چاپ افست مروی ، چاپ دوم.

۲- بلعمی، ا .۱۳۸۰، تاریخ نامه طبری ،تهران ، انتشارات سروش(انتشارات صدا و سیما ) ،نوبت چاپ؟

۳-  بیهقی ،ا. ۱۳۵۰، تاریخ بیهقی ، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد ، نوبت چاپ؟

۴- پلودن ، ل . ۱۳۵۲، جنگ اسلحه ،ترجمه محمد نژاد ،تهران انتشارات پدیده ،نوبت چاپ؟

۵- پورداوود ،ا . ۱۳۸۲، زین ابزار ، تهران، انتشارات اساطیر ،چاپ اوّل.

۶- پورمندان،م.۱۳۷۹، دایره المعارف موسیقی کهن ایران،تهران انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی،چاپ اوّل.

۷- تجبّر،ن. ۱۳۸۸، بررسی موسیقی رزمی و بزمی شاهنامه،تهران ،مؤسسه‌ی انتشارات آگاه ،چاپ اوّل .

۸- ثروتیان ، ب. ۱۳۸۰، هنر و اندیشه‌ی نظامی گنجه‌ای ،زیر نظر علیرضا مختار پور ، تهران ،انتشارات همشهری ،چاپ اوّل .

۹- حافظ ،ش . ۱۳۷۴، دیوان حافظ ،انتشارات پیری ، چاپ اوّل.

۱۰- خجندی،ک. ۱۳۷۴، دیوان شیخ کمال ، به اهتمام ایرج گل سرخی ، تهران،انتشارات سروش،چاپ اوّل .

۱۱- خلف تبریزی، م. ۱۳۸۰، فرهنگ فارسی برهان قاطع ، تهران ،انتشارات نیما ،چاپ اوّل.

۱۲- درویشی ، م. ۱۳۸۰، دایره المعارف سازهای ایران ، تهران ، انتشارات ماهور ،چاپ اوّل .

۱۳- دورانت ،و . ۱۳۷۸، تاریخ تمدّن ،ج اوّل و دوم،احمد آرام ، تهران ، انتشارات علمی فرهنگی ، نوبت چاپ؟

۱۴- دهخدا ، ع. ۱۳۸۵، فرهنگ دهخدا ، دانشگاه تهران ،موسسه‌ی انتشارات لغت نامه‌ی دهخدا

۱۵-راهگانی ، ر. ۱۳۷۷، تاریخ موسیقی ایران ، تهران ،انتشارات پیشرو ،چاپ اوّل .

۱۶-رودکی سمرقندی،ا. ۱۳۶۸،کلیّات دیوان رودکی،زیر نظر براگنیسکی،انتشارات فخررازی،نوبت چاپ سوم.

۱۷- زاکانی ،ع . ۱۳۷۹،کلیّات عبید زاکانی ، به تصحیح پرویز اتا بکی،تهران ،انتشارات زوّار،چاپ اوّل.

۱۸- زند باف ، ح. ۱۳۸۰، جامعه‌ی شناسی هنر موسیقی ، تهران ، گنجینه‌ی فرهنگ ، چاپ اوّل .

۲۲۵ص

برای دسترسی سریع به لیست پایان نامه های سایت و جستجو بین آنها در بالای همین صفحه به لینک لیست پایان نامه های موجود بروید.
نام محصول:   پایان نامه بررسی آلات رزم و بزم در اسکندرنامه ی نظامی گنجوی
دانلود:  
قیمت محصول:   19800 تومان
تعداد صفحه:   225 صفحه - ورد: قابل ویرایش
آدرس پست الکترونیکی بدون www و به شکل زیر وارد نمائید:
example@gmail.com
example1@yahoo.com
بجای example نام ایمیل خود را وارد میکنید
دانلود فایل بلافاصله پس از پرداخت آنلاین
امکان خرید با کلیه کارت های عضو شتاب
و همچنین فایل بصورت ورد قابل ویرایش می باشد
>> اگر به هر دلیلی پروژه، پایان نامه، تحقیقات مورد نظر را پیدا نکردید می توانید با پشتیبانی سایت تماس برقرار نمائید، در صورت موجود بودن برای شما ارسال می کنیم. <<